Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Klávesy v art rockové kapele

Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod Greyhound90 » 09 kvě 2016 22:34

Leta hraji v art rockové kapele. Vyzkoušel jsem Yamahu Tyros - na živé vystoupení absolutně nepoužitelné. Koupil jsem KORG M-50 a až na pár zvuků se mi nepodařilo prosadit mezi kytarami a bicíma. Ale KORG na to má, akorát nevím jak zvuk nastavit. Jedná se mi o smyčce především na živém hraní. Neporadili byste mi jak nastavit klávesy tak, aby live hrály a byly slyšet i venku? Připadám si někdy jak trapný statista. Navíc v naší kapele, kde je vše postaveno na klávesách, když je to art rock? Ostatně když se dívám na některé záznamy koncertů světových kapel, je to podobné. Ty klávesy jakoby vůbec nebyly.
Greyhound90
 
Příspěvky: 100
Registrován: 22. 9. 2013

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod MDudas » 10 kvě 2016 02:28

Presne na tuto problematiku tu mame specialistu - ZFarkas alias CountryMetalMan - on na vsetky podobne zvukove problemy odporuca Roland XP30.

A teraz vaznejsie - cielom je dostat z kapely vyvazeny zvuk a nie presadzovat sa medzi gitarami. Skreslena elektrika ma strasne mnoho harmonickych frekvencii - pokial Ta spoluhraci nepustia do mixu, nepresadis sa ani keby si sa pokrajal. A nejde len o hlasitost.
Jedno zo zakladnych pravidiel "husteho" mixu je, ze kazdy nastroj obsadi iba svoje charakteristicke pasmo a zvysok uvolni pre ostatnych. T.j. chce to "frekvencne" poznat kazdu skladbu a priebezne trosku pracovat s EQ. Co neni podstatne pre skladbu ani pre dany nastroj - vsetko prec. Gitaristi tam napr. maju take cudliky - tie su casto uzitocne. :wink:
Potom - klavesy skutocne casto su background. Mozno je dobre pouzivat nejaky volume pedal a nastavit si ho s malou rezervou, aby si mohol pridat len v dolezitych solach.
Uživatelský avatar
MDudas
 
Příspěvky: 2371
Registrován: 12. 7. 2011

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod dedko » 10 kvě 2016 10:17

tiež hrajem v "trojgitarovej" kapele ale podobný problém s tým nemám, nezávisle na používaných nástrojoch (kurzweil + VSTi). Záleží na tom, za akých podmienok si tvoríš, programuješ, nastavuješ zvuky. Keď si ho nastavíš doma, bez zvuku zvyšku kapely, tak pravdepodobne nebude fungovať. EQ zvuku treba spraviť priamo na skúške kapely. Moje zmýšľanie v tomto je také, že všetko sa podriaďuje sólovému nástroju alebo hlasu. Sláky keď je už vyslovene počuť, tak sú hlasno, vôbec by si nemal registrovať že sú tam, až keď prestaneš hrať tak je cítiť že niečo chýba, pochybujem že "sláky" hrajú sólový part. Art rockoví muzikanti by mali vedieť kedy ustúpiť do pozadia aby podporili sólo a nie ho zabili. Spomenutý volume pedál je fasa vec, ja používam niekedy aj aftertouch na zvýšenie hlasitosti vo veciach kde treba niečo vygradovať. A úplná klasika - čím viac muzikantov na pódiu tým menej tónov treba hrať, hlavne tie mohutné kilá robia potom bordel, väčšinou na klávesoch stačia tie dva "ostatné" tóny rozšírených akordov, čo nehrajú basa a gitary. :)
Uživatelský avatar
dedko
 
Příspěvky: 707
Registrován: 14. 10. 2009
Bydliště: Pezinok a okolie

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod Pytkin » 10 kvě 2016 10:54

poculi ste slovo bozie :)
Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
 
Příspěvky: 21157
Registrován: 23. 5. 2002
Bydliště: Bratislava

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod dedko » 10 kvě 2016 11:19

:o
Uživatelský avatar
dedko
 
Příspěvky: 707
Registrován: 14. 10. 2009
Bydliště: Pezinok a okolie

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod ZFarkas » 10 kvě 2016 12:28

Odpovídám na původní dotaz zakladatele vlákna bez reakce na nejapnou poznámku dále:

Korg M50 jsem jednou přinesl do zkušebny slušné zábavové kapely dokonce s vědomím, že po měsíci úprav jeho zvuků ve studiových podmínkách a ve stereu, to bude pecka. Nebyla, a bylo mi doslova trapně, když druhá zpěvačka ze svojí staré Yamaha PSR 740 nebo 640 nebo co to bylo za samohrajku, ze základního panelového presetu dala zvuk klavíru a smyčců, co zněl tak výrazně lépe, přirozeněji, konkrétněji i automaticky rovnocenně v mixu ke všemu ostatnímu včetně živých dechů, že jsem to sbalil a ten večer visel inzerát na M50... To samé s Kross, Krome, MOFX, FA06 a podobným novým china lowend spotřebákem. Hraje to super samotný a pri studiových podmínkách, ale v kapele live přesně jak píšeš, mizerie. Naprogramovat se to nedá protože jsou v tom mizerné samply, ale i preampy a DA převodníky, ale obvykle i klávesnice ty nové china lowend gumáky nic moc ve srovnání se starým dobrým Japan kov provedením... Nadále doporučuju starý dobrý romplery SY99, XP30, QS6, EX7 a kupu podobných z té doby +/- samozřejmě proleze Nord, Virus, a podobne nové highend mašiny a prakticky každý analog. Na artrock bych za lowbudget asi zkusil Korg M1 a DSI Mophet jako nejnižší variantu, a samozřejmě každý vintage analog, poly i lead synty. Imitace hammondů je podle mne dodnes nejlepší z Alesis QS6 plus B3 exp karta. Kurzweily PC3 K/Le/A samostatně á capella taky v pohodě ale ne tak v kapele v mixu live, Nordy se prosadí 2x líp ve všech kategoriích zvuků. Resp na background zviky je všechno použitelný, pokud chceš být zvukově poslední vzadu a jako křoví, ale na klávesový artrock ne! Tam musíš být vpředu zvukem jinak je to nuda a prznění. Já jsem hudebně odkojen Tony Banksem i Rickem Wakemanem, proto sám dodnes používám třeba Polysix, Prodigy, Viscount organ nebo dříve i s DSI Prophetem jsem byl velice spokojen, toto není imitace a originál zvuky, to se to pak hraje skoro samo;-)
ZFarkas
 
Příspěvky: 98
Registrován: 21. 9. 2015

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod demsky » 10 kvě 2016 14:07

Treba skratka tie rockove gitary sidechainovat so syntakmi, ked nie je dostatocne prierazny zvuk :)
Uživatelský avatar
demsky
 
Příspěvky: 2675
Registrován: 10. 3. 2007
Bydliště: Bratislava

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod Keyboarder » 10 kvě 2016 16:42

Celkový zvuk kapely (a potažmo tedy i jednotlivých nástrojů) musí být záležitostí všech členů. Bohužel ne každý výborný instrumentalista je ale automaticky hned i výborný kapelový hráč se smyslem pro celek. I souhře je třeba se učit a aranžování je samostatná umělecká disciplína, která se studuje i na hudebních vysokých školách, takže to asi žádná sranda nebude. Obecně platí, že na vyhulený 100W kytarový aparát je na zkušebně pro zpěv a klávesy potřeba alespoň 750W odposlech.
Ale teď ke klávesám:
jedním z častých nešvarů, kterých se začínající klávesáci dopouštějí (a já to kdysi dělal taky), je to, že si na podkladové akordy navrstrví kupu co nejhutnějších zvuků přes sebe v domění, že to bude super. A vrchol je, když pak ještě hrají stylem: v pravé ruce akord a v levé v oktávách basový tón. To funguje v intrech nebo v pasážích, kde nikdo jiný nic moc nehraje, ale nemůže to fungovat, pokud do toho všichni valí hlava nehlava. Tady pak platí, že i méně je více. Při souhře se zvukové frekvence jednotlivých nástrojů sčítají a násobí, takže i zvuk, který sám o sobě může znít „tence“ a nevýrazně, spolu s basou a kopákem dostane „ty správné koule“.
Totéž platí i pro kytaristy, kteří mají tendenci si na kombu vytočit basy naplno, čímž pohřbí zbytek kapely. Také spousta basistů netuší, ža basová kytara se „basová“ jmenuje proto, že hraje basové party, a ne proto, že musí dunět někde na hranici slyšitelnosti. Vzhledem k tomu, že právě kytaristé a basisté bývají zpravidla největší demagogové a ješitové, je těžké s nimi na toto téma diskutovat. Ale pokud toho nejsou schopni, tak rychle pryč – taková spolupráce je ztráta času.

A to, že i u známých světových kapel často klávesy pod kytarama zanikají, je způsobeno zpravidla pohodlností zvukaře, který to má prostě na háku – např. nedávný koncert Whitesnake ve Frýdku-Místku – to byl hnus i přesto že klávesák měl špičkové vybavení.

Ad.) ZFarkas alias countrymetalmann alias Richard:
Tony Banks už dlouhá léta žádné analogové nástroje na koncertech nepoužívá a určitě nedělá jen křoví někde vzadu. Akorát má kolem sebe muzikanty s velkým „M“.
A tady je důkaz:
Kurzweil PC3K7+KORE64, Roland Combo VR09, iPad (Sunrizer, Sampletank, Korg iPolysix, Korg Module, Yamaha Synthesizer), Yamaha PSR740, PSR-S750
Uživatelský avatar
Keyboarder
 
Příspěvky: 159
Registrován: 4. 10. 2009
Bydliště: Havířov

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod Greyhound90 » 10 kvě 2016 21:20

Pánové děkuji vám všem za příspěvky. Byly podnětné a vůbec bych nepodceňoval ani příspěvek ZFarkase alias countrymetalmanna, kterého nevím proč odsuzujete, neboť má podobné zkušenosti s KORGem jako já a děkuji mu za něj. Moc děkuji keyboarderovi, ten to vystihl dobře akorát to video je poněkud jiná liga. " čím viac muzikantov na pódiu tým menej tónov treba hrať" také dobré dedko. Díky všem. Suma sumárum je třeba klávesy (jakékoliv)nastavovat přímo na zkoušce a nikoliv doma, což jsem jako truhlík dělal. Doma perfektní hutný sound - navíc na sluchátka, což je triviální chyba, protože pak při živém hraní dá kytarista kilo, bubeník začne a jste v pr.. Ještě jednou děkuji všem. Mimochodem vůbec jsem netušil, že se rozhostí na toto téma taková debata a jsem za to rád, protože snad kromě Genesis a Collinse či kanadské Ságy nebo Yes mi i ty světové kapely co mají klávesy připadají jakoby tam klávesák vůbec nebyl.
A ještě malý přípodotek na závěr: hrajeme každoročně v píseckém Divadle pod čarou. A zvukař už nás zná. Zvuk je tam vždy excelentní, nehledě na to, že mám "jen" čínského KORGa. Takže je i něco pravdy na tom, co říká keyboarder o zvukařích. Jak říká Janžurová v Básnících: "A pak se v tom vyznejte!"
Naposledy upravil Greyhound90 dne 11 kvě 2016 08:07, celkově upraveno 1
Greyhound90
 
Příspěvky: 100
Registrován: 22. 9. 2013

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod Pytkin » 11 kvě 2016 01:51

Janzurova v Basnikoch nehraje ! :D
Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
 
Příspěvky: 21157
Registrován: 23. 5. 2002
Bydliště: Bratislava

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod Peetronius » 11 kvě 2016 07:38

Dedko i Keyboarder mají 100% pravdu. Já jen doplním, že ku příkladu Kurzweil se mi prosazoval v mixu snad při každém zvuku. Nerozumím tomu, ale je tomu prostě tak. Korg byl vždy (od tritonu a výše) pekelně plechový a ostrý a pokud kytara jede ostrá zkreslená kila, tak s největší pravděpodobností dostaneš od zvukaře poslední hřebíček do rakve :)

V prvé řadě domluvit kytaristům, nehrát co nejvíce not a pohrát si s EQ.

PS: Od prosince mám Kronose a můžu Tě uklidnit, taky musím používat EQ stejně jak na N364, Trinity, Triton, M50.
Uživatelský avatar
Peetronius
 
Příspěvky: 95
Registrován: 23. 2. 2011
Bydliště: Ostrava

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod Greyhound90 » 11 kvě 2016 08:09

Pytkin : oprava - myslel jsem Hlaváčovou :-)
Greyhound90
 
Příspěvky: 100
Registrován: 22. 9. 2013

Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod vasek » 11 kvě 2016 09:51

Samozřejmě kvalita nástroje je důležitá, stejně tak jako dobrý zvukař. Ale nejdůležitější je stejně aranž. Pokud pozoruješ systematický problém, možná je potřeba to pojmout prostě jinak. Píšeš, že se snažíš hrát smyčce do dvou zkreslených kytar? Nedivím se, že se neslyšíš. Buď kytary uberou nebo prostě budeš potřebovat ostřejší zvuk.
Já hraju na kytaru i klávesy, tak tu přetlačovanou znám z obou stran... Každopádně je nesmysl chtít po kytaristech nějaké hraní s EQ - to může s prominutím říct někdo, kdo s kytarou nemá s kapelovým hraním zkušenosti. Kytara musí mít sama o sobě dobrý zvuk, tzn. ani uječený ani zabasovaný a pak už je to čistě o tom, co a jak na tu kytaru hraju. Prostě zvuk se dělá hlavně rukama, ne knoflíkama.
vasek
 
Příspěvky: 1812
Registrován: 11. 2. 2005
Bydliště: Brno


Re: Klávesy v art rockové kapele

Příspěvekod ZFarkas » 11 kvě 2016 11:28

ad ukázka Tony Banks - to vím, T.Banks je můj vzor No.1 odjakživa :-) Proto jsem tu taky doporučil M1 jako základ, má přesně tu barvu na pady a podklady, jak se mi líbí na artrock a myslím, že hity zlaté éry Phila Collinse natočil a odehrál Tony Banks právě na M1... Rovnocenná alternativa k M1 byla třeba D50 od Rolandu, tyto modely mají "duši" a prosadí se velmi bezpečně i bez EQ a bez zvukaře, stejně jako na analogách stačí dát korekce na střed a jediný, čím by se to mělo "zvučit" podle mne, je GAIN a VOLUME, případně PAN pokud je tam hodně nástrojů do sebe. Nejsou to imitace, ale originály a v bazarech za lepší cenu než ty nové china imitacce, tak co je asi tak lepší pořídit?!?

Ty nové lowendy M50, X50, Kross, Krome, FA, Juno D-G, MOXF apod na ty staré profi nástroje nemají a nesouhlasím s tím, že stačí mít dobrého zvukaře, pohrát si s EQ a efekty atd. To je stejné jako u kytar - buď mám super nástroj custom shop nebo vintage 60/70 co hraje dokonale a nejlíp i bez efektů prostě kytara - lampa - ven nebo mám mizernou lacinou china imitaci kytary a můžu si sice hrát celý dny s nastavením digitálních efektů, EQ a simulací apod, ale stejně je ten zvuk celkově HNUS a na každém aparátu jinej. To samé vokální procesory - zkuste si rozdíl mezi TC Electronic harmonizerem a živýma vokalistkama, to je to samý jako digi imitace kláves a originály. Nejen analogy jsou originály, dnes se napodobují právě i ty špičkové digitály jako D50, M1, DX7 apod, ty presety jsem měl tu čest projet na všech těch nových chinatoys klapkách, no děs a s originály společného vůbec nic...

Apropo určitě není od věci stále mít nějakou tu digi imitaci, aby se člověk mohl komparativně kdykoli přesvědčit o opodstatnění faktu, zda si stále nechat či nenechat jako hlavní nástroj nějaké ty originály, ať už analog nebo staré dobré digitály. A hlavně vzít si to na podium, ne jen doma přes highend stereo sluchadla, ty nejlepší annalogy ani stereo out nemají... :-/)
ZFarkas
 
Příspěvky: 98
Registrován: 21. 9. 2015

Další

Zpět na Klávesy


Kdo je online

Registrovaní uživatelé: Bing [Bot], Google [Bot], Pette, Yahoo [Bot]

reklama
Facebook  Twitter  Google+