Zkouseli jste nejake mene obvykle stereofonni techniky ?
Zkouseli jste nejake mene obvykle stereofonni techniky ?
Zkouseli jste nekdo nejake mene obvykle stereofonni techniky ? Myslim jine nez obvykle A-B, X-Y nebo M-S.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
Safa: Já teď pro nahrávání dechové sekce, sborů a nebo některých sólových věcí, které chci mít dobře v prostoru používám takovou rozšířenou variantu MS. Vypadá to následovně:
Hlavní mikrofon: Oktava MKL5000, umístěná dál od zdroje, snímá mono signál, vzhledem k citlivosti řeší hloubku a vertikální osu.
Pomocné mikrofony: stereopár Oktava MK012, umístěné jako LR, stereosignál, řeší horizontální osu.
V mixu pak hlavní signál používám mono a přimíchávám k němu stereo jako horizontální doplněk. Samozřejmě zůstává výhoda řešení šířky stereobáze pouhým poměrem (ala MS), nevýhodou je obsazení jedné stopy navíc. Tímhle způsobem se mi daří dosáhnout pro mě vítanýho prostorovýho vjemu...
Saša
Hlavní mikrofon: Oktava MKL5000, umístěná dál od zdroje, snímá mono signál, vzhledem k citlivosti řeší hloubku a vertikální osu.
Pomocné mikrofony: stereopár Oktava MK012, umístěné jako LR, stereosignál, řeší horizontální osu.
V mixu pak hlavní signál používám mono a přimíchávám k němu stereo jako horizontální doplněk. Samozřejmě zůstává výhoda řešení šířky stereobáze pouhým poměrem (ala MS), nevýhodou je obsazení jedné stopy navíc. Tímhle způsobem se mi daří dosáhnout pro mě vítanýho prostorovýho vjemu...
Saša
jasne, je jich hromada dalsich, lidi toho za ta leta vyzkouseli hroznou spoustu. Pomerne znama je Blumleinova technika (dve osmicky v koincidentni dvojici posunute o 90 stupnu) dale treba Jecklin disk (dve koule 17cm od sebe oddeleny kruhovym paravanem o prumeru 28cm) a taky DUMMY HEAD - ruzne modifinace umelych hlav z nichz asi nejznamejsi je Neumennova KU100vka. Pak jsou neme znamy jako Faulknerova hrazda (v podstate siroky A-Bcko s dvouma osmickama), PZM klin (dva PZM kady na MDF desce spojene s tou druhou ve spicce sipu pantem). Jinak i A-Bcko ma nekolik svych modifikaci jako ORTF (moje oblibena) a NOS, spousta variant s ruzne vzdalenejma koulema ... atd.
Hromada lidi se tim zabejvala a porovnavala jednotlive techniky ... a proto me zajimalo jestli se tim zabejval i nekdo z vas.
Hromada lidi se tim zabejvala a porovnavala jednotlive techniky ... a proto me zajimalo jestli se tim zabejval i nekdo z vas.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
Já prostě dám dva mikrofony (kardioidy, široké kardioidy nebo koule) nějakých 30-40 cm od sebe, lehounce natočím dovnitř a namířím na zdroj. Zní to vždycky dobře. ORTF ani XY (se všemi přesnými úhly a vzdálenostmi) mě nějak nezaujalo. Jednak je to komplikované k sobě nainstalovat a natlačit a taky myslím, že to je spíše na soubory než jednoho hráče. Často nahrávám na 4 mikrofony: dva výše zmíněné a dvě koule více vzadu pro ambienci. Pak se jen s citem smíchá. Též jsem zkoušel dvě koule po stranách a širokou kardioidu uprostřed (variace na "Decca Tree"
... resis u toho nejak sfazovani tech hrazdicek ? Jde me o to, ze smichanim obou signalu zakonite musi dojit k fazovemu pozirani a hrebenovemu filtru. Resis postaveni mikrofonu nejak aby k nemu nedoslo respektive doslo co nejmene a tam kde ti to nevadi ?Ivo píše:hráče. Často nahrávám na 4 mikrofony: dva výše zmíněné a dvě koule více vzadu pro ambienci. Pak se jen s citem smíchá. Též jsem
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
Je nějaká poučka že vzdálenost druhého páru má být tuším trojnásobná proti zdroji a prvnímu páru. Ten druhý pár je jen barva. Zatím jsem s tím nějaké slyšitelné potíže neměl ... Nahrával jsem tak v kostele a v kapli a bylo to fajn. Dohromady mnohem lepší než jednotlivé páry. Až to někdy najdu pošlu ukázkysafa píše:... resis u toho nejak sfazovani tech hrazdicek ? Jde me o to, ze smichanim obou signalu zakonite musi dojit k fazovemu pozirani a hrebenovemu filtru. Resis postaveni mikrofonu nejak aby k nemu nedoslo respektive doslo co nejmene a tam kde ti to nevadi ?Ivo píše:hráče. Často nahrávám na 4 mikrofony: dva výše zmíněné a dvě koule více vzadu pro ambienci. Pak se jen s citem smíchá. Též jsem
... tomu nejak nerozumim. Prijde mi to jako sverazna interpretace tzv. "3 to 1 rule" ( viz http://dpamicrophones.com/page.php?PID=648 a a http://www.crownaudio.com/mic_web/tips/mictip6.htm .Ivo píše: Je nějaká poučka že vzdálenost druhého páru má být tuším trojnásobná proti zdroji a prvnímu páru. Ten druhý pár je jen barva. Zatím jsem s tím nějaké slyšitelné potíže neměl ... Nahrával jsem tak v kostele a v kapli a bylo to fajn. Dohromady mnohem lepší než jednotlivé páry. Až to někdy najdu pošlu ukázky
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
BTW k 3:1 rule mam taky svoje otazky ... ale to je na dalsi thread ...
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
stereofonní techniky nejsou tak jednoduché
ty základní jsou sice (teď nebudu rozvádět MS, nebo? u něj není základem, že každý mikrofon představuje jeden kanál) AB a XY, ale je jich definováno více, systémy jakoby mezi nimi, např ORTF, NOS, umělé hlavy apod.
výjimku tvoří system Decca tree, který představuje klasické AB s přidaným třetím mikrofonem pro zlepšení lokalizace ve stereu
pro zájemce např.:
http://www.schoeps.de/D-2004/overview-stereo-techs.html
zde je fajn srovnání systémů mezi sebou
ty základní jsou sice (teď nebudu rozvádět MS, nebo? u něj není základem, že každý mikrofon představuje jeden kanál) AB a XY, ale je jich definováno více, systémy jakoby mezi nimi, např ORTF, NOS, umělé hlavy apod.
výjimku tvoří system Decca tree, který představuje klasické AB s přidaným třetím mikrofonem pro zlepšení lokalizace ve stereu
pro zájemce např.:
http://www.schoeps.de/D-2004/overview-stereo-techs.html
zde je fajn srovnání systémů mezi sebou
Mohu pls vědět, jak se dnes říká systému používanému za totáče našimi rozhlasovými zvukáři (tehdy se to jmenovalo tuším A/B/A+B)? Dva mikrofony byly ve stereu a třetí přesně mezi nimi a v mixu se dával jen na 50%.
Vím, že to tématu nijak nepomůže, ale třeba si někdo rád zavzpomíná...
Vím, že to tématu nijak nepomůže, ale třeba si někdo rád zavzpomíná...
Petr Tudy Holubář - INSANIA, RIVER
Tvorba + dema nástrojů: http://www.soundcloud.com/tudy-cz
Tvorba + dema nástrojů: http://www.soundcloud.com/tudy-cz
TUDY}... MMno to je prave ta deka (tedy Decca tree) ... jinak s temi 50 procenty bych to az tak nedelal, pokud vim tak se prostredek deky pridava podle ucha. Zaklad je samozrejme siroky ABcko z kouli nebo polokouli (podle potreby)
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
U Decca three nebývají mikrofony v rovině, ale prostřední je předsunut. Používají se koule, široké ledviny superkardiopdy, či normální kardiody. Při přimíchání prostředního mikrofonu se skutečně dělává pouze podle ucha, většinou na hranici toho, kdy na sebe začíná při postupném zesilování signálu upozorňovat.