Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Apogee Symphony I/O Mk II

Modulární zvukové rozhraní nejvyšší kvality.

Americká společnost Apogee přišla ve druhé polovině minulého roku s druhou, inovovanou verzí své vlajkové lodi – převodníku a zvukového rozhraní řady Symphony I/O. Tato skupina produktů je ve výrobním sortimentu tím nejvyšším, co lze zakoupit. V mnoha ohledech se ale řadí mezi nejlepší i v dané produktové třídě napříč výrobci. Málokterý výrobce se také může pochlubit vstupem do uzavřeného světa hardware Avid Pro Tools HD. Podívejme se v následujících řádcích proč tomu tak je a jak obstojí Symphony I/O Mk II ve srovnání s konkurencí.

Popis
Už na první pohled je zřejmé, že výrobce vsadil kromě technických parametrů také na vylepšení vzhledu. Většina plochy čelního panelu je provedena v matné černé. Střed panelu hrdě okupuje rotační enkodér s prostým označením CONTROL, který slouží jako jediný a tudíž sdílený fyzický ovládací prvek přístroje. Ostatní možnosti ovládání přímo z panelu jsou svěřeny barevnému dotykovému displeji s vysokým rozlišením. Ten může sloužit jak pro základní zobrazování vybuzení vstupních a výstupních kanálů (tzv. metering), tak pokročilé nastavování monitoringu, přepínání výstupních poslechových cest pro studiové monitory, sluchátka atd. Na čelním panelu zcela vlevo najdeme sluchátkový jack a úplně vpravo pak spínač, nebo spíše tlačítko zapnutí a vypnutí přístroje.
Obrázek
Popis zadního panelu je závislý na navolené konfiguraci vstupů a výstupů, u čehož se trochu zastavíme. Je-li v podtitulu recenze psáno modulární, tak se to týká právě volby vstupně-výstupních modulů. To je sice společné s předchozí generací Symphony I/O, ale nabídka možností rozšíření je nyní mnohem širší. Pro karty jsou k dispozici dva sloty a jejich varianty si popíšeme v následující části recenze. Na zadním panelu pak najdeme, kromě otvoru pro ventilátor, rozhraní pro komunikaci s počítači a to celkem ve třech dostupných variantách. V pevné části panelu pod ventilátorem může a nemusí být nainstalováno dvouportové rozhraní Thunderbolt, v závislosti na zvoleném modelu. V konfigurovatelné oblasti, tedy namísto dvířek u čisté základní Thunderbolt verze, najdeme buď HD rozhraní kompatibilní s Avid HD a HDX platformou (propojení DigiLink Mini), případně v brzké budoucnosti též SoundGrid rozhraní firmy Waves pro napojení na mixážní konzole a jiná kompatibilní zařízení. Další variantou je modul ethernetového rozhraní Dante, dle dostupných informací se hovoří i o přípravě verze MADI.
Obrázek

Varianty vstupů a výstupů
V rámci inovace modelu výrobce modifikoval i rozšiřující karty (moduly), takže si vyjmenujme, co je aktuálně k dispozici: kromě základní karty 2x6 (2 analogové vstupy, 6 analogových výstupů, optický ADAT I/O 8 kanálů s podporou SMUX režimu a stereofonní AES I/O) jsou novými modely 8x8 Mk II, 16x16 I/O Mk II. Nabídku uzavírá také již dříve známý modul mikrofonních předzesilovačů 8MP. První z nich obsahuje osmici analogových vstupů a výstupů plus osm digitálních a to s přepínací volbou AES/ADAT. Kartě nechybí také přídavný S/PDIF I/O s podporou vzorkovací frekvence až 192 kHz.
Obrázek
Varianta 16x16 I/O Mk II obsahuje plných šestnáct analogových vstupů a výstupů, z libovolného páru kanálů lze též přiřadit či přepojit integrovaný S/PDIF I/O.
Obrázek
Posledním modulem, který je z hlediska konfigurace vstupů a výstupů k dispozici, je pak kombinace karet I/O modul+8MP. Možnost přepojení z klasických symetrických linek na mikrofonní úroveň se děje softwarově a to jak za pomoci čelního panelu, tak s pomocí aplikace Maestro. Všech osm mikrofonních předzesilovačů pracuje s maximálním ziskem (zesílením) až 85 dB (!), pro první čtyři kanály je k dispozici též přepnutí na nástrojové vstupy. Všem osmi mikrofonním vstupům je pak společná sada insertů se samostatnými symetrickými vstupy i výstupy, opět v tradičním provedení DB25 konektoru. Do cesty mikrofonních kanálů lze tedy vřadit libovolný externí analogový obvod či efekt. Volba zapnutí insertní smyčky se děje softwarově.
Obrázek
I/O karty lze libovolně kombinovat. V základní variantě je Symphony I/O Mk II k dispozici v konfiguraci 2x6, 8x8 či 16x16. Kromě 2x6 varianty se ještě nabízí rozšíření 8MP (osm mikrofonních předzesilovačů). Pokud chceme plný počet kanálů v analogovém formátu, lze dokoupit další 16x16 kartu k té stávající a získat tak 32 analogových vstupů a výstupů. Vzhledem k tomu, že v Thunderbolt propojení lze kombinovat až šest přístrojů Symphony I/O Mk II, otevírá se možnost současného záznamu až 192 analogových signálů. Podobně i při použití maximálně tří HD karet formátu PCI-E lze využít až šest přístrojů naráz.

Instalace, zvuk a praxe
Testovaná varianta Symphony I/O Mk II byla vybavena rozhraním HD pro komunikaci s Avid kartami. Výměna za stávající převodník řady 192 I/O byla naprosto bezproblémová. Jelikož jsem měl ve studiu starší variantu s větším konektorem DigiLink portu, bylo nutno použít kabelovou redukci na novější variantu Mini. Instalace proběhla naprosto bez problémů, aplikace Pro Tools standardně naběhla a v základním nastavení Hardware Setup „viděla“ okamžitě Symphony I/O Mk II jako HD rozhraní a to včetně všech dostupných vstupů a výstupů. V tomto režimu užití není navíc potřeba aplikace Maestro.

Co se ale po výměně převodníku změnilo, byly dvě věci: zvuk a latence. Co se týče zvuku, nechci zbytečně rozdmychávat diskusi na téma „kdo slyší převodníky“ a „lepší či horší převodník“. Pokud odhlédneme od měření linearity, zkreslení, šumu a dalších parametrů a vnímáme rozdíl oproti staré dobré 192 I/O od Avidu více subjektivně, nezbývá, než přiznat opravdu slyšitelné zlepšení kvality A/D i D/A převodu. Firma Apogee je proslulá též svojí péčí o stabilní generování hodinového kmitočtu převodníků s funkcemi potlačení jitteru a dalších negativních jevů. Říká se, že dobrý převodník je ten, který není slyšet. Musím říci, že zejména na vyšších vzorkovacích frekvencích se nůžky rozdílu kvality digitalizace oproti starším modelům ještě více rozevírají. Proč ale stále srovnáváme s Avid produkty? Především proto, že firmě Apogee se povedlo to, co bylo ostatním výrobcům zapovězeno. Její převodníky, které zprvu, zdá se, konkurovaly převodníkům tehdy ještě pod značkou Digidesign, se aktuálně dostaly do prodejního programu Avid – vzpomeňme např. OEM produkty řady Duet či Quartet, nyní nabízené pod vlajkou Avidu.
Obrázek
Apogee byl tedy prvním výrobcem, který v rámci poskytnuté licence mohl a může vyrábět převodníky s portem HD, tedy správněji řečeno DigiLink. S příchodem DAW Pro Tools verze 12 je ovšem nutno dokoupit zvlášť licenci za použití DigiLink portu jiným výrobcem. Je to ochrana vlastních výrobků Avidu, na druhou stranu se tak dříve uzavřený svět Pro Tools HD a souvisejícího hardwaru více otevírá i jiným značkám a čas ukáže, jestli se ještě v této oblasti dočkáme nějakých příjemných překvapení i ze strany jiných výrobců.

Z hlediska využití s aplikací Pro Tools se jeví jako prakticky výhodná, i když poněkud nákladná varianta ta, kdy zakoupíme Symphony I/O Mk II jak s Thunderboltem, tak s HD rozhraním. Díky tomu lze například ve studiu využívat pracovní stanici s PCI-E kartami HD Core, HDX, či HD-Native, v terénu pro mobilní nahrávání pak Mac Book s Thunderbolt portem.

Symphony I/O Mk II samozřejmě nemusíme omezovat pouze na Pro Tools. Díky plné podpoře Core Audio se při využití Thunderbolt rozhraní Apple Mac počítačů mohou z kvalit převodníku těšit i uživatelé jiných aplikací, např. Logic Pro, Studio One, Cubase atd.

Maestro
Všude tam, kde potřebujeme komfortně ovládat všechny parametry a funkce Symphony I/O Mk II na dálku, tedy nikoli přímo z čelního dotykového displeje, se hodí aplikace Apogee Maestro. Uživatele operačního systému Windows ale musím zklamat, protože aplikace je aktuálně dostupná pouze pro počítače Apple s Mac OS X, a proto musí své Symphony ovládat pouze z předního panelu. Maestro slouží k moha úkolům, které v dané kategorii očekáváme. Podobně jako u ostatních výrobců, tak i zde je především řízen bezlatenční (nebo nízkolatenční) monitoring a to nezávisle na použité DAW. Další úlohou je routing (přepojování) vstupních a výstupních kanálů, řízení mikrofonních předzesilovačů (jsou-li instalovány), přepínání výstupních cest pro poslechové monitory, řízení hlasitosti sluchátek apod.
Obrázek
Závěr
Symphony I/O Mk II stojí na samotném vrcholu nabízených produktů pro nahrávání zvuku ve vysoké kvalitě. Modularita, stabilita, možnosti routingu, spolupráce s Pro Tools HD atd. Jsou jen základními devizami tohoto univerzálního rozhraní. Tou nejdůležitější je ale zvuk, který je opravdu dobrý a to tak, že si jeho kvalitu plně uvědomíme zejména tehdy, když přepneme poslech na jiný převodník či zvukovou kartu. Výborný odstup signál/šum, linearita a velká preciznost je jen pár atributů zvukové kvality, kterou má na svědomí Symphony I/O Mk II. Malou výtku bychom mohli mít k internímu ventilátoru, který je jistě potřebný a vnitřní systém řízení jej krotí na minimum. I tak si ale Apogee Symphony I/O Mk II představím instalován spíše v racku v odděleném prostoru od režie (machine room), pak musíme ale oželet komfortní ovládání na obrovském dotykovém displeji a spolehnout se na aplikaci Maestro. Podobně dobře ale poslouží Symphony I/O Mk II i pro mobilní nahrávání, kdy ve spojení s Mac Bookem vytvoří lehce přenosné nahrávací zařízení té nejvyšší kvality.

Výrobce: Apogee
Zapůjčil: Altei s.r.o.

Ondřej Urban
Facebook  Twitter  Google+
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

reklama
Facebook  Twitter  Google+
cron