Recenze

27. 4. 2018

Universal Audio Arrow

Thunderbolt 3 audio rozhraní.

Pokud jste slyšeli o společnosti Universal Audio, která byla znovu založená v roce 1999, pak nejspíš víte, že se jejich produktové portfolio zaměřuje hlavně na digitální zařízení oplývající sadou analogově znějících plug-inů. Pokud vám přijde divné, že v dnešní digitální době se ještě někdo zabývá „prastarým“ analogem, tak věřte, že v oblasti zvuku je toto téma hojně diskutované a nevypadá to, že by se analog, i když digitálně vytvořený, nějak vytrácel. Firma Universal Audio si je tím, zdá se, jistá a produktovou řadu rozšířila o zařízení Arrow.Zařízení dostanete v pěkné krabičce, ale s velmi skromným obsahem. Součástí je pouze karton s návodem pro připojení a nic víc, dokonce ani kabel. Samotné Arrow se po designové stránce hodně povedlo. Měří pouze 180 x 121 x 25 mm, respektive 47 mm, jelikož má zkosený tvar připomínající mixážní pult, a váží něco málo přes šest set gramů. Horní straně vévodí velké otočné tlačítko a displej. Zbytek ovládání zajišťuje osm menších tlačítek, umístěných taktéž na horní straně.Pětice konektorů, umístěných na zadní straně, čítá dva kombinované vstupní konektory TRS/XLR, dva výstupní konektory TRS a USB - C konektor s logem blesku, značící přítomnost Thunderboltu 3. Pětici konektoru ještě doplňuje dvojice umístěná na přední straně. Jedná se o TRS nástrojový vstup a sluchátkový výstup v provedení 6,3mm TRS konektoru.Thunderbolt již delší dobu není jen výsadou počítačů Apple, ale rozmáhá se i u přístrojů běžících na operačním systému Windows....


Nejvyšší zástupce z nové řady USB rozhraní z dílny firmy Focusrite.

Kdysi dávno jsem v nějaké recenzi četl zajímavou nadsázku, kde autor upozorňoval, že je známkou dobrého vychování vlastnit ve studiu alespoň jeden přístroj značky Focusrite. Pokud vás napadlo proč, tak třeba proto, že Focusrite založil v roce 1985 Rupert Neve, jedna z největších ikon studiového zvuku. Nebo proto, že řada produktů této značky se stala legendárními podobně jako samotný zakladatel. Nebo jednoduše proto, že Focusrite má prostě dobrý zvuk. Pokud tomu tak skutečně je, pak se nám dnes...

13. 4. 2018

Royer R-10

Letitá technologie v moderním kabátě.

Když na počátku minulého století dva fyzikové Walter Schottky a Erwin Gerlach kromě jiného zkoumali chování vodičů v magnetickém poli, jistě netušili, že díky kmitajícímu slaboučkému kovovému pásku mezi dvěma póly magnetu budou hudebníci a zvukaři o pár let a vlastně i století schopni zaznamenávat hudbu a mluvené slovo v nebývalé kvalitě...Třetí „pionýr“ v oblasti audia – Harry Olson – pak jejich vědeckou práci zpřístupnil běžné výrobní produkci a páskové mikrofony se tak díky své stabilitě...

Předprodukční řada trojice mikrofonů Sony.

Přestože se testováním a recenzováním studiových zařízení a hudebních nástrojů zabývám již drahnou řadu let, ještě nikdy jsem neměl tu čest testovat výrobky, které teprve spatří světlo světa ve své plné kráse, a to do slova a do písmene. Po zjištění, že se bude jednat o mikrofony firmy Sony a dokonce, že nový jednopalcový vokální mikrofon je zčásti odvozen od legendy Sony C800G, bylo mé očekávání obrovské...Lampový mikrofon C800G je jedním z vůbec nejlepších a nejkvalitnějších mikrofonů na...

7. 3. 2018

Apogee One

V jednoduchosti je síla.

Vznik společnosti Apogee se datuje k roku 1985, kdy na trh přivedla dvojici antialiasingových filtrů 924 a 944. Tyto filtry měly za úkol, aby v té době nové médium CD (Compact Disc) znělo více jako analogový nosič. Lidově řečeno, aby byl zvuk „teplejší“. Firma však nezůstala pouze u filtrů a do dnešního dne se věnuje výrobě audio technologií, včetně A/D a D/A převodníků, multikanálových rozhraní a zvukových karet. V dnešní recenzi se podíváme právě na zařízení Apogee One, konkrétně na již třetí...

Zástupce třetí generace mixážních pultů firmy PreSonus.

Zdá se, že digitalizace zvukové techniky dnes dospěla ke své třetí, produktové generaci. Usuzuji tak při pohledu do portfolia firmy Presonus, která byla mimochodem založena v roce 1995. U jejího zrodu stál hudebník a producent Jim Odom, spolu se svým kolegou ze studií v oboru elektro inženýrství Brianem Smithem. Mluvím o třetí generaci mixážních pultů PreSonus StudioLive III, jejíž první generace byla představena v roce 2009. Rád bych zde řekl, že na recenzi jsem se opravdu velmi těšil a nejen...


5. 2. 2018

AKG C636

Referenční kondenzátorový mikrofon do studia i na živá vystoupení.

Už vás omrzel zahuhlaný tupý a bezkrevný zvuk některých mikrofonů low-budgetové produkce? Chcete, aby váš hlas zněl plně ve všech detailech a ve studiu měl možnost se rozvinout, protože jak je známo, je to hlavně zpěv, co muziku prodává. Co kdybych vám zkusil nabídnout jednu z důstojných možností v podobě mikrofonu C636? A kdopak že je skryt za touto značkou? Inu, nikdo jiný než rakouský mikrofonní gigant, jeden z největších výrobců mikrofonní produkce světa – AKG. Seznamte se s jejich...

Malé, noční mixování.

Soundcraft je na poli mixážních pultů již velmi zavedenou a dá se říci, tradiční značkou. Je zajímavé, že je na trhu již od roku 1973 a založili ji pánové Phil Dudderidge a Graham Blyth. Za tu dobu si jistě získal své příznivce i odpůrce. A protože boj o zákazníka je nelítostný, a protože trh nepatří pouze velkým digitálním pultům, došlo na reinkarnaci modelové řady Notepad. Pro toho, kdo by neznal tyto malé, příruční mixy z dřívějších let, si dovolím malé představení. Řada Notepad se skládá ze...

4. 1. 2018

PreSonus Studio 6|8

Kompaktně a ve vysokém rozlišení.

Firma PreSonus, původem z Ameriky, figuruje na trhu již od roku 1995. Soustřeďuje se na výrobu audio zařízení sloužícího k vytváření, nahrávání a masterování hudby. Prvním výrobkem byl kompresor DCP-8 a jeho největší předností byla možnost ovládání pomocí MIDI. Toto digitální ovládání analogového obvodu si nechal výrobce patentovat. Společnost se věnuje také vývoji softwaru, třeba takové Studio One nemusím určitě představovat. Nespornou výhodou při zakoupení některého z produktů je, že k němu...

USB systém pro hudbu a živou produkci po třetí.

Od uvedení první verze systému MASCHINE uplynula nějaká doba, a ta jen potvrdila, že softwarový program s kombinací hardwarového kontroléru může směle konkurovat čistě hardwarovému řešení. MASCHINE před lety vznikl jako konkurence k groove boxům MPC firmy Akai, které díky finančním problémům firmy měly velký útlum ve vývoji a začali technicky zaostávat. Firma Native Instruments se objevila v pravou chvíli a přetáhla stávající i nové uživatele na softwarovou stranu. Nejprve vznikl zdařilý...

21. 11. 2017

PreSonus Quantum

Zvuková karta s rozhraním Thunderbolt 2 pro montáž do racku.

Řekne-li se vícestopý záznam, vybaví se mi staré studiové magnetofony, kompaktní studia od firem TASCAM, Korg či Roland a nebo multitrackový software jako Cubase či Pro Tools. Protože náš svět pomalu ale jistě směřuje ke svému digitálnímu vrcholu, tak také vícestopý záznam audio signálu se posouvá více do digitálního „virtuálna“. K tomu je ovšem zapotřebí alespoň třech základních stavebních kamenů. Stabilní počítač se stabilním systémem, vhodný program umožňující zaznamenat více stop současně a...

Aneb za málo peněz hodně “nerozbitné” muziky.

Doba, kdy byl Lexicon Aplha klasika všech klasik, a v inzerátech z druhé ruky ji nebylo třeba představovat, protože ji každý znal, je ta tam. Já sám jsem kdysi dávno (ona to zase taková historie není), na přelomu základní a střední školy, také jednu Aplhu vlastnil. Ten důvod je prostý, po prvním opojení zjistíte, že vás limituje chybějící phantomové napájení a později je pro vás stejně malá. Pokud se ovšem bavíme o malé přenosné zvukové kartě, přítomnost phantomového napájení je podle mě...

8. 11. 2017

SPL Crimson 3

Univerzálnost na prvním místě.

Německá společnost SPL – Sound Performance Lab - je celosvětově známá výrobou kvalitních audio zařízení. Na trhu figuruje více než 30 let a k prosazení jí mimo jiné pomohla spolupráce při uvedení světově prvního 5.1 mikrofonního systému (rok 1998) a technologie Phonitor Matrix. SPL se věnuje jak analogovým, tak digitálním audio zařízením a nedávno uvedla na trh již třetí generaci zvukové karty kombinující funkci monitor kontroléru, talkback systému a řešení pro potřeby nahrávání. Řeč je o...

3. 10. 2017

Arturia AudioFuse

Výkonné mobilní audio a MIDI USB rozhraní pro počítač.

Francouzská společnost Arturia je známa mnohými překvapeními. Původní zaměření na audio software pro simulaci analogových i digitálních syntetizérů z dob minulých se postupně rozšířilo i do oblasti hardwaru. Nejprve to byly MIDI kontroléry a řídící klaviatury, později dokonce hardwarové, ryze analogové syntetizéry, přibyly sekvencery, bicí automaty a nyní je zde sofistikované audio rozhraní pro nahrávání. Byl jsem zvědav, co ze slíbeného se ve finálním produktu skutečně objeví a rád bych se s...

3. 7. 2017

RME Digiface USB

Přenosný digitální drobeček.

Světoznámou německou firmu RME znají snad všichni, kteří se alespoň trochu pohybují v oblasti digitálního zpracování zvuku. Společnost založil v roce 1996 tým německých vývojářů a dle popisu na oficiálních stránkách je každý z nich buď muzikant či audio inženýr. To je možná jeden z hlavních důvodů, proč si tato firma tak rychle vydobyla místo na trhu a je dnes známá po celém světě. Hlavním tématem portfolia RME jsou zařízení určené k digitálnímu zpracování zvuku a dnes se podíváme právě na...

Kolekce samplovaných klávesových nástrojů.

Americká firma Spectrasonics je pro mě jedním z vrcholných producentů virtuálních nástrojů. Je na trhu již od roku 1994 a jejich power-synth Omnisphere, kombinující mnoho různých možných zdrojů zvuku a basový nástroj Trilian jsou naprosto zásadními produkty ve svých kategoriích. Osobně jsem se setkal i s jejich předchůdci Atmosphere a Trilogy. Naprosto zaslouženě nadšená celkem jasně ukazuje, jakou propracovanost, komplexnost a hodnotu nástroje firmy nabízejí. Portfolio firmy není příliš...

15. 5. 2017

KORG monologue

Menší bráška analogového syntezátoru KORG minilogue.

Dnes se podíváme na nástroj KORG monologue, jakéhosi menšího jednohlasého bratra čtyřhlasého minilogue, který jsem zde nedávno testoval. Protože spousta detailů je mezi nimi podobná, zvídavější čtenáře odkazuji také na test , kde se budou moci dozvědět více. Zde se více zaměřím zejména na odlišnosti a rozdíly mezi oběma typy.Monologue je de facto přímou zmenšeninou minilogue, po stránce designu s ním sdílí mnoho stejných prvků, zejména v jeho stříbrném provedení. Firma šla ale v barevnosti...

27. 4. 2017

Apogee Element 46

Nová řada zvukových rozhraní pro počítače Apple.

Renomovaný výrobce Apogee Electronics Corp., známý svými hi-end převodníky, ale také variantami zvukových rozhraní dostupnějšími běžným uživatelům, přichází s novou řadou Element. Ta svojí výbavou slibuje to nejlepší z vlajkové lodi Symphony I/O Mk II či o stupínek nižšího modelu Ensemble, cenovkou pak jdou ještě níže – testovaný model Element 46 spadá zhruba mezi Duet a Quartet. Pojďme si představit nejprve celou řadu Element a pak se podíváme, jak se pracuje s prostředním modelem.Nejprve...

Nová verze spektrálního zvukového editoru s novým vlastníkem.

SpectraLayers je poměrně dost specifický nástroj spadající do oblasti specializovaných úprav zvuku. Princip, na kterém pracuje, většinou není v nejrozšířenějších DAW jako Pro Tools, Logic a Cubase obsažen a spíše ho nalezneme v produktech zaměřených na technickou práci, opravy a čištění zvukových záznamů (jako např. velmi rozšířený iZotope RX a jeho součást Spectral Repair, nebo masteringový editor Steinberg WaveLab). SpectraLayers se každopádně vymezuje zvolením zcela jiného přístupu k práci...

7. 3. 2017

Arturia MatrixBrute

Nový počin známého výrobce, tentokrát v okázalém hardwarovém provedení.

Firma Arturia, známá především vývojem svých zdařilých softwarových nástrojů, založených na emulaci obvodů analogových syntetizérů (řada V-Collection a její součásti), se zhruba před dvěma lety ukázala též jako úspěšný vývojář hardwaru: monofonní syntetizér MiniBrute se stal ihned prodejním hitem. Řešení analogového nástroje se subtraktivní syntézou na bázi moderních součástek se ukázal jako velmi zdařilý už jen tím, co k tradiční struktuře přidal: Ultrasaw oscilátor, Metalizer, Brute Factor...

Druhá generace ucelené řady USB audio převodníků.

Anglická firma Focusrite je známá mezi hudebníky už dlouhou dobu. Od svého založení v roce 1985 ušla dlouhou cestu a od původního vybavení pro profesionální nahrávací studia se její směr moc nemění. Pořád se orientuje na hudebníky jak profesionály, tak také získává svými výrobky i domácí hudebníky. Firma vždy trvala na kvalitě svých výrobků a nikdy neustoupila i navzdory vyšší cenně o proti konkurenci. Ono upřímně řečeno, dobré jméno je vždy důležitější než nízké ceny a to firma Focusrite...