macceba: "Kdo se pohybuje v tomhle byznysu asi tuší, že dostat se u nás k práci na vlastním filmu, když 90% produkce českých "bijáků" zajištují TOP studia jako Soundsquare, Bystrouska, atd. je hodně hodně obtížný."
Neviděl bych to tak. Co se týče SQ, je to věc především mixu v surroundu a to je dáno tím, že studií, která to umí, tady tolik z logických důvodů není. A dělat mix v surroundu pro kino, zas uplně bez zkušeností a asi i vzdělání nejde. Bez vybavení už vůbec ne. To ale přináší určitou výhodu. Takže, pokud bych chtěl v čechách být zvukař a dělat na "top" filmech mix v surroundu, sebral bych se a jel studovat mix ven. S takovou zkušeností se tady práce najde o moc snadněji.
Co se týče práce na filmech obecně, primární je režisér. Moje rada je prostá. Jděte za režisérama. Ty rozhodují o tom, s kým budou pracovat a rádi pracujou s lidma na které se mohou spolehnout, kterým nemusí nic moc vysvětlovat a kteří jejich filmu přinesou něco o čem pouze snili, že by to mohli mít. Buďte takový. Je jedno jestli zvukař nebo hudební skladatel.
A v neposlední řadě, klidně bych šel na kurz. Třeba na sto kurzů. Každej kdo toho udělal víc než já, mě může něco poskytnout a někam posunout.
Pracovat pro film nebo televizi není uplně jednoduchá práce. Takže bych taky hodně pracoval, abych pak nebyl překvapenej, že musím hodně pracovat
![Smile :-)](https://www.audiozone.cz/images_www.audiozone.cz/smilies/icon_smile.gif)