Přihlašovací jméno
Heslo
Přihlásit
Neodhlašovat
info
Přihlásit pomocí Facebooku

Cutování spodního spektra nástrojů

Cutování spodního spektra nástrojů

Příspěvekod TOM-Thak » 29 kvě 2016 11:53

Ahoj,
tak nějak zkouším nové postupy při mixu a jedním z těch základních je odstranení "bordelu" ve spodním spektru pod 30-40hz, kde to ubírá energii a dělá bordel + samozřejmě cutování nástrojů, které nemají ve spodním spektru co dělat a akorát pak dělají nepořádek při míchání kopáku s basou.

Měl bych k tomu pár dotazů:

1) Při cutování speciálně u basových zvuků mohou způsobit ekvalizéry problémy s fází tzn. používám linear-phase nastavení ekvalizéru. Používáte, ale linear-phase na ořezávání všeho? Např. lead ve skladbě, který nemá zasahovat do basy, tak cutnu třeba až po 200hz, ale jak je to s fází?

2) Používám na tyhle věci FabFilter Pro Q, ale když dám za pro EQ v chainu spectrum analyzer, tak po cutnutí tím EQ stejně prochází signál.
Příklad - oříznu 0-50hz, ale spectrum analyzer ukazuje, že stejně v pásmu 0-50hz něco hraje. Chápu, že každý EQ má nějaký charakter a jejich filtry mají určitý pokles tzn. neodfiltrují to asi úplně vše - bude to ale dělat bordel v mixu? Nebo mám hledat způsob, jak to odfiltrovat tak, aby analyzer v odfiltrovaném pásmu ukazoval žádný signál?

Nikdy jsem to zas tak moc neřešil a prostě to používal, ale docela mě vyděsilo, kolik toho tam po odfiltrování zůstane.

Vaše zkušenosti?
Uživatelský avatar
TOM-Thak
 
Příspěvky: 3830
Registrován: 19. 6. 2004
Bydliště: Kladno/Praha

Re: Cutování spodního spektra nástrojů

Příspěvekod Brooklyn / juanita juarez » 29 kvě 2016 14:03

1/ kvuli pre-ringu lin. phase EQ uz prakticky nepouzivam. nekdy je to dulezity treba u michani bicich, kvuli fazi overheadu a zbytku bicich, ale v elektronice je to dost na skodu. EQ = faze, to je normalni, zalezi, jak to ve vysledku zni; a staci si uvedomovat, ze neco takovyho existuje -- takze treba slazena faze kopaku a basy, na kterou potom pozdeji v retezci nasadis EQ, ji muze rozhodit. tak to zase upravim, atd. je to lepsi nez latence a pre-ring fazove linearnich EQ.

2/ zalezi samo na strmosti filtru, zkus treba EQ od Melda, co ma slope az 120db/oktava. tam je slyset, jak krome sounddesignu takovy extremy nefungujou. no a potom jeste zalezi na rozliseni toho kteryho analyzeru, co ti ukazuje, co tam hraje, tak bych si dal pozor, ze mam v pro-q nastavenej analyzer na vysoky rozliseni a rychlost prekresleni.
Produkce, mix, mastering
http://www.lukasturza.com
http://www.snapmastering.com [mastering credits :: Amon Tobin, Bassnectar, Dyro, The Upbeats, Tsuruda, WLW8, Machinedrum, Posij, Mat Zo, Ivy Lab, Teddy Killerz, Khoiba, BPM, Kubatko, ZES, ...]
Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
 
Příspěvky: 3566
Registrován: 6. 2. 2005

Re: Cutování spodního spektra nástrojů

Příspěvekod TOM-Thak » 29 kvě 2016 17:00

Ad 1) Chmmm to je dobre vedet. O fazi kick vs bass v elektronice budu muset jeste neco procist. Zatim jsem vzdy ladil "usima". Driv jsem slozil vec a rovnou v projektu se snazil dotahnout mix. Ted jsem presel na metodu - sloz komplet a pak export na stopy a michacka od nuly v uplne cistym projektu. Organizace projektu atd. skoro jako kdyz michas nacisto kapelu. Dost mi to pomohlo se oprostit od toho, abych jeste sahal do aranze a soustredim se jen na zvuk. Prave proto jsem zacal hodne laborovat s analyzerama a divat se i, co tam leze. Dost me teda prekvapil ten eq. Zaroven je jasny, ze takhle to hudebne nejde delat... posuzovat hudbu podle meraku, aby to melo dobre oddeleny spektrum na meraku, dobre rozdelene a dobre loudness. Pak z toho vyleze neco nehudebniho :D

Ad 2) Jak uz jsem psal o nehudebnosti a divnosti, takze pokud rozdelujes nastroje v mixu a delas jim misto, tak to stejne neni nikdy extremni, ze by se to odebralo / cutlo uplne ne?
Uživatelský avatar
TOM-Thak
 
Příspěvky: 3830
Registrován: 19. 6. 2004
Bydliště: Kladno/Praha

Re: Cutování spodního spektra nástrojů

Příspěvekod matucha » 29 kvě 2016 17:57

Bacha na extremni precistovani basu. Nejde o to vsechno pod urcitou frekvenci desinfikovat a vyhladit. Jde o to tam udelat dobrej pomer, stejne jako ve vsech ostatnich pasmech. To nekdy znamena i radikalni rezy a strmy hipassy, ale nekdy presne timhle vezmes mixu dusi/hloubku/mekkost/emoci/luxus.

V tom pomeru je fakt dulezity vedet kde jsi. Analyzer ti bude rikat, ze tam dole este neco zbylo a muze to vypadat i "dramaticky", ale vubec nebere ohled na to, ze danej zvuk je treba 20 nebo 40db pod hlasitosti kopaku a basy. A tim padem nejspis vubec neovlivni jejich pevnost, ale kdyz ho ofiltrujes, tak ti to danej zvuk "zlevni" a posune do "malyho repracku".

Nezapominej ale zkouset hipassy taky na reverby a delaye a flangery co jsou na sendech. U nekterejch je dobry je dat pred efekt, jinde za. To podle toho jestli nekterejma frekvencema nechces danej efekt zatezovat, nebo naopak jestli ten efekt negeneruje sam od sebe nejaky spodni bordel.

Dalsi pohled na vec je, ze kdyz oriznes spodek, tak delas nejakou hranu/bouli tesne nad tim, casto pak okolo 200-300hz a to jsou frekvence kde se toho ve vetsine mixech potrebuje poskladat hodne, takze je tam velkej potencial bahna. Dokonce bych rek ze vetsi nez niz. Hlavne teda v akusticky muzice.

Citelnost beatu vs plnost. To zavisi na tom jakej mas pomer transientu (uderu) vs "polozenejch zvuku". Ja vim, trivialni, ale je jednoduchy beaty na nekterejch frekvencich utopit nebo naopak mit moc spicaty bez podpory v necem stojatym. To plati nejen o basech, ale o jakykoli casti spektra. Jak to kontrolovat, kdyz to v celospektralnim poslechu nejses schopnej spolehlive identifikovat? Dobre funguje "trik michani basu jen skrz suboofer" nebo pres pasmove omezeny bedny. Na mastr savli hodis EQ a poslouchas skrz badpass, poslouchas ruzny pasma a premejslis o tom jak dobre nebo spatne je mas vyreseny... kolikrat pres problemy ve stredech neslysis jak blbe jsou vymichany vejsky atd ;-).
matucha
 
Příspěvky: 4971
Registrován: 24. 5. 2002
Bydliště: Praha

Re: Cutování spodního spektra nástrojů

Příspěvekod matucha » 29 kvě 2016 18:00

Jo a ten export ciste pro michani, to je dvojsecna zbran. Upravy v aranzi muzou pro zvuk udelat vic nez nejaky EQ za tim. To ze zmenis filtry syntaku aby se lip doplnovaly, ze nastavis jinou obalku na kopaku aby lip fungovala s basou... o to vsechno prijdes kdyz exportujes. A pritom to meni veci uz ve fundamentu a nesnazi se to nejakou dodatecnou degradaci veci zachranovat.

Chapu ale ze se prepnes do jinyho rezimu premejsleni, coz muze pomoct.
matucha
 
Příspěvky: 4971
Registrován: 24. 5. 2002
Bydliště: Praha

Re: Cutování spodního spektra nástrojů

Příspěvekod TOM-Thak » 29 kvě 2016 18:44

Díky moc za cenné rady! Je to běh na dlouhou trať. Navíc, když jsi autorem a máš to hrozně oposlouchané, tak pak ztrácíš pozornost. Snažím se zkoušet nové věci a něco se naučit, proto taky i jiný postupy. Další věc je taky jak moc se dá spolehnout na poslech a místnost. Rozhodně souhlasím s tím, že u zdroje např. kick a bas, je dobré ty věci řešit, než je pak řešit ve stopě nějak hloupě a dodatečně. Proto jsem si např. layering leadu vyjel úplně bez efektů jen čisté synthy a layering dělám až v mixu. Mám pak možnost na sendu ovlivnit ekvalizaci efektů, délky feedbacků a dozvuků u reverbů apod. U těch frekvencí je taky další věc maskování. Např. když míchám kick a bass, tak aby mi zněl plně, kick musí mít tečku ve středech / vejškách a basa, která jen duní a nemá charakter, tak taky zní chudě. Ovšem když přidám v dropu hlavní lead, tak charakter basy ve středech zanikná kvůli plnému leadu a když tedy leadu udělám prostor, že stahnu nepotřebné středy na base, tak to najednou je vzdušné a i se to snáz dostane na lepší loudness. Pokud teda v průběhu celé skladby nehraje nikde suchý kick s basou, tak neni důvod, aby dělala basa bordel ve středech, protože aranž ostatní nástrojů to tam vyplní apod.

Ještě ad fáze u kicku a basy - čím řešíte fázové problémy resp. čím je odhalujete? Jen ušima? Nebo přes nějaký korelátor apod., kde by mohlo být vidět, že se to vzájemně nějak odčítá apod.?
Uživatelský avatar
TOM-Thak
 
Příspěvky: 3830
Registrován: 19. 6. 2004
Bydliště: Kladno/Praha


Zpět na Zvuk


Kdo je online

Registrovaní uživatelé: Bing [Bot], Google [Bot], Yahoo [Bot]

reklama
Facebook  Twitter  Google+