Řezačka na vinyly
Dubplate v tom nejklasičtějším slova smyslu je název pro médium, jehož základem je hliníkové jádro s nanesenou silnou vrstvou laku (lacquer, acetate). Do dubplate se vyřeže prototyp (master) desky. Na povrch dubplate se nastříká velmi tenká vrstva laku obsahujícího stříbro a v galvanické lázni se na ni nanáší další vrstvy kovu až vznikne dostatečně pevný a silný "negativ" desky, což je po oddělení od lacqueru vlastní negativní lisovací matrice (stamper). Ta se upevní do hydraulického lisu a je přímo obtiskována do vinylu.
V přeneseném slova smyslu se dnes dubplate (kromě názvu média) stalo synonymem pro "special". Jak psal Cheesetor o několik příspěvků výše, special je exkluzivní píseň, kterou vlastní a hraje pouze jeden DJ (selector, soundsystem), obvykle v tom jednom exempláři na dubplate. Soundsystem je sdružení několika lidí, kteří dohromady dělají party. Něco jako DJ crew, ale s rozšířenými funkcemi. Některé soundsystemy mají i vlastní labely a původně se dubplates kromě výroby masteru používaly i pro testování budoucích releasů na lidech.
Takhle, z těchto testovacích cuts, vznikl vlastně i celý žánr dub. Náhodou se zjistilo, že testovací cuts obsahující instrumentálky, různé fragmenty vokálů a melodií a pokusy s efekty baví lidi úplně stejně, jako vlastní kompletní reggae písničky.
Kromě pokusů s řezáním do různých esoterických materiálů (umělohmotné talířky, CDčka, atd.) a lacqueru se dají dnes řezat i tvrdé vinyly (PVC). To ale klade vyšší nároky na opotřebení hlav, běžné a levnější safírové rychle odcházejí a dražší diamantové mají vyšší provozní náklady. Proto se ostatně řezací kameny různě předehřívají, případně se nahřívá přímo médium. Řezání desek se třeba od vypalování CD dost liší, je to normální řemeslo se spoustou proměnných. Proto mě to taky tolik láká.
Cena zánovního Kingston cutteru se základním příslušenstvím se pohybuje kolem 150.000,- Konkurenční Vinyl recorder je levnější, ale po doplnění na podobné specifikace jako Kingston (feedback control, atd.) se jejich cena víceméně srovná.
Saša
V přeneseném slova smyslu se dnes dubplate (kromě názvu média) stalo synonymem pro "special". Jak psal Cheesetor o několik příspěvků výše, special je exkluzivní píseň, kterou vlastní a hraje pouze jeden DJ (selector, soundsystem), obvykle v tom jednom exempláři na dubplate. Soundsystem je sdružení několika lidí, kteří dohromady dělají party. Něco jako DJ crew, ale s rozšířenými funkcemi. Některé soundsystemy mají i vlastní labely a původně se dubplates kromě výroby masteru používaly i pro testování budoucích releasů na lidech.
Takhle, z těchto testovacích cuts, vznikl vlastně i celý žánr dub. Náhodou se zjistilo, že testovací cuts obsahující instrumentálky, různé fragmenty vokálů a melodií a pokusy s efekty baví lidi úplně stejně, jako vlastní kompletní reggae písničky.
Kromě pokusů s řezáním do různých esoterických materiálů (umělohmotné talířky, CDčka, atd.) a lacqueru se dají dnes řezat i tvrdé vinyly (PVC). To ale klade vyšší nároky na opotřebení hlav, běžné a levnější safírové rychle odcházejí a dražší diamantové mají vyšší provozní náklady. Proto se ostatně řezací kameny různě předehřívají, případně se nahřívá přímo médium. Řezání desek se třeba od vypalování CD dost liší, je to normální řemeslo se spoustou proměnných. Proto mě to taky tolik láká.
Cena zánovního Kingston cutteru se základním příslušenstvím se pohybuje kolem 150.000,- Konkurenční Vinyl recorder je levnější, ale po doplnění na podobné specifikace jako Kingston (feedback control, atd.) se jejich cena víceméně srovná.
Saša
Pytkin: Soundsystem - kompletní partička lidí, která dokáže vyrobit párty na klíč. Selector (selectoři) pouští desky, DJ (DJové) rozjíždí mikrofon, Operator (operatoři) se stará o techniku. Mají vlastní vybavení - sound system (odtud název). Podle velikosti, proslavenosti a peněz, kolísá počet lidí a objem vybavení. Tradice, kterou světu v této podobě zřejmě dala Jamajka a reggae. Přes hiphop se to dostalo až k jungle a technu. Hlavně tek a junglisti dnes u nás reprezentují tuhle odnož "chytání ryb a podobné seberealizace". Na Jamajce to ovšem byla a je hlavně obživa pro všechny zúčastněné, proto ta snaha hrát jinak (lépe) než ostatní, produkovat vlastní věci, mít specials, vyhrávat clashe...
Saša
Saša
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
Brooklyn: To je bohužel i můj názor, resp. obava. Jinak už bych to koupil. Koketuji s touto myšlenkou s přestávkami několik let a vždy to skončilo na téhle obavě... Hrozně mě láká to řemeslo, chtěl bych se prostě pro radost naučit řezat vinyly, stejně jako jsem se pro radost pustil do ostatních oldskool nesmyslů typu magnetofony, lampy, a do studia vůbec. Ale v době Serato, iTunes a spol. je konkrétně řezačka už asi opravdu passé...
Saša
Saša
Pytkin. Nieje za čo 
"uplne iny druh klientely" Právě, že nikoli. Čím dál víc DJs přechází na moderní technologie a hrají z notebooku. Sice ani CDčko vinyl kdysi nezabilo, ale placené downloady a hraní z kompu s tím trhem rozhodně zahýbali, protože DJs jsou zároveň prakticky jediná klientela pro řezače... Takže 8-(
Saša

"uplne iny druh klientely" Právě, že nikoli. Čím dál víc DJs přechází na moderní technologie a hrají z notebooku. Sice ani CDčko vinyl kdysi nezabilo, ale placené downloady a hraní z kompu s tím trhem rozhodně zahýbali, protože DJs jsou zároveň prakticky jediná klientela pro řezače... Takže 8-(
Saša
syncro: každopádně by jsi měl zkusit "rozhodit sítě" u lidí co se motají kolem techna.
Téměř každý z nich má doma FL Studio, říká si producent a bastlí nějaké šílené tracky, které mu nikdo nikdy nevydá.
Tohle je pro ně perfektní příležitost, jak to dostat na desku a hrát ve svých setech.
Vím minimálně o třech lidech, kteří jsou přesně takoví a určitě by do toho šli.
Téměř každý z nich má doma FL Studio, říká si producent a bastlí nějaké šílené tracky, které mu nikdo nikdy nevydá.
Tohle je pro ně perfektní příležitost, jak to dostat na desku a hrát ve svých setech.
Vím minimálně o třech lidech, kteří jsou přesně takoví a určitě by do toho šli.
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
jestli tohle neni zlocin proti ekologii. vaclava se na nazor neptejte.elektri píše:syncro: každopádně by jsi měl zkusit "rozhodit sítě" u lidí co se motají kolem techna.
Téměř každý z nich má doma FL Studio, říká si producent a bastlí nějaké šílené tracky, které mu nikdo nikdy nevydá.
Tohle je pro ně perfektní příležitost, jak to dostat na desku a hrát ve svých setech.
Vím minimálně o třech lidech, kteří jsou přesně takoví a určitě by do toho šli.
Synchro, ta rezacka je skvely napad. Sam som o tomto zariadeni rozmyslal pred asi dvoma rokmi. Chceli sme si nahrat wordcuty na vystupenia. Viem o jednej takejto skrabacke co je vo viedni a celkom sa to uzivi. "Problem" je vsak momentalne asi v tom, ze je to dost drahe, tak isto aj "vyskrabanie" jedneho vinylu, ci v tejto modernej dobe nebude lepsie pre ludi nejake serato a spol. Ak by si vsak nasiel klientelu, ktora by ti tuto vyskrabavacku zaplatila, neni o com.
Nechcem Ta tymto odradzat ani nic zle... len je to moj nazor na vec. Prave som sa vratil zo zvucenia, kde sme mali DJov co hrali vacsinu veci iba zo serata, ktore ci sa nam to paci alebo nie... je uz ozaj na urovni a ludia ani nevedia ze hraju mp3jky.
Nechcem Ta tymto odradzat ani nic zle... len je to moj nazor na vec. Prave som sa vratil zo zvucenia, kde sme mali DJov co hrali vacsinu veci iba zo serata, ktore ci sa nam to paci alebo nie... je uz ozaj na urovni a ludia ani nevedia ze hraju mp3jky.
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
u podobnych zarizeni vidim (slysim) problem vVenti píše:Ta tymto odradzat ani nic zle... len je to moj nazor na vec. Prave som sa vratil zo zvucenia, kde sme mali DJov co hrali vacsinu veci iba zo serata, ktore ci sa nam to paci alebo nie... je uz ozaj na urovni a ludia ani nevedia ze hraju mp3jky.
a] DJich, co si prevedou sbirku desek do mp3 pres svuj DJ mix & soundblastera, resp.
b] koupi si originalni mp3. jo - tenhle tyden sem koupil 6 mp3ek veci, ktery znam z vinylu a polovina z nich jsou nemastrovany verze primo z pocitace producenta. na hlasitosti d&b desek se da +- spolehnout (celou scenu masteruji z velky vetsiny dve studia, dva-tri lidi: beau z heathmans a simon z metropolis, obe UK). v setu z mp3 budou ale hlasitosti prirozene 'all over the place'. neco si doma masteruju sam, abych v klubu zbesile nelovil gainy. beatport pred par mesici vysilal hromadny mailout vsem labelum, at posilaji masterovane verze skladeb, ale asi to moc nefunguje...
Audiowerker jsou docela dobre vyzkouseny, to je Stuttgart.Venti píše:Viem o jednej takejto skrabacke co je vo viedni a celkom sa to uzivi. "Problem" je vsak momentalne asi v tom, ze je to dost drahe, tak isto aj "vyskrabanie" jedneho vinylu, ci v tejto modernej dobe nebude lepsie pre ludi nejake serato a spol.
http://audiowerker.de/
