Recenze

24. 1. 2013

iZotope Alloy 2

Nová verze mixážního multiefektu.

Firma iZotope pokračuje v trendu zásadního osvěžení svého výrobního programu. Mimo inovace stěžejních výrobků, jimiž bezesporu jsou Ozone 5 a RX 2, přinesla v nedávné době i produkty zcela nové (virtuální syntezátor Iris, Stutter edit a další). Nyní přišel čas na omlazovací kúru dalšího úspěšného pluginu firmy iZotope, mixážního multiefektu Alloy, který byl již ve své původní verzi výrobkem velmi zdařilým. Psal jsem o něm na stránkách tohoto časopisu před nějakým časem a ocenil jsem jej jako...


22. 1. 2013

Studiologic Sledge

Virtuálně analogový syntetizér.

Nástroj Studiologic Sledge je novým přírůstkem na poli virtuální analogové syntézy, tentokrát v hardwarovém provedení. Syntetizér Studiologic Sledge byl poprvé představen na letošním jarním hudebním veletrhu ve Frankfurtu. Od té doby jsme na nástroj čekali až do letošního léta, kdy byl konečně k dispozici na vyzkoušení. Proč se dodávka nástroje zpozdila není přesně známo, o to větší byla ale zvědavost, jak nástroj zní a jak se s ním pracuje.Výrobcem syntetizéru Sledge je italská firma Fatar,...

Vzorkovací frekvence.

V tomto dílu se podíváme na problematiku spojenou s druhým ze základních parametrů digitálního signálu a to vzorkovací frekvencí. Zatímco bitová hloubka (viz ) nám říká, kolik číslic má informace o úrovni signálu, vzorkovací frekvence udává, kolik těchto čísel za sekundu signálu známe. Udává se v hertzech (Hz), stejně jako frekvence signálu jako taková. Pro přesnost si doplňme, že tato jednotka udává počet zopakování nějakého děje za sekundu, fyzikální rozměr má s-1, tedy doslova „za sekundu“....

Co vlastně znamená „digitální“ a co všechno určuje bitová hloubka.

Digitální technika je dnes samozřejmostí. Je všude kolem nás a obzvlášť práci s videem a se zvukem si bez ní lze jen těžko představit, pokud uvažujeme běžnou praxi, extrémy vynechme. K jejímu rozšíření v praxi došlo docela rychle, přesto se zdá, že se s ní stále mnoho lidí zcela nesžilo a snaží se spíš jen přežít onu nevyhnutelnou spolupráci. Tento seriál by měl nejen přispět k ujasnění pojmů a principů digitální techniky a digitálního zpracování signálu, ale také posloužit jako přehled...

21. 12. 2012

RME HDSPe MADI FX

Výkonná zvuková karta s MADI rozhraním.

Jednou z novinek letošního horkého léta je zvuková karta HDSPe MADI FX od renomovaného německého výrobce RME. Jedná se o novinku převratnou a to zejména počtem využitelných zvukových kanálů, který je umožněn díky obsluze až tří obousměrných rozhraní formátu MADI. Svého předchůdce, kartu HDSP MADI, nechává díky své výbavě a výkonu daleko za sebou.Zvuková karta RME HDSPe MADI FX je dodávána v podobě dvou zásuvných karet do běžné počítačové skříně. První, hlavní z nich, je kartou formátu PCI...

20. 12. 2012

Azden FMX-DSLR

Kvalitní zvuk pro DSLR video.

O rozmachu tvorby audiovizuálních děl pomocí fotoaparátů DSLR (Digital Single-Lens Reflex camera) se na stránkách tohoto časopisu psalo již mnohokrát a podrobně byly probrány výhody i nevýhody snímání a záznamu videa pomocí těchto přístrojů. Pro mnoho produkcí jsou hlavními důvody nasazení této techniky důvody ekonomické. Možnost pracovat s relativně dostupnou technikou, která disponuje vlastnostmi vedoucími k téměř filmovým výsledkům, umožnila již mnohokrát vznik zajímavých nezávislých nebo...


13. 12. 2012

Sound Forge Pro Mac

Firma Sony, resp. divize Sony Creative Software, přišla s novinkou v podobě známého audio editoru Sound Forge a to jeho dlouho očekávané verze pro Mac OS X.

Audio editor je ve své podstatě programem pro editaci zvukových souborů, většinou bez možnosti nezávislé manipulace se zvukovými objekty na různých stopách v rámci časové osy. Práce tohoto druhu jsou vyhrazeny programům typu DAW (Digital Audio Workstation), které jsou právě pro vícestopé nahrávání, střih a mix přímo určeny. Pokud je zapotřebí pracovat s audio signálem na úrovni zvukové vlny, například normalizovat, rozdělovat či spojovat soubory, měnit rychlost přehrávání/ladění, provádět...

Přehled programů pro měření hlasitosti.

Například firma SDI Media, konkrétně její složka zajišťující materiály pro dětský kanál Nickelodeon, již požaduje, aby veškeré dodané materiály splňovaly tuto normu. Na webu EBU je k dispozici seznam výrobců, kteří tak již učinili, stačí vyhledat EBU a R128 nebo Loudness a velmi rychle můžeme najít mnoho informací. Zajímavý je zejména rozptyl cen dostupných produktů. Připomeňme, že se prakticky nejedná o žádný vývoj ze strany softwarových společností, protože matematické jádro měření je poměrně...

26. 11. 2012

Audacity 2

Volně dostupný zvukový editor a rekordér.

Jeden z mála volně šiřitelných open source editorů zvuku Audacity dospěl po osmi letech vývoje do stabilní druhé verze. Původně linuxový software pro geeky se postupem času portoval i na Mac a Windows, přidával funkčnosti, piloval kvalitu zpracování zvuku a stal se nepsaným standardem mezi alternativními editory a rekordéry zdarma, podobně jako je tomu u Gimpu v oblasti grafiky.Historie Audacity sahá až do roku 2004, kdy byla uvolněna verze s „úsměvným“ kódovým označením 1.2.3. Od verze 1.2.4...

20. 11. 2012

Nuendo Live

Nahrávací systém pro live použití.

Německá firma Steinberg přišla na začátku léta tohoto roku s novinkou v podobě specializované aplikace pro záznam živých vystoupení a koncertů pod názvem Nuendo Live a to ve verzi 1. V následující recenzi se podíváme, co program nabízí a jak se s ním pracuje.Už samotný název Nuendo Live předznamenává příbuznost s vlajkovou lodí aplikací od Steinbergu - profesionálním produkčním systémem Nuendo. Je to aplikace, která je zaměřena především na audio produkci a postprodukci a to také ve spojení s...

14. 11. 2012

Sony SpectraLayers Pro

Zvuk rozkrájený na jemné plátky.

Firma Sony Creative Software má na svém kontě celou řadu velmi užitečných programů i plug-inů, které jistě není třeba představovat. Stačí říci Sound Forge, CD Architect, Vegas a další zaklínadla a téměř každý pracovník se zvukem ví, o co se jedná. Firma nyní uvedla novinku, která představuje skutečnou revoluci ve zpracování zvukových signálů a mění koncept práce se zvukem, zejména způsob jeho úprav. Představuje se SpectraLayers Pro.SpectraLayers Pro je samostatná aplikace sloužící k...

Kytarový kontrolér a syntezátor.

Na český trh přichází unikátní nástroj, MIDI kontrolér a konzolový ovladač. You Rock Guitar YRG-1000 je prvním počinem americké firmy Inspired Instruments, která u nás není moc známá. Dala si za úkol vyrábět zajímavé a dostupné hudební nástroje, které budou sloužit nejen pro hraní, ale také k výuce. Zda se YRG-1000 prosadí ve světě standardních kytar se teprve uvidí, my se na něj můžeme podrobněji podívat již dnes.Pokud by se na YRG-1000 nahlíželo jako na kytaru, najdou se během pár vteřin...

9. 10. 2012

Roland R-MIX

Vizuální audio procesor.

Po delší době uvádí firma Roland další hudební program. Nečekejte žádnou velkou pracovní stanici. R-MIX je software, který nezabere mnoho místa při instalaci, ale dokáže udělat mnoho práce. Je určen především pro speciální operace s audio materiálem.Program je koncipován jako jednoduché rozhraní pro relativně složité upravení zvukových souborů. S funkcemi, které program ukrývá, je možné upravovat úrovně a stereo pozici pro vybraný frekvenční rozsah, lze využít efektů pro odstranění šumu z...

8. 10. 2012

EASERA SysTune

Program pro měření a analýzu akustických signálů.

Německá firma AFMG je známá svými vysoce hodnocenými a uznávanými programy EASE a EASERA pro akustická měření v reálných podmínkách a pro simulaci akustických prostor. Svým produktem SysTune se zaměřila na akustická měření pro živé ozvučování.Nejprve uveďme několik fakt o programu EASERA SysTune, aktuálně uváděném ve verzi 1.2.6. Jedná se o program pro osobní počítače vybavené operačním systémem Windows. Ke své funkci potřebuje zvukové rozhraní Microsoft Direct Sound, Wave/MME nebo ASIO...

29. 8. 2012

ALVA Nanoface

Kvalitní zvukové rozhraní aneb téměř detektivní záhada.

Před krátkým časem se na již tak dost přeplněném trhu zvukových rozhraní objevila novinka, která okamžitě vyvolala vodopád úvah, dotazů i spekulací. Ty byly vedeny především snahou zjistit, zda na první pohled zřejmá vnější podobnost se zvukovým rozhraním renomovaného výrobce je či není náhodná, a zda mimo podobnost vnějškovou existuje i podobnost vnitřní, tedy taková, která by měla rozhodující vliv na užitnou hodnotu nového zařízení. Po nepříliš složitém pátrání vyšly najevo zajímavé a...

27. 8. 2012

jsCompShaper

Kvalitní kompresor zdarma.

JsCompShaper je flexibilní Soft-knee kompresor a Waveshaper, který pracuje bez potíží a v reálném čase mezi oběma těmito režimy. Poskytuje filtrování podobné Side-chain filtru založené na frekvenčně závislé kompresi a tvarování zvukové křivky. Ke všemu ještě simuluje amplitudu náběhu a dozvuku známou z analogových mašinek. Kromě toho podporuje také plnou paralelní kompresi a převzorkování zdrojového signálu.Tvůrcem plug-inu je Johannes S. Mueller-Roemer, který vlastní práva na technologie...

27. 8. 2012

Roland V-Mixer M-480

Nová generace digitálního mixážního pultu.

V nedávné době byla představena vlajková loď mezi digitálními mixážními pulty firmy Roland pro následující roky - perfektně vybavený Roland V-Mixer M-480, který je nástupcem pultu M-400. Za tu dobu mu vyrostla celá řada konkurentů a tak firma Roland vylepšila hlavně softwarovou část, přidala a upravila několik hardwarových prvků a vypustila jej do světa pod novým označením. Hned na začátku bych rád uvedl, že digitální mixážní pult V-Mixer M-480 je připraven na všechny možné hudební aplikace -...

9. 8. 2012

Waves InPhase

Výkonný nástroj pro řešení fázových problémů v nahrávce.

Aniž bych cokoli zjišťoval a ověřoval, troufnu si tvrdit, že firma Waves patří mezi nejznámější a nejvýznamnější výrobce zvukového softwaru na světě. Její výrobky tvoří základní výbavu nesčetných studií a jsou považovány za standard v této oblasti, a to i přesto, že bychom nepochybně našli konkurenční výrobky srovnatelné a někdy i lepší.Software Waves však pokrývá oblast zvukového zpracování velmi komplexně, a tak hledat sestavu plug-inů jiného výrobce je pro mnoho uživatelů vlastně zbytečné....

USB zvukové rozhraní pro stereofonní nahrávání.

Švédský výrobce známých softwarových aplikací Reason a Record přišel na trh s novinkou v podobě svého historicky prvního zvukového rozhraní pro počítače - produktem Balance.Propellerhead Balance je zvukovým rozhraním pro stereofonní vstup a výstup. K propojení s počítačem využívá rozhraní USB 2.0. Podporuje obousměrný stereofonní provoz digitálního audia v rozlišení 24 bitů se vzorkovacím kmitočtem 44.1, 48 a 96 kHz. Nabízí neotřelý design, integraci s firemní aplikací Reason Essentials...

11. 7. 2012

Steinberg Cubase 6.5

Nová verze programu pro hudebníky.

Program Cubase je na světě již od roku 1989, kdy proháněl svá data na legendárních počítačích Atari 1040ST. Tehdy si vystačil s 1 MB operační paměti a 16bitovým procesorem. O něco později se již objevuje na počítačích s operačními systémy Mac OS a Windows. S každou novou verzí přináší program vždy něco navíc. Většinou se jedná o velká technická vylepšení, která mění způsob práce s audio a MIDI soubory. V současné době přichází Cubase na hudební trh s verzí 6.5, přičemž update je zpoplatněn. Co...

20. 6. 2012

R.M.E. Fireface UCX

Audio převodník pro počítač i iOS.

Německou firmu R.M.E. snad není třeba představovat. Již od roku 1996 vyrábí audio hardware s nekompromisní zvukovou kvalitou. Její vývojáři využívají nejmodernějších komponentů, u kterých se hledí především na kvalitu a teprve dalším kritériem je cena. Letos firma R.M.E. představuje novinku, malý audio převodník o poloviční rackové šířce, R.M.E. Fireface UCX.Převodníky R.M.E. vynikají perfektním mechanickým zpracováním. Celokovová konstrukce zaručuje dlouhou životnost nejen ve studiu, ale i při...