RME HDSPe MADI FX

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 85
Registrován: 31 led 2006 09:57

RME HDSPe MADI FX

Příspěvek od ondra.urban »

Výkonná zvuková karta s MADI rozhraním.
21. 12. 2012

Jednou z novinek letošního horkého léta je zvuková karta HDSPe MADI FX od renomovaného německého výrobce RME. Jedná se o novinku převratnou a to zejména počtem využitelných zvukových kanálů, který je umožněn díky obsluze až tří obousměrných rozhraní formátu MADI. Svého předchůdce, kartu HDSP MADI, nechává díky své výbavě a výkonu daleko za sebou.

Základní údaje
Zvuková karta RME HDSPe MADI FX je dodávána v podobě dvou zásuvných karet do běžné počítačové skříně. První, hlavní z nich, je kartou formátu PCI Express nesoucí dvojici optických MADI I/O a stereofonní sluchátkový výstup v provedení 6.3 mm Jack. Druhá karta je vlastně rozšířením karty hlavní a připojuje se k ní pomocí plochého interního 20vodičového kabelu. Toto rozšíření přidává další MADI I/O port, tentokrát v provedení Coaxial (BNC konektory), dále Word Clock I/O a break-out konektor pro jeden stereofonní AES/EBU I/O a dvojici MIDI portů (opět jak vstupy, tak výstupy).

Při výčtu technických vlastností karty HDSPe MADI FX je nutno uvést rozsah podporovaných vzorkovacích frekvencí. Maximální hodnotou je sice frekvence 192 kHz, ale pochopitelně za cenu snížení počtu využitelných kanálů. Plného využití lze dosáhnout při frekvencích 44.1 nebo 48 kHz (192 MADI vstupně-výstupních kanálů plus stereofonní AES/EBU). S každým zdvojnásobením vzorkovací frekvence se sice počet MADI kanálů půlí, ale i 48 vstupů a výstupů na MADI portech při nejvyšším vzorkování (192 kHz) je úctyhodný počet. Kromě přidaného AES/EBU rozhraní se hodí i stereofonní poslechový výstup. Ten je sice koncipován jako sluchátkový, ale s patřičným kabelem jej lze využít i jako výstup na poslechové monitory, byť nesymetrický.

Jádrem zvukové karty je výkonný FPGA čip Xilinx Spartan. Ten zajišťuje chod celého systému, routování kanálů, řízení úrovně a v neposlední řadě také zvukové efekty.
Obrázek
TotalMix FX
Aktuální modelová řada zvukových karet RME nevyjímaje řady UFX, UCX a tento testovaný model je doprovázena obslužným softwarem TotalMix FX. Jedná se o propracovanou matici pro bezlatenční monitoring řízený přímo čipem karty (nezávisle na CPU počítače), routing velkého počtu kanálů najednou a také ovládání efektových jednotek. Každý ze vstupních či výstupních kanálů může využít 3pásmový parametrický ekvalizér, kompresor a expander dynamiky, auto gain, MS processing pro dvojice kanálů atd. Dále je k dispozici zasílání stereofonního Sendu do dozvukové efektové jednotky (Reverb/Echo). Z hlediska takové výbavy se jedná o slušný mixážní pult s možností bezlatenčního hardwarového mixu pro sluchátka muzikantů, poslechové monitory, externí efekty apod.
Obrázek
Obrázek
Pro představu o komplexnosti celého řešení vnitřního směrování kanálů uveďme fakt, že každý ze 196 výstupních kanálů může mít nezávislý mix ze všech 194 vstupů. Takové množství kanálů a nezávislých mixů je obtížné nebo dokonce nemožné zobrazit najednou, proto nabízí aplikace TotalMix FX možnosti zjednodušení a to zejména díky skrytí nepotřebných kanálů. Hodí se také známá maticová podoba zobrazení routingu. I tak je ale díky obrovským možnostem TotalMixu opravdu co nastavovat a prohlížet.

Ve výbavě TotalMixu nechybí ovládání poslechové matice (Control Room) s funkcemi Dim, Mute a integrovanou funkcí Talkback. Pro ovládání libovolné funkce TotalMixu lze také s výhodou využít MIDI řízení externím hardwarovým ovladačem, např. pomocí Mackie Control.
Obrázek
Praxe
Díky trojici MADI portů lze nasadit kartu RME HDSPe MADI FX do velkých studií, která využívají přenos pomocí standardního MADI protokolu. Při optickém propojení lze přenášet signál až na vzdálenost dvou kilometrů, při koaxiálním do 100 m. Jediný MADI kabel tak nahradí tzv. párák se 64 audiokanály, v případě optického vlákna navíc s výhodou galvanického oddělení signálů. Max. 192 vstupních a výstupních MADI kanálů je opravdu slušná výbava, ale je potřeba mít na paměti, že plného využití tohoto potenciálu lze dosáhnout pouze dokoupením potřebného a ne zrovna laciného hardwaru, který zajistí A/D a D/A převod či konverzi do jiných formátů (analog, AES/EBU, ADAT, TDIF apod.). Samotný výrobce RME má ve svém portfoliu celou řadu užitečných zařízení tohoto typu od vysoce kvalitních mikrofonních předzesilovačů a převodníků až po různé konvertory apod. Tak lze vybudovat velmi flexibilní a komplexní audio síť s propojením režie a nahrávacích prostor ve velkých studiích, koncertních sálech, rádiích atd.

Standard MADI je samozřejmě podporován i ze stran jiných výrobců. Za všechny jmenujme např. giganty oboru - Solid State Logic nebo Avid. Přístroje lze tak díky otevřenosti a kompatibilitě kombinovat a sestavu propojení lze do budoucna rozšiřovat.

Jiným příkladem je nasazení HDSPe MADI FX při nahrávání live akcí ve spolupráci s digitálními pulty. A/D převod pak zajistí digitální pódiové jednotky (stage boxy) a signály převedené do MADI formátu lze nasměrovat z mixu přímo do karty HDSPe v počítači. Pokud zrovna nevyužijeme všech max. 192 kanálů, je tu ještě jedno výhodné uplatnění trojice MADI vstupů: systém dokáže pracovat s tzv. dvojnásobnou redundancí. To znamená, že pokud pošleme do všech tří MADI portů shodnou sestavu vstupních kanálů, je přenos až dvojnásobně jištěn. Při nechtěném přerušení jednoho MADI kabelu je signál nahrazen druhým portem, kdyby došlo k poškození i druhého kabelu, má systém v záloze ještě port třetí. Při živém nasazení je to opravdu vítaná pojistka.

Karta HDSPe MADI FX byla v průběhu testu provozována s převodníky SSL Aplha-Link AX na počítači Apple Mac Pro. Zařízení SSL Alpha-Link AX je rozhraním se 24 analogovými vstupy a výstupy a trojicí ADAT I/O. Nahrávání většího počtu kanálů současně proběhlo naprosto bez problémů. Karta umožňuje nastavení hodnoty I/O bufferu až na 32 samplů.

Závěr
Firma RME dosáhla uvedením produktu HDSPe MADI FX rekordu v počtu I/O kanálů na jediné zvukové kartě, která nalezne díky své koncepci uplatnění spíše ve velkých instalacích, kde je potřeba obsloužit a zaznamenávat co největší počet zvukových kanálů současně. Svůj potenciál také může rozvinout například při rozhlasových nebo TV přenosech, záznamech velkých koncertů apod. Z pohledu menších nahrávacích studií se jedná spíše o luxusní variantu, kterou je třeba doplnit o nezbytné další komponenty. Každému, kdo potřebuje dostat do počítače co nejvíce kanálů a řídit flexibilně jejich routing, navíc s šarmem a pověstnou kvalitou RME produktů, lze HDSPe MADI FX jen doporučit.

Ondřej Urban

Výrobce: RME
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět