emptysound píše:Hmmm... matematika je sice přírodní věda, ale temperované ladění prostě není přírodní.ksr píše:emptysound: s tim napodobovanim prirody mas naprostou pravdu. Ale nemyslim si,ze by umeni vzniklo na zaklade nejake opajeni se sebou sama,ale jednoduse jako touha tvorit. I to temeperovane ladeni je jen vyuziti prirodnich zakonu. Napriklad na klavire je moznost alikvoticky rozeznit tony,ktere nejdo zahrat, kdyz se vi jak na to.
Jinak experimentovani je v poradku, pokud ovsem neni vedeno onou iluzi,ze lidsky tvor, nebo dokonce jedinec, je nejdokonalejsi na svete a potrebuje predstavit neco, co jeste nikdo jiny "nestvoril".
S tím klavírem to prosím rozveďme, zajímá mě to, založím nové vlákno "Alikvotické rozeznívání tónů."
Alikvotické rozeznívání tónů
-
- Příspěvky: 181
- Registrován: 13 dub 2007 10:07
Alikvotické rozeznívání tónů
Re: Alikvotické rozeznívání tónů
http://cs.wikipedia.org/wiki/Alikvotn%C3%AD_t%C3%B3n
Na principu alikvotních tónů je také založena důležitá část varhanní hry. Vzhledem k tomu, že varhany obsáhnou celý slyšitelný rozsah, je možné míchat barvy tónů tím, že necháme s určitým tónem zaznít určité jeho alikvoty a tím barvu tónu ovlivňujeme. Tento princip má prakticky neomezené možnosti. Ostatně také z tohoto důvodu mají běžné varhany většinou stovky či tisíce píšťal.
zaujimave
Na principu alikvotních tónů je také založena důležitá část varhanní hry. Vzhledem k tomu, že varhany obsáhnou celý slyšitelný rozsah, je možné míchat barvy tónů tím, že necháme s určitým tónem zaznít určité jeho alikvoty a tím barvu tónu ovlivňujeme. Tento princip má prakticky neomezené možnosti. Ostatně také z tohoto důvodu mají běžné varhany většinou stovky či tisíce píšťal.
zaujimave
Re: Alikvotické rozeznívání tónů
a nebo naopak... některé varhany mají méně píšťal než tónů které jsou schopni zahrát. U spodních klapek se právě využívají alikvoty. Je potlačený fundamentální ton a zaznívá pouze spodní harmonická.
Re: Alikvotické rozeznívání tónů
hodne se uziva alikvotu ve zpevu - viz. http://cs.wikipedia.org/wiki/Alikvotn%C3%AD_zp%C4%9Bv
sam jsem se ho pred lety naucil a behem zpevu, kdyz jsem hodne otevrenej, tak vnimam jak mi to rezonuje v cely lebce.
Mej jsem program od Wolfganga Sause, asi nejvetsiho odbornika na alikvoty. Graficky zobrazoval bazální frekvenci a alikvóty.
Bylo skvely videt, jakej alikvot ma nejvetsi energii a jak ho muzu posouvat nahoru a dolu
Taky me prekvapilo, ze moje tibetska miska ma asi 22 alikvotu
sam jsem se ho pred lety naucil a behem zpevu, kdyz jsem hodne otevrenej, tak vnimam jak mi to rezonuje v cely lebce.
Mej jsem program od Wolfganga Sause, asi nejvetsiho odbornika na alikvoty. Graficky zobrazoval bazální frekvenci a alikvóty.
Bylo skvely videt, jakej alikvot ma nejvetsi energii a jak ho muzu posouvat nahoru a dolu
Taky me prekvapilo, ze moje tibetska miska ma asi 22 alikvotu
Re: Alikvotické rozeznívání tónů
emptysound píše:emptysound píše:Hmmm... matematika je sice přírodní věda, ale temperované ladění prostě není přírodní.ksr píše:emptysound: s tim napodobovanim prirody mas naprostou pravdu. Ale nemyslim si,ze by umeni vzniklo na zaklade nejake opajeni se sebou sama,ale jednoduse jako touha tvorit. I to temeperovane ladeni je jen vyuziti prirodnich zakonu. Napriklad na klavire je moznost alikvoticky rozeznit tony,ktere nejdo zahrat, kdyz se vi jak na to.
Jinak experimentovani je v poradku, pokud ovsem neni vedeno onou iluzi,ze lidsky tvor, nebo dokonce jedinec, je nejdokonalejsi na svete a potrebuje predstavit neco, co jeste nikdo jiny "nestvoril".
S tím klavírem to prosím rozveďme, zajímá mě to, založím nové vlákno "Alikvotické rozeznívání tónů."
Vida, tohle tema nejak zapadlo.
Jde v podstate o praci s rezonanci. Da se to vyzkouset tak, ze stlacis treba nejaky akord, aby tony nezaznely. Stlacis pedal, zahrajes silně staccato nejakyho dalsiho tonu, (ale musis vedet jakej) a ozvou se alikvotni tony tech tonu z akordu, pak treba ruznym kmitanim pedalu se da jakoby neco vytahnout. Nerad bych mystifikoval, sam to nemam vyzkousene, jen sem to slysel a videl u nekoho jineho.
Re: Alikvotické rozeznívání tónů
Jaký program? Tohle zní hodně zajímavě...Vlad píše:Mej jsem program od Wolfganga Sause, asi nejvetsiho odbornika na alikvoty. Graficky zobrazoval bazální frekvenci a alikvóty.
Bylo skvely videt, jakej alikvot ma nejvetsi energii a jak ho muzu posouvat nahoru a dolu

Re: Alikvotické rozeznívání tónů
Jmenuje se OvertoneAnalyzer
http://www.sygyt.com/
nevim jestli jde stahnout nebo to je placena verze
V kazdem pripade na procvicovani zpevu vrele doporucuji
Je az neuveritelne, kolik mame v hlasu alikvotu a nevnimame je
jinak tady je stranka dle meho nazoru nejvetsiho odbornika na alikvoty - Wolfganga Sause
http://www.oberton.org/index.html
http://www.sygyt.com/
nevim jestli jde stahnout nebo to je placena verze
V kazdem pripade na procvicovani zpevu vrele doporucuji
Je az neuveritelne, kolik mame v hlasu alikvotu a nevnimame je
jinak tady je stranka dle meho nazoru nejvetsiho odbornika na alikvoty - Wolfganga Sause
http://www.oberton.org/index.html
Re: Alikvotické rozeznívání tónů
Moc děkuju! 

Re: Alikvotické rozeznívání tónů
Hmmm... matematika je sice přírodní věda, ale temperované ladění prostě není přírodní.
S tím klavírem to prosím rozveďme, zajímá mě to, založím nové vlákno "Alikvotické rozeznívání tónů."[/quote][/quote]
Vida, tohle tema nejak zapadlo.
Jde v podstate o praci s rezonanci. Da se to vyzkouset tak, ze stlacis treba nejaky akord, aby tony nezaznely. Stlacis pedal, zahrajes silně staccato nejakyho dalsiho tonu, (ale musis vedet jakej) a ozvou se alikvotni tony tech tonu z akordu, pak treba ruznym kmitanim pedalu se da jakoby neco vytahnout. Nerad bych mystifikoval, sam to nemam vyzkousene, jen sem to slysel a videl u nekoho jineho.[/quote]
...Tohle jsem ukazoval jednomu mýmu studentovi...popisu to presneji a bez chyb: Pravdou je, že se stiskne nejaky akord, aby tony nezaznely. Dejme tomu tóny g1 h1 d2 tedy Gdur v prave ruce... potom levou rukou udeřim staccato na tón G jako fundamental (velké G) nebo radeji oktávu G-g a rezonancí se rozezní celý akord v prave ruce.. mimochodem, pokud se to provede naopak, že se stiskne neslyšně spodní velké G a udeří se na akord v prave ruce nahoře, rozezní se samo od sebe spodní G. pedál jak videt v tom nehraje roli...tedy v tomto konkretním pokusu. V jiných "hříčkách" své místo má...
S tím klavírem to prosím rozveďme, zajímá mě to, založím nové vlákno "Alikvotické rozeznívání tónů."[/quote][/quote]
Vida, tohle tema nejak zapadlo.
Jde v podstate o praci s rezonanci. Da se to vyzkouset tak, ze stlacis treba nejaky akord, aby tony nezaznely. Stlacis pedal, zahrajes silně staccato nejakyho dalsiho tonu, (ale musis vedet jakej) a ozvou se alikvotni tony tech tonu z akordu, pak treba ruznym kmitanim pedalu se da jakoby neco vytahnout. Nerad bych mystifikoval, sam to nemam vyzkousene, jen sem to slysel a videl u nekoho jineho.[/quote]
...Tohle jsem ukazoval jednomu mýmu studentovi...popisu to presneji a bez chyb: Pravdou je, že se stiskne nejaky akord, aby tony nezaznely. Dejme tomu tóny g1 h1 d2 tedy Gdur v prave ruce... potom levou rukou udeřim staccato na tón G jako fundamental (velké G) nebo radeji oktávu G-g a rezonancí se rozezní celý akord v prave ruce.. mimochodem, pokud se to provede naopak, že se stiskne neslyšně spodní velké G a udeří se na akord v prave ruce nahoře, rozezní se samo od sebe spodní G. pedál jak videt v tom nehraje roli...tedy v tomto konkretním pokusu. V jiných "hříčkách" své místo má...