KORG monologue

Odpovědět
jirineuzil
Příspěvky: 2
Registrován: 05 úno 2016 14:39

KORG monologue

Příspěvek od jirineuzil » 15 kvě 2017 07:59

Menší bráška analogového syntezátoru KORG minilogue.

Dnes se podíváme na nástroj KORG monologue, jakéhosi menšího jednohlasého bratra čtyřhlasého minilogue, který jsem zde nedávno testoval. Protože spousta detailů je mezi nimi podobná, zvídavější čtenáře odkazuji také na test KORG minilogue, kde se budou moci dozvědět více. Zde se více zaměřím zejména na odlišnosti a rozdíly mezi oběma typy.

Design
Monologue je de facto přímou zmenšeninou minilogue, po stránce designu s ním sdílí mnoho stejných prvků, zejména v jeho stříbrném provedení. Firma šla ale v barevnosti ještě dále a nabízí monologue kromě stříbrné ještě v černé, červené, tmavě modré a zlatohnědé. Nutno uznat, že všechny vypadají moc pěkně a jen vybrat si mezi nimi tu nejpřitažlivější může být docela oříšek. Pokud již minilogue vypadá poněkud (ale klamně) dětsky, u monologue se člověku tvoří dojem vyloženého "batolete". I když se to opět netýká zvuku nebo funkcí, které jsou naprosto vyspělé, velikost 35 x 27 x 7 cm již začíná být bohužel v něčem na hranici určité tolerance. Přestože se jedná o profesionální nástroj, můžeme narazit na klasický, ale u syntetizérů dnes již poměrně vzácný problém: kam s ním? Svou velikostí se totiž dá bezpečně umístit pouze na pevnou podložku (stůl, vrchní panel jiného nástroje apod.). Pokud ho chceme umístit v podstatě na jakýkoli standardní klávesový stojan, pak zjistíme, že je prostě moc malý a nebude nám nikde pořádně držet. Na stojanu typu X by musel být umístěn neúměrně vysoko a lehké drcnutí ho shodí dolů. Na dvojstojanu s rameny typu Y bude mezi rameny propadávat a i kdyby se úhel ramen dal nastavit, život nám zkomplikuje zapojení kabelů, protože zadní panel monologue půjde přímo do středové osy stojanu. Na živé hraní proto vidím jako nejreálnější variantu buď vymyslet nějakou pevnou podložku, což je o starost navíc, nebo nástroj kompletně ovládat na dálku pomocí MIDI, ale v tomto případě ztrácí analog s možností ručního ovládání značně kouzlo. Naopak na použití doma, nebo ve studiu, může být menší velikost a skladnost samozřejmě výhodou - pokud zrovna monologue nepotřebujeme, snadno se vejde do nějaké skříňky, nebo dokonce do šuplíku.
Obrázek
Jinak spousta dobrých a zajímavých vlastností v designu z minilogue zůstala - novátorský jezdec pro ohýbání tónu, přehledné uspořádání hierarchie tvorby zvuku (zleva doprava oscilátor/filtr/zesilovač), 16 multifunkčních tlačítek pro volbu parametrů a zadávání kroků sekvenceru a zejména multifunkční displej se skvělým a inspirativním zobrazením osciloskopu zvukové vlny na výstupu. Pokud člověku nevadí poměrně malé rozestupy mezi jednotlivými potenciometry (které jsem již kritizoval u minilogue), dá se ovládat nástroj lehce a snadno.
Zadní panel má opět dřevěnou ozdobnou lištu a najdeme tam konektory pro zapojení audio vstupu, hlavního a sluchátkového audio výstupu, synchronizačního vstupu a výstupu (pro další nástroje KORG), MIDI IN/OUT, USB připojení (včetně MIDI po USB) a samozřejmě také hlavní vypínač. Ozdobná lišta je jistě pěkná, ale zároveň nám může zkomplikovat život. Pokud bychom chtěli použít (třeba i v nouzi) jacky se zahnutým koncem, nedají se totiž přes lištu pořádně zastrčit dovnitř. Nástroj může fungovat i na baterie - 6 alkalických AA, se kterými by nástroj měl vydržet 6 hodin provozu, je také přibaleno, s NiMH bateriemi může vydržet až 8 hodin. To samozřejmě zvyšuje mobilnost použití a možnost pracovat "v terénu". V balení nástroje ale bohužel nenajdeme síťový adaptér, což je přístup, kterému moc nerozumím. Jde jen o lehce větší velikost krabice? Nechce se mi věřit, že by nám výrobce tím naznačoval, že bere tento nástroj jen jako luxusní hračku na baterie, kdo chce tento nástroj používat "normálně", ať se stará sám...
Obrázek
Ovládání
Je velmi podobné jako u minilogue, jen díky méně funkcím ještě o něco jednodušší. Zvukové parametry se dají "nakroutit" většinou ručně, jen na pár speciálních (např. vynikající mikroladění, které zde firma i v presetových zvucích používá velmi kreativně), na které se dostaneme pomocí displeje a tlačítek pod nimi. Některé funkce (např. zapínání krokového sekvenceru) chytře využívají možnost měnit funkci podle krátkého či dlouhého stisku tlačítka. Na rozdíl od minilogue je zde jen 100 pamětí pro zvuky, z toho 80 presetových. Celkově vzato je ovládání velmi příjemné a manuál k tomuto nástroji většinou ani nebudeme potřebovat.
Klaviatura
Má pouze 25 kláves, tedy dvě oktávy, ale jinak je myslím totožná s klaviaturou minilogue a platí o ní také vše, co jsem popsal v předchozím testu. Na mini velikost kláves si jistě lze zvyknout (zejména lidé se štíhlejšími prsty s tím nebudou mít takový problém), na druhé straně standardní velikost by přece jen byla lepší. Klaviatura má pouze rychlostní citlivost, která funguje velmi dobře a v plném rozsahu, ale opět - tlaková citlivost by se mohla hodit. Oktávové polohy se dají snadno přepínat speciálním přepínačem vedle klaviatury, takže se dostaneme všude, kam potřebujeme.
Obrázek
Zvuk
Opět bych řekl, že podobně jako u minilogue je kvalita zvuku vynikající a splňuje vše, co od klasického analogu čekáme. Jediný rozdíl je v počtu hlasů, tento nástroj tedy využijeme typicky na basové, sólové nebo efektové zvuky. Vynikající nápad je potenciometr Drive, kterým můžeme měnit přebuzení zvuku do filtru a zesilovače a napodobit tak úplně čistý a jemný zvuk, ale také průrazný lehce nakreslený "moogovský" zvukový ideál. Tovární přednastavené zvuky vypovídají celkem dobře o možnostech nástroje, ale pravý požitek je pustit se do vlastní ruční tvorby zvuku a nechat se unášet a inspirovat.

Závěrem
KORG monologue je, podobně jako minilogue, zajímavým inspirativním nástrojem, jehož jedinou zásadní nevýhodou může být pro někoho příliš malá velikost a z toho vyplývající vlastnosti. I když ho lze s trochou nadsázky vnímat i jako poněkud luxusní dětskou hračku (co bychom za to leckdy dali, kdybychom slyšeli v hračkářství či doma s dětmi tak kvalitní zvuk), je to naprosto profesionální nástroj. Jeho ideální využití bych viděl opět spíš ve studiu, nebo pro výuku a první seznámení se světem analogové syntézy, méně na živé hraní. Díky jeho velmi příznivé ceně je poměrně dostupný pro všechny možné zájemce.

Výrobce: KORG
Zapůjčil: Music Park s.r.o.

Jiří Neužil
PROFIL AUTORA: Jiří Neužil
Vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obory skladba a klavír), kde vyučuje jazzovou klavírní interpretaci a elektronické nástroje. V letech 1994-1996 působil jako jeden z firemních hráčů Yamaha pro ČR. Bývalý člen skupin Blue Birds Ivana Myslikovjana a Taliesyn, v současnosti Petr Kalfus Sextet a Ajnkesl Buntes. Autor scénické hudby pro divadlo v ČR a ve Francii, rozhlasové hry pro Český rozhlas. Příležitostně spolupracuje s francouzskými šansoniéry (Alain Turban aj.), z české scény např. Jakub Doležal Q, Stainless Swingers, Concept Art Orchestra, Marie Rottrová, Jaromír Nohavica aj.

Odpovědět