Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

EBU R128

Re: EBU R128

Příspěvekod msmucr » 23 lis 2015 23:17

Je to systém padajícího hov.. rada může šlapat po vysílatelích a ti pak můžou vyžadovat po svých dodavatelích obsahu (ext. studia, zadavatelé reklamy), aby spoty, které dodají k vysílaní, byly vyrobené podle normy..
Jinak to má ještě nějaké další technické detaily, jak se to posuzuje.. hlavně pro vysílatele (doba za kterou se zkoumá integrovaná úroveň hlasitosti, povolené odchylky, živé vs. předtočené pořady atp.).
Pro dodavatele se pak při technické kontrole materiálu může posuzovat nejen celková integrovaná hlasitost po dobu celého pořadu (což je typicky vcelku snadné protáhnout nějakým normalizačním programem, který v podstatě spočítá offset úrovně a aplikuje na celý pořad), ale i např. nějaké vyžadované rozsahy hlasitosti podle druhu pořadu (tak to má např. BBC), kdy je předepsán povolený dyn. rozsah např. pro zpravodajství, dramatiku, rekl. spoty, vážnou hudbu.. Což má smysl v tom, že např. zpravodajství si lidé často pouští i z webu, na mobilu, v rušném prostředí (kuchyně při smažení atp.), takže kdyby to bylo zamícháno s dyn. rozsahem 20LU, nebylo by tomu rozumět, příp. by pak následná špička někomu utrhla hlavu. Naopak třeba u westernu to klidně může být daleko dynamičtější, protože se předpokládá, že si to primárně nikdo nebude pouštět z telefonu v tramvaji a bylo by škoda to komprimovat podle poslechu v nejprašivějších podmínkách.
Je to celé docela vymyšlené..

Michal
msmucr
 
Příspěvky: 255
Registrován: 3. 7. 2014

Re: EBU R128

Příspěvekod PELF » 24 lis 2015 00:00

Tady je to kdyžtak celkem dobře vysvětleno http://www.rrtv.cz/cz/static/cim-se-rid ... 343_cz.pdf
audio::video::postprodukce
Studio ATLAS
Uživatelský avatar
PELF
Profesionál
 
Příspěvky: 1966
Registrován: 12. 4. 2007

Re: EBU R128

Příspěvekod Pytkin » 24 lis 2015 01:14

TOM-Thak píše:A ještě by mě zajímalo, jestli je to problém výrobce videa a nebo problém provozovatele stanice, který to vysílá tzn. jestli si to musí ohlídat, aby dostali materiál v daných parametrech a pak zodpovídají za to, co vysílají nebo jestli ten kdo jim to dá a oni to prostě odvysílají...

Samozrejme, ze je to problem vyrobcu videa .. Napriklad Markiza prima material len online , cez FTP .. A tam pouzivaju system CASPERA , ktory strazi obraz aj zvuk .. Ak zvuk nezodpoveda -23LUFS , tak ti to rovno napise a vyhodi to a musis si to opravit ..
Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
 
Příspěvky: 21284
Registrován: 23. 5. 2002
Bydliště: Bratislava

Re: EBU R128

Příspěvekod markuc » 24 lis 2015 02:25

podobná praxe je na tv Prima, pokud odevzdáš cokoli, co není -23 LUFS a nejsi "jejich", vrátí ti to .. nebudou to po tobě přepočítávat.

Další zbraň na buzeraci subdodavatelů. Řeším to v PT tak, že výsledky si seřadím do nové session a protáhnu audiosuite pluginem, který mi z toho udělá přesně -23 a je hotovo ..
Uživatelský avatar
markuc
 
Příspěvky: 583
Registrován: 2. 1. 2007
Bydliště: Dobříš

Re: EBU R128

Příspěvekod Pytkin » 24 lis 2015 09:38

V Nuende pri mixdowne mas zaklikavatko NORMALIZE to -23 LUFS .. Celkom fajn vylepsenie ..
Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
 
Příspěvky: 21284
Registrován: 23. 5. 2002
Bydliště: Bratislava

Re: EBU R128

Příspěvekod PELF » 24 lis 2015 10:15

Normované hlasitosti lze sice dosáhnout použitím "jednoho tlačítka", ale hlavní přínos zavedení této normy vidím v jiném přístupu k mixu a práci s dynamikou, než se obvykle dělo v minulosti. Mně se to líbí a nepřijde mi to jako buzerace, naopak je dobře, že se s touhle problematikou konečně něco dělá.
Jinak z těch sofistikovanějších sw na rychlou analýzu a korekci hlasitosti je zajímavý taky http://www.nugenaudio.com/lm-correct-lo ... -au-vst_19
audio::video::postprodukce
Studio ATLAS
Uživatelský avatar
PELF
Profesionál
 
Příspěvky: 1966
Registrován: 12. 4. 2007

Re: EBU R128

Příspěvekod markuc » 24 lis 2015 10:54

PELF: jasně, já jsem mluvil o reklamách, tam ten nový přístup k mixu těžko uplatníš .. zákazník chce mít reklamu co nejvíc nahlas a to je taky většinou jediný kritérium ..
Uživatelský avatar
markuc
 
Příspěvky: 583
Registrován: 2. 1. 2007
Bydliště: Dobříš

Re: EBU R128

Příspěvekod Pytkin » 24 lis 2015 11:33

no ale mixovat sa da zrazu inak , ked mixujes do ineho meraku .. i ked uz som narazil par krat na problem sa zmestit do meraku a musel som menit pomery ..
Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
 
Příspěvky: 21284
Registrován: 23. 5. 2002
Bydliště: Bratislava

Re: EBU R128

Příspěvekod TOM-Thak » 24 lis 2015 11:48

Diky za odpovedi!

Zas sem o neco chytrejsi :c))

Tohle ma jit na Ocko TV a ti me odkazali sem:
http://www.ocko.tv/ocko-info/technicke- ... 77fd0.html


Jinak se mi dost libi ten iZotope RX Loudness Meter, ktery to zmeri a umi to i prepocitat podle normy, takze si smichas pomery a prerenderujes.. hlavne kdyz ma jit video treba na youtube a i sem, tak pak bys musel delat dvoji mix.. jeden treba na -0,5dB pro youtube peak a druhy treba -12dB peak, co z muze shruba byt -23LFSU, zalezi pak na merakach a na stylu hudby atd.

I ten od Waves WLM neni spatnej, ale libi se mi ten nastroj, co si to pohlida v prubehu.. u meraku tam bys musel porad projizdet cely spot dokola a kontrolovat a pak ti to v jeden moment utece a v prumeru si pak treba v haji.
Uživatelský avatar
TOM-Thak
 
Příspěvky: 3848
Registrován: 19. 6. 2004
Bydliště: Kladno/Praha

Re: EBU R128

Příspěvekod PELF » 24 lis 2015 11:55

Pytkin píše:no ale mixovat sa da zrazu inak , ked mixujes do ineho meraku .. i ked uz som narazil par krat na problem sa zmestit do meraku a musel som menit pomery ..

Však právě o těch poměrech to je. Když se např. všechno namastí do limiteru, tak to sice může vypadat, že mix hraje nahlas, ale po srovnání hlasitosti podle R128 to bude kvůli špatné dynamice hrát naopak potišeji než dynamičtější mixy. Samozřejmě trochu jiná dynamika bude u reklamy, dokumentu, pro net atd. Jak psal výše Michal, třeba BBC na to má obsáhlejší manuál. Je to holt víc práce pro uši zvukařovy. :)
audio::video::postprodukce
Studio ATLAS
Uživatelský avatar
PELF
Profesionál
 
Příspěvky: 1966
Registrován: 12. 4. 2007

Re: EBU R128

Příspěvekod msmucr » 24 lis 2015 12:36

Já to osobně celkově dost vítám a jsem rád, že se nástroje pro měření a normalizaci hlasitosti dostaly přímo do DAW.
A souhlasím s PELFem ohledně celkově jinému přístupu k dynamice, sice jsem v mnoha ohledech vcelku svobodomyslný, ale jsem rád, že tohle je výjimka, kde jsou jasně stanovená pravidla o kterých se nedá moc nedebatovat.
A vcelku to může vyřešit zvukařovo dilema, které zmiňuje Markuc. Klient se dožaduje maximální hlasitosti a proti tomu jde jasné a jednoznačné číslo z měřáku hlasitosti, které je prostě závazné a vrátí to zpátky do nějakých smysluplných mezí.
Osobně bych byl rád, aby se to prosadilo i do dalších běžných distribučních kanálů (pokud možno v nevypínatelné formě). Do jisté míry se tomu tak děje a např. Youtube s tím začal taky, iTunes radio má obdobu, Spotify taktéž (i když tohle je nejhůř technicky zvládnuté), byť s jinými loudness targety.
Vnímám to tak, že to člověku trochu uvolní ruce v tom, že může zas používat limiter jako víceméně technický nástroj pro zpracování občasných špiček a nemusí řešit to, že je nucen zkusit nalít dva litry vody do litrové nádoby s tím, aby ta litrová nádoba vypadala zvenku tak, že jsou v ní dva litry vody :)

Ještě k těm vysílatelům, to pravidlo, že materiály musí být už na vstupu srovnané na -23LUFS a nikdo nechce při vstupní technické kontrole řešit odpovídající normalizaci za dodavatele není primárně proto, že by s tím byl technický problém nebo tam byl někdo líný (nezabere to téměř žádný čas a v podstatě se to může odehrát rovnou během nějakého transferu na vysílací server nebo vysílat s offsetem úrovně po naskenování integrované hlasitosti do metadat). Je to hlavně kvůli tomu, aby se předešlo případným nejasnostem s dodavateli. Úplně v klidu si dokážu představit debatu s nějakým zadavatelem reklamy, který se vehementně pře o to, jakým způsobem se spot normalizoval, jestli tam není něco blbě a že to ve finále hrálo "slabě", když si to všichni tak hezky schválili. A verze, co měl v mailu byla mnohem hlasitější.. a on to musí vědět, protože si to porovnával se spoty, co dělal Béda loni. To je cesta do pekel. Navíc to svým způsobem nepřímo donutí studia, co to fyzicky vyrábí, aby si pořešili odpovídající měření a případně prozkoumali možnosti toho, že se to dá udělat dynamicky úplně jinak.

Jinak ještě k těm softům, které umí tu dávkovou normalizaci.. Reaper to umí taky vcelku elegantně přes SWS extensions a batch/item converter.. (podobně jak to popsal Markuc s PT).

Pokud má někdo starší DAW, co tohle neumí, a nechce platit třeba za komerční normalizační nástroj, protože to dělá jednou za uherský rok, tak je použitelný např. https://github.com/hz37/r128maker (stáhnout vše přes odkaz Download zip vpravo dole.. a použít jen obsah složky Release_Build). Má to jednoduché d'n'd rozhraní a nastavení parametrů se provádí přes kontextové menu "Settings" při kliknutí pravým tlačítkem myši na titulek hlavního okna.

Ještě, co se týká měřáků, tak největší "vychytávku" má podle mě poslední verze Nugenu VisLM2.. Která je sice docela drahá, ale má jednu naprosto skvělou funkci.. hlavně pro mix delších pořadů. Dokáže totiž selektivně "přeměřit" jen část projektu, kde se udělá změna, a promítnout to do celkové naměřené integrované úrovně hlasitosti.. Tzn. plugin je synchronizovaný s transportem DAW, člověk normálně dělá.. a zjistí, že je např. na -21LUFS, pak se vrátí na nejhlasitější pasáže, trochu je ubere a nechá znovu projet.. plugin to pak zohlední v existujícím měření a jen aktualizuje celkovou hodnotu. To samé samozřejmě pokud cílí na určitý rozsah LRA.


Michal
msmucr
 
Příspěvky: 255
Registrován: 3. 7. 2014

Re: EBU R128

Příspěvekod TOM-Thak » 24 lis 2015 13:06

Ale tak na ty krátké 15sec - 30sec spoty by měl stačit ten LM2, kde si hotové audio zanalyzuješ a přerenderuješ podle zvoleného standardu a na disk ti to vyplivne výsledek.
Uživatelský avatar
TOM-Thak
 
Příspěvky: 3848
Registrován: 19. 6. 2004
Bydliště: Kladno/Praha

Re: EBU R128

Příspěvekod msmucr » 24 lis 2015 13:59

TOM-Thak píše:Ale tak na ty krátké 15sec - 30sec spoty by měl stačit ten LM2, kde si hotové audio zanalyzuješ a přerenderuješ podle zvoleného standardu a na disk ti to vyplivne výsledek.


Teď jsem se úplně nechytl.. Co za LM2 na krátké spoty..?
LM2n je plugin od TC nebo myslíš VisLM2 od Nugenu?

Jestli nemáš metr přímo v DAW, tak je určitě víc možností, co pořídit.. Záleží na tom, jak často to budeš potřebovat, kolik do toho chceš vrazit peněz a nějakých osobních preferencích ohledně ergonomie atp.
Pořad/spot uděláš víceméně s čímkoliv, co měří hlasitost podle správné normy a true peak.. ostatní je jen třešnička na dortu.
Z těch cenově přístupných bych možná zmínil..
můj oblíbený Toneboosters EBU_Loudness - http://www.toneboosters.com/tb-ebuloudness - 19EUR
Klangfreund LUFSMeter - https://www.klangfreund.com/lufsmeter/ - 49EUR

freeware:
Melda MLoudnessAnalyzer - https://www.meldaproduction.com/plugins ... ssAnalyzer
TBProAudio DPMeter - http://www.tb-software.com/TBProAudio/dpmeter.html
ten sice nemá grafy, ale je tam zas zajímavá funkce v zápisu automatizačních křivek s naměřenými hodnotami..

Byl bych opatrný, co se týká automatických procesorů, co dokáží transformovat materiál mezi různými loudness targety.. Je to taková berlička, pokud máš dlouhé pořady a nechceš s tím trávit vyloženě moc času.. Víceméně to je zpravidla vícepásmový kompresor a limiter, případně je tam nějaký long-term volume steering (pozvolné změny hlasitosti podle spočítané křivky v průběhu delší časové periody). Víceméně tohle přesně dělají ty krabice od Junger nebo TC Electronic, které jsou ve vysílacích řetězcích.. Neříkám, že to nemá smysl, ale pokud děláš kratší věci a nějaké písničky.. tak bych se s tím asi moc nezabýval a prostě udělal dvě verze, pokud bude třeba.. manuálně s plnou kontrolou nad všemi aspekty.

Jinak ohledně muziky, mrkni se ještě třeba sem:
http://productionadvice.co.uk/online-loudness/
Řeší se tam různé targety u online streamované muziky a vhodnost použití nějakého svého základního standardu už při výrobě (-16LUFS např).

Michal
msmucr
 
Příspěvky: 255
Registrován: 3. 7. 2014

Re: EBU R128

Příspěvekod TOM-Thak » 14 led 2016 18:44

Myslel jsem NuGen jasne. Samo kontrola merakem je asi nej u kratkych veci.
Uživatelský avatar
TOM-Thak
 
Příspěvky: 3848
Registrován: 19. 6. 2004
Bydliště: Kladno/Praha

Předchozí

Zpět na Různé


Kdo je online

Registrovaní uživatelé: Bing [Bot], PMC, Sanchez, studiogain

reklama
Facebook  Twitter  Google+