Tóniny vs. emócie / nálady

Harmonické postupy, rytmické grify,...
Uživatelský avatar
komasix
Příspěvky: 1073
Registrován: 25 říj 2007 22:52

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od komasix » 04 lis 2012 22:54

jo jo to si ze školy pamatuju, jen mi šlo o to označení... (aeolian = ajolská?)

rastis
Příspěvky: 2882
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od rastis » 05 lis 2012 12:01

Axerathix píše:...
Podla mna, ak transponujes skladbu o jeden az dva poltony vyssie nizsie, tak to nemusis spoznat pri druhom pocuti, (samozrejme ak to nepocuvas hned za sebou tu transponovanu a originalnu, ale po nejakom case). To ze pre kazdu skladbu je spravna tonina sa hovori mozno aj pre to, lebo nie kazda nalada sa da vyjadrit v rovnakej polohe - nastroje maju rozne farby pri vyskach stredoch a basach, cize sa hovori nepriamo o instrumentacii. A ked to transponujes, porusis farby tych nastrojov lebo v istych miestach kde chcel autor nieco vyjadrit, zrazu dostane skladba trochu iny charakter prave koli tym nastrojom, napr. uz dany nastroj nebude dobre zniet v tej tranponovanej polohe - bude mat ine farby. Ja to teraz berem z hladiska akustickych nastrojov, ale podla mna nieco podobne plati aj pri syntetizatoroch.
presne o to pri "spravnych" toninach ide. fyzikalna vyska sa naozaj historicky menila, ale ide o to, ktory nastroj v akom rozsahu hra a kde v tom rozsahu ma aku farbu.

neni to ziadne vnasanie rozumu alebo potieranie kreativity, ako tu tiez zaznelo, ale su to jednoducho historicky overene veci. nebude predsa ziaden autor pisat part pre dychovu sekciu v tonine, kde ledva budu vediet hrat a ladit... v eklektronickej hudbe samozrejme je mozne ovela viac, ale zase - niektore typy farieb mame za starocia "naucene" vnimat v istych vyskach, v ktorych sa nam javia "najprirodzenejsie" ...

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od vasek » 05 lis 2012 14:09

Díky za tohle téma, je to strašně zajímavá věc. V tomhle cítím paradoxně výhodu elektronické hudby, protože je naprosto nezávislá na tóninách. Na živé nástroje se obvykle hraje v určitých tóninách nejlíp a některé jsou dost nepraktické, takže tahle svoboda tam trochu chybí.
V nějakým dokumentu jsem viděl, že nějakej slavnej popovej skladatel byl hodně zklamanej z nějakého interpreta, že musel nazpívat nějakou věc o půltón níž (!), čímž skladba údajně vyzněla dost jinak, než bylo myšleno...

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21299
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od Pytkin » 05 lis 2012 14:16

v elektronickej hudbe je to to iste .. ked budes hrat vysoko na basovom zvuku , tak tiez to nebude to prave orechove ..

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od vasek » 05 lis 2012 14:20

Já mám na mysli rozdíly řekněme +/- 3 půltóny.

Uživatelský avatar
dj-bobr
Příspěvky: 109
Registrován: 18 led 2006 03:46

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od dj-bobr » 06 lis 2012 14:56

K tomuto mě napadá:

- vypozoroval jsem (spíš vyposlouchal? asi..), že náladu dost ovlivní tónina celku, ale i synchronizace "tónu" kopáku se zbytkem skladby
- hudební teorii jsem vždycky vnímal tak, že mě v kreativní tvorbě spíš omezovala, než abych se podle ní měl nějak extra řídit :) většina mých skladeb nekončí tónikou, a přece i tak fungují..
- s rozdíly mezi tóninami může souviset temperování/mikroladění? viz třeba vlčí intervaly atd..

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od vasek » 06 lis 2012 16:20

dj-bobr: Hudební teorie není k v základu k tomu, aby ses jí řídil, ale abys pochopil, co že to mačkáš a případně to uměl ostatním vysvětlit jinak než "um ca prc prc a pak předražený tjádá na černý klapce pod tlačítkem bank".

jackies

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od jackies » 06 lis 2012 22:25

dj-bobr píše:synchronizace "tónu" kopáku se zbytkem skladby
vysvětli, jsem nějak natvrdlej

Uživatelský avatar
peteness
Příspěvky: 3668
Registrován: 22 čer 2004 17:31

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od peteness » 07 lis 2012 17:05

vasek píše:Já mám na mysli rozdíly řekněme +/- 3 půltóny.
imho 3 pultonu nahoru uz skladba vyzni veseleji, ale to jsou takove skoro nepostrehnutelne veci, ktere se asi nedaji vtesnat do nejake teorie. Urcite tonina neni nic, co by bylo v tomhle urcujici - krome zakladniho deleni moll= pochmurna nalada, dur = vesela. Prave tu naladu imho spravne namixovat je nejlip experimentama. Treba metal zadne toniny nema, hraje se v kvintach, ale naladu urcis intervalama. A sola do toho, treba Kirk Hammet z Metalliky pouziva normalni stupnice/mody - aiolska atd, ale vubec se jich striktne nedrzi, kdyz se mu to hodi, hodi tam klidne navic ton, ktery tam "teoreticky" vubec nepatri a to je na tom zajimave. Nebo da se vystavet solo treba tak, ze paralelne hrajes dve ruzne stupnice a preskakujes mezi nima. Jazzově se da uptavit cokoli a muzes na zakladnich septakordech menit nadstavby a pouzivat uplne silene akordy, nebo je muzes kombinovat s obycejnyma kvintakordama nebo kilama .....to je na tom to zajimave. Nebo treba cikanska/arabska stupnice ma svoji specifickou naladu - jeji tony taky muzes pouzit jako toninu. To jsou takove berlicky od kterych se da zacit a vysledek mjze byt daleko zajimavejsi nez drzet se klasicke toniny.

Uživatelský avatar
MDudas
Příspěvky: 2671
Registrován: 12 črc 2011 22:55

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od MDudas » 07 lis 2012 22:37

pete ness píše:
vasek píše:Já mám na mysli rozdíly řekněme +/- 3 půltóny.
imho 3 pultonu nahoru uz skladba vyzni veseleji, ale to jsou takove skoro nepostrehnutelne veci, ktere se asi nedaji vtesnat do nejake teorie.
Ale daju sa vtesnat. Ide len o hlbku poznania tej teorie. Transpozicia melodie ovplyvnuje naladu skladby presne tak, ako ju ovplyvnuju aj ine veci (zmena tempa, stupnica, mody, atd, atd). Predovsetkym ak ide o "spievatelnu melodiu", clovek ma tendenciu porovnavat to s vyskou normalne posadeneho ludskeho hlasu. Ak ide vyssie, znie "veselsie", "kriklavo". Smerom dole znie "kludnejsie" a "zadumcivo". Tie terminy su len orientacne - daju sa pouzit aj ine privlastky. A tak ako so vsetkym - nie je to "tvrde" pravidlo. Existuje milion vynimiek.

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od vasek » 08 lis 2012 10:05

peteness: takže úplně zpochybňuješ význam tónin? Nezapomeň ale, že např. cikáni mydlí na strunný nástroje (kytary) v několika málo tóninách pořád dokola a možná by ses divil, co by se stalo, kdybys jim ty kytary vzal a podladil o půl tónu.

Uživatelský avatar
peteness
Příspěvky: 3668
Registrován: 22 čer 2004 17:31

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od peteness » 08 lis 2012 13:43

Vasek: no ani ne, nic nezpochybnuju, akorat co do tvorby nalady mi prijdou uplne zakladni samotne intervaly a imho by se clovek ani nemel zabyvat toninou. To mi tady u te nasi tvorby obecne - popik, rock, elektro prijde fakt zbytecne trapeni. Kdyz chci vytvaret nejake rozvetvenejsi nalady, menit atmosferu, vytvaret nejaky naladovy pribeh - a chci to vyjadrovat harmonicky, mel bych se venovat septakordum - naucit se prstoklady, poslouchat jakou ma ktery naladu (kterou tvori kombinace konkretnich intervalu), zkouset jejich obraty, nadstavby, devitky, trinactky. A jenom si s nima pohravat, nakonec je narvat do nejakeho rytmu - tohle je imho cesta, pokud chci neco naladoveho sam vymyslet a nekam se posunout. Ale zase nedelat si trauma, ze se budu muset bichlovat nezazivnou teorii nebo chodit do nejakych akademickych kurzu. Imho fakt neni spatne sehnat si Jazz rock blues od Andrsta. On a jini podobni se snazi zjednodusene predat obycejnemu cloveku, to co nacerpal ucenim teorie, stejne jako sledovanim ostatnich muzikantu v praxi a vlastnim hranim. Nikdo z nich se toninama nezabyva vic nez na par strankach. Daleko dulezitejsi jsou samotne akordy. Treba Andrst popisuje naladu jednotlivych akordu slovy jako: jásavý, nostalgický, zlověstný, hebký, obřadní, potemnělý, dráždivý, jiskřivý, zamyšlený, zádumčivý, mystický, plující, břeskný......no pod těmahle slovama si asi každý představí něco jiného - jenom to dokazuje tu nesdělitelnost a nepopsatelnost, ale tihle lidi se o to prostě v dobré víře pokoušejí. Nebo zase jiný pohled, který Andrsta vhodne doplnuje ma Jaroslav Šindler (Kytarová praktika - 60 x A4) - tyhle úzký knížečky jsou nabité informacema k nezaplacení, ale chce to hlavně hrát. Zase - základní teorii a toniny tam ma taky, ale jen asi na trech strankach. Vic se tomu nikdo nevenuje.

Je to jako trapit se, ze me boli hlava a chodit na CT mozku, kdyz problem je jednoduse v tom, ze blbe vidim a mel bych nosit bryle (ktere nenosim) a zbytecne se proto vycerpavam, tudiz me boli ta hlava. (momentalne resim :D )

Uživatelský avatar
peteness
Příspěvky: 3668
Registrován: 22 čer 2004 17:31

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od peteness » 08 lis 2012 13:51

Mimochodem v devadesatych letech byl v Ostrave rokac Cihelna, vedle ktereho byla cikanska hospoda, tam se po zaviracce chodilo pro lahvace...nebo zase cigosi si prisli pro neco do tho rokace, takhle kamaradsky to tam kooperovalo :) A v te jhejich hospode vzdycky tak tri kytary byly a mydlili to. Ale oni neresi zadne toniny. Proste se nauci konkretni prstoklady (tady to zmackni more a pak tady), ani nevi co to je za akordy, ale zahrajou klidne slozite harmonie, protoze na to maji ten cit. Teorii resi az cikani, co to nekde studovali, jinak je jim to u prdele.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21299
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od Pytkin » 08 lis 2012 13:51

amen ..

a to s tymi ciganmi potvrdzujem .. ked som bol fakt velmi maly (asi 15 rokov) .. mali sme taku kapelu .. neskor tam zobrali na gitaru takeho cerneho .. neviem ci bol uplne rom .. ale bol cerny .. aj ho vsetci volali čigi .. ten nevedel o harmoniach vobec nic .. ale vsetko robil podla sluchu .. same gsus13 akordy a podobne .. on prakticky ziaden akord nezahral cisto .. ale malo to gule jak svina .. taka funky muzika to bola .. teda chcela bit ..

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Tóniny vs. emócie / nálady

Příspěvek od vasek » 08 lis 2012 14:05

Chlapi, děláte z toho guláš. SAMOZŘEJMĚ, že je dalších cca milión věcí, který ovlivňujou náladu skladby. Ale pojďme izolovat zajímavou věc, což je použitá tónina ve smyslu její výšky. Jestli se to někomu zdá moc teoretický, tak by radši neměl přispívat.
Na ty cikány jsem se chytl proto, že díky stylu, kterej hrají, využívají dost omezený množství tónin. Což může být součástí "zvuku" kterej z toho leze.

Odpovědět