Recenze

Modulární zvukové rozhraní nejvyšší kvality s rozhraním Thunderbolt.

Není to zase tak moc dávno, co jsme se podrobně seznámili s vlajkovou lodí amerického výrobce Apogee v podobě zvukového rozhraní Symphony I/O Mk II. Tehdy testovaná varianta byla vybavena rozhraním DigiLink pro použití se systémy Pro Tools HD. Dnes se podíváme na jeho další variantu, která přichází s označením 2x6 Special Edition. Jelikož se nejedná o převratné změny a základní fakta zůstávají, zaměříme se na novinky a odlišnosti.Zevrubný popis hardwaru naleznete v předchozí recenzi na , uveďme proto odlišnosti: testovaný model Apogee Symphony I/O Mk II přichází vybaven rozhraním Thunderbolt pro komunikaci s počítači Apple. Hned dva tyto porty jsou umístěny na zadním panelu přístroje pod výdechem ventilátoru chlazení. Jedná se o Thunderbolt první generace, takže vystačíme i se staršími počítači Apple a to včetně modelů MacBook nebo Mac Mini. Podmínkou je operační systém macOS X 10.5 a vyšší. Rozhraní Thunderbolt využívá standardní kabely a je zpětně kompatibilní s druhou i třetí generací (u verze Thunderbolt 3 s odpovídající redukcí z USB-C).Podstatnou novinkou hardwarové povahy je uvedení modulu 2x6 Special Edition. Ten může být pro nové kupující již předinstalován, jako to bylo u právě testovaného modelu, nebo dokoupen jako alternativa ke stávajícím modulům pro instalaci do jednoho ze dvou slotů. Na čelním panelu Symphony I/O Mk II přibyl štítek s logem a názvem modulu. To podstatné ale najdeme na zadní straně: modul 2x6 SE je vybaven dvěma analogovými vstupy s linkovou...


11. 6. 2018

Soundcraft Vi 1000

Nejmenší člen produktové řady digitálních mixů Vi x000.

Asi na světě nebude zvukaře, který by někdy nepřišel do styku s některým z mnoha typů mixážních pultů Soundcraft. Není se čemu divit, značka se uvedla na trh už v roce 1975 modelem S1 a od té doby produkuje kvalitní mixy všech cenových kategorií. Současnost, a nepochybně, také budoucnost zpracování audio signálu patří digitálním technologiím. V tomto směru Soundcraft může nabídnout tři typové řady, a to Ui, Si a Vi. Svou pozornost dnes obrátíme na Vi 1000.Soundcraft Vi 1000 je plně digitální...

28. 5. 2018

Akai MPC X

Legendární produkční nástroj se vrací v plné síle.

Ještě před několika lety by se o značce Akai dalo říci, že nastavila mnoho standardů v hudebním průmyslu a na vrcholu slávy z trhu zmizela. Ono to tak i bylo. Naštěstí se značka Akai dostala do konzorcia inMusic Brands, která má pod svými křídly další značky jako například Alesis, Denon, Numark a několik dalších. Díky tomu se výrobky Akai začaly znovu objevovat. Nejdříve trochu nesměle v podobě jednoduchých MIDI kontrolérů k počítačům. Dnes je ve výrobním programu bohatá nabídka klávesových a...

17. 5. 2018

Warm Audio WA73-EQ

Mikrofonní předzesilovač s equalizerem.

Až na pár míst v divokých zapadlých končinách je téměř celý svět je důsledně digitalizován. Nuly a jedničky létají vzduchem, řídí vlaky, letadla a lodě, tvoří bankovní bohatství. Zvuk i obraz jsme do binární soustavy převedli už před drahnou dobou, tak proč se proboha opět vracet k nějakým těžkým plechovým monstrům sestaveným z drahých součástek a zabírající hromady místa. Do toho nepočítám kabely a síťové napájení, bez něhož tato monstra nebudou pracovat. Není lepší nadupaný notebook, který má...

27. 4. 2018

Universal Audio Arrow

Thunderbolt 3 audio rozhraní.

Pokud jste slyšeli o společnosti Universal Audio, která byla znovu založená v roce 1999, pak nejspíš víte, že se jejich produktové portfolio zaměřuje hlavně na digitální zařízení oplývající sadou analogově znějících plug-inů. Pokud vám přijde divné, že v dnešní digitální době se ještě někdo zabývá „prastarým“ analogem, tak věřte, že v oblasti zvuku je toto téma hojně diskutované a nevypadá to, že by se analog, i když digitálně vytvořený, nějak vytrácel. Firma Universal Audio si je tím, zdá se,...

Nejvyšší zástupce z nové řady USB rozhraní z dílny firmy Focusrite.

Kdysi dávno jsem v nějaké recenzi četl zajímavou nadsázku, kde autor upozorňoval, že je známkou dobrého vychování vlastnit ve studiu alespoň jeden přístroj značky Focusrite. Pokud vás napadlo proč, tak třeba proto, že Focusrite založil v roce 1985 Rupert Neve, jedna z největších ikon studiového zvuku. Nebo proto, že řada produktů této značky se stala legendárními podobně jako samotný zakladatel. Nebo jednoduše proto, že Focusrite má prostě dobrý zvuk. Pokud tomu tak skutečně je, pak se nám dnes...


13. 4. 2018

Royer R-10

Letitá technologie v moderním kabátě.

Když na počátku minulého století dva fyzikové Walter Schottky a Erwin Gerlach kromě jiného zkoumali chování vodičů v magnetickém poli, jistě netušili, že díky kmitajícímu slaboučkému kovovému pásku mezi dvěma póly magnetu budou hudebníci a zvukaři o pár let a vlastně i století schopni zaznamenávat hudbu a mluvené slovo v nebývalé kvalitě...Třetí „pionýr“ v oblasti audia – Harry Olson – pak jejich vědeckou práci zpřístupnil běžné výrobní produkci a páskové mikrofony se tak díky své stabilitě...

Předprodukční řada trojice mikrofonů Sony.

Přestože se testováním a recenzováním studiových zařízení a hudebních nástrojů zabývám již drahnou řadu let, ještě nikdy jsem neměl tu čest testovat výrobky, které teprve spatří světlo světa ve své plné kráse, a to do slova a do písmene. Po zjištění, že se bude jednat o mikrofony firmy Sony a dokonce, že nový jednopalcový vokální mikrofon je zčásti odvozen od legendy Sony C800G, bylo mé očekávání obrovské...Lampový mikrofon C800G je jedním z vůbec nejlepších a nejkvalitnějších mikrofonů na...

7. 3. 2018

Apogee One

V jednoduchosti je síla.

Vznik společnosti Apogee se datuje k roku 1985, kdy na trh přivedla dvojici antialiasingových filtrů 924 a 944. Tyto filtry měly za úkol, aby v té době nové médium CD (Compact Disc) znělo více jako analogový nosič. Lidově řečeno, aby byl zvuk „teplejší“. Firma však nezůstala pouze u filtrů a do dnešního dne se věnuje výrobě audio technologií, včetně A/D a D/A převodníků, multikanálových rozhraní a zvukových karet. V dnešní recenzi se podíváme právě na zařízení Apogee One, konkrétně na již třetí...

Zástupce třetí generace mixážních pultů firmy PreSonus.

Zdá se, že digitalizace zvukové techniky dnes dospěla ke své třetí, produktové generaci. Usuzuji tak při pohledu do portfolia firmy Presonus, která byla mimochodem založena v roce 1995. U jejího zrodu stál hudebník a producent Jim Odom, spolu se svým kolegou ze studií v oboru elektro inženýrství Brianem Smithem. Mluvím o třetí generaci mixážních pultů PreSonus StudioLive III, jejíž první generace byla představena v roce 2009. Rád bych zde řekl, že na recenzi jsem se opravdu velmi těšil a nejen...

5. 2. 2018

AKG C636

Referenční kondenzátorový mikrofon do studia i na živá vystoupení.

Už vás omrzel zahuhlaný tupý a bezkrevný zvuk některých mikrofonů low-budgetové produkce? Chcete, aby váš hlas zněl plně ve všech detailech a ve studiu měl možnost se rozvinout, protože jak je známo, je to hlavně zpěv, co muziku prodává. Co kdybych vám zkusil nabídnout jednu z důstojných možností v podobě mikrofonu C636? A kdopak že je skryt za touto značkou? Inu, nikdo jiný než rakouský mikrofonní gigant, jeden z největších výrobců mikrofonní produkce světa – AKG. Seznamte se s jejich...

Malé, noční mixování.

Soundcraft je na poli mixážních pultů již velmi zavedenou a dá se říci, tradiční značkou. Je zajímavé, že je na trhu již od roku 1973 a založili ji pánové Phil Dudderidge a Graham Blyth. Za tu dobu si jistě získal své příznivce i odpůrce. A protože boj o zákazníka je nelítostný, a protože trh nepatří pouze velkým digitálním pultům, došlo na reinkarnaci modelové řady Notepad. Pro toho, kdo by neznal tyto malé, příruční mixy z dřívějších let, si dovolím malé představení. Řada Notepad se skládá ze...

4. 1. 2018

PreSonus Studio 6|8

Kompaktně a ve vysokém rozlišení.

Firma PreSonus, původem z Ameriky, figuruje na trhu již od roku 1995. Soustřeďuje se na výrobu audio zařízení sloužícího k vytváření, nahrávání a masterování hudby. Prvním výrobkem byl kompresor DCP-8 a jeho největší předností byla možnost ovládání pomocí MIDI. Toto digitální ovládání analogového obvodu si nechal výrobce patentovat. Společnost se věnuje také vývoji softwaru, třeba takové Studio One nemusím určitě představovat. Nespornou výhodou při zakoupení některého z produktů je, že k němu...

USB systém pro hudbu a živou produkci po třetí.

Od uvedení první verze systému MASCHINE uplynula nějaká doba, a ta jen potvrdila, že softwarový program s kombinací hardwarového kontroléru může směle konkurovat čistě hardwarovému řešení. MASCHINE před lety vznikl jako konkurence k groove boxům MPC firmy Akai, které díky finančním problémům firmy měly velký útlum ve vývoji a začali technicky zaostávat. Firma Native Instruments se objevila v pravou chvíli a přetáhla stávající i nové uživatele na softwarovou stranu. Nejprve vznikl zdařilý...

21. 11. 2017

PreSonus Quantum

Zvuková karta s rozhraním Thunderbolt 2 pro montáž do racku.

Řekne-li se vícestopý záznam, vybaví se mi staré studiové magnetofony, kompaktní studia od firem TASCAM, Korg či Roland a nebo multitrackový software jako Cubase či Pro Tools. Protože náš svět pomalu ale jistě směřuje ke svému digitálnímu vrcholu, tak také vícestopý záznam audio signálu se posouvá více do digitálního „virtuálna“. K tomu je ovšem zapotřebí alespoň třech základních stavebních kamenů. Stabilní počítač se stabilním systémem, vhodný program umožňující zaznamenat více stop současně a...

Aneb za málo peněz hodně “nerozbitné” muziky.

Doba, kdy byl Lexicon Aplha klasika všech klasik, a v inzerátech z druhé ruky ji nebylo třeba představovat, protože ji každý znal, je ta tam. Já sám jsem kdysi dávno (ona to zase taková historie není), na přelomu základní a střední školy, také jednu Aplhu vlastnil. Ten důvod je prostý, po prvním opojení zjistíte, že vás limituje chybějící phantomové napájení a později je pro vás stejně malá. Pokud se ovšem bavíme o malé přenosné zvukové kartě, přítomnost phantomového napájení je podle mě...

8. 11. 2017

SPL Crimson 3

Univerzálnost na prvním místě.

Německá společnost SPL – Sound Performance Lab - je celosvětově známá výrobou kvalitních audio zařízení. Na trhu figuruje více než 30 let a k prosazení jí mimo jiné pomohla spolupráce při uvedení světově prvního 5.1 mikrofonního systému (rok 1998) a technologie Phonitor Matrix. SPL se věnuje jak analogovým, tak digitálním audio zařízením a nedávno uvedla na trh již třetí generaci zvukové karty kombinující funkci monitor kontroléru, talkback systému a řešení pro potřeby nahrávání. Řeč je o...

3. 10. 2017

Arturia AudioFuse

Výkonné mobilní audio a MIDI USB rozhraní pro počítač.

Francouzská společnost Arturia je známa mnohými překvapeními. Původní zaměření na audio software pro simulaci analogových i digitálních syntetizérů z dob minulých se postupně rozšířilo i do oblasti hardwaru. Nejprve to byly MIDI kontroléry a řídící klaviatury, později dokonce hardwarové, ryze analogové syntetizéry, přibyly sekvencery, bicí automaty a nyní je zde sofistikované audio rozhraní pro nahrávání. Byl jsem zvědav, co ze slíbeného se ve finálním produktu skutečně objeví a rád bych se s...

3. 7. 2017

RME Digiface USB

Přenosný digitální drobeček.

Světoznámou německou firmu RME znají snad všichni, kteří se alespoň trochu pohybují v oblasti digitálního zpracování zvuku. Společnost založil v roce 1996 tým německých vývojářů a dle popisu na oficiálních stránkách je každý z nich buď muzikant či audio inženýr. To je možná jeden z hlavních důvodů, proč si tato firma tak rychle vydobyla místo na trhu a je dnes známá po celém světě. Hlavním tématem portfolia RME jsou zařízení určené k digitálnímu zpracování zvuku a dnes se podíváme právě na...

Kolekce samplovaných klávesových nástrojů.

Americká firma Spectrasonics je pro mě jedním z vrcholných producentů virtuálních nástrojů. Je na trhu již od roku 1994 a jejich power-synth Omnisphere, kombinující mnoho různých možných zdrojů zvuku a basový nástroj Trilian jsou naprosto zásadními produkty ve svých kategoriích. Osobně jsem se setkal i s jejich předchůdci Atmosphere a Trilogy. Naprosto zaslouženě nadšená celkem jasně ukazuje, jakou propracovanost, komplexnost a hodnotu nástroje firmy nabízejí. Portfolio firmy není příliš...

15. 5. 2017

KORG monologue

Menší bráška analogového syntezátoru KORG minilogue.

Dnes se podíváme na nástroj KORG monologue, jakéhosi menšího jednohlasého bratra čtyřhlasého minilogue, který jsem zde nedávno testoval. Protože spousta detailů je mezi nimi podobná, zvídavější čtenáře odkazuji také na test , kde se budou moci dozvědět více. Zde se více zaměřím zejména na odlišnosti a rozdíly mezi oběma typy.Monologue je de facto přímou zmenšeninou minilogue, po stránce designu s ním sdílí mnoho stejných prvků, zejména v jeho stříbrném provedení. Firma šla ale v barevnosti...