Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

ZOOM H6

Přenosný vícekanálový rekordér s výměnnou vstupní částí.

Jak už jsem před časem psal, značky některých výrobků, které se osvědčily a vstoupily do povědomí uživatelů, se staly obecným označením. Příkladem je třeba značka Jeep, používaná zhusta pro označení jakéhokoli terénního auta. Takových příkladů bychom našli více.

Mezi národem nahrávajících, a to amatérů i profesionálů, se do podobné situace dostala značka ZOOM. V běžné řeči můžeme často slyšet větu typu „Natočím to na zumíka“ a tak všelijak podobně. Znamená to jediné: přenosné rekordéry ZOOM se staly velmi oblíbenými nejen pro svou cenovou dostupnost (která je ovšem pro mnoho zájemců a uživatelů stěžejním argumentem při nákupu zařízení), ale i pro kvalitu a spolehlivost, která tyto výrobky provází, přestože to zpočátku tak nevypadalo. První rekordéry ZOOM byly charakteristické plastovým pláštěm i malým displejem, ale svoji práci zastávaly vždy velmi dobře. Potvrdit by to mohla celá řada sbormistrů a dalších hudebníků, kteří rekordéry ZOOM používají pro kontrolu svých uměleckých výkonů, novinářů a reportérů, kteří na ně zaznamenali bezpočet rozhovorů, i filmových zvukařů, kteří si je oblíbili jako pohotový, vskutku kapesní přístroj na zaznamenávání ruchů a atmosfér, takzvaných asynchronů či zvuků mimo obraz.

Od klasického dvoukanálového záznamníku s uspořádáním mikrofonů v systému XY vyvinula firma několik dalších dokonalejších modelů vícekanálových i modelů s více externími vstupy. Vrcholem řady je v této chvíli přenosný rekordér ZOOM H6, nejuniverzálnější model s mnoha inovacemi. Nyní si jej představíme.

Jako u holiče
Beru do ruky rekordér ZOOM H6, připravuji jej k provozu a podvědomě se mi vybavuje situace, kdy usedám do holičského křesla, vyslovuji svoji představu o účesu a mistr bradýř si chystá mašinku, kterou podle mého požadavku vybavuje příslušným nástavcem. Ano, přesně tak funguje i ZOOM H6. Jeho největší inovace, dalo by se říci populárním výrazem „vychytávka“, spočívá v možnosti vybavit jeho základnu několika vstupními moduly podle charakteru požadované práce. V základním balení jsou to mikrofonní moduly XY a MS, dokoupit lze směrový mikrofonní modul a dvoukanálový přídavný vstupní modul s konektory XLR.
Obrázek
Možnosti použití
Z předchozího přehledu je zřejmá značná univerzalita, takže ZOOM H6 je schopen plnit široké spektrum úkolů a to v rychlém sledu za sebou, protože výměna modulů je velmi pohotová. V případě záznamu koncertů nebo reportáží o to většinou tak nejde, ale pro filmové zvukaře a fonoamatéry, lovce zvuků je to veliká výhoda. Další velkou výhodou je i možnost použití MS mikrofonu. Tento mikrofonní snímací systém jak známo zaznamenává do jednoho kanálu monofonní středový signál (M) a do druhého kanálu mikrofonem s osmičkovou charakteristikou stranový signál (S). K převodu na stereofonní signál LR dochází v dekódovací matici, a to v závislosti na poměru obou těchto kanálů. Velkou výhodou tohoto způsobu práce je to, že obsluha se v polních podmínkách, kdy je to obtížné, nemusí zabývat stereofonními problémy snímku, šířku stereofonního obrazu lze definitivně upravit až v postprodukci. Podstatný je fakt, že signály z jednotlivých vstupních zdrojů jsou zaznamenávány do oddělených stop, které lze exportovat k další editaci v příslušném softwaru (je přibalen Cubase 6), nebo smíchat přímo v přístroji. To je však, jak dále uvidíme, poněkud zdlouhavé.

Univerzalita rekordéru ZOOM H6 je rozšířena i o možnost využívat jej jako vícekanálové zvukové rozhraní (na platformách Windows i Mac OS), což nejen rozšiřuje jeho možnosti, ale umožňuje i záložní záznam na více médií (rekordér - počítač). Několik dalších přidaných funkcí již takový význam nemá. Jde o metronom a ladičku, ovšem jednoduchého typu.

Vzhled a provedení
ObrázekTělo rekordéru ZOOM H6 opravdu připomíná holicí strojek. Má podobnou velikost i tvar, dobře se drží v ruce, což ocení zejména reportéři. Jeho plášť je vyroben z bytelného pogumovaného plastu, konstruktéři měli jistě na mysli odolnost přístroje proti poškození a výdrž v nepříznivých venkovních podmínkách.

Čelní straně dominuje sekce regulátorů citlivosti externích vstupů a sešikmený displej, což přispívá k jeho dobré čitelnosti při vodorovném pohledu. Pod regulátory najdeme ještě tlačítka aktivace jednotlivých stop.

Boční panely na sobě nesou vcelku standardní ovládací prvky, které nemá cenu podrobně popisovat (vypínač, regulátor hlasitosti sluchátkového poslechu, vyvolání menu a listování v něm). Za zmínku stojí to, že konektor napájení je totožný s terminálem USB. Výhodou tohoto uspořádání je fakt, že rekordér může být napájen z počítače (zejména je-li používán jako zvukové rozhraní). Na bočních panelech ovšem dominují dvojice vstupních konektorů XLR. Zabírají podstatnou část panelů a s připojenými mikrofonními kabely vypadá rekordér jako exotický brouk. Je však jasné, že pokud má přístroj profesionální ambice i parametry, jiné konektory než XLR nepřicházejí v úvahu.

Přední strana rekordéru je určena k nasazení vybraného vstupního modulu. K tomu slouží dobře řešený řadový konektor s pozlacenými kontakty. Konektor svou konstrukcí se západkami zaručuje pevné připojení modulu a bezchybný přenos signálu. Není-li žádný modul nasazen, je konektor chráněn praktickou krytkou, jejíž protikus chrání konektor modulů. Protože krytky nejsou nijak zabezpečeny, hrozí zvláště v polním provozu v krátké době jejich ztráta. Na panelu pod displejem je linkový výstup (Jack 3,5 mm) a terminál kabelového dálkového ovládání.

Přístroj je dodáván v pevném plastovém kufříku, kde se nachází základní sestava, tedy tělo, mikrofony XY a MS, molitanová protivětrná ochrana a USB kabel. Není v něm vytvořen prostor pro další v základu dodávané příslušenství (dálkové ovládání, síťový zdroj a dokonalejší protivětrná ochrana typu Wind Jammer) ani pro další mkrofonní moduly. Přesto je kufřík velmi pevný a je dalším důkazem toho, že ZOOM H6 má profesionální ambice.

Vstupní moduly
Jak již bylo řečeno, ZOOM H6 lze vybavit několika vstupními moduly podle toho, jaký je pro zamýšlenou činnost nejvhodnější. V základním balení nalezneme mikrofonní moduly XY a MS. Další dva moduly, směrový mikrofon typu krátká (ale opravdu krátká) puška a vstupní modul mikrofon - linka s konektory XLR, je nutno dokoupit. Všechny moduly mají obdobně řešenou základnu s regulací citlivosti. Funkci jednotlivých modulů nebudu podrobněji rozebírat, principy jejich činnosti jsou dostatečně známy. Modul směrového mikrofonu se zdá být velmi zajímavý, zejména třeba pro již zmíněné lovce zvuků, bohužel jsem jej pro testování neměl k dispozici. Modul přídavných vstupů s konektory XLR v sobě skrývá jedno nepříjemné překvapení. Na rozdíl od pevných externích vstupů na těle rekordéru nejsou tyto přídavné vstupy vybaveny fantomovým napájením pro kondenzátorové mikrofony. To je skutečně nepříjemné, protože lákavou možnost záznamu šesti externích (kvalitních) mikrofonů bohužel nelze využít. Tyto zjednodušené vstupy jsou podle údajů výrobce určeny zejména pro připojení přijímačů bezdrátových mikrofonů nebo linkových zdrojů.

Zvuk zaznamenávaný dodanými mikrofonními moduly je podobný jako u předchozích firemních modelů, tedy čistý, detailní, s dobrou lokalizací. Samozřejmě, že např. pro zásadní hudební nahrávky je lépe použít externí kvalitnější mikrofony, ale základní výbava plní svoji úlohu na velmi dobé úrovni. Možná je otázkou času, kdy některý renomovaný výrobce nabídne k tomuto rekordéru své mikrofonní moduly, kdo ví...

Displej a funkce
Displej umístěný na čelním šikmém panelu není z největších, rozměrově však naprosto odpovídá konstrukci přístroje, větší by se jednoduše nevešel. Je barevný s dobrou čitelností, ale není dotykový. Při jeho velikosti by to ani nemělo smysl. Veškeré ovládání záznamových funkcí i nastavení menu se tedy děje pomocí ovladačů na bočních panelech. Pokládám to spíše za výhodu, protože v podmínkách externího natáčení, kdy jsou poměry mnohdy nepohodlné, je dotykový displej mnohokrát zdrojem potíží plynoucích například z nepřesného položení prstu na plochu displeje. Přestože trend je dnes opačný, jsem přesvědčen, že k profesionálnímu přístroji ovládání tlačítky a enkodéry patří.

ZOOM H6 zaznamenává zvukové signály na SD (do 2 GB), SDHC (do 32 GB) a SDXC (do 128 GB), a to ve formátech WAV a MP3. V komprimovaném formátu je možné nastavit datový tok od skutečně úsporného 48 kbps až po 320 kbps. Komprimovaný formát ocení zejména reportéři, kterým umožní v nejúspornější variantě opravdu gigantickou záznamovou dobu.

Mimo vícestopého záznamu (jak je u této firmy obvyklé do předvolené složky) disponuje ZOOM H6 také mnoha přehrávacími funkcemi, z nichž některé jsou důležité, ale jiné mají podle mého názoru podružnou funkci, i když záleží na způsobu použití. Mezi ty důležité patří především možnost smíchat vícestopý záznam (včetně práce se šířkou MS záznamu) a tento mix poslouchat nebo uložit. Míchání pomocí menu je však zdlouhavé a nepraktické, mix je tedy hlavně informativní. Možnost dělení, ohraničování a spojování zaznamenaných souborů, přehrávání proměnnou rychlostí a automatický záznam při překročení nastavené úrovně signálu ocení především žurnalisté, kteří mohou záznam předběžně upravit například již cestou do redakce. Všichni, kdo nahrávají nepředvídatelné události, ale i koncertní vystoupení, ocení možnost záložního záznamu. Zálohu je možné zaznamenat na jinou pozici na médiu se sníženou úrovní (-12 dB). To je velmi chvályhodná funkce, protože času na nastavení tak zásadního parametru, jakým je správná záznamová úroveň, se mnohdy nedostává. Pro tyto nepředvídatelné situace je ZOOM H6 vybaven i filtrem horní propusti pro eliminaci hluku a limiterem, který má několik volitelných režimů, není ovšem nastavitelný plynule. To však nevadí.

Závěr
ZOOM H6 je velmi vydařeným výrobkem. Je důkazem toho, že výrobce myslel při vývoji tohoto zařízení na profesionální uživatele a připravila pro ně přístroj, který se hodí i do náročného provozu jak co do odolnosti, tak i svými parametry. Největší předností je jeho univerzalita a pohotovost, takže například při nasazení v audiovizuální oblasti poslouží mistru zvuku jak jako lokační rekordér, tak jako záznamník atmosfér a ruchů. Mikrofonní modul MS je zde výborným pomocníkem. Amatéři navíc ocení i vynikající poměr cena - výkon.

Výrobce: ZOOM Corp.
Zapůjčil: Audiana Music s.r.o.

Aleš Dvořák, převzato z časopisu PiXEL 7-8/2014 - http://www.pixel.cz/211
Facebook  Twitter  Google+
PROFIL AUTORA: PhDr. Aleš Dvořák
V oboru zvukové tvorby se pohybuje již více než 30 let. Mimo nutné technické vzdělání se věnoval i mezioborovému studiu umělecko teoretických disciplin na Karlově univerzitě. Pracoval v několika nahrávacích studiích i v divadelním provozu, později založil vlastní pracoviště pro střih a mastering vážné hudby, kde dodnes realizuje hudební projekty pro mnoho tuzemských i zahraničních hudebních vydavatelství. Je vyhledávaným specialistou na natáčení v reálných akustických prostorech, často se věnuje varhanní hudbě a historickým nástrojům. Realizuje i náročné symfonické projekty a rád spolupracuje jako zvukový designer na filmových dokumentech s hudební tematikou. Jeho nahrávky získávají ocenění v předních světových recenzích časopisech (Diapason, Early Music Review, Fanfare, Das Orchester...). Na svém kontě má četnou spolupráci s Českým rozhlasem i významnými hudebními vydavatelstvími a současně působí jako pedagog zvukové tvorby a zvukový režisér na Hudební fakultě AMU v Praze. Jeho odborná činnost je zacílena na umělecko estetické otázky zvukových nahrávek a na recenzní aktivity v oblasti audiotechniky.

Re: ZOOM H6

Příspěvekod TOM-Thak » 07 říj 2016 08:15

V recenzi jsem se nedozvěděl 3 zásadní věci:

1) Ukládá průběžně stopy? Pokud např. dojde baterka, přijdu o vše, nebo díky průběžnému ukládání budu mit alespoň část?

2) Max. velikost souboru na SD kartách je 2gb alespoň u zoom h4n tomu tak bylo a po dosažení velikosti se záznam zastavil. Rozděluje zoom h6 nahrávku do souborů? Např. 6hodin koncertu bych musel na h4n pořád stát u recorderu a hlídat délku. To jednak kvůli problému 1 a 2

3) Umí dělat back up file -12dB i pro linkové vstupy? Příklad - DJ pošle z linky hlasitější signál, tak abych měl backup.

Díky!
Uživatelský avatar
TOM-Thak
 
Příspěvky: 3690
Registrován: 19. 6. 2004
Bydliště: Kladno/Praha

Re: ZOOM H6

Příspěvekod TOM-Thak » 15 říj 2016 11:11

Pokud by to někoho zajímalo, tak jsem Zoom H6 pořídil a nalezl pár odpovědí na mé předchozí dotazy:

1) Stopy se splitují po 2GB souborech sami a recording pokračuje dál tzn. není třeba zásahu.
Ukládá se i nějaký datový soubor, ze kterého by mělo jít pak chybně uložený soubor zrekonstruovat

3) Back up file umí jen pro mikrofony nebo při připojení modulu pro další dva vstupy, tak pro tyto dva vstupy. Zbytek vstupů backup neumí. Nicméně, při nahrávání stereo vstupu se dá zdublovat signál z mixu a nahrávat 4vstupy a nastavit si různé úrovně. Tak to řeším já.

Zjistil jsem, že když jsem připojil vstupy ze zvukovky přímo a nastavil jsem úroveň podle VU metru na -3dB a vše bylo vždy v zelených, tak signál byl zkreslený. Asi jsou ty vstupy nějaké moc citlivé, nicméně bylo nutné využít PAD -20dB a potom nedochází ke zkreslení při nahrávání DJ setů z mixpultu.

Tohle např. Zoom H4 neměl. Ten PAD je rozhodující.
Uživatelský avatar
TOM-Thak
 
Příspěvky: 3690
Registrován: 19. 6. 2004
Bydliště: Kladno/Praha

reklama
Facebook  Twitter  Google+