Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Ostatní audio software, obecná diskuse
Uživatelský avatar
Fractal
Příspěvky: 2957
Registrován: 10 dub 2004 14:54

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od Fractal »

Ja sem párkrát dostal zadání na už osvědčený/používaný mustr do FMOD, v podstatě to byly 4 stereo stopy pohybu, které se mohly za chodu libovolně přepínat aniž by někdo něco poznal a 4 stereo stopy akce, které musely v jakémkoli čase, při jakémkoli navazování a prolínání ladit mezi sebou a dávat logiku ať už hraje jen jedna, dvě, nebo všecky

všecko se to házelo do už připraveného "presetu" nebo matrixu nebo cotobylo

Audiokinetic mi přišel daleko komplikovanější, jenom jsem to tak očuchal, možná ani nebyl, kdybych tomu věnoval kus času... Každopadně bylo hned jasné, že to je krása a člověk by si na tom opravdu vyhrál a mohl by být defacto zodpovědný za každé uprdnutí zleva zprava, zezadu zepředu a to i za jeho spoždění, podlazení, prostor... prostě bomba

Hodně developers to jede přímo po svojemu v Unity, teda alespoň 4 roky zpátky byla taková horečka. Působilo to na mě dost neohrabaně. Moc rád jsem dělal klasicky podle sfx listu - popisu zadání. V momentě kdy po mě chtěli naskriptovat machinegun, tak jsem měl chuť jim to tam přijít vystřílet.

Jedna věc je vytvářet v něčem jiném než DAW a druhá nechat si to aplikovat někým jiným přes middleware, což pro klid v duši doporučuju. Lidi jako Amorph co jsou inžové programátoři určitě middlewary vítají a bahní se v nich, ale mě stačila jen jedna online lekce Wwise a hnedka jsem usoudil že tímhle ztrácet fakt čas nechci. Ne že by mě to nelákalo, ale prostě šlo to udělat i jinak aby se vlk nažral a koza mohla zůstat u Cubase a excelovských tabulek

matucha
Příspěvky: 5745
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od matucha »

Ja zas muzu rict, ze reseni typu FMOD mi umoznuje mnohem vetsi flexibilitu pri delani zvuku, kdy nemusim vysvetlovat programatorovi ceho chci dostahnout a presvecovat ho o tom, ze to ma smysl. Abych pak zjistil, ze to chci udelat trochu jinak a pak si to dat cely znova s mnohem min ochotnym programatorem. Takhle mi proste posila data a ja uz je interpretuju podle potreby. I tak je to narocny vykomunikovat vsechno. Mozna ze kdyz resis nejakou komerci, kde jednorazove odevzdas hromadu zvuku a "vy si je implementujte jak chcete", tak to chapu. Ale kdyz mas na starosti zvuk cely hry a zodpovidas za vysledky, tak ti bezmocnost malokdy pomuze ;).

Uživatelský avatar
Fractal
Příspěvky: 2957
Registrován: 10 dub 2004 14:54

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od Fractal »

To je fakt. Pokud to máš jako one man show a volnost, tak je třeba převzít opratě :)

A hry od Amanity jsou "artové", takže nemůžu jinak než popřát hodně tvůrčích sil a fajn momentů při kočírování

Liquid Sound
Profesionál
Příspěvky: 1080
Registrován: 17 čer 2002 17:39

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od Liquid Sound »

Už sem moc resp. vlastně vůbec nechodim, nicméně už druhym rokem se věnuju sound designu ve Wwise a integraci do Unity.

Nevim o nikom, kdo by to tu dělal. Leda o pár lidech co jedou FMOD. Nicméně určitě v Čechách nějakej/á Wwizzard/Wwitch existuje. Kdyby někdo chtěl konzultovat, určitě mě kontaktujte. Budu rád. Zdejší kontakt (mail, Fb) na mě je aktualizovanej.
Freelance film scoring engineer, producer, senior sound engineer & editor, Wwise apprentice
vitekkral.com | IMDb | ALLMUSIC

matucha
Příspěvky: 5745
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od matucha »

Ha! Super vedet. Bych si vubec do tebe netip. A co konkretne delas? Ciste integraci nebo i ruchy a pripadne hudbu?

matucha
Příspěvky: 5745
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od matucha »

Tak co? Nekdo dalsi se mezi tim zacal zabejvat zvukem/hudbou do her?

Liquid Sound
Profesionál
Příspěvky: 1080
Registrován: 17 čer 2002 17:39

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od Liquid Sound »

Docela jsem někdy v říjnu sondoval, jak to tu je s příležitostma v tomhle oboru, protože zahraniční herní trh dělám docela hodně a zdá se mi, že je to jeden z mála zdravě sebevědomejch segmentů týhle branže. Navíc ten lokální je prezentovaný směrem k laický veřejnosti jako prosperující. Bohužel v porovnání s tim, co mi denně nabízí LinkedIn už to tak růžový zdaleka neni. Kdyby se tim chtěl někdo zabejvat, tak tady jsou nějaký moje ryze subjektivní dojmy, protože se o lokální situaci moc dohledat nedá.

Co jsem tak sondoval a bavil se po messengerech s lidma co už jsou uchycený jako herní sound designéři, tak se zdá, že middlewary moc nefrčej. Buď maj firmy proprietární custom enginy (Bohemia Interactive) s vlastnim řešenim audia nebo vyžadujou sound design už přímo v hernim enginu Unity/Unreal. Když už middleware tak jedině FMod. Wwise se, přestože jde o požadavek snad na každý sound design místo po celý zeměkouli, v ČR nepoužívá. Tady je vždycky všechno trochu jinak. Trochu překvapivě i u relativně velkejch firem jako Wargaming má zvuk na starosti jeden člověk. Jeden. (Jméno dohledám, kdyby někdo vysloveně chtěl). No a další věc je, že tu neni ani etablovaná komunita. Neexistuje žádný specializovaný fórum, diskuzní skupina, Fb skupina, žádný meetupy, prezentace, atd. Prostě nic. A kde neni ani takový 'podhoubí', tak tam se asi nějakej rozvoj čekat nedá. Přitom se daj najít suprový videa, kde to dělaj resp. se prezentujou věkově dvacátníci se svejma designama včetně svejch assetů. Tady nic.

Pro mě bylo super, že jsem si až do 251 kurzu Wwise prošel, protože vim jak to funguje a co/proč mí klienti chtěj. Vim jak funguje nelineární interaktivní zvuk/hudba a přijde mi to fascinující. Milionkrát zajímavější než nekonečný porovnávání jak hraje baskytara na dva nebo tři preampy. Nicméně tohle je imho akce pro samotáře s výhřezem světa přes internet tj. nic pro mě.

Btw. v tomhle kontextu... Letos jsem natáčel obří porci hudby pro Nintendo Theme park v Orlandu. Přesně tam se dělá interaktivní řešení s interaktivní hudbou vč. resequencingu a reochestrace. Supervizoval si to samotnej Koji Kondo (Super Mario, Legend of Zelda). Víc už jednoduše neni. ;)

Obrázek
Freelance film scoring engineer, producer, senior sound engineer & editor, Wwise apprentice
vitekkral.com | IMDb | ALLMUSIC

matucha
Příspěvky: 5745
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od matucha »

Kde je vakuum, tam jsou prilezitosti. Nedame teda nekdy sraz?


Mimochodem FMOD do toho projektu, co delam samozrejme prisel jako podnet z anglie od skladatele, kterymu to doporucil kamarad soundesigner. Bez toho bysme to resili primo v unity a bylo by to fakt pekelny.

Nedavno jsem se bavil s nekym, kdo taky jenom tvori zvuky ktery pak nekdo jinej spousti primom v unity enginu. Tak jsem doporucoval co nejdriv prejit na fmod.

S Wwise jsem se nikde nesetkal, jenom jsem koukal na par videi, jestli to treba nebude zajimavejsi nez FMOD a tezko rict, asi ma oboji svoje.

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4891
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od Amorph »

Sraz bych dal:)

nooly
Příspěvky: 575
Registrován: 12 pro 2004 17:27

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od nooly »

Nekdo zacal poradat srazy 'sceny' herniho audia v Praze, muzu vas tam pridat, kdyz mi na sebe date facebooky (napiste asi do posty). Keca se tam o middlewarech, hernich firmach, field recordingu, prilezitostech... Chodi tam profici i nadsenci. Sraz byl jen jeden, je zatim v planu druhy na 8. kvetna.

Ja delam nejaky ten rok v FMODu, neni to zadna raketova veda, ale je fajn umet veci delat optimalne pro CPU i RAM zaroven. Piseme si do FMODu pluginy a snazime se ho vselijak ohybat. A je fakt, ze nikoho, kdo by u nas na denni bazi delal ve Wwise, neznam.

matucha
Příspěvky: 5745
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od matucha »

No ja na FB nejsem, ale jestli se neco bude dit v budoucnu, tak treba dej vedet tady. Pripadne ti muzu poslat mail.

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4891
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od Amorph »

Nooly: posilam sz :)

nooly
Příspěvky: 575
Registrován: 12 pro 2004 17:27

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od nooly »

Matucha: Zatim by to melo byt 22. kvetna v karlinskem Bad Flashi, ale muze se to jeste zmenit.

Amorph: Supr ;)

nooly
Příspěvky: 575
Registrován: 12 pro 2004 17:27

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od nooly »

Především pro Martina a Matuchu, ale i pro ostatní: Sraz herních zvukařů bude tento pátek 26. 6. od 19:00 v Bad Flash Karlín. Přijďte, kdo chcete. Hledejte stůl plný nerdů a strefíte se :)

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4891
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Zvuk pro hry, FMOD a dalsi.

Příspěvek od Amorph »

No me to nakonec v patek nevyjde, jedu stavet skautsky tabor. Tak snad priste.

Odpovědět