Roland XP-30
Re: Roland XP-30
Pre ZFarkasa. Je dobre, že ste si našiel svoj "svatý grál" v klávesoch lebo priznajme sa každý klávesák si ho hľadá ale každému vyhovuje zvukovo niečo iné. Poznám klávesákov (aj gitaristov)ktorým nevyhovie vôbec nič - klávesy predávajú a kupujú jeden za druhým ako na páse v snahe nájsť si ten svoj "svatý grál" ale zatiaľ ho stále nenašli. Problém , ktorý ste tu pomenoval - presadenie sa klávesov pri live hre v klasickej kapele (gitara-y, basa bicie) tu ale rozhodne je. Tento problém sa vždy ešte vystupňuje počtom publika a jeho hlučnosťou - na zábavách klasika - ľudia postupne začnú hučať, spievajú, skáču hvízdajú a ouha - celá kapela popritom zvýši svoju hlasitosť (prestane do určitej miery kontrolovať svoju dynamiku a snaží sa prehlušiť rámus publika svojim "rámusom") a tu sa začína zvuk mojich klávesov -vyhrávok, padov ..... nejako strácať. Vtedy už prejdú len dobre urobené zvuky s určitou mierou agresivity - musel som zjesť docela dosť klávesovej polievky aby som sa ich ako tak naučil robiť. Poznáte to - doma pri robení zvuku sa mi zvuk javí ako suprový (v slúchadlách) - prídem na skúšku kapely a katastrofa - zvuk klávesov je utopený, nevýrazný, blatový, rozplizlý v kapele je niekde v pozadí chvílami sa zdá ako keby ani nehral - niekedy ho dorobím na skúške ale stáva sa mi často, že ho musím doma vyrobiť odznova a úplne inak. Tu samozrejme záleží na tom aký kláves používam. Podľa môjho ucha tzv. "vlajkové lode" (v mojom prípade NS2 a predtým PC3) sa presadzujú v mixe kapely lepšie ako klávesy low endy ( v mojom prípade MOX - tu už vyrobiť dobrý zvuk na live dá hodne práce). MOX (zatiaľ) ale potrebujem lebo ani NS2 ani PC3 nemá dychy použiteľné na klasickú zábavu a je celkom dobré keď je mix zvukov rozložený na 2 klávesy a počas hrania konkrétnej skladby nie je potrebné prepínať iné zvuky.
Na záver môjho príspevku ešte doplním, že XP-30 si veľmi rád vyskúšam pri prvej možnosti-samozrejme najradšej s kapelou pri live lebo samostatné hranie na nástroji nedáva obraz o tom ako tento nástroj znie v kapele.
Na záver môjho príspevku ešte doplním, že XP-30 si veľmi rád vyskúšam pri prvej možnosti-samozrejme najradšej s kapelou pri live lebo samostatné hranie na nástroji nedáva obraz o tom ako tento nástroj znie v kapele.
Re: Roland XP-30
Super vete! Konečně příspěvek k věci a z praxe, děkuji za sebe a všechny live klávesáky, toto jsou velice poučné příklady tzv dobré praxe a myslím si, že veškeré takové knowhow je dnes daleko cennější než lživé propagační kecy výrobců nebo ukázky ptákovin pro děcka ala Jordan Rudess na youtube, kde mu zní každá chinatoy pochopitelně relativně dobře, ale jen díky tomu, kdo a co na ni hraje A pochopitelně pro stage účely jediné relevantní, na rozdíl od zkušenosti v highend zvukovém prostředí digitálních studií jako většina na předchozích 8 stranách...
Tak za sebe přesně podtrhuji první polovinu tvého příspěvku a podepisuji se plně pod to taky! Nord stage jasná volba ohledně stage zvuku, ale hehe teď jsem se musel trochu pousmát - řešil jsem ten samej problém, že na PC3K nejsou žádný samply na solidní sólové dechy, ani trubka ani trombón ani saxíky - a na Nordu taky ne. Něco co by se dalo použít jako chybějící dechový part pokud byl třeba živě trumpetista, pozoun, clarinet, když se hrálo tzv 3 na 3, dechovku jsme hráli vždy z rozpisů pro malé dechové orchestry, takže bylo třeba nutné hrát druhou trumpetu nebo rohy nebo druhý klarinet na klapky. No a tady přímo exceluje XP-30 zejména na žesťové imitace, většinou ani zvukař nepoznal co leze z podia živě z mikráku a kterej hlas z XP-30. Teda vlastně dechy všeho druhu a ještě i epiana všeho typu a sólové foukačky a housle byly hlavní důvody proč PC3K šlo z podia a XP-30 zůstala. Klavír se mi nakonec i na PC3K podařilo dostat s tím prezencovým struněním a středovej a v mono out, takže prolezl vždy nad veškerý okolní rámus, ale to byl vlastně jedinej zvuk co byl s XP-30 srovnatelný, ostatní šlo hůř na Kurzu.. Měl jsem MO; MOX i MoXF a celkem nejlepší z těchto na stage byl ten první MO. Zajímavý, měl takový hifi zvuk proti XP ale i dost středů se dalo udělat takže se celkem prosadil a nešustěl ani nebzučel. Nejrychleji jsem byl hotov s poslednim MOXF - jako na doma do hifistudia ano, ale na stage naprosto průser... Stará samohrajka psr 740 má na stage X-krát čitelnější a přirozenější zvuk v mixu, od klavíru přes smyčce po sólové nástroje. Nevím čím to je technicky způsobeno nebo zkrátka jen tím, že ty staré co hrajou jsou vsechno poctivé a drahé Japan nebo USA výrobky pro muzikanty a to nové je china ojebaný na čem to jen jde spotřebák pro každého?
Tak za sebe přesně podtrhuji první polovinu tvého příspěvku a podepisuji se plně pod to taky! Nord stage jasná volba ohledně stage zvuku, ale hehe teď jsem se musel trochu pousmát - řešil jsem ten samej problém, že na PC3K nejsou žádný samply na solidní sólové dechy, ani trubka ani trombón ani saxíky - a na Nordu taky ne. Něco co by se dalo použít jako chybějící dechový part pokud byl třeba živě trumpetista, pozoun, clarinet, když se hrálo tzv 3 na 3, dechovku jsme hráli vždy z rozpisů pro malé dechové orchestry, takže bylo třeba nutné hrát druhou trumpetu nebo rohy nebo druhý klarinet na klapky. No a tady přímo exceluje XP-30 zejména na žesťové imitace, většinou ani zvukař nepoznal co leze z podia živě z mikráku a kterej hlas z XP-30. Teda vlastně dechy všeho druhu a ještě i epiana všeho typu a sólové foukačky a housle byly hlavní důvody proč PC3K šlo z podia a XP-30 zůstala. Klavír se mi nakonec i na PC3K podařilo dostat s tím prezencovým struněním a středovej a v mono out, takže prolezl vždy nad veškerý okolní rámus, ale to byl vlastně jedinej zvuk co byl s XP-30 srovnatelný, ostatní šlo hůř na Kurzu.. Měl jsem MO; MOX i MoXF a celkem nejlepší z těchto na stage byl ten první MO. Zajímavý, měl takový hifi zvuk proti XP ale i dost středů se dalo udělat takže se celkem prosadil a nešustěl ani nebzučel. Nejrychleji jsem byl hotov s poslednim MOXF - jako na doma do hifistudia ano, ale na stage naprosto průser... Stará samohrajka psr 740 má na stage X-krát čitelnější a přirozenější zvuk v mixu, od klavíru přes smyčce po sólové nástroje. Nevím čím to je technicky způsobeno nebo zkrátka jen tím, že ty staré co hrajou jsou vsechno poctivé a drahé Japan nebo USA výrobky pro muzikanty a to nové je china ojebaný na čem to jen jde spotřebák pro každého?
Re: Roland XP-30
O tej MO si to myslím tiež ale doteraz som ju nemal možnosť porovnať priamo oproti MOX. Lepšie by zrejme bolo nahradiť MOX motifom XS alebo ešte lepšie ES (v rámci trendu že staršie verzie znejú mnohokrát lepšie). Každý týždeň mám ale 2 skúšky v 2 kapelách + víkendové hrávanie a kto tú ťažkú kurvu bude nosiť (ES má 16,5 kg ). Mám už 55 rokov a ťažké veci už moc nemusím aj zo zdr.dôvodov. Očakávam že Yamaha dá v blízkej dobe nejaký lov cost k verzii MONTAGE možno že to bude použiteľné (možno aj s lepšou klávesnicou ale to som asi hodne naivný) a hlavne z rozumnou váhou. Montage na ukážkach nehrá zle ale sú to len ukážky - realita je obyčajne iná - hodne samozrejme záleží od toho čo si tam človek dokáže nakrútiť. Inak pozeral som na youtube ukážku od Katsunori UJIIE na SY99 a ten zvuk celkovo už na prvé počutie znie famózne. V mixe živej kapely by určite preliezal ako píla. Ale opäť kto tú ťažkú kur.. (19,6 kg) bude nosiť. Pozdravujem ...Vladimír
Re: Roland XP-30
Ona je stejne sranda, proc sem vlasne ZFarkas dava nahravku realneho klaviru z lidusky a hodnoti to z pohledu toho, jestli to pri pusteni v monostope pres kombo na podiu proleze... Ale jinak verim, ze to zkreslene a drncive piano z XP30 na podiu proleze hezky.
Re: Roland XP-30
concord: no pokud nejde o klavir, ale treba o hamondky nebo rhodes, tak to blbost neni.
Re: Roland XP-30
Amorph: ale je. Většina hammondů nebo rhodesů je modelovaná jako kdyby hrála přes zesilovač/leslie a ne jako čistý instrumentální výstup. Proto i oba zmíněné nástroje mají většinou speciální aparatury a přes komba se pouštějí jen výjimečně (třeba John Lord). Samozřejmě, neříkám, že pro nějaké účely to nejde, ale z vlastních zkušeností kytarové kombo - hlavně repro - zvuk modelovaných nástrojů strašně mrší. Jiná věc jsou syntezátory, tam to možná smysl někdy má.
Re: Roland XP-30
tak za prve sam rikas, ze nekdy to smysl ma a zadruhe nektere presety byvaji obvykle ciste a pustit to pres realne kombo (a bylo zminene i klavesove) bude zpravidla znit lip nez ten model. Ale hele me je to uplne fuk, o tomhle se hadejte s nekym jinym;)
Re: Roland XP-30
Na většině nových profi nástrojů se dnes objevují symetrické výstupy ... účel asi bude, aby to šlo co nejlíp propojit do mixu linkou. Tzn. hotový zvuk, efektovaný -
třeba se simulací lampy, leslie atd. rovnou linkou symetricky do mixu. Když (efektový a další) možnosti moderního nástroje využiju, nepoženu takhle vygenerovanej finální zvuk zas mono přes lampový kombo a nebudu snímat mikrofonem..to snad nikoho nemůže ani napadnout. Logicky to bude na ho...
Buď budu zvuk tvořit retezcem "syrovej"-lampa-mikrofon nebo "hotovej"-linka. Na některý zvuky se může hodit první postup na něco druhý. A nebo do jedný kapely/stylu/aranže(a to je taky důležitý) se hodi tohle a do druhý tamto. Vidím analogii v diskusi jestli je lepsi kytara-lampa-mikrofon a nebo kytara-Kemper. Co je lepší? Obecný pravidlo neexistuje. XP30 není svatý grál. Já mám Motif ES - je nejlepší ... nevěříte?
třeba se simulací lampy, leslie atd. rovnou linkou symetricky do mixu. Když (efektový a další) možnosti moderního nástroje využiju, nepoženu takhle vygenerovanej finální zvuk zas mono přes lampový kombo a nebudu snímat mikrofonem..to snad nikoho nemůže ani napadnout. Logicky to bude na ho...
Buď budu zvuk tvořit retezcem "syrovej"-lampa-mikrofon nebo "hotovej"-linka. Na některý zvuky se může hodit první postup na něco druhý. A nebo do jedný kapely/stylu/aranže(a to je taky důležitý) se hodi tohle a do druhý tamto. Vidím analogii v diskusi jestli je lepsi kytara-lampa-mikrofon a nebo kytara-Kemper. Co je lepší? Obecný pravidlo neexistuje. XP30 není svatý grál. Já mám Motif ES - je nejlepší ... nevěříte?
Re: Roland XP-30
" nepoženu takhle vygenerovanej finální zvuk zas mono přes lampový kombo a nebudu snímat mikrofonem..to snad nikoho nemůže ani napadnout. Logicky to bude na ho... "
Asi tak. Ale je mi to taky fuk a taky nemám chuť se hádat, tak se nehádejme
Ono v tomhle živém hraní je to stejně 95 procent prsty a aranž. Představa, že se musím probíjet při sóle nějakými šílenými kytarovými riffy... prostě když hraju já, tak jdou ostatní dolu. Viz třeba jakákoliv jazzová kapela.
Asi tak. Ale je mi to taky fuk a taky nemám chuť se hádat, tak se nehádejme
Ono v tomhle živém hraní je to stejně 95 procent prsty a aranž. Představa, že se musím probíjet při sóle nějakými šílenými kytarovými riffy... prostě když hraju já, tak jdou ostatní dolu. Viz třeba jakákoliv jazzová kapela.
Re: Roland XP-30
Aj mňa prekvapilo hranie klávesov cez lampového Fendera - ešte som to nikde nepočul. Sám idem s obidvoma nástrojmi do sterea priamo do mixu a ako odposluch používam jeden auxový kanál čisto pre klávesy do starej ART 310 A. Keď potrebujem urobiť nakráplé e.piano tak si ho v NS2 urobím cez efektovú jednotku-simulácia skreslenia tam je, tak isto ako aj osobitná simulácia skresleného Hammondu. Motif ES mi už docela dlho vŕta v hlave ako druhý kláves ale ......... Pritom sa dá kúpiť v slušnom stave za cca 500 éčiek. Inak NS2 určite nie je svatý grál - z 11 vzoriek grand pian je pre mňa použiteľné 1 - Bright piano, z 11 vzoriek upright pian bohužial ani jedno, z 10 vzoriek e.pian iba jedno - MK I Suitcase, Bright Tines, našťastie nedávno nord zverejnil nové vzorky DX Full Tines - ako DX7-ička a Ballad EP1 (niečo ako EP z SY 99). Tieto základné zvuky mi ale v rámci pián a e.pián vystačia. Na druhej strane editáciu vymyslel nord geniálne - každá funkcia má svoje tlačítko alebo potenciometer priamo na paneli a človek vidí priamo pri hre momentálny stav , editácia je možná aj počas live hry (včetne uloženia zmeny parametrov do pamäte bez prerušenia hraného zvuku) čo napr. pri PC3 nebolo celkom možné-tam je editácia už trochu iné cafe. Mňa však najviac teší len 10 kg váha vo verzii compact.
Re: Roland XP-30
A ve finále na tancovačkách, svatbách nebo bálech je několikanásobně důležitější jestli si nasadíš falešný obří uši, zda máš na držce úsměv č. 4, výběr píšničky v daný okamžik, nebo "humorný" kecy mezi kusy a krátké přestávky.
Na ostatní věci lidi zvysoka dlabou, nebo to z DRTIVÉ většiny neumí posoudit.
Na ostatní věci lidi zvysoka dlabou, nebo to z DRTIVÉ většiny neumí posoudit.
muzikant
Re: Roland XP-30
JACKIES : Pekne si to zhrnul !
Re: Roland XP-30
Nechci se do toho nijak zvlášť vměšovat, jen jsem si poslechnul tu ukázku s použitím sustain pedálu .. to fakt nemyslíte vážně, to klavír ani nepřipomíná, někdo tu psal, že v kontextu doby možná atd., ale dnešní standarty jsou fakt úplně jinde .. pokud chcete zůstat u značky, poslechněte cokoli z řady RD za posledních pár let -- Kurzweil bude na piánu a nejen na něm vždy lepší, ale i ty současný RD modely jsou o pět generací jinde .. pro mě naprosto zbytečná diskuze.
Re: Roland XP-30
Včera jsem si jen tak z nudy pustil v 8 večer svoje presety B3, wurlitzer a rhodes piána na D50 a šel jsem spat ve 2 ráno.. Měl jsem ale píchnutou D50 z mono line outu rovnou do Musicmana 50 lampáče, na kterým jsem si jen přepínal footswitchem clean a boostclean kanály. Samozřejmě na D50 mám na všechny podobné imitace vypnuté FX efekty, ale na kombu jsem si dal trochu pružinovýho reverbu. Ten zvuk je natolik famózní, autentický, živý, inspirativní, že 6 hodin jen tak jamování prostě uteklo rychleji než půlhodina jamování na imitace těchto nástrojů na nějakém moderním hifi nástroji ve stereu přes studio highend bedýnky. (Déle na ty studený digitální imitace čehokoliv jamovat nikdy nevydržím). Samozřejmě při kvalitním snímání do kvalitního PA na live by měl být ten rozdíl ve zvuku adekvátně v tom samém poměru.
Vete> mám už taky v háji klouby, proto netahám SY99 ani Motif ES, jejich zvukově rovnocenná alternativa XP30 je z nich totiž nejlehčí - jen cca 8kg. Ale je to přitom ještě kov a jedna z nejlepších polovyvážených klávesnic s fantasticky reagující dynamikou i aftertouchem, naprosto jiná liga než třeba čínská zmršenina klávesnice v PC3K.. Surfni si na ytube nějakej koncert Carlos Santana - jeho klávesák má skoro všude na jeho SY99 ještě výraznější zvuk než Santanova kytara. Pak si pusť koncert Jeff Becka kde ho klávesák doprovází na epiano a zvuk hammondek na Korgu M3 a bude taky jasno - Jeff Beck má proti Santanovi tak s bídou poloviční “zvuk” a feeling na kytaru, ale M3 snad ještě méně než poloviční proti SY99 - tudíž Beck defacto vyniká nad zbytek kapely paradoxně více, když nemá v kapele jinou zvukovou konkurenci. O tom to je..
Vete> mám už taky v háji klouby, proto netahám SY99 ani Motif ES, jejich zvukově rovnocenná alternativa XP30 je z nich totiž nejlehčí - jen cca 8kg. Ale je to přitom ještě kov a jedna z nejlepších polovyvážených klávesnic s fantasticky reagující dynamikou i aftertouchem, naprosto jiná liga než třeba čínská zmršenina klávesnice v PC3K.. Surfni si na ytube nějakej koncert Carlos Santana - jeho klávesák má skoro všude na jeho SY99 ještě výraznější zvuk než Santanova kytara. Pak si pusť koncert Jeff Becka kde ho klávesák doprovází na epiano a zvuk hammondek na Korgu M3 a bude taky jasno - Jeff Beck má proti Santanovi tak s bídou poloviční “zvuk” a feeling na kytaru, ale M3 snad ještě méně než poloviční proti SY99 - tudíž Beck defacto vyniká nad zbytek kapely paradoxně více, když nemá v kapele jinou zvukovou konkurenci. O tom to je..