Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Steinberg Cubase 8.5

Co přináší placená „půlverze“ známé DAW?

Přiznám se, že mne vydání Cubase 8.5 překvapilo. Měl jsem pocit, že teprve nedávno vyšlo Nuendo 7, přinášející konečně pro uživatele vyšší DAW firmy Steinberg novinky již dříve vyšlé Cubase 8. Zjistil jsem ale, že jsem se jen nepodíval do kalendáře a že pouze čas běží přece jen poněkud rychleji. Cubase 8.5 vychází přesně po roce od vydání Cubase 8 a půl roku po vydání Nuenda 7. Jak je vidět, firma Steinberg svůj kalendář dodržuje. Pojďme se podívat, co nového přináší tento placený update, který přichází v době vyostřujícího se konkurenčního boje, kdy dokonce i „desetinný“ update ProTools přináší více novinek než dříve celá jedna placená verze.

Značné množství menších vylepšení
Při shrnutí zásadních a snadno propagovatelných novinek nevypadá Cubase 8.5 nijak zvlášť úžasně. Novinky jsou shrnuty do tří bodů - optimalizace workflow, VST Transit a Retrologue 2. Mne ale zaujal zejména ten první bod, protože velmi často jsou přidávány zejména pro profesionály nepodstatné funkce (pro mne např. přímý upload na SoundCloud), zato spousta věcí funguje už po několik verzí všelijak a bylo by záhodno přenést je do kontextu současného vybavení a ulehčit nám tak život. Když se tedy vývojáři zaměří na optimalizaci a vyladění stávajících funkcí, může to někdy při komplexních projektech ušetřit neskutečné množství času. A takovýchto novinek je v případě Cubase 8.5 skutečně hodně, až mám skoro pocit, jako kdyby je vývojáři dělali podle mého seznamu věcí, které mne zdržují a rozčilují. Pojďme se podívat, o co se konkrétně jedná.

Práce se stopami
Dialog pro přidávání nových stop byl rozšířen. Nyní rovnou volíme výstup, do kterého povede a hlavně kde bude umístěna v projektu - ve své skupině podle typu nebo pod právě zvoleným kanálem. Konečně tak došlo k velkému zjednodušení a zpřesnění práce. Představte si projekt, který má 100 stop a komplikovanější strukturu a do něhož potřebujete přidat jednu novou stopu. Nejen že se vám dříve objevila pravděpodobně někde hodně daleko - nejspíš úplně dole a vy jste si ji museli posunout na správné místo, ale zároveň bylo ještě potřeba nezapomenout ji poslat do správného cíle. Navíc máme konečně stejné možnosti při přidávání FX tracků. Můžeme volit jejich počet a jména, nejsou už jen automaticky pojmenovávány podle zvoleného efektu. Vylepšeno je i vytahování zvuků z MediaBay, protože nyní máme možnost pomocí drag and drop v libovolném místě vytvořit novou stopu. Předtím bylo možné pouze přidat objekt do již existující stopy, nebo vytvořit novou úplně vespod.
Obrázek
Při duplikování stop se nová stopa již nejmenuje „Copy of ...“, což pouze zabíralo místo a pokud jsme chtěli udržet rozumnou přehlednost, bylo nutné track hned přejmenovat. Nyní se stopa jmenuje stejně, ale v závorce za jménem má písmeno D.

Obdobně jako Nuendo 7 i Cubase 8.5 konečně přináší funkci Import tracks from Project, jež tolik chyběla a kterou má ProTools zpracovanou již velmi dlouho výborným způsobem. Můžeme tedy přidávat do projektu stopy z jiného projektu, aniž bychom si dopředu připravili Track Archive. Škoda, že je funkce velmi zjednodušená a máme vlastně jen dvě volby - přidat track jako nový a nebo jím nahradit obsah již existující stopy. V takovém případě dojde pouze k vytvoření nové TrackVersion, čili se případně můžeme vrátit. Nastavení stopy se nijak nezmění, v tomto případě tak importujeme jen její obsah. Bohužel jde o jediné dvě varianty a sofistikovaným volbám, které jsou obsaženy v ProTools, se toto řešení nemůže rovnat. Navíc také Cubase projekt v podstatě skrytě načítá, takže celá operace může být u větších projektů časově náročnější. I tak jsem ale rád, že tato funkce existuje alespoň v nějaké formě.
Obrázek
Uživatelské rozhraní a vizuální stránka věci
Zde došlo hlavně k celkovému vyladění a lehké změně některých grafických prvků (např. prvky obsažené v panelu Transport). V mixu a editačním okně stopy došlo jen k jedné změně, jež se týká pozice tlačítek pro Bypass a otevření okna plug-inů. Jedná se víceméně o návrat k původní fixní a jasnější variantě. Jednak jsou prvky zcela uvnitř slotu patřícího danému plug-inu a také se dá vypnout jejich zmizení. To ale funguje pouze v případě, že v okně mixu máme nastavenou takovou výšku slotu, která umožňuje dvouřádkové zobrazení tak, aby byl vidět zároveň název plug-inu i tlačítka.

Součásti okna, jejichž zobrazení se dříve nastavovalo jen z nabídky pod tlačítkem vlevo nahoře (ať už v mixu nebo v sekvenceru), můžeme zobrazovat a schovávat i přímo u krajů okna. To je řešeno podle kontextu, na dané straně tedy řešíme vždy jen ty součásti, které tam mají místo - například Inspector se dá schovat a otevřít přímo na levé straně, Overview nahoře atp.
Obrázek
Nově také základní kurzor mění tvar, aby ukázal, jaká funkce je zrovna k dispozici. To je dobré zejména v případě pravítka časové osy, které má nyní funkcí víc a díky této vizuální indikaci má uživatel celkem dobrý přehled o tom, co se bude dít - zda jsme v oblasti, která ovládá přesouvání a zoom (dolní polovina), nebo vyznačení nového rozsahu smyčky (horní polovina). Stejně tak vizuální indikace pomáhá při práci s objekty, ať už u MIDI nebo audio stop - při změně délky, přesouvání, Fade in/out atd. Škoda jen, že například symbol pro změnu délky regionu a pro Fade in/out je stejný, tedy dvojšipka.

Transport funkce byly přepracovány ještě víc, nejen vizuálně. Punch in/out body pro nahrávání je nyní možné oddělit od lokátorů a nastavit nezávisle. Můžeme tak vytvořit v podstatě rozsah uvnitř rozsahu. To se hodí třeba při opravách nebo nahrávání malých částí ve smyčce. S rozsahy souvisí i zjednodušení jejich „ukládání“, není to ale zásadní změna. Nově totiž při dvojkliku na cyklický marker skočí lokátory na jeho začátek a konec. To ale bylo bez problémů možné i předtím, stačila k tomu klávesová zkratka fungující obecně s jakýmkoli objektem. Nabídka Transport v hlavním menu je nyní strukturovaná a jsou v ní i funkce, které byly dříve dostupné jen pomocí klávesové zkratky nebo tlačítka někde v grafickém rozhraní.
Obrázek
Obrázek
ObrázekObrázek
Do Cubase byly také přidány uživatelské profily. Mají jednoduchý manažer a pro jejich načtení je potřeba program restartovat. U takovéto funkce bych skoro čekal, že se objeví nejdříve v Nuendu. Exportní dialog má nyní výrazně vylepšený generátor jmen (Naming Scheme). Zajímavé je, že graficky i funkčně připomíná podobnou funkci obsaženou v Nuendu. Tam ale není v hlavním exportním dialogu (Export Audio Mixdown), ale v rozšířených nastaveních funkce Render-in-Place, kde ho ovšem pro změnu v Cubase nenajdeme.

MediaBay dostal novou „knihovní“ obrazovku, ve které máme hezké velké ikony, ale pouze v případě nainstalovaných nástrojů a bank přímo od firmy Steinberg. Pravděpodobně se jedná o snahu prezentovat jednoduchou a ucelenou knihovnu, ze které můžeme nalezené zvuky a nástroje rychle přidávat do projektu, podobně jako to funguje třeba v Native Instruments Machine nebo Ableton Live. Celkově je na MediaBay kladen velký důraz a firma Steinberg se hodně snaží prezentovat dostupné možnosti, pravděpodobně aby zdůraznila univerzálnost tohoto prvku. Já osobně ho používám pro prohledávání zvukových bank pomocí metadat a práce s ním je skutečně rychlá. Osobně mi ale vyhovuje jeho „technický“ styl - s vyhledávacími logickými operátory, dynamickým zobrazováním kategorií metadat apod. Nejsem tedy až tak nadšen z nového líbivého stylu, byť je přidán navíc a není nutné ho používat.

Editace a práce se sekvencerem
Zajímavou novinkou je změna chování Tempo tracku. Ten se totiž už s uživatelem nepere. To v praxi znamená, že když je zapnutý a uživatel pomocí okénka v panelu Transport zadá tempo, vytvoří nový bod Tempo tracku tam, kde zrovna je, namísto aby změnu ignoroval. Také při změnách tempa kurzor zůstává na stejném místě v sekvenceru a my tak neodcestujeme do úplně jiného místa v projektu. Skvělé je to, že nyní se body Tempo tracku chovají stejně jako jakákoli automatizace, můžeme je tedy označit a přesouvat společně atp. Opět jde o drobnou věc, která však může v některých situacích výrazně ulehčit práci. Automatizační body obecně lze nyní po označení přesouvat jako jeden objekt, což je poměrně hodně podobné chování jako v ProTools.

Všechny objekty ve stopách mají na pravé straně duplikační bod, takže můžeme duplikace objektů provádět pouhým tažením myši. Nová je také možnost měnit velikost vedle ležících objektů společně - jeden se zmenšuje, zatímco druhý se zvětšuje. Nemění se nám tedy jejich překryv.

Pomocí logického editoru projektu můžeme konečně nyní přepnout časový základ (Time Base) všech kanálů najednou. Častokrát jsem procházel celý projekt a kontroloval, zda je vše nastaveno tak, jak má před zásahem do tempa projektu. Dokonce jsem uvažoval, že zkusím napsat makro pro AutoHotkey, ale samozřejmě jsem se k tomu nedostal. Naštěstí je tedy tato věc vyřešena.
Obrázek
Novinky jsou obsaženy i v editoru MIDI. Nyní můžeme i základním kurzorem tvořit nové noty pomocí dvojkliku a snadno vytvářet mnoho not za sebou. Pohybem nahoru a dolů můžeme u takto vytvořených not také rovnou nastavit Velocity. Drum editor získal také několik rozšiřujících funkcí - zejména možnost řešit přímo v něm délky not, což se hodí u sofistikovanějších zvukových sad obsahujících i delší samply. Dále máme možnost vyřadit ze zobrazení nepoužité řádky a v případě spolupracujících nástrojů využívajících verzi rozhraní VST 3.0 načíst přímo do editoru názvy používaných zvuků.

Systém Chord Pads byl rozšířen o možnost definovat si vlastní způsob značení akordů a zjednodušující přehrávač pomocí triggerovacích kláves a přepínače akordů. Funguje tak, že jedna část klávesnice přepíná mezi definovanými akordy a čtyři další klávesy jsou napevno přiřazeny jednotlivým hlasům souzvuku. Stačí tedy mačkat pořád stejné klávesy a můžeme hrát akordické postupy, což už mi přijde jako hodně velká berlička. Chord Pads jsem bral jako zajímavou učební pomůcku, ale toto rozšíření funkcí je už skutečně z kategorie samohrajek, možná jde ve zjednodušování dokonce ještě dál.

Hlavní algoritmus pro time stretching se dočkal nové verze. Předěláno je i okno pro offline provádění této operace. Tento algoritmus podle mne fungoval velmi dobře i předtím, zejména po jeho posledním rozšíření ve verzi 6. Každopádně nový rozsah 10-1000 % nabízí zajímavé kreativní možnosti, otázkou je, jak moc rozšíří praktické možnosti v každodenní práci, kde takovéto diametrální změny přece jen asi příliš nevyužijeme.
Obrázek
VST Transit a Retrologue 2
Tentokrát došlo pouze ke dvěma změnám v „přidruženém“ vybavení. Subtraktivní syntezátor Retrologue se dočkal nové verze a ještě více připomíná grafická rozhraní jiných produktů ve stejné kategorii. Přiznám se, že jsem ho nikdy nepoužíval, protože jsem zvyklý spíš na produkty od Native Instruments a Arturie. Každopádně je to evidentně „dospělý“ syntezátor, který své uplatnění určitě najde. Hezké je, že po instalaci vyloženě nahradil původní Retrologue a staré projekty se otevřou rovnou s novou verzí a přenesenými parametry.
Obrázek
Zajímavější novinkou je funkce VST Transit. Ta je ze stejné kategorie jako VST Connect, dokonce mají teď v hlavním menu novou položku „VST Cloud“. Jedná se o cloudovou komunitní síť pro sdílení projektů. Přihlašování probíhá přes účet MySteinberg a uživatel má k dispozici zadarmo 500 MB a 1 GB datového toku za měsíc. Připravuje se také placená verze s výrazně větším prostorem. Jaký je ale rozdíl oproti ručnímu posílání projektu, případně sdílení přes standardní datové cloudy? Hlavním aspektem je asi to, že systém umí rozdílovou synchronizaci a to na úrovni stop obsažených v projektu. Je schopen říci, že daná stopa byla změněna nebo přidána a v soupisu zobrazuje autorství jednotlivých složek. Po synchronizaci také umísťuje stopy ve Folder stopách pojmenovaných podle uživatelů. Pokud tedy druhý uživatel změní moji stopu, ta se objeví i v jeho složce a já se mohu dál rozhodnout, kterou verzi vlastně využiji. Je to tedy spíše systém pro kreativní spolupráci, kde není nutné uzavírat jednotlivé fáze a i kombinací minulé a změněné verze může vzniknout něco zajímavého. Při tomto popisu jsem vycházel z dostupných materiálů, v čase psaní této recenze jsem totiž neznal nikoho, kdo by VST Transit také používal - což ale není až takové překvapení vzhledem k tomu, že Cubase 8.5 vyšla necelé dva týdny předtím. Každopádně myslím, že nápad je to zajímavý a přidává do DAW komunitní funkce, kde můžeme třeba i přímo najít někoho nového ke spolupráci podle navolených společných hudebních zájmů.
Obrázek
Obrázek
Závěr
Firma Steinberg používá ve svých promo materiálech výraz „Pro-volution“ a musím říci, že tentokrát to celkem sedí. Zejména velké množství funkčních vylepšení směřuje na profesionální uživatele a složité projekty. Dříve jsem trávil děsivé množství času obcházením některých vlastností, abych mohl udělat věc, která neodpovídala standardnímu workflow Cubase, ale bohužel vzhledem k vývoji projektu byla nutná. Dobré dvě třetiny těchto opakujících se situací jsou s verzí 8.5 vyřešeny a zároveň přicházejí zajímavé novinky, které nabízejí nové způsoby práce, opět o trošku jednodušší a rychlejší. A to je něco, co každý, kdo vytváří složitější projekty, určitě ocení.

Výrobce: Steinberg
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Jindřich Kravařík
Facebook  Twitter  Google+
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

reklama
Facebook  Twitter  Google+
cron