Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Novation Circuit

Groovebox nové generace.

Firma Novation Digital Music Systems byla založena roku 1992 a jejím cílem bylo od prvopočátku vyrábět syntezátory a drum machines pro producenty taneční hudby. Byly to v devadesátých letech nepřemožitelné syntezátory Nova a Supernova, z analogových potom Bass Station a z bicích stanic Drum Station. Metodou Analog Sound Modeling dokázali do Drum Station integrovat takové stroje, jako je Roland TR-808 a TB-909. V několika posledních letech víceméně inovovali své osvědčené syntezátory (Ultranova, Mininova, Bass Station II) a představili celou škálu dostupných kontrolérů, jak pro producenty (SL Remote), tak i pro Live Performance (Launchpad). Posledním produktem, který spatřil světlo světa, je právě groovebox Circuit.

Popis
Novation Circuit obsahuje sekvencer, dvě syntezátorové sekce, čtyři bicí nástroje, mixážní sekci, která smíchává jednotlivé zvuky, a efektové jednotky. Finální zvuk je ovlivnitelný potenciometrem kombinovaného filtru (Filter) pro spodní i horní frekvence (High Pass/Low Pass). Syntezátorová část je tvořena dvěma nezávislými nástroji. Každý z nich má v základu banku 64 zvuků, vybraných z osvědčeného syntezátoru MiniNova. U každého zvuku lze upravit parametry oscilátoru, obálky, filtru, modulace a případně efektu, podobně jako na klasickém synthu. Dalším důležitým parametrem je funkce Side Chain, která de-facto imituje použití kompresoru s výsledným „pump” efektem. Bicí sekce je složena ze čtyř stop, které využívají společnou banku 64 bicích a perkusních zvuků (kick, snare, clap, hi-hat atd.). Opět je možné u každého z nástrojů měnit parametry, jako je pitch, decay, distortion a filter. Mixážní sekce je vlastně jednoduchým šestistopým pultem, jehož úkolem je jednoduše nastavit hlasitosti jednotlivých stop s funkcí Mute. Efektová jednotka obsahuje šestnáct delay a osm reverb presetů, jejichž hlasitost ve vazbě na jednotlivé kanály lze upravit příslušnými enkodéry. Řídícím prvkem celého zařízení je 16krokový sekvencer s možností ukládaní do osmi paternů pro každý nástroj, celkově do 32 tzv. session, mezi kterými se lze kdykoliv přepnout.
Obrázek
Obrázek
Ovládací prvky
Celému zařízení dominuje matice 32 barevných padů určených pro sekvencer a dvouoktávovou stupnici pro syntezátory. Výběr nástroje a sidechain provádíme tlačítky umístěnými nad maticí (Synth 1 a 2, Sidechain 1 a 2, Drum 1-4). Díky nim lze v jakémkoliv módu přistoupit k editaci jednotlivých zvuků. Pro správu celého zařízení je určena řada menších tlačítek, díky které lze volit oktávu (Oct), rychlost v BPM (Tempo), Swing, mazání paternů či sessions (Clear), kopírování (Duplicate), uložení (Save - dvojklikem okamžité) a výběr skupin paternů (Sessions).

V levém sloupci máme tlačítko Scales, které mění typ stupnice u syntezátorů (Minor, Major, Dorian atd.). Pod ním trojice kulatých tlačítek pro výběr režimu editace noty (Note), hlasitosti jednotlivých not (Velocity) a délky noty (Gate). Skupinu naprogramované sekvence lze vůči mřížce posouvat tlačítkem Nudge a celou sekvenci daného nástroje případně zkrátit funkcí Length.

Na pravé straně je tlačítko Shift, které vyvolá sekundární funkci některých ovládacích prvků (výběr nástroje pro stopu - kombinace Shift a Synth či Drum). Tlačítko Pattern umožňuje zvolit, kterou sekvenci vybrané Session hodláme přehrávat či editovat. Do režimu mixážního pultu se přepneme tlačítkem Mixer a do módu volby efektu pomocí FX. Poslední dvě tlačítka jsou Rekord a Play.

Rotační enkodéry v horní části přístroje slouží ke změně parametrů v příslušném režimu editace. Pod každým z nich je vícebarevný indikátor, který pomáhá v identifikaci vazby na jednotlivé funkce (např. při nastavování hlasitosti Synth 1 v režimu Mixer je podbarvení prvního enkodéru stejně fialové, jako je barva tlačítka Synth 1). Potenciometr Master Volume je určen k nastavení výstupní hlasitosti. Ovládání kombinovaného filtru je v pravém horním rohu - v neutrální pozici je dioda modrá, v aktivním režimu pak bílá.
Obrázek
Praktické zkušenosti
Bez použití jakékoliv aplikace můžeme vlastně okamžitě po vybalení tvořit smyčku z jednotlivých nástrojů. Takže jak na to?

Ještě před prvním použitím je dobré aktivovat funkci Save, která je standardně od výrobce vypnutá. To provedeme tak, že vypneme nástroj, podržíme tlačítko Save a nástroj zapneme. Tím se aktivuje možnost ukládání, protože je celkem nepříjemné něco vytvořit a pak zjistit, že si výsledek nelze uložit, což se nám přesně napoprvé stalo.

Nyní je již nutné vybrat Session, což je vlastně projekt složený z jednotlivých smyček (Paterns). Zmáčkneme tedy v horní řadě příslušné tlačítko a vybereme si na PAD matici jednu ze 32 sessions (prvních 16 je vytvořeno od výrobce, ale lze je samozřejmě modifikovat nebo vymazat - obsazené svítí modře). Vybereme smyčku pomocí Paterns režimu, kdy pod každou dvojicí nástrojů nebo syntetizátoru máme k dispozici osm na sobě nezávislých smyček, které lze libovolně kombinovat. V tuto chvíli je vhodné zvolit tempo a první enkodér použít na nastavení, kdy hodnota jako číslo je zobrazena na PAD matici. Zmáčkneme tlačítko Play a tím se rozeběhne sekvencer. Protože zařízení nemá funkci metronom (klik), je dobré začít s programováním bicí linky (Drum 1-4). Zvolíme tedy příslušnou skupinu bicích a tím se rozdělí matice padů na horní a spodní polovinu (Drum 1 a 2 / Drum 3 a 4). Výběr samplu provedeme současným stlačením Shift a Drum. V tu chvíli matice funguje jako seznam zvuků ve dvou bankách (přepínáme OCT). Stejný je výběr syntezátoru s tím rozdílem, že při nahrávání melodie se rozdělí matice PADu na horní část, což je dvouoktávová stupnice a spodní část pro sekvenci; seznam názvů zvuků je přiložen na listu v manuálu. Pro každý programovaný krok je možné využít kulatá tlačítka na levé straně k editaci (Note, Velocity, Gate) a jak již bylo uvedeno výše, posun hraných not vůči mřížce (Nudge) v patternu a jejich délku (Length). Veškeré parametry řízené knoby lze nahrát jako automatizace, čímž smyčky získávají na dynamice. Stejným způsobem lze automatizovat i dvě skupiny efektů (FX režim). Tím máme ukončenou editaci jednoho patternu, kterou je dobré uložit dvojklikem na Save. Stejným postupem lze postupně naprogramovat smyčky pro další zvolené patterny. Během hraní lze samozřejmě v reálném čase v režimu Mixer nastavovat hlasitost jednotlivých kanálů a Mute.
Obrázek
Nestačí-li nám standardní zvuková banka, lze veškeré zvuky a parametry syntezátorů a bicích editovat dvěma aplikacemi. Prvním programem je on-line editor ze stránek výrobce, pomocí kterého lze nahrát do nástroje vlastní samply a loopy PRO DRUM 1-4 v celkové délce 60 sekund. Jedná se o velmi jednoduché rozhraní, které zobrazí PAD banku a metodou drag&drop načteme soubory ve formátu WAV nebo MP3 pod jednotlivá tlačítka. Celý „sample set“ lze navíc i stáhnout na disk jako .syx soubor, nebo zpět nahrát do zařízení. Tím máme možnost velmi flexibilně volit sadu zvuků před každým vystoupením.
Obrázek
Milým překvapením je editor pro syntezátory Novation Circuit Editor, který lze zdarma stáhnout na stránce ISOTONIK Studios. Detailní popis by byl na další obsáhlou recenzi, takže jen krátce. Jedná se o komplexní propracovaný editor parametrů syntezátorů, jaký známe například z VST plug-inů či editorů virtuálních analogových syntezátorů. Najdeme zde různé oscilátory, obálky, filtry, LFO, efekty a mod-matrix. Parametry všech zmíněných elementů lze měnit v širokém rozsahu a vybrané z nich namapovat na osm otočných enkodérů na nástroji. Díky této možnosti si každý upraví nástroj dle libosti. Upravené presety lze opět ukládat na disk počítače.
Obrázek
V obou dvou aplikacích máme možnost načíst standardní nastavení syntezátorů nebo banku drum zvuků. Lze se tedy kdykoliv vrátit na úplný začátek.

Další možností je používat modul jako MIDI ovladač, například pro Ableton (licence na Ableton Live Lite a 1GB samplů lze získat po registraci zařízení). V rámci MIDI rozhraní máme k dispozici kromě USB i standardní pětikolíkový konektor MIDI DIN s přiloženými redukcemi. Lze tedy jak přijímat, tak vysílat MIDI zprávy i Clock a tím mezi sebou synchronizovat několik zařízení. Režim se dá zvolit přímo na nástroji. Samozřejmostí je možnost připojení externí MIDI klávesnice.

Závěr
Zařízení je kvalitně zpracované a neklouže po stole. Ve své třídě bude jen těžko hledat ekvivalentního konkurenta. Má velmi kvalitní Filter a intuitivní ovládání, díky kterému lze velmi rychle vytvořit použitelné patterny. Další vlastnost, kterou stojí za to vyzdvihnout, je přepínání sessions s plynulým přechodem, díky čemuž je možné odehrát i dlouhý set. Zajímavostí je určitě integrovaný reproduktor ve spodní části a možný provoz na šest AA baterií.

Zařízení nelze z funkčního hlediska nic vytknout. Negativem jsou z našeho pohledu snad jen dvě různé aplikace, z nichž jedna funguje pouze on-line ze stránek výrobce. Dále pak nutností, alespoň z počátku, nosit s sebou papírovou kartu s mapou nástrojů, jelikož zařízení nedisponuje displayem, který ale v této cenové kategorii nemůžeme očekávat. Novation Circuit je dle našeho názoru výborným nástrojem jak pro začátečníky, tak i jako zpestření produkce pro „ostřílené“ DJe a producenty.

Pozn.: Před tím, než začneme zařízení používat, doporučujeme aktualizovat firmware na poslední verzi pomocí jednoduché aplikace, která je k dispozici opět na stránkách výrobce.

Výrobce: Novation
Zapůjčil: Kytary.cz

Václav Klouda & Vojtěch Grindl
Facebook  Twitter  Google+

Re: Novation Circuit

Příspěvekod dendy » 08 srp 2016 08:25

nova verzia firmwaru (1.3) , okrem ineho:

- umoznuje (okrem ineho) automatizaciu zmien samplov - v drum stope kazdy krok moze hrat iny sampel, je mozne takto nahravat realtime (pri zapnutom record/playback v naklade vsetkych samplov)
- decay amp obalky samplov je mozne nastavit na "nekonecno" pre prehravanie dlhsich sample rloopov
- mozmost ofarbit si sessions cez editor :-) sikovne, clove ma vacsi prehlad potom
Uživatelský avatar
dendy
 
Příspěvky: 12498
Registrován: 12. 7. 2002
Bydliště: Senec

reklama
Facebook  Twitter  Google+