Ableton Live 8

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 48
Registrován: 28 bře 2004 01:36

Ableton Live 8

Příspěvek od mirek.pisa » 04 říj 2011 16:33

Zpracování smyček v nové verzi.

ObrázekKdyž v roce 1999 dva nadšenci založili v německém Berlíně firmu Ableton, byl jejich prvotní cíl vytvořit vlastní program pro tvorbu hudby na počítači. Vznikl tak program Live, jeden z prvních, který dovedl zpracovat audio materiál v reálném čase. Program si oblíbili především DJové a díky masivnímu rozšíření se tvůrcům dostalo také prostředků na další vývoj programu. Jak už to bývá, z jednoúčelového programu se stala univerzální hudební stanice, která dovede vytvořit kompletní skladbu s audio a MIDI stopami, virtuálními nástroji a efekty. S každou novou verzí přitom přibývají další funkce.

Groove engine
Pro lepší kvantizaci audio a MIDI stop je vytvořen nový Groove engine. Ten dovoluje pomocí vytvořených patternů upravit časování v reálném čase. Výrobce připravil knihovnu s desítkami patternů, stačí některé z nich vybrat a upravit časování klipů nebo celých stop. Groove engine dále umožňuje vytvoření vlastních patternů z již nahraných audio a MIDI klipů. Patterny lze ukládat a využít v jiném projektu, což se hodí například při synchronizaci strojových smyček se živou produkcí.

Warping engine
Zcela vylepšená warping technologie dovoluje lépe rozpoznat vložený audio klip a analyzovat takty a doby. Zlepšila se nejen analýza, ale hlavně zpracování časové komprese a expanze. Přibyla také možnost dodatečné změny pozice beatových značek v klip editoru a rovněž se objevilo několik nových typů pro audio warping. Beats Warp je speciálně navržen pro bicí a perkusní audio klipy. Celé skladby lze zase upravit pomocí Complex Pro, který je založen na algoritmu Élastique Pro, jenž je v současné době jedním z nejlepších algoritmů pro zpracování polyfonního materiálu.

Zvuk je po zpracování novým warping enginem znatelně lepší. Hlavní rozdíl je patrný při nastavení velkých rozdílů mezi tempem projektu a audio klipů. Zvuk je méně zkreslený a beaty jsou lépe synchronizovány s tempem projektu.
Obrázek
Looper
Ve složce efektů najde uživatel nový typ pod názvem Looper, podle něhož lze odvodit jeho funkci. Looper slouží pro nahrávání zvuku ve smyčce stylem zvuk přes zvuk, stejně jako u hardwarových zařízení. Je navržen tak, aby jej bylo možné spouštět na dálku, například jednou klávesou nebo lépe nožním spínačem, který ovšem vyžaduje externí hardwarový kontrolér. Díky tomu lze v okamžiku vytvořit rytmickou a doprovodnou figuru pro sólovou produkci.
Stačí nastavit délku smyčky a aktivovat nahrávání. Záznam lze libovolně opakovat a mazat, samozřejmě vždy s perfektní synchronizací s tempem projektu. Vytvořenou smyčku lze pouhým přetažením vložit jako klip do stop projektu. Pokud by bylo třeba, lze do projektu vložit libovolný počet Looperů a vytvořit si nezávislé smyčky se společnou synchronizací.

Nové efekty
Kromě Looperu, který je sice zařazen mezi efekty, ale jde spíše o pracovní nástroj, je v osmé verzi programu Live přidáno pět zcela nových efektů, které rozšiřují možnosti nástroje o další neotřelé zvuky.
Obrázek
Pro obnovení zvuku sedmdesátých let byl do nabídky efektů přidán Vocoder. Tento legendární efekt pracuje tak, že jeden modulátor moduluje zvukový zdroj a tato kombinace vytváří různé robotické hlasy. Lze docílit zpívajícího syntezátoru nebo efektu kruhových modulací. Jako zdroj slouží klipy stopy, do které je efekt vložen. Jako modulátor lze využít tři typy interních modulátorů a jeden externí, který zastupují jednotlivé stopy projektu včetně stopy samotné. Vocoder signál zpracovává pomocí frekvenčních pásem, kterých může být od 4 do 40 s nastavitelnou úrovní.

Pro úpravu dynamiky je vytvořen Multiband Dynamics. Jedná se o třípásmový kompresor a expander, který najde využití jako masteringový procesor, ale může také sloužit ke specifickým účelům, například jako De-esser efekt na odstranění sykavek. Má dva nastavitelné dělící kmitočty a pomocí grafického rozhraní lze jednoduchým způsobem určit prahové úrovně pro expander a kompresor. Výborná je možnost nastavení poměru mezi čistým a upraveným signálem, kterou lze použít pro takzvanou paralelní kompresi.

Do nabídky efektů přibylo zkreslení, Overdrive, které má svůj původ v kytarových krabičkách. Pomocí vstupního filtru, který je možné ovládat i v grafickém prostředí, lze vymezit frekvence zvuku a nastavením síly zkreslení určit úroveň deformace originálního signálu. Kromě korekcí lze nastavit i dynamiku signálu a tím i reakci efektu na změnu úrovně. To dovoluje vytvořit přirozeně znějící efekt, který bude citlivý vůči stylu hry, ale také velmi agresivní zvuk, kterému bude prakticky jedno, co do efektu přichází a vše maximálně zkreslí.

Mezi dynamické efekty také patří Limiter. Ten limituje vše, co se nachází nad nastavenou prahovou úrovní. Jednoduchý efekt, který dovede udržet dynamiku pod kontrolou. Hodí se pro velmi dynamické zdroje signálu a pomůže i u masteringu.

Posledním z nových efektů je Frequency Shifter pracující na frekvenční a amplitudové modulaci signálu. Pomocí nastavení LFO lze zvyšovat a snižovat frekvenci. Při malém množství modulace se docílí jemných efektů Tremolo nebo Phaser, zatímco velké modulace vytvoří disharmonické až kovové zvuky.

Vylepšení pracovních postupů
Nejenže jsou v programu Ableton Live 8 nové efekty, ale také se zlepšila celá řada funkcí, které tak dovolují s programem lépe pracovat.
Přibyla velmi žádaná funkce automatických prolnutí audio klipů v aranžovacím okně. Je nedestruktivní a pracuje v reálném čase. V MIDI editoru lze sekvence zaznamenávat krok po kroku, zlepšilo se také vkládání a střih MIDI not. Audio a MIDI stopy je možné přiřadit pod jednu skupinovou stopu. Takto lze spojit například bicí nebo vokální stopy a řídit jejich úroveň pouze na jedné společné stopě. Skupinovou stopu lze zpracovávat jako jakoukoliv jinou audio stopu, to znamená, že jsou možné všechny dodatečné úpravy efekty a mixáže.

Příjemnou vlastností je hromadná změna parametrů. Když bylo třeba například snížit úroveň na několika stopách, bylo dosud nutné každou stopu upravit samostatně. Nyní stačí označit vybrané stopy a poté jen na jedné změnit hodnotu, ostatní stopy se také upraví podle nastavené hodnoty. Nyní si lze také lépe přizpůsobit viditelnost uživatelského rozhraní na obrazovce. Nejenže se automaticky zvětší či zmenší v rozmezí od 50 do 200 %, navíc má uživatel možnost změnit tvář programu tak, aby vyhovovala konkrétní situaci. Například při hraní venku bude zapotřebí zvolit jasné rozhraní, zatímco v tmavém klubu bude lepší rozhraní temné barvy. Při hledání zvuku pomocí prohlížeče je nyní k dispozici i integrovaný náhled. Uživatel má možnost poslechnout si soubor ještě před vložením s možností přeskakování na vybrané části. To ocení především DJové při vybírání vhodné skladby při živém hraní.

Novinky v Suite 8
Vyšší verze Ableton Live je označena Suite a rozšiřuje hudební možnosti programu především více nástroji, efekty, přiloženými zvukovými knihovnami a hudebními smyčkami. Je zde mimo jiné nový nástroj Collision, který je založen na matematickém modelování perkusních a bicích nástrojů. Bicí nástroje také zastupuje rozšiřující knihovna vzorků se zvuky perkusí z brazilské a afro-kubánské hudby. Nástroj se čtyřoperátorovou FM syntézou byl generálně přepracován. Nabízí více možností v řízení oscilátorů, obálek a filtrů a díky tomu i nové zvukové barvy.

Závěr
Ableton Live 8 a Ableton Suite 8 přinášejí uživateli několik velkých změn. Především přepracovaný Warp engine, který zlepšuje zvukovou kvalitu programu. Myslím, že stávající uživatelé budou mít dilema, zda aktualizovat či nikoliv. Každopádně Ableton Live 8 stojí alespoň za vyzkoušení. Trial verze je k dispozici na stránkách výrobce.

Mirek Píša

Výrobce: Ableton
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Odpovědět