Aktuální rozhovory na MUSICstage.cz

David Csenge Hudba je prostředek k vyjádření sama sebe.
Rybičky 48: Pódiová technika Aparáty tavíme. Ale ne tak, aby nás to zabilo.
Pavel Bohatý Pendlování mezi studiem a Annou K.

Aktuální příspěvky

Poslední články

11. 12. 2017

Native Instruments MASCHINE MK3

USB systém pro hudbu a živou produkci po třetí.

Od uvedení první verze systému MASCHINE uplynula nějaká doba, a ta jen potvrdila, že softwarový program s kombinací hardwarového kontroléru může směle konkurovat čistě hardwarovému řešení. MASCHINE před lety vznikl jako konkurence k groove boxům MPC firmy Akai, které díky finančním problémům firmy měly velký útlum ve vývoji a začali technicky zaostávat. Firma Native Instruments se objevila v pravou chvíli a přetáhla stávající i nové uživatele na softwarovou stranu. Nejprve vznikl zdařilý...

21. 11. 2017

PreSonus Quantum

Zvuková karta s rozhraním Thunderbolt 2 pro montáž do racku.

Řekne-li se vícestopý záznam, vybaví se mi staré studiové magnetofony, kompaktní studia od firem TASCAM, Korg či Roland a nebo multitrackový software jako Cubase či Pro Tools. Protože náš svět pomalu ale jistě směřuje ke svému digitálnímu vrcholu, tak také vícestopý záznam audio signálu se posouvá více do digitálního „virtuálna“. K tomu je ovšem zapotřebí alespoň třech základních stavebních kamenů. Stabilní počítač se stabilním systémem, vhodný program umožňující zaznamenat více stop současně a...

13. 11. 2017

PreSonus AudioBox USB 96

Aneb za málo peněz hodně “nerozbitné” muziky.

Doba, kdy byl Lexicon Aplha klasika všech klasik, a v inzerátech z druhé ruky ji nebylo třeba představovat, protože ji každý znal, je ta tam. Já sám jsem kdysi dávno (ona to zase taková historie není), na přelomu základní a střední školy, také jednu Aplhu vlastnil. Ten důvod je prostý, po prvním opojení zjistíte, že vás limituje chybějící phantomové napájení a později je pro vás stejně malá. Pokud se ovšem bavíme o malé přenosné zvukové kartě, přítomnost phantomového napájení je podle mě...

8. 11. 2017

SPL Crimson 3

Univerzálnost na prvním místě.

Německá společnost SPL – Sound Performance Lab - je celosvětově známá výrobou kvalitních audio zařízení. Na trhu figuruje více než 30 let a k prosazení jí mimo jiné pomohla spolupráce při uvedení světově prvního 5.1 mikrofonního systému (rok 1998) a technologie Phonitor Matrix. SPL se věnuje jak analogovým, tak digitálním audio zařízením a nedávno uvedla na trh již třetí generaci zvukové karty kombinující funkci monitor kontroléru, talkback systému a řešení pro potřeby nahrávání. Řeč je o...

3. 10. 2017

Arturia AudioFuse

Výkonné mobilní audio a MIDI USB rozhraní pro počítač.

Francouzská společnost Arturia je známa mnohými překvapeními. Původní zaměření na audio software pro simulaci analogových i digitálních syntetizérů z dob minulých se postupně rozšířilo i do oblasti hardwaru. Nejprve to byly MIDI kontroléry a řídící klaviatury, později dokonce hardwarové, ryze analogové syntetizéry, přibyly sekvencery, bicí automaty a nyní je zde sofistikované audio rozhraní pro nahrávání. Byl jsem zvědav, co ze slíbeného se ve finálním produktu skutečně objeví a rád bych se s...

3. 7. 2017

RME Digiface USB

Přenosný digitální drobeček.

Světoznámou německou firmu RME znají snad všichni, kteří se alespoň trochu pohybují v oblasti digitálního zpracování zvuku. Společnost založil v roce 1996 tým německých vývojářů a dle popisu na oficiálních stránkách je každý z nich buď muzikant či audio inženýr. To je možná jeden z hlavních důvodů, proč si tato firma tak rychle vydobyla místo na trhu a je dnes známá po celém světě. Hlavním tématem portfolia RME jsou zařízení určené k digitálnímu zpracování zvuku a dnes se podíváme právě na...

14. 6. 2017

Spectrasonics Keyscape

Kolekce samplovaných klávesových nástrojů.

Americká firma Spectrasonics je pro mě jedním z vrcholných producentů virtuálních nástrojů. Je na trhu již od roku 1994 a jejich power-synth Omnisphere, kombinující mnoho různých možných zdrojů zvuku a basový nástroj Trilian jsou naprosto zásadními produkty ve svých kategoriích. Osobně jsem se setkal i s jejich předchůdci Atmosphere a Trilogy. Naprosto zaslouženě nadšená celkem jasně ukazuje, jakou propracovanost, komplexnost a hodnotu nástroje firmy nabízejí. Portfolio firmy není příliš...

8. 6. 2017

Musikmesse a Prolight + Sound 2017

Reportáž z největšího evropského hudebního veletrhu očima elektronického muzikanta.

Na počátku dubna letošní roku, konkrétně ve dnech 5. až 8. dubna, se konal tradiční veletrh hudebních nástrojů, příslušenství a souvisejících technologií ve Frankfurtu nad Mohanem. Poslední reportáž z tohoto svátku hudby jsme publikovali na stránkách Audiozone.cz před dvěma lety. Za tu dobu se událo spoustu věcí a na poli hudební elektroniky nás potkalo mnoho novinek. V následujících řádcích bych se rád zaměřil na ty, které mne nejvíce zaujaly na letošním veletrhu Musikmesse a částečně také na...

15. 5. 2017

KORG monologue

Menší bráška analogového syntezátoru KORG minilogue.

Dnes se podíváme na nástroj KORG monologue, jakéhosi menšího jednohlasého bratra čtyřhlasého minilogue, který jsem zde nedávno testoval. Protože spousta detailů je mezi nimi podobná, zvídavější čtenáře odkazuji také na test , kde se budou moci dozvědět více. Zde se více zaměřím zejména na odlišnosti a rozdíly mezi oběma typy.Monologue je de facto přímou zmenšeninou minilogue, po stránce designu s ním sdílí mnoho stejných prvků, zejména v jeho stříbrném provedení. Firma šla ale v barevnosti...

27. 4. 2017

Apogee Element 46

Nová řada zvukových rozhraní pro počítače Apple.

Renomovaný výrobce Apogee Electronics Corp., známý svými hi-end převodníky, ale také variantami zvukových rozhraní dostupnějšími běžným uživatelům, přichází s novou řadou Element. Ta svojí výbavou slibuje to nejlepší z vlajkové lodi Symphony I/O Mk II či o stupínek nižšího modelu Ensemble, cenovkou pak jdou ještě níže – testovaný model Element 46 spadá zhruba mezi Duet a Quartet. Pojďme si představit nejprve celou řadu Element a pak se podíváme, jak se pracuje s prostředním modelem.Nejprve...

30. 3. 2017

MAGIX SpectraLayers Pro 4

Nová verze spektrálního zvukového editoru s novým vlastníkem.

SpectraLayers je poměrně dost specifický nástroj spadající do oblasti specializovaných úprav zvuku. Princip, na kterém pracuje, většinou není v nejrozšířenějších DAW jako Pro Tools, Logic a Cubase obsažen a spíše ho nalezneme v produktech zaměřených na technickou práci, opravy a čištění zvukových záznamů (jako např. velmi rozšířený iZotope RX a jeho součást Spectral Repair, nebo masteringový editor Steinberg WaveLab). SpectraLayers se každopádně vymezuje zvolením zcela jiného přístupu k práci...

7. 3. 2017

Arturia MatrixBrute

Nový počin známého výrobce, tentokrát v okázalém hardwarovém provedení.

Firma Arturia, známá především vývojem svých zdařilých softwarových nástrojů, založených na emulaci obvodů analogových syntetizérů (řada V-Collection a její součásti), se zhruba před dvěma lety ukázala též jako úspěšný vývojář hardwaru: monofonní syntetizér MiniBrute se stal ihned prodejním hitem. Řešení analogového nástroje se subtraktivní syntézou na bázi moderních součástek se ukázal jako velmi zdařilý už jen tím, co k tradiční struktuře přidal: Ultrasaw oscilátor, Metalizer, Brute Factor...

23. 2. 2017

Focusrite Scarlett 2nd Gen

Druhá generace ucelené řady USB audio převodníků.

Anglická firma Focusrite je známá mezi hudebníky už dlouhou dobu. Od svého založení v roce 1985 ušla dlouhou cestu a od původního vybavení pro profesionální nahrávací studia se její směr moc nemění. Pořád se orientuje na hudebníky jak profesionály, tak také získává svými výrobky i domácí hudebníky. Firma vždy trvala na kvalitě svých výrobků a nikdy neustoupila i navzdory vyšší cenně o proti konkurenci. Ono upřímně řečeno, dobré jméno je vždy důležitější než nízké ceny a to firma Focusrite...

6. 2. 2017

Steinberg Cubase Pro 9

Nová verze populární DAW.

Téměř přesně po roce přichází nová placená verze Cubase, tentokrát jsme se posunuli opět 0.5 na číslo 9. Po delší době je to poprvé, kdy celočíselná verze není na první pohled příliš odlišná, co se grafického uživatelského rozhraní týče, minimálně nějaký ten facelift se přece jen stal víceméně pokaždé. Pochopitelně je novinek hned několik, ale zdá se, že se nejedná o tak výrazný posun jako v případě verze 8, která před dvěma lety dostala do názvu nový hrdý přídavek “Pro”. Jaké jsou tedy...

19. 1. 2017

iZotope Neutron

„Smart“ zvukový procesor.

Vzhledem k tomu, že téměř všechno začíná být dnes smart, od telefonů, přes televize až po ledničky a pračky, dalo se čekat, že se něco podobného objeví i v oboru, který používá přece jen sofistikovanější a hlavně specifičtější postupy než obecná elektronika. Pokusy o automatické mixážní pomůcky již nějaké byly, ale zatím se nedostaly příliš do celkového povědomí. Používaná automatizace v profesionálním zvuku je stále zatím spíš na principu dávkového zpracování, případně automatických...

...další recenze a rozhovory

Novinky z oblasti zvuku

11. srpen 2009

Native Instruments Audio 2 DJ

Obrázek

Audio 2 DJ je zvuková karta pro DJe. Na rozdíl od vyšších modelů Audio 4 DJ a Audio 8 DJ je vysoce mobilní Audio 2 DJ myšlená především pro použití s MIDI kontroléry. Pomocí připojeného DJ MIDI kontroléru lze plnohodnotně ovládat všechny parametry aplikace Traktor Pro. Výstupy z jednotlivých decků jsou pak přivedeny do externího mixu. K dispozici jsou stejně kvalitní Cirrus Logic® A/D a D/A převodníky jako u modelů Audio 4 DJ a Audio 8 DJ.

www.native-instruments.com, www.disk.cz

11. srpen 2009

Recording Lamp USB

Obrázek

Recording Lamp USB je již podle názvu kompaktní signální zařízení, které se zapojí přímo do USB portu počítače (PC/Mac). Nepotřebuje midi převodník ani externí napáječ a vizuálně informuje o nahrávání (svítí červená barva) a nebo o přípravě - např. preroll nebo "record ready" (svítí žlutě). Pro ovládání slouží pomocná utilita, která dovolí nastavit jas, zvolit režim pro Pro Tools, Logic nebo ostatní (Generel), vypnout žlutou barvu nebo naopak manuálně zapnout červenou nebo žlutou. Navíc v případě že RL USB není připojena k USB portu, ale pouze do USB napájení (univerzální adaptéry s USB konektorem), svítí lampička stále červeně, což je praktické pro místo kde není blízko počítač ale pouze zásuvka a je žádoucí informovat okolí o probíhajícím nahrávání. Recording Lamp USB je kompatibilní s většinou známých aplikací např. Pro Tools, Nuendo, Cubase, Logic Pro atd.

www.punchlight.com, www.mediaport.cz
11. srpen 2009

M-Audio CX8

Obrázek

Tým inženýrů v M-Audio zapracoval na konstrukci CX série a výsledkem jejich práce je širší kmitočtový rozsah, menší zkreslení, lepší podání zvuku a vyšší výkon. Novým prvkem jsou přepínače, kterými je možné jemně doladit vlastnosti každé bedny (Acoustic Space Control) a přizpůsobit je tak poslechové místnosti. Díky vylepšené konstrukci je také rozšířen tzv. sweet spot (místo ideálního poslechu) a lepší podání zvuku mimo osu poslechu.

www.m-audio.com, www.disk.cz
11. srpen 2009

M-Audio Studiophile DSM-3

Obrázek

Referenční monitory Studiophile DSM jsou navrženy pro poskytnutí vynikajícího monitoringu pro náročné zvukové profesionály. DSM3 využívají unikátní hybridní midwoofer-výškové-midwoofer (MTM) vertikální sadu. MTM poskytuje mnohem větší plochu a tedy i výrazně vyšší výkon. Postavení výškového reproduktoru mezi duální MTM poskytuje optimální výkon při vertikálním i horizontálním umístění monitoru. To dělá z DSM3 ideální monitor pro center, stejně jako i levé a pravé kanály a to zejména v menších studiích nebo prostředích, kde musí být zachována viditelnost na video monitor. Tato jedinečná konstrukce nabízí široký úhel rozptylu signálu, což dává mnohem větší flexibilitu pro umístění monitorů.

www.m-audio.com, www.disk.cz

10. srpen 2009

APPLE LOGIC STUDIO

Obrázek

200 vylepšení proti předchozí verzi. Součástí jsou programy Soundtrack Pro 3 a Compressor 3.5 usnadňující spolupráci s Final Cut Studiem a sdílení souborů. Jádro tvoří program Logic Pro 9 tedy profesionální nahrávání, střih a míchání hudby. Dále jsou tu nové nástroje pro kytaristy - Amp Designer (25 věrných emulací legendárních zesilovačů a reprobeden.) Kytarista si může tvořit vlastní kombinace zesilovačů, reprobeden i efektů a ekvalizérů a mohou vybírat ze tří různých typů mikrofonů, jež se dají přemisťovat v 3D prostoru pro dosažení ideálního zvuku kytary. Pak je tu paleta 30 kytarových pedálů (Pedalboard) a soubor nástrojů Flex Time dovolující rychle manipulovat s časováním a tempem nahraného zvuku, včetně vokálů a nástrojů, jednotlivé rytmy ve vlnových průbězích se dají snadno přemisťovat myší, bez složitého stříhání. Funkce Audio Quantize umí okamžitě upravit časování celé skladby zarovnáním not a rytmů na hudební mřížku pomocí jediného příkazu v menu a funkce Varispeed umožňuje zpomalovat a zrychlovat celé sessions. Pro živé hraní pak slouží program MainStage 2 proměňující všechny nástroje a efekty Logic Studia v sadu mocných pôdiových pomocníků. Nový plugin Playback nahradí doprovodnou kapelu. Plugin Loopback naopak usnadní živou nahrávku. Logic Studio 9 již pracuje jen na Macích s procesory Intel a Mac OS X 10.5.7 nebo vyšší.

www.apple.com, www.audiopolis.cz
10. srpen 2009

APHEX 230

[imgb=10]images/novinky/aphex_230.gif[/imgb]
Nejen pro vysílací studio, ale při nahrávání hudby či dabingu Aphex 230 voice channel nabídne průzračnost, krystalickou čistotu a údernost jakémukoliv hlasu. Součástí zařízení je především patentovaný 'reflected plate amplifier' lampový mikrofonní předzesilovač, EasyRider kompresor, gate, vícepásmový de-esser, Aural Exciter, parametrický EQ a Big Bottom basový exciter. Požadavkům pro vysílací účely pak vyhoví kašlátko pro mutování výstupu. Analogové a digitální výstupy jsou vybaveny A-D převodníky 24-bit/96kHz. K dalším možnostem připojení pak patří: symetrické XLR analogové vstupy, symetrické XLR a nesymetrické 1/4" jack analogové výstupy, symetrické XLR a nesymetrické RCA phono digitální vstupy a výstupy, word clock vstup a výstup, symetrické 1/4" jack efektový send a return. To vše v 1U rack rozměru.
www.aphex.com, www.audiopolis.cz

Blue Microphones - Icicle

Blue Microphones se kromě svých vlajkových lodí – tedy studiových mikrofonů nejvyšší kvality zabývají I vývojem produktů pro použití s počítačem. Icicle vyráběný firmou Blue Microphones je nový elegantní USB audio převodník a mikrofonní předzesilovač umožňující připojení jakéhokoliv mikrofonu s XLR konektorem přímo do počítače přes rozhraní USB. Icicle nabízí mikrofonní předzesilovač studiové kvality, 48V fantomové napájení, plně symetrické připojení k mikrofonu , ovládání vstupní úrovně a provoz bez ovladačů.
www.bluemic.com, www.audiopolis.cz

Náhlavní mikrofony Beyerdynamic TG-X 54 a TG-X 55

Mikrofony vybavené nově vyvinutými kondenzátorovými vložkami firmy Beyerdynamic. Výjimečně široká frekvenční odezva, jasná a přesná reprodukce zvuku a vysoký poměr signálu k šumu společně s příjemným, nenápadným designem, to je jen několik z mnoha dalších výhod, které tyto mikrofony svým uživatelům přinášejí. Model TG-X 54 (superkardioidní vložka) je optimalizován pro baviče, tancující zpěváky, nebo klávesáky a vlastně pro každého, kdo se chce při zpěvu volně pohybovat a potřebuje mít volné obě ruce. Model TG-X 55 firma Beyerdynamic doporučuje pro profesionální divadelní či hudební využití, nebo pro použití při prezentacích, moderování či výuce.
www.beyerdynamic.de, www.audiopro.cz
2. srpen 2009

Smart AV Tango

Obrázek

DAW ovladač TANGO je od loňského roku nejnovějším přírůstkem do rodiny ovladačů Smart AV. Základní jednotce vévodí 22 palců velký dotykový display, pod ním osm dlouhých 100mm motorizovaných tahových ovladačů (faderů), doplněných o příslušné otočné dotykové ovladače. Tradiční handicap pouhých osmi faderů opět elegantně překonává patentovná technologie MonARC, odvozená z již zmíněného ARC systému velkých konzolí Smart. Jde vlastně o přenesení dotykového oblouku ARC do horní části, kde si můžete dotykem vybrat které kanály chcete ovládat (a nemusí vůbec být vedle sebe jako u většiny kontrolérů). Přes obrovskou paletu možností je i takhle rozšířený ovladač Tango dostatečně malý aby se vešel do mnohdy stísněných prostor postprodukčních studií. Smart Tango je kompatibilní s počítači Apple i PC, připojuje se pomocí standardního 100mbit ethernetového CAT5 kabelu a zatím podporuje ovládání programů Logic 8, Nuendo 4, Cubase 4/5, Pyramix, Pro tools a Final Cut Pro (na podpoře Samplitude a Sequoia se podle informací od výrobce usilovně pracuje).

www.smartav.net, www.audiopro.cz
2. srpen 2009

JK Audio BluePack

Obrázek

Bezdrátový nástroj „BluePack“ je přenosné zařízení na opasek, které umožňuje pořizování živých interview přímo na ulici pomocí mobilního telefonu. „BluePack“ se propojuje s vaším mobilním telefonem pomocí bezdrátové technologie Bluetooth a zajišťuje tak pro vysílání cenné živé rozhovory.

www.jkaudio.com, www.audiopro.cz
17. červenec 2009

MOTU BPM

Obrázek

BPM (Beat Production Machine) s pokročilými vlastnostmi a technologiemi virtuálních nástrojů vám do rukou dává obrovské možnosti v programování rytmů. Kombinuje patterny sekvencí, bicí sady, části smyček a zvuky nástrojů, abyste mohli zrealizovat vaší vlastní rytmickou vizi. Prohlížeč nabízí zvukovou knihovnu pro urban, R&B, hip hop, techno, electro, house, pop, rock a další hudební styly, o velikosti 15GB.

www.motu.com, www.disk.cz
17. červenec 2009

IK Multimedia StelthPedal Deluxe

Obrázek

IK StelthPedal Deluxe je stejný hardwarový MIDI ovladač, zvuková karta a to vše v kompaktním wah padálu, jako StelthPedal. Deluxe ale označuje bohatou softwarovou výbavu, která sestává z AmpliTube 2, Ampeg® SVX, AmpliTube X-GEAR, RiffWorks T4, AmpliGrooves Loops, AmpliTube Metal (časově omezená akce).

www.ikmultimedia.com, www.disk.cz
17. červenec 2009

ESI Dr.DAC Prime

Obrázek

Zvuková karta ESI Dr.DAC prime nabízí linkový vstup a výstup (v podobě konektorů cinch), ale i S/PDIF optický/koax vstup a výstup. Pracovat umí až ve 24-bitech a 192kHz. K dispozici je i sluchátkový předzesilovač s konektorem jack 6,3 mm. Přímo z čelního panelu je možné ovládat výstupní úroveň hlasitosti signálu. Pomocí přepínačů čelního panelu lze volit zdroj signálu (USB/analog/digital). Ovladače jsou kompatibilní s Windows XP/Vista a zařízení s počítačem komunikuje pomocí USB.

www.esi-audio.com, www.disk.cz
17. červenec 2009

ESI Dr.DAC Nano

Obrázek

Firma ESI představila další miniaturní zvukovou kartu. ESI Dr.DAC nano s rozměry 600 mm x 45 mm x 17 mm nabízí linkový výstup a S/PDIF optický výstup v kombinovaném jack 3,5mm konektoru. Pracovat umí až ve 24-bitech a 96kHz. K dispozici je i sluchátkový předzesilovač s kompatibilitou od 16 do 300ohmů. Ovladače jsou kompatibilní s Windows XP/Vista a zařízení s počítačem komunikuje pomocí USB.

www.esi-audio.com, www.disk.cz
10. červenec 2009

Tascam BB-1000CD

Obrázek

Rekordér určený pro nahrávání kdekoliv je to potřeba v CD kvalitě a schopný přehrávat hudbu nebo mluvené slovo stejně variabilně. Pro nahrávku lze použít 4 vestavěné mikrofony, XLR mikrofonní nebo linkové vstupy a to přímo do audio CD nebo na SD paměťovou kartu. To usnadní živé nahrávání stejně jako overdub, kde vokál nebo nástroj mícháme k již existujícímu základu. Nežádoucí material může být odstraněn funkcí divide. BB-1000CD umí take převádět nnahrávky z CD na SD kartu jako Wav nebo MP3 . Tyto soubory pak lze přenést do počítače nebo vypálit přímo v přístroji. Odposlech je řešen sluchátkovými výstupy nebo zabudovanými reproduktory s 10 W digitálním zesilovačem.

www.tascam.com, www.audiopolis.cz

Power Trio

Apogee, Apple a Euphonix úzce spolupracují na tvorbě platformy a nástrojů pro integrovanou zvukovou a hudební tvorbu posunujíce process kompozice, mahrávání, střihu a mixu na novou úroveň. Apple Logic Pro a Apogee převodníky jsou integrovány s řadou ovladačů DAW a mix pultů Euphonix. Podpora pro Ethernet EuCon control protokol je vestavěna v Logic Pro a Apogee Maestro softwaru takže Euphonix ovladače mají bezkonkurenční přístup k ovládání software. Logic Pro a operační system Mac OS X mají v sobě přímou podporu Apogee AD/DA převodníků usnadňující nastavení a ovládání systému. Počítač a software – zvukový hardware – ovladače vše vyvíjené v těsné spolupráci . To je sestava, která zaručuje výkon a spolehlivost.
www.apogeedigital.com, www.audiopolis.cz