Jaky vybrat master keyboard?
Jaky vybrat master keyboard?
Protoze se tady pravidelne opakuji temata, jaky vybrat vetsi master keyboard a nechce se mi dokola opakovat stale to same, sepsal jsem nasledujici clanek:
Mechaniky master keyboardu se obvykle vyrabi ve trech provedenich: dynamicke, stredne vyvazene a vyvazene neboli kladivkove. V anglictine je to dynamic, semi-weighted a weighted neboli hammer keyboard.
Dynamicka klavesnice je na nejlevnejsich masterech a reaguje na rychlost s jakou je klavesa stisknuta. Cim rychleji je stisknuta, tim silneji zazni zahrany ton.
V oblasti master keyboardu pro tvorbu hudby se obvykle vubec nevyskytuji klavesnice bez dynamiky, tj. takove, ktere pri jakekoliv rychlosti stisku klavesnice hraji stale stejne silne. Tyto mechaniky najdeme u nejlevnejsich keyboardu (samohrajek).
Nevyhodou dynamicke klavesnice je to, ze klapky kladou prstum jen minimalni odpor a tak je pocit ze hry na hony vzdaleny od pocitu pri hrani na klasickem pianu.
Take dynamicka hloubka je u dynamicke klavesnice velmi mala/uzka. Je velmi obtizne na takovou mechaniku hrat velmi slabe.
Dynamicka klavesnice ma take casto jen nekolik (napr. 3 nebo 4) urovni dynamiky.
Tohle vse by nevadilo u varhannich zvuku, smyccu a elektrickych pian, ale hodne to vadi u zvuku klasickeho piana, kde vase hra je jakoby bez dynamiky a stale velmi nahlas.
Stredne vyvazena klavesnice je neco mezi kladivkovou mechanikou, simulujici skutecne piano a dynamickou klavesnici. Klavesnice zde jiz klade prstum urcity odpor a take dynamicka hloubka je vetsi. Tato mechanika je vhodna jako jedina univerzalni mechanika do studia, protoze na ni lze bez problemu zahrat cokoliv: varhany, smycce, e-piana, klasicka piana, fletny, harfy, hammondky, atd. Pocit pri hrani s klasickym pianovym zvukem ale neni dokonaly a klasicky vzdelany klavirista nad takovou mechanikou ohrne nos. Stredne vyvazena mechanika tedy neni pro ty, kteri chteji praktikovat klavirni preludovani, ale pro ty, kteri chteji zahrat klavirni part, ktery nebude znit "trapne" do skladby s ostatnimi nastroji.
Nevyhodou teto mechaniku je absence vetsiho odporu vuci prstum, cimz neni vhodna pro trenink klavirniho uhozu. Ucitel v Lidove skole umeni nebo na konzervatori vas asi s takovou mechanikou vyhodi.
Velkou vyhodou je to, ze tato mechanika ma na rozdil od kladivkove mechaniky malou hmotnost a nastroj je tak lehce prenositelny.
Kladivkova mechanika se snazi napodobit mechaniku skutecneho piana. Je optimalizovana pro pianovy zvuk a pouze s touto mechanikou muzete plne vyjadrit vsechny nuance klavirni hry. Mechanika ma velkou dynamickou hloubku, takze bez problemu muzete hrat velmi tise a jemne nebo velmi hlasite a silne (zamerne nepouzivam vyrazy pianissimo, forte, atd., kterym nekteri ctenari nemusi rozumet ) Dale tato mechanika klade pri hrani prstum jiz znacny odpor. Nektere kladivkove mechaniky kladou vetsi odpor a tem rikame tuhe a tezke a nektere mensi odpor a tem rikame lehke. Take se rozlisuji podle toho, jak rychle se klapka po stisknuti vraci zpet na rychle a pomale.
Tezke a pomalejsi mechaniky se vetsinou vyskytuji u digitalnich pian, kde je treba trenovat techniku uhozu, lehke a rychle mechaniky u studiovych master keyboardu.
Je otazkou, jestli jako studiovy master keyboard porizovat digitalni piano. Ma to hned nekolik nevyhod: absenci ovladacich controlleru (kolecka, slidery, atd.), mechanika je pomala a absenci aftertouchu.
Tim se dostavame k nevyhodam teto mechaniky.
Kladivkova mechanika opravdu neni pro kazdeho. Mel by si ji poridit pouze ten, kdo ma za sebou alespon nekolik let treninku na klasickem pianu nebo potrebuje tuto mechaniku pro studium na hudebni skole. Netrenovany clovek pri hrani na kladivkovou mechaniku zahy zjisti, ze na ni nezahraje rychle pasaze tak rychle jako na stredne vyvazene nebo dynamicke mechanice. Po delsim a narocnejsim hrani ho pak boli slachy az k loktum. Hrani se stava vysilujicim utrpenim.
Dalsi nevyhodou je urcita nevhodnost kladivek pro ostatni zvuky jako jsou klasicke varhany, smycce, hammondky a dalsi. Mechanika je pomala a nereaguje tak rychle jak jsme zvykli z hammondek nebo klasickych varhan.
Posledni nevyhoda, ktera me napada, je znacna hmotnost kladivkove mechaniky. Zvlast u zive vystupujicich hudebniku toto muze byt znacny problem, protoze bezna hmotnost mechaniky je 15 az 25kg. Zkuste nekdy takove "monstrum" odnest 100 metru z auta do salu, kde vystupujete. Tech 100 metru vam bude pripadat nekonecnych a zada dostanou dost zabrat.
Jakou mechaniku se tedy mam poridit?
Pri vytukavani tonu jednim prstem u elektronicke hudby naprosto postaci dynamicka klavesnice. Pokud aspirujete na orchestralni skladby, v kterych se bude objevovat pianovy zvuk nebo budete chtit lepe vyjadrit dynamickou hloubky svych nasamplovanych instrumentu je pro vas vhodna stredne vyvazena mechanika. Tuto mechaniku povazuji za spravnou volbu, pokud uvazujete o jedine mechanice do vaseho studia. Pokud stavite na pianovem zvuku, meli byste uvazovat o kladivkove mechanice.
Osobne jsem presvedceny o tom, ze mit jen jednu mechaniku je dost kompromisni reseni a pokud vam to dovoluji finance zauvazujte o nakupu vice mechanik.
Ja to mam napriklad tak, ze pro trenink uhozu pouzivam pomalou a tezkou mechaniku na digitalnim pianu Casio Privia. Pro studiovou praci bych Privii nechtel, protoze mechanika je pomala a u velkeho mnozstvi nastroju bych mel problem s nastupy. Dale bych z ni byl po nejake dobe unaveny (co se tyce hrani jsem samouk a nemam za sebou klasicke vzdelani), takze u pocitace mam lehkou kladivkovou mechaniku Oberheim MC2000. Tato mechanika je na pomezi kladivkove a stredne vyvazene mechaniky a je tak pomerne univerzalni pro aranzovani hudby.
Jak Casio, tak Oberheim jsou ale velmi tezke a nerad bych je nekam prevazel.
Pro zive vystoupeni nasi skupiny pouzivam 5-oktavovy syntacek Roland Juno-D s dynamickou klavesnici. Na tom se da lehce zahrat prakticky cokoliv a je to lehce prenosne.
Ce se tyce konkretnich vyrobku, tak je mi jasne, ze tady se dostavam na tenky led a mnozi se mnou nebudou souhlasit.
V malych masterkeyboardech (2,5-5 oktav) povazuji za zajimavou volbu mastery Edirol PCR serie, kvuli jejich robustnosti a bezproblemovosti.
U stredne vyvazenych mi ucaroval Doepfer PK88 a vyssi modely kvuli vynikajicimu pocitu ze hry a tomu, ze jsou postavene jako tank. Naopak za dost slaby povazuji master keyboard od M-Audio, kde pri hrani na me mechanika pusobila dost neprijemne. Klapky mi uhybaly pod rukama a pripadal jsem si jako na vode. Velmi dobry pocit jsem mel ze hrani na cinske mastery CME, ovsem slabinou techto masteru jsou neustale problemy s elektronikou a softwarem, ktere se ani u druhe generace nepodarilo odstranit.
Jako vynikajici stredne vyvazenou az kladivkovou mechaniku vidim master keyboardy Oberheim, ktere uz se ale nevyrabi a sezenete je jen jako bazarove. Podle me vyjimecny produkt - skoda, ze jejich vyroba byla ukoncena.
Zajimave stredne vyvazene a kladivkove mastery by mohly byt nove Fatary VMK a nova Yamaha KX - nemel jsem tu cest.
V oblasti digitalnich pian stoji urcite za uvahu Yamahy P serie, ale v kapele mame i dobrou zkusenost s Korgem SP serii. Za cenovou bombu povazuji Casio Privii, ktera za malo penez nabizi uchazejici mechaniku i zvuk.
Mechaniky master keyboardu se obvykle vyrabi ve trech provedenich: dynamicke, stredne vyvazene a vyvazene neboli kladivkove. V anglictine je to dynamic, semi-weighted a weighted neboli hammer keyboard.
Dynamicka klavesnice je na nejlevnejsich masterech a reaguje na rychlost s jakou je klavesa stisknuta. Cim rychleji je stisknuta, tim silneji zazni zahrany ton.
V oblasti master keyboardu pro tvorbu hudby se obvykle vubec nevyskytuji klavesnice bez dynamiky, tj. takove, ktere pri jakekoliv rychlosti stisku klavesnice hraji stale stejne silne. Tyto mechaniky najdeme u nejlevnejsich keyboardu (samohrajek).
Nevyhodou dynamicke klavesnice je to, ze klapky kladou prstum jen minimalni odpor a tak je pocit ze hry na hony vzdaleny od pocitu pri hrani na klasickem pianu.
Take dynamicka hloubka je u dynamicke klavesnice velmi mala/uzka. Je velmi obtizne na takovou mechaniku hrat velmi slabe.
Dynamicka klavesnice ma take casto jen nekolik (napr. 3 nebo 4) urovni dynamiky.
Tohle vse by nevadilo u varhannich zvuku, smyccu a elektrickych pian, ale hodne to vadi u zvuku klasickeho piana, kde vase hra je jakoby bez dynamiky a stale velmi nahlas.
Stredne vyvazena klavesnice je neco mezi kladivkovou mechanikou, simulujici skutecne piano a dynamickou klavesnici. Klavesnice zde jiz klade prstum urcity odpor a take dynamicka hloubka je vetsi. Tato mechanika je vhodna jako jedina univerzalni mechanika do studia, protoze na ni lze bez problemu zahrat cokoliv: varhany, smycce, e-piana, klasicka piana, fletny, harfy, hammondky, atd. Pocit pri hrani s klasickym pianovym zvukem ale neni dokonaly a klasicky vzdelany klavirista nad takovou mechanikou ohrne nos. Stredne vyvazena mechanika tedy neni pro ty, kteri chteji praktikovat klavirni preludovani, ale pro ty, kteri chteji zahrat klavirni part, ktery nebude znit "trapne" do skladby s ostatnimi nastroji.
Nevyhodou teto mechaniku je absence vetsiho odporu vuci prstum, cimz neni vhodna pro trenink klavirniho uhozu. Ucitel v Lidove skole umeni nebo na konzervatori vas asi s takovou mechanikou vyhodi.
Velkou vyhodou je to, ze tato mechanika ma na rozdil od kladivkove mechaniky malou hmotnost a nastroj je tak lehce prenositelny.
Kladivkova mechanika se snazi napodobit mechaniku skutecneho piana. Je optimalizovana pro pianovy zvuk a pouze s touto mechanikou muzete plne vyjadrit vsechny nuance klavirni hry. Mechanika ma velkou dynamickou hloubku, takze bez problemu muzete hrat velmi tise a jemne nebo velmi hlasite a silne (zamerne nepouzivam vyrazy pianissimo, forte, atd., kterym nekteri ctenari nemusi rozumet ) Dale tato mechanika klade pri hrani prstum jiz znacny odpor. Nektere kladivkove mechaniky kladou vetsi odpor a tem rikame tuhe a tezke a nektere mensi odpor a tem rikame lehke. Take se rozlisuji podle toho, jak rychle se klapka po stisknuti vraci zpet na rychle a pomale.
Tezke a pomalejsi mechaniky se vetsinou vyskytuji u digitalnich pian, kde je treba trenovat techniku uhozu, lehke a rychle mechaniky u studiovych master keyboardu.
Je otazkou, jestli jako studiovy master keyboard porizovat digitalni piano. Ma to hned nekolik nevyhod: absenci ovladacich controlleru (kolecka, slidery, atd.), mechanika je pomala a absenci aftertouchu.
Tim se dostavame k nevyhodam teto mechaniky.
Kladivkova mechanika opravdu neni pro kazdeho. Mel by si ji poridit pouze ten, kdo ma za sebou alespon nekolik let treninku na klasickem pianu nebo potrebuje tuto mechaniku pro studium na hudebni skole. Netrenovany clovek pri hrani na kladivkovou mechaniku zahy zjisti, ze na ni nezahraje rychle pasaze tak rychle jako na stredne vyvazene nebo dynamicke mechanice. Po delsim a narocnejsim hrani ho pak boli slachy az k loktum. Hrani se stava vysilujicim utrpenim.
Dalsi nevyhodou je urcita nevhodnost kladivek pro ostatni zvuky jako jsou klasicke varhany, smycce, hammondky a dalsi. Mechanika je pomala a nereaguje tak rychle jak jsme zvykli z hammondek nebo klasickych varhan.
Posledni nevyhoda, ktera me napada, je znacna hmotnost kladivkove mechaniky. Zvlast u zive vystupujicich hudebniku toto muze byt znacny problem, protoze bezna hmotnost mechaniky je 15 az 25kg. Zkuste nekdy takove "monstrum" odnest 100 metru z auta do salu, kde vystupujete. Tech 100 metru vam bude pripadat nekonecnych a zada dostanou dost zabrat.
Jakou mechaniku se tedy mam poridit?
Pri vytukavani tonu jednim prstem u elektronicke hudby naprosto postaci dynamicka klavesnice. Pokud aspirujete na orchestralni skladby, v kterych se bude objevovat pianovy zvuk nebo budete chtit lepe vyjadrit dynamickou hloubky svych nasamplovanych instrumentu je pro vas vhodna stredne vyvazena mechanika. Tuto mechaniku povazuji za spravnou volbu, pokud uvazujete o jedine mechanice do vaseho studia. Pokud stavite na pianovem zvuku, meli byste uvazovat o kladivkove mechanice.
Osobne jsem presvedceny o tom, ze mit jen jednu mechaniku je dost kompromisni reseni a pokud vam to dovoluji finance zauvazujte o nakupu vice mechanik.
Ja to mam napriklad tak, ze pro trenink uhozu pouzivam pomalou a tezkou mechaniku na digitalnim pianu Casio Privia. Pro studiovou praci bych Privii nechtel, protoze mechanika je pomala a u velkeho mnozstvi nastroju bych mel problem s nastupy. Dale bych z ni byl po nejake dobe unaveny (co se tyce hrani jsem samouk a nemam za sebou klasicke vzdelani), takze u pocitace mam lehkou kladivkovou mechaniku Oberheim MC2000. Tato mechanika je na pomezi kladivkove a stredne vyvazene mechaniky a je tak pomerne univerzalni pro aranzovani hudby.
Jak Casio, tak Oberheim jsou ale velmi tezke a nerad bych je nekam prevazel.
Pro zive vystoupeni nasi skupiny pouzivam 5-oktavovy syntacek Roland Juno-D s dynamickou klavesnici. Na tom se da lehce zahrat prakticky cokoliv a je to lehce prenosne.
Ce se tyce konkretnich vyrobku, tak je mi jasne, ze tady se dostavam na tenky led a mnozi se mnou nebudou souhlasit.
V malych masterkeyboardech (2,5-5 oktav) povazuji za zajimavou volbu mastery Edirol PCR serie, kvuli jejich robustnosti a bezproblemovosti.
U stredne vyvazenych mi ucaroval Doepfer PK88 a vyssi modely kvuli vynikajicimu pocitu ze hry a tomu, ze jsou postavene jako tank. Naopak za dost slaby povazuji master keyboard od M-Audio, kde pri hrani na me mechanika pusobila dost neprijemne. Klapky mi uhybaly pod rukama a pripadal jsem si jako na vode. Velmi dobry pocit jsem mel ze hrani na cinske mastery CME, ovsem slabinou techto masteru jsou neustale problemy s elektronikou a softwarem, ktere se ani u druhe generace nepodarilo odstranit.
Jako vynikajici stredne vyvazenou az kladivkovou mechaniku vidim master keyboardy Oberheim, ktere uz se ale nevyrabi a sezenete je jen jako bazarove. Podle me vyjimecny produkt - skoda, ze jejich vyroba byla ukoncena.
Zajimave stredne vyvazene a kladivkove mastery by mohly byt nove Fatary VMK a nova Yamaha KX - nemel jsem tu cest.
V oblasti digitalnich pian stoji urcite za uvahu Yamahy P serie, ale v kapele mame i dobrou zkusenost s Korgem SP serii. Za cenovou bombu povazuji Casio Privii, ktera za malo penez nabizi uchazejici mechaniku i zvuk.
2fova: je to fajn, měl bych jen jednu poznámku, která je ale IMHO docela závažná: myslím, nakolik se tedy orientuji v problematice, že tvoje rozdělení na 3 skupiny není úplně přesné - dynamika je obvykle již vlastnost dané klaviatury (což v zásadě dále v popisu i píšeš), takže jak polo-, tak i hammer jsou samozřejmě dynamické. Takže nejspíš bych zaměnil název první skupiny mechaniky; nenazýval bych jí "dynamickou", protože pak to bude mást. IMHO se jedná o "nevyváženou" nebo tak něco.
Jinak samozřejmě cool shrnutí.
P.
Jinak samozřejmě cool shrnutí.
P.
Souhlasim s tebou, ale snazil jsem se drzet oznacovani, ktere pouzivaji prodejci.
Predpokladam, ze po precteni tohoto clanku se ten clovicek hned podiva napr. na www.klavesy.cz a zacne tam hledat pro sebe vhodny nastroj.
Predpokladam, ze po precteni tohoto clanku se ten clovicek hned podiva napr. na www.klavesy.cz a zacne tam hledat pro sebe vhodny nastroj.
Ja uz jsem napsal clanek o mikrofonech a preampech a vzdy, kdyz se nekdo novy na to zepta, tak tam hned vlepim odkaz na ten clanek
http://www.electrozone.cz/viewtopic.php?t=6934&start=0
Clovek se hned dostane k velkemu mnozstvi informaci, ktere ja jsem sbiral leta a udelal jsem i par omylu. On to muze absorbovat behem pul hodiny a ihned v tom zacne mit vice jasno.
http://www.electrozone.cz/viewtopic.php?t=6934&start=0
Clovek se hned dostane k velkemu mnozstvi informaci, ktere ja jsem sbiral leta a udelal jsem i par omylu. On to muze absorbovat behem pul hodiny a ihned v tom zacne mit vice jasno.
fova: pekné a přínosné shrnutí.
Akorát bych tolik nevaroval před nošením těžké mechaniky - máme kolečka Problematické zádové plotýnky naučí člověka používat místo hrubé síly hlavu...
Akorát bych tolik nevaroval před nošením těžké mechaniky - máme kolečka Problematické zádové plotýnky naučí člověka používat místo hrubé síly hlavu...
Naposledy upravil(a) pateson dne 30 kvě 2008 08:54, celkem upraveno 1 x.
Ale jináč su Moravák
Jindy: Moje filozofie byla takova, ze clovek si musi nejprve udelat jasno v tom, jaky typ mechaniky je pro nej nejvhodnejsi a pak teprve vybirat ve skupine podobnych vyrobku ten nejvhodnejsi.
Nekdy jsem tady mel dojem, ze nekteri lide to resili presne opacne.
Nejprve si nechali tady na foru poradit konkretni vyrobek, ktery vyhovoval nekomu jinemu, pak ho koupili a pak se ho zase zbavovali, protoze pro jejich potreby to nebylo to prave
Nekdy jsem tady mel dojem, ze nekteri lide to resili presne opacne.
Nejprve si nechali tady na foru poradit konkretni vyrobek, ktery vyhovoval nekomu jinemu, pak ho koupili a pak se ho zase zbavovali, protoze pro jejich potreby to nebylo to prave
jako bych se poznal...fova píše:Nejprve si nechali tady na foru poradit konkretni vyrobek, ktery vyhovoval nekomu jinemu, pak ho koupili a pak se ho zase zbavovali, protoze pro jejich potreby to nebylo to prave
Ovšem ruku na srdce, zdali je každému dopředu jasno co je pro něj nejvhodnější...
Ale jináč su Moravák