Recenze

Druhá generace programu pro živé produkce.

Již několik týdnů vypouštěla německá firma Native Instruments zprávy o nové generaci programu pro dýdžeje - TRAKTOR PRO 2. Již první verze programu patřila mezi ty nejlepší programy, které lze pro živé hraní z počítače pořídit. O to větší napětí panovalo při premiéře druhé verze. Je možné vylepšit, co je dokonalé? Co nového program přináší? Na tyto otázky se pokusíme odpovědět v dnešním testu. Program TRAKTOR ve verzi 2 lze pořídit samostatně nebo ve výhodné kombinaci s audio kartami a...


Procesor pro zpracování vokálních partů v reálném čase.

Japonská firma TASCAM uvedla na trh novinku v podobě specializovaného procesoru pro zpracování vokálů s názvem TA-1VP Vocal Producer. Využívá algoritmy americké firmy Antares, která dala světu známý efekt Auto-Tune. My se nyní podíváme na tento produkt podrobněji.První dostupný a celosvětově nejznámější korektor ladění sólového zpěvu vyvinula kalifornská firma Antares již v roce 1997. Produkt byl nabízen nejprve ve formě TDM plug-in modulu, později také DirectX a VST. V dalších letech firma...

Mašinka, kterou musí mít každý DJ.

Německá firma Native Instruments je mezi veřejností známá jako výrobce kvalitních softwarových nástrojů a efektů. Nějaký čas se také věnuje DJům a jejich vybavení, a to nejen po stránce softwarové, ale nabízí také hardware - od jednoduchých audio převodníků přes propracované konvertory až po kontroléry a kombinace kontroléru s převodníkem. Poslední jmenovaný typ se na světě objevil teprve nedávno a již první fotky a video trailery na webu vzbudily velký ohlas především mezi profesionálními DJi....

Nová verze profesionálního DAW programu.

Cakewalk SONAR X1 je nejnovější verze Digital Audio Workstation (DAW), která přichází na svět k desetiletému výročí programu Cakewalk Pro. Proto firma nepokračuje v nastavené číselné řadě, ale vytvořila zcela novou řadu X. SONAR X1 Producer je vlajkovou lodí firmy spojující integrovaný MIDI a digitální audio sekvencer na platformě Windows. Apple uživatelé jsou o tento profesionální nástroj pro vytváření hudebních kompozic ochuzeni. I když je program přepracován, stávající uživatelé zde najdou...

21. 6. 2011

Peak Studio

Dvoustopý editor pro Mac OS (a ještě něco navíc).

O poslední verzi dvoustopého editoru z dílny firmy BIAS, tedy Peak Pro 6, jsem psal na stránkách časopisu PiXEL již v roce 2008 a od té doby jej téměř každodenně používám. Splnil se můj předpoklad, že na některé zvláštnosti tohoto programu, o nichž jsem se tehdy zmiňoval, si lze zvyknout. Avšak jeho vlastnosti, zejména praktičnost, vynikající konverzní algoritmy a možnost získat v rámci tohoto programu definitivní master v požadovaném formátu jsou dobrým argumentem, proč používat dvoustopý...

2. 6. 2011

TASCAM RC-F82

Kontrolér pro přesnou a pohodlnou mixáž.

Když jsem v jednom z loňských čísel PiXELu hodnotil osmistopý přenosný rekordér , uvítal jsem tento výrobek a pokusil se odhalit jeho přednosti i slabší stránky. Představil jsem rekordér, který nastolil novou úroveň práce v oblasti filmového zvuku i autonomní hudební výroby. Nyní uvedla firma TASCAM na trh jeho velmi zajímavý a veskrze užitečný doplněk, který tuto úroveň opět posouvá o něco dále a povyšuje rekordér HS-P82 na kompaktní mobilní produkční systém, na jehož výstupu může být již...


16. 5. 2011

iRig Mic

Elektretový mikrofon se zvláštním určením.

Předmětem recenzí a testů uveřejňovaných v audiorubrice časopisu PiXEL jsou vždy produkty, ať již přístroje nebo software, které mají souvislost s digitální podobou zvuku či se zpracováním zvuku na počítači. Proto možná překvapí, proč je v tomto článku podroben zkoumání obyčejný mikrofon. To vskutku není obvyklé, vysvětlení je však docela jednoduché. Jde totiž o mikrofon, který jeho výrobce navrhl pro použití s velice rozšířeným telefonem iPhone, přehrávačem iPod touch nebo tabletem iPad....

22. 4. 2011

TASCAM DR-680

Kompaktní a dostupný vícestopý audiorekordér.

Firma TASCAM, profesionální divize společnosti TEAC, je v poslední době jak se říká „při chuti“, zejména co se týká přenosných vícestopých rekordérů. Požadavky na záznamovou technologii používanou v terénu se stále zvyšují a technologické postupy při natáčení „na place“ se s těmi dříve výhradně studiovými již téměř překrývají. Tam, kam jsme dříve nosili monofonní a stereofonní mobilní záznamová zařízení nebo dováželi rozměrnou studiovou techniku, bylo-li natáčení složitější, nosíme dnes...

Vícekanálové zvukové rozhraní pro opravdu hodně muziky.

Od doby, kdy v nahrávacích studiích a na zvukových pracovištích začal panovat počítač a kdy se proto práce se zvukem pohříchu stala záležitostí „lidových mas“, zaznamenáváme intenzivní aktivitu v oblasti toho nejdůležitějšího, co racionální počítač propojuje s poněkud iracionální sférou auditivního vnímání, totiž zvukových rozhraní, jimž se podle podoby prapůvodních zásuvných modulů dodnes říká zvukové karty.Zvukových rozhraní je dnes na trhu nepočítaně, rovněž výrobců se vyrojilo neobyčejně...

14. 3. 2011

Avid Pro Tools 9

Inovovaná verze známé DAW aplikace.

Americký koncern Avid uvedl na podzim tohoto roku přepracovanou verzi své vlajkové lodi na poli softwaru pro digitální zpracování zvuku - DAW aplikace Pro Tools. Novinek je opravdu hodně, i když nejsou na první pohled vidět. Netýkají se pouze aplikace samotné, ale také její komunikace s okolím, a to jak na softwarové, tak i na hardwarové úrovni. Pojďme se nyní v následující recenzi podívat na hlavní novinky již deváté generace tohoto programu, a to v její základní podobě, která využívá nativní...

Inovovaná verze mobilního zvukového rozhraní.

S produktem UltraLite-mk3 od americké firmy MOTU jsme se již seznámili na stránkách PiXELu 146 v únoru loňského roku v recenzi Mirka Píši. Na jaře tohoto roku byla uvedena na trh inovovaná verze tohoto lehce přenosného rozhraní pro audio a MIDI nahrávání. V čem se tato nová verze liší od té starší si povíme v následující recenzi.Nebudu se zde zabývat podrobným popisem zařízení, zájemce odkazuji na test předchozí verze, od níž se nový model na první pohled liší jen v několika detailech. Shrňme...

11. 2. 2011

TASCAM DP-008

Osmistopé přenosné studio.

Ještě před několika lety, kdy byla počítačová technika velmi drahá a velmi pomalá, řešila spousta hudebníků problém, jak zaznamenat své nápady a nemuset kvůli tomu platit pronájem velkých studií. Jedním z řešením bylo pořídit si nějaké nahrávací zařízení domů. Firma TASCAM, jež je divizí japonského koncernu TEAC, byla první, která začala vyrábět malá zařízení pro záznam na kazety. To byl počátek éry přenosných studií označovaných jako Portastudio. Za posledních 10-15 let se technika zdokonalila...

12. 1. 2011

iZotope RX 2

Nová verze komplexního nástroje pro opravy a restaurování nahrávek.

Nástrojů pro restaurování a opravy zvukového materiálu existuje na trhu celá řada. Program RX uvedený před několika lety firmou iZotope ve své první verzi představoval dostupný a současně výkonný prostředek pro odstraňování nežádoucích šumů a ruchů. Také časopis PiXEL si tohoto produktu aktuálně povšiml v zevrubné recenzi (v čísle 4/2008). Nyní firma iZotope, která disponuje rozsáhlou výzkumnou a vývojovou základnou, uvedla na trh software RX 2, tedy druhou, v mnoha ohledech inovativní verzi...

Balík dozvukových efektů.

Produkty americké společnosti Lexicon není třeba dlouze představovat. Její výrobky se staly synonymem kvalitní simulace dozvuku ještě v dobách, kdy byly počítače pouze řídící centrálou studia a veškeré zpracování audio signálu probíhalo čistě na hardwarové úrovni. Doba pokročila a Lexicon přichází na trh s čistě softwarovou podobou několika svých dozvukových algoritmů, odvozených především z procesoru typu PCM96.Procesory firmy Lexicon se za celou dlouhou dobu své existence zabydlely v...

6. 12. 2010

Nagra LB

Přenosný reportážní rekordér s možností střihu.

Představovat značku Nagra zvukařské veřejnosti (ale nejen jí) by bylo pověstným nošením dříví do lesa. Nagra znamená v povědomí mnoha lidí prostě přenosný reportážní magnetofon, podobně jako se slovem lux často označuje každý domácí vysavač. V těchto i dalších případech způsobila zobecnění pojmu nekompromisní kvalita a světová proslulost. Švýcarská firma Nagra prošla před časem restrukturalizací a její výrobní program se rozšířil, i nadále však produkuje přenosná záznamová zařízení rozličného...

5. 11. 2010

MOTU 896mk3

Nejvyšší model ucelené řady FireWire audio rozhraní MOTU.

Na stránkách PiXELu jsme se již postupně setkali s mnoha modely zvukových rozhraní známé americké značky MOTU. Model 896mk3 uzavírá celou výrobní linii převodníků a karet, které komunikují s počítačem pomocí rozhraní FireWire. Již nahlédnutí do výčtu vlastností tohoto zařízení slibuje bohatou výbavu pro plně profesionální nasazení v produkčním studiu, v terénu i na pódiu. Podívejme se nyní na vlastnosti a funkce tohoto zvukového rozhraní podrobněji.Firma Mark of the Unicorn (MOTU) nabízí kromě...

4. 10. 2010

Spectrasonics Trilian

Virtuální basový modul.

Již několik let se americká firma Spectrasonics specializuje na vytváření zvukových bank, které jsou mezi profesionály ceněny jako jedny z nejlepších. Firma vlastní obrovskou zásobu zvukových vzorků, které se prodávají jako samostatné knihovny a nebo jsou součástí zvukových bank hardwarových a v dnešní době také softwarových nástrojů. Když už máte v zásobě velkou knihovnu vzorků, je škoda toho nevyužít i pro sebe, a tak vznikly první virtuální nástroje, které využívají bohatý zvukový potenciál...

9. 9. 2010

Ableton The Bridge

Prvni kratka recenze realnych zkusenosti a testu noveho software spolecnosti Ableton a Rane(Serato): The Bridge

Zakladni myslenkou, tohoto revolucniho software(dale jen sw), je spojeni DJ-skych technik s prostredim Abletonu(zejmena tedy Session view).Pozn. 1: Jak funguje Serato Scratch Live a Ableton zrejme vsichni vi a nebudu se timto v recenzi zabyvat. Recenze se tyka Beta verzi Ableton i Serato.Papirove vlastnosti The Bridge:1. Kontrola setu(pozice/tempo) vytvoreneho v Abletonu pomoci time code vinylu/CD.2. Intergrace zobrazeni Ableton Session view v sw Serato Scratch Live3. Synchronizace projektu...

3. 9. 2010

TASCAM HS-P82

Vícestopý přenosný rekordér s podporou časového kódu.

Doby, kdy k záznamu zvuku v exteriéru, čili jak se po filmařsku říká „na place“, stačil přenosný monofonní magnetofon položený na zahradním křesílku a bambusová tyč s mikrofonem, jsou dávno a nenávratně pryč. Nároky na zvukový záznam a rozvoj nových poslechových formátů způsobují potřebu zachytit zvuk i v exteriéru více mikrofony či mikroporty, samozřejmě s možností následné postprodukce. Nekompromisní požadavky na odolnost, dobrou ovladatelnost, přenosnost a variabilitu napájení však zůstaly....

Dokonalá virtuální baskytara.

Německá firma Native Instruments se v hudebním světě prezentovala jako výrobce prvních virtuálních nástrojů. PRO-52 byl dokonce první simulací reálného nástroje na světě. Za dobu svého patnáctiletého působení na trhu přinesla firma Native Instruments celou řadu vynikajících virtuálních nástrojů, které patří k nejlepším. Jedním z nich je i sampler KONTAKT, který je v současné době ve čtvrté verzi. Pro tento nástroj vznikají desítky nativních bank, jež naplno využívají jeho možnosti. Sama firma...

10. 8. 2010

Propellerhead Record

Vícestopý aranžér v netradičním pojetí.

Do povědomí většiny uživatelů se švédská firma Propellerhead Software zapsala programem ReBirth. Kombinace virtuálních bicích a basových syntezátorů si získala mnoho uživatelů, kteří následně volali po rozšíření jejích vlastností a nástrojů. Firma se však nesoustředila na úpravu stávajícího nástroje, ale začala na čistém stole. Vznikl tak program Reason, který předčil veškerá očekávání. Softwarové efekty a nástroje propojované virtuálními kabely nabízejí uživateli nepřeberné množství kombinací....