"Dabelske" Stupnice :)

Harmonické postupy, rytmické grify,...
Uživatelský avatar
upman
Příspěvky: 1587
Registrován: 08 zář 2004 16:29
Vybavení

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od upman » 26 srp 2009 12:09

DeTee píše:[url]http://vladimir_ladma.sweb.cz/czech/music/harstructs/mmodalities.htm[/url]

[url]http://vladimir_ladma.sweb.cz/czech/music/harstructs/mmicrotonal.htm[/url]
Hmm, zajimave, ale pro me uz asi moc scifi...
Mac mini, Logic 9, MOTU Ultralite, PadKontrol, Novation SL37, IK VSTs
http://bandzone.cz/lifelies

kyvaa
Příspěvky: 216
Registrován: 04 dub 2008 21:43

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od kyvaa » 26 srp 2009 13:15

tenhle link tady už někdo dával, ale opakování matka.............blá

http://www.pixy.cz/apps/stupnice/

nejlepší je maďdarská cikánská :)

Uživatelský avatar
Ondra P.
Příspěvky: 2028
Registrován: 24 črc 2002 21:30

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od Ondra P. » 26 srp 2009 13:20

kyvaa píše:tenhle link tady už někdo dával, ale opakování matka.............blá

http://www.pixy.cz/apps/stupnice/

nejlepší je maďdarská cikánská :)
tak to to je super !

stratil
Příspěvky: 8
Registrován: 30 pro 2009 19:52

Re:

Příspěvek od stratil » 30 pro 2009 20:34

delay píše:Tak to laď podle ucha, jak jinak to chceš udělat...
Model C, Dis, Fis, A, C je třeba taková nějaká nevim co :)
No co...? To jsi vyjmenoval nic než zmenšený septakord složený ze tří malých tercií...ale stupnice to není. V zasade neni jasna jedna věc: ta ďábelskost má být vyjadrena disonancí? Tak potom platí, že střídání nezpěvných kroků jako treba 1/2ton , celý ton , 1/2ton ,atd vznikne zmenšená stupnice. Zní hodne disonantně. Takových stupnic je spousta, vedle te zminovane dur a mol jsou tu módy, hexatoniky a orientalni stupnice....a co taková celotonova, nevyvolava vubec pocit klidu a je hrozne otevrena... použil ji i Karel Svoboda v Popelce, když je scéna s tim lovem na lišku:-) A napriklad Olivier Messiaen se tomu venoval velmi detailne a vymyslel stupnic desítky, nektere se pouzivaji a jine zapadly...tak to zkus hnat tudy....navic nikde neni receno ze nelze pouzivat i tony ktere jsou mimo konvencni frekvence pouzivaneho temperovaneho ladi. Napriklad gamelan pusobi rozladene protoze pouziva jine frekvence jednotlivych tonu a potom je zajimave si vsimat jake SOUZVUKY vznikaji, to je mozna vic "dabelske" než si kdo umi predstavit. muze se dostavit treba i stav tranzu.

stratil
Příspěvky: 8
Registrován: 30 pro 2009 19:52

Re:

Příspěvek od stratil » 30 pro 2009 20:45

marian píše:a skusal si stredoveke stupnice ?
Stredoveke myslis tzv. "cirkevni módy", co se přebraly do jazzu a moderni modalni hudby? nebo myslis i na to, že se pouzivalo jine laden, dnes neexistujici? Hudba ztratila upravou systemu ladeni schopnost byt božska ale i dabelska...hudba tim utrpela velkou ranu.

stratil
Příspěvky: 8
Registrován: 30 pro 2009 19:52

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od stratil » 30 pro 2009 20:58

esu píše:No ona to hlavně asi nebude stupnice ale tónina :)
Každopádně spíš než snažit se hledat nějaký "devil feeling" striktně ve variacích v jedné konkrétní tónině, zkusil bych ho dosáhnout nějakou řadou vzájemně disharmonických akordů...
možná bych to i hledal v ramci variaci v jedne tonine, nebal bych se...ale at zvolim tu nejsilenejsi kombinaci intervalu ktera mne napadne, at tam nasazim triton za tritonem pouhym behanim po jednotlivych tonech to neni. pujde o to hrat si s intervaly v tvorbe melodie, hrat skoky vetsi nez tercie vzestupne i sestupne, kombinovat je s pultonovymi kroky chromatiky...
(mimochodem s temi tritóny: když poskládam stupnici z tritónových intervalů
C-Fis D-Gis E-Bb vznikne celotónová
C-Fis Cis-G D-Gis Dis-A E-Bb F-H vznikne chromatická

takže opet je videt že v tónine tedy ve výberu tonů to nevězí. Je to ve způsobu zacházení s tony pri tvorbe melodie, jestli bude zpevna nebo šílená)

cigi
Příspěvky: 88
Registrován: 26 zář 2009 15:20

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od cigi » 30 pro 2009 21:29

Jeste tu asi nebyla zminena tzv. alterovana - spodni tetrachord je ze zmensene (viz stratil) a horni tetrachord je z celotonove (taky viz stratil). Od c to potom vypada: c cis dis e fis gis ais c - zni to docela tvrde, ale je to vagnejsi nez treba celotonova, ta je podle me takova, ze vzdycky na sebe strhne pozornost, coz nemusi byt ku prospechu veci. Zmensena je podle me zas takova vic univerzalnejsi, ze muze vyvolat dojem chromatiky, coz taky nemusi byt chteno.

Jinak k poznamce stredoveke versus cirkevni - v dnesni dobe se urcite jedna o totez a myslim, ze s ladenim to nema co delat, to je trochu jina oblast, ale je pravda, ze az do Bacha se ladilo jinak nez dnes. Kdyz treba poslouchate soubory hrajici dnes na historicke dobove nastroje, tak vam to muze pripadat falesne, ale oni hraji spravne dobove, jak bylo nastaveno ucho tehdejsiho posluchace - vsechno je relativni:)) V ladeni jsou potom jeste zajimavou kapitolou mikrointervaly (cvrttony, osminotony a dalsi) - velkym prukopnikem byl i ve svetovem meritku cesky skladatel Alois Haba. Nekteri na tomhle foru jsou alergicti na slovo HAMU, ale na HAMU maji Habuv ctvrttonovy klavir, ma tri manualy nad sebou a je to fakt masakr si na nej zahrat.

Jinak nektere dodekafonicke veci mam docela rad. Myslim si, ze je to opacny pripad, jak s dobovym ladenim renesancnich a baroknich souboru. Ze dodekafonisti a vsichni, kdo prisli po nich, byli strasne napred a nase dnesni usi na to jeste nejsou nachystane, coz mimo jine ukazal i thread o jamu Poetic Filharmony :twisted: Kazdopadne v dodekafonii se spis nez o stupnicich mluvi o radach a to proto, ze stupnice ma tonalni centrum, ze ktereho vychazi a ke kteremu speje, kdezto spravna dvanactitonova nebo jina rada zadne takove centrum nema. Predzvesti dodekafonie je druhe dejstvi Wagnerova Tristana a Isoldy (nadherna opera), kde se asi dvacet minut permanentne moduluje, proste tam chybi tonika, porad to jde nekam dal...je to naprosto magicka zalezitost, zvlast kdyz to slysite nazivo se skvelym orchestrem, skvelym dirigentem a skvelymi zpevaky.

Jinak tohle je super publikace, kde je podle me fakt skoro vsechno, co muzikant mimo oblast vazne hudby potrebuje:
http://kytary.cz/muzikus-jazz-rock-blue ... /HN094027/

Doporucuje vsem.

stratil
Příspěvky: 8
Registrován: 30 pro 2009 19:52

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od stratil » 30 pro 2009 22:16

cigi píše:Jeste tu asi nebyla zminena tzv. alterovana - spodni tetrachord je ze zmensene (viz stratil) a horni tetrachord je z celotonove (taky viz stratil). Od c to potom vypada: c cis dis e fis gis ais c - zni to docela tvrde, ale je to vagnejsi nez treba celotonova, ta je podle me takova, ze vzdycky na sebe strhne pozornost, coz nemusi byt ku prospechu veci. Zmensena je podle me zas takova vic univerzalnejsi, ze muze vyvolat dojem chromatiky, coz taky nemusi byt chteno.
samozrejme, dobra pripominka ..ale nechapu proč by mela znit tvrde, pokud jde o charakter tercie, pak jde o tvrdy akord, O.K...a pak otázka, je-li to naškodu? Ta alterovana stupnice (sama v sobe triton obsahuje /E-B/ a navic i /C-Fis/) je vnímaná jako DOMINANTNÍ - tedy pouzitelna jako vypln do dominantniho septakordu, ktery je sam o sobe nositelem napeti. Asi se neda hrat v ni dlouho, nuti k rozvodu jinam...možností by bylo víc.
Ale kdo vi, treba po 10 minutach hrani v teto funkci C7(5# 9b 9# 11#) se dabelsky efekt dostaví. Zustavam u nazoru, ze dabelskeho efektu - a jakehokoli efektu - se docili vhodnym spojenim toniny - (stupnice) a harmonického kontextu.

cigi
Příspěvky: 88
Registrován: 26 zář 2009 15:20

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od cigi » 31 pro 2009 09:14

Ahoj Stratile, kdyz jsem psal, ze je tvrda, tak to jsem myslel jako subjektivni dojem z vyzneni tehle stupnice. Vyse tu nekdo zminoval cikanskou, ta mi prijde naopak docela mekka a taky ma velkou tercii. Jinak osobne si taky nemyslim, ze by si alterovana rikala o rychle rozvedeni, ze v ni neni mozne dlouho vydrzet, ale to je vec vkusu.

Myslim, ze pokud pouzivas slovo funkce, tak by za nim melo nasledovat oznaceni funkce, nikoliv nazev akordu. Lepe tedy V7(5# 9b 9# 11#), ale to je podruzny detail, o dominantni funkci mluvis o vetu predtim, tak je vsem jasne, jaks to myslel.

Alterovana od c se nemusi hrat jenom do Tebou zmineneho septakordu C7(5# 9b 9# 11#). Muze se pouzit treba na Fis7 - to ale bude znit docela fadne, byt to zavani metatritonem a od stolu to muze vypadat brutalne :wink: . Frajerina by asi byla ji hrat napr. do D7 nebo H7, to uz ale zalezi na tom, jak moc dabelsti chceme byt. A jeste vetsi frajerina by byla ji naprat treba do d moll nebo g moll, ale to uz je - alespon podle me - opravdu odstup, satane, a Pan Buh s nami 8)

Jinak hrat 10 minut alterovanou od c nebo jineho tonu muze byt docela zajimave. Ucelne to je napriklad v momente, kdy kapela improvizuje kolektivne a la freejazz a jenom si rekne, ze bude v tomhle modu. Pak by to diky tomuhle jednoticimu prvku melo znit aspon trochu pohromade, i kdyz pro spoustu lidi na tomhle foru to budou jenom hady bez ladu a skladu a pritomnost jednoticiho elementu ani nezaznamenaji.

K Tvemu nazoru na dosazeni dabelskeho efektu musim poznamenat, ze mas naprostou pravdu, ale ze takto obecna formulace bude cloveku, co zalozil tenhle thread, asi k nicemu. Evidentne se pta na nejakej konkretni matros, na kterym si postavi solo, riff nebo tak neco, a ne na obecne platnou pravdu, ze nam neco vyzni dabelsky, kdyz tonovou radu postavenou na dabelskych algoritmech a slozenou z dabelskych tonu zahrajeme (samozrejme v dabelske interpretaci) pres dabelsky sled akordu :twisted:

jackies

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od jackies » 31 pro 2009 14:14

Já jsem nějaký divný.
Budu se muset nad sebou zamyslet a jak koukám velmi, velmi studovat abych si mohl následně vše akademicky obhájit.
Stydím se, že to neumím.

Doposud mi stačila k životu a radosti pouze informace, že mám k dispozici v "našem" ladění kombinaci 12 tónů do oktávy a své uši, abych uměl vytvořit něco libozvučného nebo nelibozvučného.

Po dnešku už vím, že to, co se mi zdálo být dříve "falešné" a bez ladu a skladu je vlastně správně. Jen je to hrané v jiné "ďábelské" stupnici ! :oops:
Také už dnes vím, že je vlastně správné všechno, protože všechno se dá nějak hudebněteoreticky obhájit když to člověk umí.
( extrémnější případ : první takt je hraný v této stupnici a druhý takt už v jiné :) ...)

Ještě by to ale mělo vědět těch 99% takto nevystudovaných lidí.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od Ivo » 31 pro 2009 14:16

Jsou to všechno spíš neživotné teorie. "Stupnice" hudbu nedělá - ani trochu ...

Uživatelský avatar
Fractal
Příspěvky: 2685
Registrován: 10 dub 2004 14:54

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od Fractal » 31 pro 2009 14:26

Ivo: ale tak... trosku jo :)

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od Ivo » 31 pro 2009 14:57

Fractal píše:Ivo: ale tak... trosku jo :)
Hudba se většinou nedrží tónů jedné stupnice. A i v rámci obyčejné durové stupnice se dají vytvořit naprosto kontrastní melodie a skladby - od veselých až po tragické a disonantní. Ve stupnici to není :wink:

cigi
Příspěvky: 88
Registrován: 26 zář 2009 15:20

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od cigi » 04 led 2010 13:12

Ted pres vikend jsem zkousel tu c alterovanou do g moll. Je to fakt dobry a normalne pouzitelny. A myslim, ze kdybychom tady nedebatovali o teorii, tak me takova vec vubec nenapadne. Mozna nas genialni a Bohem nadany Jackies by na to prisel, jen co by polozil sve blahoslavene ruce na svuj nastroj, ale normalni clovek, nevim nevim. Jinak Jackies by konecne mohl postnout nejakou svou tvorbu, at vime, s kym mame tu cest.

Myslim, ze teorie muze hodne pomoc, napriklad kdyz uz je clovek vycerpanej s napadama, porad opakuje to samy, ruce uz mu hrajou samy atd. Ve stupnicich to samozrejme neni, ale stupnice, harmonie, kontrapunkt, hudbni formy atd. muzou predstavovat novej matros na zpracovani a novou inspiraci.

micanek
Příspěvky: 194
Registrován: 02 lis 2007 13:12

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od micanek » 04 led 2010 14:04

jsem toho nazoru, ze dnesni posluchaci maji sluchovou zkusenost i s tritony - nejsou pro ne tedy nicim novym, nepoznanym... stavajicich stupnic je sice hafo, ale ma-li ucin jejich uziti byt "dabelsky", tak bych se pri priprave pouzivaneho tonoveho terenu priklanel spise k uziti serialnich technik apod. proc bych prece mel vychazet z neceho teoreticky podchyceneho? radsi si sam definuji vychozi prostor - "nejdabelstejsi" mi prijde naopak rezignace na vymyslenosti a omezeni sebe sameho urcitym modem - ve chvili, kdy je tvoren kuprikladu ze tri trsu bezprostredene sousedicich pultonu a ty jsou kuprikladu v one tritonove vzdalenosti,da se s tim nadherne pracovat - navic tak muzeme zaclenit i jiny moment, ktery byl pritomen jiz ve zde zminene dodekafonii, a sice decentralizace - nezavislost na centralnim tonu, vztaznych centrech a pritom naopak od ni ignorace tonove posloupnosti a tonu schopnych uzavrit komplex intervaloveho kruhu!!!!

Odpovědět