Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Recenze a články

15. 1. 2014

Roland Integra-7

Přirozená zvuková smršť v hardwarovém provedení.
roland-integra-7

Firma Roland patří mezi přední výrobce profesionálních hudebních nástrojů. Byla jednou z prvních, která začala vyrábět elektronické nástroje. Mnohé z nich se v hudebních kruzích staly ikonami. Prakticky v každém desetiletí nalezneme nástroj, který se zapsal do historie, ať už to byly první syntezátory řady SH, vícehlasé Juna a Jupitery nebo první nástroj s MIDI - Roland JX-3P. Nezapomenutelné jsou sekvencery a bicí automaty, například dodnes nejpoužívanější Roland TR-909 a TR-808. Ruku v ruce...

Poslední příspěvek: 27. 1. 2014 od eGen Zobrazit poslední příspěvek
Nástroje využívající samplů jako základních zdrojů zvuku.
nahled-do-sveta-samplovanych-nastroju

Sampling jako takový samozřejmě není nic nového jako téměř všechny principy používané v současné tvorbě, produkci a práci se zvukem. Když si projdeme historii tohoto typu nástrojů, najdeme v ní dávné poklady jako Licht-ton Orgel z roku 1936, mající průběhy tónů zaznamenané na analogových optických discích. Když to vezmeme šmahem přes pásku používající Mellotron (celkem používaný v 60. a 70. letech), digitální klávesové samplery jako Synclavier, legendární bicí samplery (např. Akai MPC60) a...

3. 1. 2014

AV Bridging

Standard pro přenos audiovizuálních dat po Ethernetu.
av-bridging

Na několika chodbách, na největším evropského veletrhu profesionálních audiovizuálních technologií IBC 2013, nešlo přehlédnout slogan „SDI must die!“ (SDI musí zemřít), kterým firma Cinegy upozorňovala na svá řešení zaměřená na bezpáskové zpracování a odbavení videa. Pro nezasvěcené, Seriál Digital Interface (SDI) je datové rozhraní, které dovoluje posílat v reálném čase datový stream, po koaxiálním kabelu pomocí něj můžete propojit v podstatě signálově dvě zařízení. Termín „signálově“...

Poslední příspěvek: 3. 1. 2014 od Pytkin Zobrazit poslední příspěvek
7. 1. 2014

Waldorf Pulse 2

Monofonní analogový syntetizér.
waldorf-pulse-2

V následujícím textu se seznámíme s novinkou německé firmy Waldorf, analogovým syntetizérem Pulse 2. Waldorf Pulse 2 patří mezi dlouho očekávané novinky - produkt byl ohlášen již v roce 2012 a i po hudebním veletrhu ve Frankfurtu 2013 jsme museli trochu čekat. Přístroj je od léta již distribuován prodejcům a tak jsme ho dostali k dispozici k otestování. Pulse 2 není ve výrobním programu firmy Waldorf zas až takovou novinkou. Už samotné označení dvojkou v názvu mnohé napoví: nástroj navazuje...

9. 12. 2013

iZotope RX 3

Krok vpřed v opravách a restaurování zvukových souborů.
izotope-rx-3

Psát o nových verzích osvědčených aplikací je zdánlivě jednoduché. Stačí přece najít ve firemní propagaci či dokumentaci přehled změn a rozdílů (samozřejmě k lepšímu) a článek je na světě. Ve skutečnosti je to však velmi obtížné, protože právě toto by bylo málo. Je třeba posoudit, jedná-li se o změny, které produkt posouvají po pomyslné vývojové ose, či jde-li pouze o promyšlené marketingové inovace, mající často hlavně placebo efekt vedený snahou o novost za každou cenu. Je také potřeba vžít...

Nová verze originálního audio editoru z dílny Sony Creative Software.
sony-spectralayers-pro-2

Ačkoli se trh se softwarem pro práci se zvukem nebo tvorbu hudby zdánlivě velmi rozvíjí, když se na něj podíváme v klidu a objektivně, zas tak dynamický není. Objevují se nové možnosti ovládání, stále více integrovaných funkcí a řešení, ale máloco skutečně nabízí nějaký nový přístup nebo zásadní možnosti. Ani spektrální editace, čili řízené zásahy uživatele do tvaru spektra signálu a nikoli do jeho časové podoby, nejsou ničím novým. SpectraLayers ale přinesl skutečně svěží vítr a prostor pro...

28. 11. 2013

M-Audio Axiom AIR 61

Řídicí klaviatura v novém.
m-audio-axiom-air-61

Firma M-Audio přišla na jaře tohoto roku s novou řadou řídicích MIDI/USB klaviatur Axiom AIR. My se v následujícím testu zaměříme na nejvyšší model s 61 klávesami. Axiom AIR 61 a jeho menší sourozenci (se 49 a 25 klávesami) tvoří novou řadu klávesových kontrolérů, které byly vyvinuty ve spojení s firmou AIR Music Technology - odtud označení v názvu. Svým vybavením a funkcemi navazuje na předchozí úspěšné modely Axiom, Axiom 2nd Gen a Axiom Pro. Axiom AIR 61 je navržen velmi atraktivně: tělo...

Poslední příspěvek: 28. 11. 2013 od maux Zobrazit poslední příspěvek
2. 12. 2013

TASCAM US-366

Jednoduché a dobře vybavené zvukové rozhraní.
tascam-us-366

Již několik svých článků v tomto časopise jsem začínal úvahou o tom, že na současném trhu nalezne zájemce nepřeberné množství zvukových rozhraní (zvukových karet, chcete-li). Nejinak tomu bude i v tomto textu, což zmíněnou skutečnost jen potvrzuje. Zvukové rozhraní je totiž v současné technologické situaci při nahrávání stěžejním zařízením. Na jeho vlastnostech totiž primárně závisí kvalita digitalizovaného zvukového signálu, který je posléze zpracován pomocí DAW v počítači. A nejen to - také...

Firma Steinberg představila nové verze svých hlavních virtuálních nástrojů.
halion-5-a-halion-sonic-2

Ačkoli jsem dlouholetým uživatelem Cubase (již od verze SX2), platforma HALion je pro mne poměrně neznámá, proto tato recenze není nutně jen o novinkách verze 5, ale o nástroji celkově. Myslím, že to není na škodu, protože HALion stojí na rozdíl od DAW aplikací Steinbergu relativně v pozadí v rámci své části trhu. Spolu s Cubase je již delší dobu dodávána jeho odlehčená varianta, v současné verzi 7 se jedná o HALion Sonic SE. V oblasti virtuálních nástrojů využívám již delší dobu produkty...

Jak efektivně využít externí HW zařízení při míchání v DAW.
externi-hardware-a-routing

Ze spousty studií a dnes i zhusta z domácích "pracoven" vidíme, že se v nich nachází i spousta hardware, jež obklopuje centrální pracovní stůl. Článek bude zaměřen na téma, jak lze všechna tato zařízení využít při mixu a jaký je rozdíl práce oproti zaběhnutým standardům s plug-in efekty. Oprostit se totiž alespoň v jedné stopě od čistě softwarové cesty a využít k efektování nějaký hardware může být prostě fajn a nahrávka tím může (někdy i hodně) získat. Takže co se všechno okolo...

Poslední příspěvek: 25. 11. 2013 od Pytkin Zobrazit poslední příspěvek
12. 11. 2013

Auro-3D

Nejmodernější systém pro prostorové ozvučení.
auro-3d

Již delší dobu se kinematografie potýká s řadou problémů, které způsobují odliv diváků z kin. A nejen to. Náklady na natočení filmu neustále stoupají a od toho se také odvíjí cena vstupenek do kin, která rovněž neustále stoupá. Diváci dávají přednost televizi anebo domácímu kinu, v poslední době k tomu přispívá i internet. Je tedy potřeba dát divákovi něco, co v jiném prostředí nezažije, a to je třídimenzionální zvuk. Vývoj však jde dále a v současnosti se již u filmu setkáváme i s tzv....

16. 11. 2013

Sound Forge Pro 11

Nová verze evergreenu digitálního audia.
sound-forge-pro-11

Novinkou letošního léta je uvedení nové verze známé aplikace pro zpracování audio signálů a mastering firmy Sony Creative Software - Sound Forge Pro 11. V následujícím textu se zaměříme tradičně především na novinky a vylepšení, kterými tato verze oplývá. Sony Sound Forge Pro 11 je nástupcem léty prověřených aplikací pro digitální zpracování zvuku na počítači a to v rámci světa operačního systému Windows. I když podpora konkurenční platformy Mac OS X nechybí a to v podobě produktu Sound...

Malý přehled toho, co se nám při práci se zvukovými daty nabízí.
formaty-ukladani-zvukovych-dat

Každý uživatel zvukového a hudebního softwaru si musel všimnout, že při importu nebo exportu zvukových dat máme na výběr velké množství formátů. A v zásadě používáme jen minimum z nich - pravděpodobně WAV a MP3. K čemu tedy ta záplava ostatních vlastně slouží? Pojďme si projít třeba ty, kterým „rozumí“ Cubase 7. Nechme až na závěr základní formát Wave (WAV), jelikož se na něj podíváme trošku detailněji, včetně varianty Broadcast Wave (BWF), která nám může v lecčem zjednodušit život. Co tedy...

31. 10. 2013

TASCAM DR-60D

Kombinovaný rekordér a mixer pro DSLR kamery s mnoha možnostmi.
tascam-dr-60d

O výhodách a nevýhodách natáčení videa pomocí fotoaparátů DSLR jsem již psal před nedávnem v souvislosti s rozhraním pro zpracování zvukových signálů . Tento přístroj splňuje beze zbytku základní požadavek práce se zvukem, a to co možná největší zvukovou kvalitu signálů předávaných do audio části DSLR. Tam se však skrývají jistá omezení daná skromnějším řešením audioobvodů a hlavně v mnoha případech fixní záznamovou automatikou (pomíjím nyní modernější přístroje, které již jsou vybaveny i...

9. 10. 2013

Avid Pro Tools 11

Nová verze známé DAW aplikace.
avid-pro-tools-11

Novinkou přelomu letošního jara a léta je již předem avizovaný příchod nové verze DAW aplikace Pro Tools, pocházející z dílen společnosti Avid Technology. V následujícím testu se podíváme na novinky, které tato (v pořadí již jedenáctá) verze přináší. Poslední velká změna, která se u Pro Tools odehrála, bylo uvedení předchozí verze Pro Tools 10. Připomeňme, že tato verze byla recenzována . Podstatnými novinkami byly mj. možnosti změny zisku jednotlivých audio klipů (Clip Gain), prolínačky...

Poslední příspěvek: 16. 10. 2013 od Liquid Sound Zobrazit poslední příspěvek
14. 10. 2013

FL Studio 11

Nová generace levného a populárního DAW.
fl-studio-11

V letošním roce se toho na poli DAW programů událo opravdu mnoho. Většina z předních výrobců tohoto druhu softwaru přišla s novými verzemi svých programů. Pro příklady není třeba chodit daleko, jedná se například o Ableton, Reason nebo Logic. Je tedy pochopitelné, že firma Image Line stojící za programem FL Studio nemohla zůstat pozadu. V dnešním článku se tedy podíváme, co nového FL Studio 11 přináší. Pokud patříte mezi vlastníky některé z edic FL Studia 10 a pravidelně jste prováděli...

17. 9. 2013

Mackie DL1608

Digitální mixer se vzdáleným ovládáním.
mackie-dl1608

Žijeme v době všelijakých bezdrátových radostí, ale i starostí. Dnešní digitální epocha přinesla možnosti, o jakých se dříve ani nesnilo. Tiskneme a skenujeme přes několik zdí, sledujeme filmy, videa a hudbu na zobrazovačích vzdálených od vlastních úložišť a pracujeme bez drátů i tam, kde dosud dráty dominovaly. Ani oblast zvukové techniky nezůstává stranou, takže tam, kde se kdysi začalo s bezdrátovými mikrofony, je dnes možné, aby zvukař opustil své vyhrazené místo u mixážního pultu...

K čemu všemu nám můžou sloužit v běžné praxi.
zvukove-rekonstrukcni-nastroje

Ve svém článku popsal kolega Ondřej Urban, jaké různé druhy zpracování a produkty patří do kategorie nástrojů pro rekonstrukci a čištění signálů. Pojďme se podívat na možnosti, které nám přinášejí z hlediska zvukové praxe, která se nezabývá vyloženě restaurováním starších nahrávek. Jedná se celkem logicky zejména o zvukovou postprodukci pro audiovizuální počiny a různé další živé nahrávky. Velmi často totiž narazíme na „všelijaké“ materiály natočené za „všelijakých“ okolností. No a vzhledem...

Poslední příspěvek: 20. 9. 2013 od Pytkin Zobrazit poslední příspěvek
16. 8. 2013

Roland M200i

Digitální mixer ovládaný pomocí iPadu.
roland-m200i

Firma Roland věnuje od roku 2008 velkou část své vývojové kapacity profesionálním audio a video výrobkům. Některé z nich jsme si již na stránkách PiXELu představili. Velký ohlas měla řada digitálních mixerů V-Mixer, která se objevila jako blesk z čistého nebe a rozčeřila poměrně klidnou hladinu v oblasti digitálních mixerů. Za dobu existence série V-Mixer vzniklo již několik typů, které se lišily vybavením, interními možnostmi, ovládáním a rozměry. Nejnovější přírůstek patří do rodiny těch...

2. díl - Kompletní balík virtuálních nástrojů.
native-instruments-komplete-9-ultimate

Novinkou tohoto roku je inovace balíku virtuálních nástrojů a efektů renomované německé firmy Native Instruments s názvem KOMPLETE 9 ULTIMATE. V jsme uvedli podstatné novinky a vylepšení oproti předchozím verzím balíku, nyní se v návaznosti na první část recenze zaměříme na praktické aspekty práce s tímto produktem. O virtuálních nástrojích z produkce známé německé společnosti toho bylo napsáno již hodně. My se nyní na vlajkovou loď sortimentu produktů Native Instruments podíváme pohledem...

30. 7. 2013

Reason 7

Pokračování v revoluční evoluci.
reason-7

Propellerhead Software na konci dubna hrdě představil sedmičkovou verzi své vlajkové lodi Reason. Aktuální verze celosvětově oblíbeného hudebního softwaru přináší výrazná vylepšení, která by vám měla pomoci vytvořit lepší hudbu. Srovnáme-li Reason 7 s předchozí verzí co do počtu nových funkcí, nejde až tak o převratné změny jako spíš o doladění transparentních novinek ve verzi 6 a doplnění pár nových funkcí. Nové nástroje ani haldu efektů navrch rozhodně nečekejte. Zcela zásadní je však...

reklama
Facebook  Twitter  Google+