Celé mé DIY jsem začal asi před necelými dvěma roky, kdy jsem se naučil držet pájku v ruce a spájel si první preamp do mého pětistovkového racku. Po nadšení z výsledků následovalo deset dalších preampů. No a pak jsem přeskočil rovnou na stavbu master EQ.
Zde je výsledek:

Jedná se o masteringový parametrický eqalizér DR-MQ5 od člověka jménem Tat Purusha, který sám své počiny a stavebnice, které pouští do světa, označuje pod názvem DIY-Racked. Kdo se zabývá světem DIY podrobněji, tak ví, že kolem tohoto člověka panuje spoustu rozporuplných informací. Já však mohu potvrdit jen pozitivní zkušenost. Dobrá komunikace, ale i technická podpora.
DR-MQ5 vychází ze Sontec 250MEP, resp. jeho kopie od Igora z GroupDIY . Obsahuje Mid-Side matici a možnost osadit EQ dvěma diskrétními operačními zesilovači na vstupu a výstupu. Tat Purusha dodává tento eqalizér v „částečné“ stavebnici, které se skládá z desky plošného spoje, rackové krabice, kovového šasi k upevnění přepínačů, totoidního transformátoru a z předního panelu. K tomu existuje samozřejmě návod, jak vše osadit a správně propojit.
Celý eqalizér je na otočných přepínačích, takže je možný recall a stejný průběh jak na pravém, tak i levém kanálu. Samozřejmě je možné s ním provádět i různé „disbalance“. Možností, jaké zvolit otočné přepínače je spousty, já se vydal levnou čínskou cestou a zvolil jsem modré přepínače Uraltone. Tyto ještě před tím, než jsem začal na ně pájet jednotlivé odporové řady, jsem modifikoval. Přidal jsem stop zarážku na 21 pozici, aby mi ty přepínače chodily tak, jak potřebuju a lícovaly s potisky na panelu…
Na každém pásmu je bypass a přepínání kroků gainu buďto po 0,5dB nebo po 1dB. Taky jsou tam bypassy pro levý a pravý kanál, případně pro Mid a Side.

Jak už jsem zmínil, tak na vstupu a výstupu má diskrétní operační zesilovače. Zvolil jsem opampy APP-992 od italského mága jménem Pier Paolo Abate, na které jsem slyšel samou chválu. Tyto malé potvory byly asi to nejtěžší, co jsem zatím pájel… Je to vše strašně miniaturní a tendence k vyrobení chybky jsou zde poměrně velké… Nicméně nakonec se to povedlo.

Zde příklad křivky, kterou jsem kdysi cvičně vygeneroval:

Samozřejmě stavba tohoto EQ nešla tak hladce, jak se leckomu může zdát. Mělo to svoje mouchy dané mojí blbostí. Tak například jsem na ty modré otočné přepínače dal původně zarážku na špatné pozici, takže jsem musel všech 20 přepínačů zmodifikovat znovu a správně… Taky jsem při kalibraci „odpálil“ celý levý kanál. Zřejmě vadný kondenzátor na jedné z napájecích větví kalibrační proces nerozdýchal a vzal sebou i jeden z operáků na vstupu… Naštěstí to nebylo nic zásadního a za pomocí osciloskopu a bratránka jsem to ihned fixl. Taky ještě musím převrtat celý přední panel a ty modré přepínače přišroubovat přímo k panelu, aby knoby lépe držely…Taky způsobeno mojí blbostí

Zvuk:
Zatím se ještě seznamujeme, ale za tu poměrně krátkou dobu se mi tento EQ jeví jako spíše neutrální a hodně přívětivý k rychlým transientům. Mixuji převážně rock/metal a tam to člověk ocení. Nakolik za to právě můžou opampy od Piera netuším, nicméně zachovávání transientů a ctění kontur mixu mají v popisu práce. EQ se chová dost odlišně od toho, co jsem zvyklý poslouchat při mixu s pluginy… Tak např. na něm přidáte basy a mix se pěkně nafoukne, zpevní, ale přitom se jakoby nepřebasuje, jakoby tam žádný EQ nebyl. Líp to asi nedokážu popsat, třeba budu jinak hovořit po roce práce s ním…
Ano, do opravdového DIY to má daleko, spájet si stavebnici dokáže každý… I proto jsem v názvu tématu dal DIY do uvozovek. Ale tak člověk se pořád učí a když ho to naplňuje a posouvá dál, tak proč ne, že? Trošku víc DIY a bez návodu pro analfabety je moje aktuální stavba, ale o tom třeba někdy příště:

Tímto zdravím Hammonda, Dana a Petra, kteří jsou tak dobří a přispívají cennými radami… Díky!





