Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

FL Studio 12

Nejnovější verze profesionálního DAW programu.

Když jsem v roce 1997 viděl poprvé patternový krokový MIDI sekvencer FruityLoops, přišel mi oproti tehdejším programům firem Steinberg, Cakewalk nebo Propellerheads jako chudý příbuzný. Neměl mnoho funkcí a bez externího MIDI hardwaru nezahrál ani notu. Přesto jsem s ním přece jen trochu pracoval. Měl totiž jednu velkou výhodu - jednoduchost a rychlost, s jakou bylo možné vytvořit MIDI sekvence pro bicí moduly. Nabízel též možnost uložit patterny jako MIDI soubory a ty importovat do jiných programů. Tyto vlastnosti programu zůstaly i v dalších verzích, ve kterých začal FruityLoops dospívat a získávat nové vlastnosti. Později přibyly také generátory a efekty i nové jméno. Mimochodem, první verzi FruityLoops si je možné stále stáhnout ze stránek firmy Image Line. Doporučuji její vyzkoušení už jen pro získání představy, jak velký pokrok v FL Studiu nastal.

Uživatel má jako vždy na výběr z několika verzí, které se liší hlavně nabídkou efektů a generátorů. Základ programu je vždy stejný. Nejlevnější verze Fruity je k dispozici již za cenu okolo 2.000 Kč, ovšem nenabízí audio stopy a nahrávání audia. S těmito možnostmi přicházejí až vyšší verze Producer nebo Signature, kde jsou již k dispozici i téměř všechny plug-iny. Zákazník tak má možnost začínat s verzí, která mu bude vyhovovat a nemusí si připlácet za plug-iny, které nepotřebuje. Pokud bude časem chtít, může kdykoliv přejít na vyšší verzi.

V nedávné době přišla na svět zatím poslední verze s pořadovým číslem 12. Celkových změn není mnoho, ale je tu jedna velice markantní, kterou uživatel asi zaregistruje jako první.

Nový vzhled
Jádro programu bylo kompletně přepracováno a zbavilo se bitmapové grafiky. Nové uživatelské rozhraní je postaveno na vektorové grafice. Hlavním důvodem této změny bylo přizpůsobení programu různým rozlišením monitorů - vektorová grafika je oproti bitmapové za všech okolností ostrá a čitelná. Firma uvádí, že je program připraven pro monitory s 8K rozlišením, což jsem z pochopitelných důvodů nemohl vyzkoušet. Prakticky se však k takovým rozměrům dostane i uživatel s více monitory. Nové grafické karty dovolují využít i několik monitorů najednou a při použití více karet jich může být 4, 6 i více, což už je slušná plocha. Při tak velké ploše, tedy spíše rozlišení, by však nebyly ovládací prvky vidět. Proto je možné zvětšit základní rozhraní až o 400 %. Díky vektorům je vše perfektně ostré.

Nové grafické rozhraní vypadá moderně a během několika minut si zvykne i velmi konzervativní uživatel. Zde je vidět, že se při návrhu myslelo také na vzhled. Všechna okna programu vypadají moderně a obzvláště mixer je skvělý, ne jako v posledních verzích programu Cubase, kde jeho nové rozhraní nemohu skousnout, ať se snažím sebevíc.
Obrázek
Druhou stranou mince vektorového rozhraní jsou bitmapové generátory a efekty. Nativní FL Studio plug-iny firma přepracovala, většina z nich má vektorový základ a pokud ne, s každou další verzí přibývají stále nové. Jedná se ovšem spíše o VST efekty a nástroje ostatních firem, ty program neškáluje a zůstávají v originální velikosti, což může mít za následek nečitelnost a špatnou ovladatelnost při extrémních hodnotách.

Pracovní prostředí je nyní daleko přehlednější a některé prvky jsou nyní logičtěji umístěny. Také vlastnosti, které jsou společné napříč pracovními okny, jsou propojeny a není třeba nastavovat je samostatně. Otevřená okna v projektu je možné lépe organizovat i díky magnetickému zachytávání, které okraj jednoho okna přilepí k druhému. Pokud je třeba, je možné zobrazit určité okno přes celou plochu programu jednoduchým dvojklikem na jeho horní okraj. Ideální je to při úpravách v Piano Roll editoru nebo v Playlistu. Zmíněný Piano Roll editor byl obohacen o jednu drobnou funkci, která potěší - jde o vypínatelnou funkci automatického zoomu při změně velikosti okna.

Program FL Studio je připraven pro multidotykové obrazovky. Díky tomu se uživatel nemusí spoléhat pouze na myš, ale může jednoduše klepnout na obrazovku dotykového monitoru a ihned aktivovat funkci nebo nastavit některý parametr. Nejvíce je to znát v okně mixeru. Multidotykové ovládání je k dispozici až od systému Windows 7 a vyšších.

Mixer
Okno mixeru je sice nedílnou součástí programu, ale zaslouží si samostatný odstavec. Přepracovaná vektorová grafika totiž mixeru sluší nejvíce. Nemyslím jen opticky, ale také funkčně. Jelikož je mixer připraven na dotykové ovládání, má k dispozici několik přednastavených vzhledů, které mění jeho okno co se týče nejen počtu ovládacích prvků, ale také šířky faderů. Spolu s možností multidotyku se tak z mixeru stává skutečný pomocník při výsledném mixu. Změna je znát i pokud jsou fadery ovládány myší. Líbí se mi, že pokud se myší klikne nad nebo pod fader, začne se plynule nastavovat ke kurzoru myši, což je skvělé při zápisu automatizace.

Další novinkou je označování názvů kanálů, přidání ikon a barev. To sice starší verze uměly také, ale funkce byla tak nějak schovaná a i když si dal uživatel práci s pojmenováním, byla nevýrazná. Ve FL Studiu 12 je naopak označení kanálu vlastně prioritou. Na výběr je mnoho vektorových ikon a uživateli urychlí práci i banka připravených názvů.

Propojování jednotlivých kanálů do skupin je otázkou jednoho kliknutí myši. Stačí označit několik kanálů a příkazem je propojit do vybraného kanálu. Takto vytvořený skupinový kanál lze umístit do samostatné sekce například k Master kanálu, díky čemuž můžeme mít několik kanálů kontrolovaných pouze jedním faderem.

Pro mnoho uživatelů bude přínosem možnost schování okna Track Inspector, ve kterém jsou sloty pro efekty a ekvalizér. Okno lze skrýt pouhým kliknutím v menu mixerů. S tím souvisí i možnost zobrazení seznamu plug-inů na jednotlivých kanálech při nejširším nastavení mixeru. Díky této funkci má uživatel přehled o osazení efektů na kanálech a nemusí tak proklikávat kanály a prohledávat Track Inspector.
Obrázek
Rack Channel
Pokud stávajícímu uživateli řeknete, aby otevřel okno Rack Channel, bude zmateně hledat v nápovědě, o co se jedná. Přitom byla tato funkce v FL Studiu k dispozici již od první verze. Ve skutečnosti jde o okno, do kterého se vkládají generátory a je v něm umístěn sekvencer. Firma tak prostě pojmenovala okno, které doposud nemělo název.

Změna ovšem nespočívá v názvu, ale v přímém spojení okna Rack Channel s Piano Roll editorem. Jedním kliknutím na tlačítko lze přeměnit vzhled krokového sekvenceru na editor a obráceně. Pokud uživatel nakliká rytmický model do sekvenceru, nenastavuje ostatní parametry jako je hlasitost, panorama nebo ladění pod linkou sekvenceru, ale v Piano Roll editoru. Editace se tak prakticky sjednotila do jednoho okna.

V okně Rack Channel přibylo jedno velké „+“, které dovoluje otevřít nabídku při vkládání nového generátoru. Levé tlačítko myši otevře textové menu, pravé grafickou nabídku nativních nástrojů. Volba patternů přešla z Rack Channel okna na hlavní lištu programu k transportnímu menu. Pokud uživatel chce, má možnost zobrazit si spojení generátoru s kanálem mixeru. Standardně se nastavuje pouze v okně generátoru, nyní je k dispozici přímo v Rack Channel okně.
Obrázek
Efekty a Generátory
Součástí instalace je i několik desítek efektů a generátorů, jak jsou v FL Studiu označovány nástroje. Některé jsou v základu programu, jiné je nutné zakoupit samostatně. Ovšem s každou novou verzí je k základní instalaci programu vždy přidán některý placený plug-in a výjimkou není ani verze 12. V nejlevnější variantě Fruity je přidán klip automatizace, Producer nabízí generátor Sytrus a efekt Maximus. Nejvyšší verze Signature pak přidává generátor Harmless a efekty Newtone, Gross Beat a Pitcher.

Úplně nové jsou dva efekty Fruity X-Y-Z Controller a VFX Keyboard Splitter. Kontrolér nabízí řízení tří parametrů ve třech osách, kdy třetí osa Z je k dispozici na kolečku myši nebo u multidotykového displeje. Splitter je určen pro generátor Patcher a dovede rozdělit klaviaturu až na 16 zón s možností nastavení dynamiky a transpozice. Mapování zón je možné nastavit ručně nebo pomocí klaviatury.
Obrázek
Doživotní aktualizace
Image Line je asi jediná softwarová firma, která svým uživatelům nabízí doživotní aktualizaci zdarma. Dostupná je všem uživatelům od verze číslo 10, ať si ji uživatel stáhl ze stránek či zakoupil v obchodě. Pokud máte starší verzi, je možné pořídit si doživotní aktualizaci ve firemním e-shopu.

Na první pohled se může zdát, že si firma podřezává větev sama pod sebou, protože stačí, když si uživatel jednou zakoupí originál a více již nebude platit. Aktualizace se ovšem vztahuje pouze na jádro programu a podle verze i na zakoupené plug-iny. Pokud se objeví nějaký nový efekt nebo generátor, musí si jej zákazník zakoupit jako samostatný produkt. To samozřejmě neplatí, pokud bude součástí instalace aktualizované verze. I tak je to vstřícný krok, jehož cílem je přesvědčit uživatele o výhodnosti koupě programu a omezit nelegální stahování.

Závěr
FL Studio 12 předvádí, kam se bude ubírat směr vývoje hudebních programů. Pokud budou ostatní firmy chtít udržet krok s neustále se měnícími možnostmi počítačové techniky, budou chtíc nechtíc muset přejít také na vektorovou grafiku. Právě možnost škálování rozhraní je hlavní devízou nové verze FL Studia. Díky přepracování oken lze lépe využít velké plochy nebo vícemonitorový systém a upravit si pracovní prostředí k obrazu svému. Z drobných novinek je tu třeba podpora ovladače Novation Launchpad Pro nebo zvukového formátu FLAC. Změny programu jsou sice hlavně kosmetické, ale nic to nemění na bohaté nabídce vlastností, efektů a nástrojů, se kterými FL Studio neztratilo nic ze své přívětivosti. Ba naopak - získává stále více a více plusových bodů.

Výrobce: Image Line
Zapůjčil: Mediaport Pro s.r.o.

Mirek Píša
Facebook  Twitter  Google+

Re: FL Studio 12

Příspěvekod kopdovajec » 02 zář 2016 17:30

super
kopdovajec
 
Příspěvky: 0
Registrován: 2. 9. 2016

reklama
Facebook  Twitter  Google+