M-Audio CTRL49

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 85
Registrován: 31 led 2006 09:57

M-Audio CTRL49

Příspěvek od ondra.urban »

USB/MIDI řídící klaviatura s pokročilými funkcemi.
7. 11. 2016

V nabídce osvědčeného výrobce M-Audio najdeme za posledních několik let mnoho variací na téma řídící klaviatura pro produkční studio. Novinka s názvem CTRL49 přichází však s možnostmi, které jsou díky spolupráci s přibaleným programovým vybavením v dané kategorii klaviatur velmi lákavou přidanou hodnotou.

Popis vrchního panelu
M-Audio CTRL49 je kompaktní MIDI/USB řídící klaviaturou pro spolupráci s počítači a/nebo MIDI zařízeními. Je nabízena v elegantní černé barvě, která působí už na první pohled profesionálně – osobně nejsem příznivcem všech těch bílých, šedých nebo stříbrných řídících klaviatur za poslední roky. Mám na mysli koncertní provoz, kde je nutné dbát na estetiku a také určitou nenápadnost na jedné straně a praktičnost na straně druhé.

CTRL49 je velmi robustním zařízením – ač je šasi celoplastové, vrchní panel je vyztužen plechovým krytem. Zleva najdeme na vrchním panelu vše potřebné (zleva): dvojici známých koleček Pitch a Modulation, tlačítka oktávové transpozice, dále pak sekci faderů a tlačítek pro ovládání DAW. K dispozici je celkem devět tahových potenciometrů.
Obrázek
Tlačítka pod fadery lze přepínat do různých režimů, mezi ty nečastěji používané patří Solo/Mute, Rec Ready (volba záznamu na stopě) a výběr stopy (Select). Sekci devíti potenciometrů lze uplatnit ve spolupráci s mixem v DAW. Konkrétní test proběhl v kombinaci s Avid Pro Tools 11 a po úvodním nezbytném nastavení přímo v aplikaci do režimu HUI, proběhlo vše hladce a klaviatura se hned "chytla". Fadery lze stěhovat po virtuálním mixážním stole DAW pomocí přepínání bank a tak obsáhne osm faderů a jeden master prakticky libovolně rozsáhlý projekt.

Následuje centrální sekce s barevným displejem, křížovými tlačítky pro pohyb po něm, centrální enkodér pro změnu hodnoty vybraného parametru a několik režimových tlačítek. Pravá část je vyhrazena ovládání transportu DAW, arpeggiatoru a především sekci osmi otočných enkodérů, osmi tlačítek Time Division pro pady a osm rychlostně a tlakově citlivých padů s RGB podsvícením. Všechna tlačítka a pady jsou podvětleny, což velmi usnadňuje ovládání CTRL49 ve tmě na koncertním pódiu. Také kolečka Pitch a Modulation oplývají podobným světelným zvýrazněním.

Připojení
Všechny připojovací body klaviatury CTRL49 nalezneme na zadním panelu. Jsou zde konektory pro USB propojení k počítači, MIDI In a Out, zdířky dvou pedálů – kontinuálního a spínače. Dále je zde konektor pro připojení síťového napáječe, který najdeme v balení a bez něj se CTRL49 neobejde. Vzhledem k příkonu klaviatury díky pokročilým funkcím a všem světelným efektům i barevnému LCD je přídavné napájení nezbytné a USB to samo nezvládne.
Obrázek
Klaviatura
M-Audio CTRL49 nabízí klaviaturu o rozsahu čtyř oktáv (49 kláves) s rychlostní citlivostí a funkcí aftertouch. Profil kláves připomíná klavír, podobně jako u předchůdce CODE 61, ale jedná se jen o tvarovou příbuznost – klaviatura je pouze lehce vyvážená, nikoli kladívková. Nicméně v dané kategorii působí velmi solidním dojmem a je příjemně hratelná. Diskutabilní je rozsah klaviatury – čtyři oktávy opravdu nejsou mnoho, ale je to zřejmě daň za celkové rozměry a kompaktnost. Od CTRL49 asi nikdo nebude očekávat, že nahradí například stage piano, ale je překvapivé, že (alespoň prozatím) nenabízí výrobce také pětioktávovou variantu.

Pady
Padům lze přiřadit různé funkce, nejčastěji povely Note On/Off pro spouštění bicích nástrojů, ale může to být libovolný MIDI kontrolér. Pro spouštění rytmizovaných sekvencí a jejich úpravu poslouží režim Roll, který v kombinaci s Time Division tlačítky mění relativní rychlost breaků. Oproti CODE 61 má CTRL49 pady umístěné opět vpravo, jak to započalo u modelů řady Axiom, a navíc přibyla tlaková citlivost, což je skvělým vylepšením.

Fadery a tlačítka
Tahové potenciometry a tlačítka slouží pro řízení MIDI kontrolérů pro VST nástroje, nebo v režimu Mackie Control/HUI pro ovládání mixu DAW. Výborné je, že tahové potenciometry (fadery) doznaly oproti modelu CODE 61 změnu v délce dráhy a to na dvounásobek.

VIP 2.0
Zásadní změnou, a řekl bych pro CTRL49 klíčovou, je novinka v podobě integrace ovládání virtuálních nástrojů v grafické podobě přímo z vrchního panelu, bez nutnosti sledování změn a kontroly v počítači. Srdcem systému je aplikace Virtual Instrument Player, což není nic jiného, než sofistikované hostitelské prostředí pro chod softwarových nástrojů. Může fungovat jak ve stand-alone, tak plug-in režimu a to ve všech běžných standardech (AAX, AU a VST). Samotná aplikace VIP, která není vyvíjena přímo firmou M-Audio, není ničím novým – podobnou integraci nabízí například i řídící klaviatury Akai řady Advanced.

Ve stand-alone režimu se stane CTRL49 v kombinaci s počítačem a zvukovou kartou výkonnou pracovní stanicí a syntezátorem pro živé hraní. VIP aplikace připomíná trochu platformu Native Instruments KORE či Main Stage od Applu. Pro každý program lze zkombinovat až osm různých VST nástrojů a ty využít ve splitu či vrstvení na sebe. Nechybí možnost vytváření tzv. Setlistů pro řazení konkrétních programů za sebe pro živé hraní. Na tom by nebylo nic tak neobvyklého, ale to, co činí CTRL49 výjimečným, je možnost zobrazování hodnot měněných parametrů, názvů programů, řízení vzájemných poměrů vrstev atd. přímo z panelu CTRL49. Slouží pro to barevný LCD display s velikostí úhlopříčky 4,3 palce.

V režimu zásuvného modulu se chová VIP 2.0 obdobně, jen je možno nasadit více instancí najednou, třeba pro každou stopu DAW projektu. Při nahrávání či přehrávání s předehraným základem lze prakticky dosáhnout na libovolný parametr v reálném čase, a to jak na ty ryze nástrojové, tak ty, které se týkají přímo DAW. Opět je vše pohodlně sledovatelné a ovládatelné z LCD. Počítač tedy může být na pódiu někde stranou a CTRL49 vše dokáže obsloužit na dálku.
Obrázek
Arpeggiator
Nástroj CTRL49 je vybaven také hardwarovým arpegiatorem. V základu nabízí přes sto různých patternů. Nechybí základní typy s akordickými rozklady nahoru/dolu, náhodně atd. Kromě toho jsou zde i různé rytmické sekvence, které lze transponovat a dalšími způsoby upravovat. Hlavní tempo může být synchronizováno s DAW aplikací, ale CTRL49 může být i sám zdrojem MIDI hodin. Hodnota tempa v BPM se zadává buď číselně, nebo vyťukáním na tlačítko Tap Tempo.

Praxe a závěr
Ke klaviatuře dostane uživatel spoustu softwarové výbavy navíc: kromě zásadní aplikace VIP je to Ableton Live Lite a několik virtuálních nástrojů z dílen AIR – najdeme zde známý Xpand!2, Velvet, Hybrid 3 a spoustu dalších. Instalovaná zvuková knihovna obsahuje téměř 20 GB dat samplů.

Celkově lze říci, že M-Audio v řídící klaviatuře CTRL49 opět posunulo hranici možností integrace virtuálních nástrojů do prostředí jejich hardwarového řízení o krok dále. Klaviatura sama o sobě je velmi dobře zpracována a kvalitou konstrukce slibuje velkou odolnost i při náročném koncertním provozu. Vzhledem k pokročilým funkcím bych si dokázal představit i variantu CTRL61, ale i té se možná dočkáme. Integrace grafického zobrazování parametrů virtuálních nástrojů přímo do klaviatury je skvělá a funguje s většinou v současné době dostupných nástrojů, pochopitelně i jiných výrobců.

Oficiální videoVýrobce: M-Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět