Příspěvky: 65
Registrován: 28 bře 2004 01:36

AKAI APC Mini mk2

Příspěvek od mirek.pisa »

Nová generace USB kontroléru pro Ableton Live.
16. 3. 2023

Firma AKAI je zavedená legenda mezi určitými skupinami hudebníků. Jejich samplery a grooveboxy jsou již několik desetiletí nejpoužívanějším hardwarem. Doba však pokročila a hardware nahradil software. Jedním z nejpoužívanějších programů je program Live firmy Ableton. Jedná se od DAW program, který nabízí uživatelům práci pomocí klipů, nebo jej lze použít jako klasický DAW program s lineární časovou osou.

Právě práce s klipy vytvořila Ableton Live ideální program pro živou produkci. Jenže, aby bylo možné program ovládat živě, je třeba opět hardware, který jej bude ovládat. Myš a touchpad je jedna možnost, ale to se uživatel ukliká a proto se na světě objevili hardwarové kontroléry. Jedním z prvních průkopníků byl Novation LaunchPad, který ukázal, že má smysl vyrábět kontroléry jen pro jeden konkrétní program.

Firma AKAI na to před lety zareagovala a vytvořila kontrolér APC Mini, který uživatelům nabízí matrici 64 LED padů pro spouštění klipů a 17 tlačítek pro ovládání celých scén a kanálů, prakticky totožné vlastnosti s LaunchPadem od Novation. Ovšem nebyla by to firma AKAI, aby něco nepřidala. Bonus pro uživatele je devět 60mm faderů, které mohou být přiřaditelné pro ovládání hlasitosti, panoramy, send sběrnic pro efekty a mohou pracovat jako ovladače parametrů zvolného zařízení jako jsou nástroje nebo efekty.

První generace se objevila již v roce 2009 a kontrolér byl tak dobrý, že to vypadalo, že zůstane jen u této verze. Přece jen za těch pár let se objevilo několik věcných připomínek od uživatelů a také vývoj vlastního systému MPC přinesl několik funkcí, které bylo dobré implementovat i do řady APC. V roce 2023 se na trh dostává druhá generace AKAI APC Mini s označením mk2.

První dojem
Mě osobně se líbí nový designový styl firmy AKAI, kdy černý vrchní panel lemují červené bočnice s ostrými rysy. I tlačítka nejsou kulaté, ale čtvercové, vše je krásně sladěné dohromady.

Základní ovládání zůstalo jako u první verze, matrice 64 padů kontroluje spouštění klipů v Session zobrazení programu Ableton, osm tlačítek na pravé straně má na starosti přepínání scén a osm tlačítek ve spodní části se stará spouštění zvolených funkcí pro jednotlivé kanály. Jelikož má každé tlačítko dvojí funkci, je zde ještě tlačítko Shift. Stiskem Shift v kombinaci s druhým tlačítkem se funkce aktivuje. Jednička pro firmu AKAI za přehledné popisky, kde i bez návodu uživatel rychle najde co potřebuje.

Fadery jsou krátké, ale mají solidní konstrukci. Jsou dostatečně tuhé, aby sami nejezdily a nepůsobí chatrným dojmem. Krytky jsou vyšší než na předchozí generaci, fadery se lépe ovládají, ale je tu větší riziko ulomení při házení kontroléru do tašky s notebookem.

Jeden fader je pevně přiřazen pro nastavení hlasitosti Master kanálu. Osm je určeno pro ovládání hlasitosti, panoramy, send sběrnic nebo osm parametrů nástrojů nebo efektů. Konkrétní funkce se vybírá kombinací tlačítka Shift a jednoho ze čtyř tlačítek pod kanály. Zbylé čtyři tlačítka slouží pro navigaci ve scénách a kanálech.

Aby se fadery vešly do konstrukce ne o moc větší než LaunchPad, bylo potřeba trochu ustoupit a místo čtvercových padů jsou zde obdélníkové, tak to bylo i první generace. Ve výsledku to ničemu nevadí, až na občasné stisknutí dvou pod sebou ležících padů, ale je to jen otázka zvyku.

Připojení k počítači je realizováno pomocí USB sběrnice s osazeným konektorem typ B, který je odolnější než micro USB nebo typ C. Prakticky jsem rád, že se do kontroléru vešel při celkové výšce 32 mm i s kryty na faderech. USB sběrnice se postará nejen o komunikaci, ale také o napájení kontroléru. Jelikož AKAI APC Mini nepotřebuje žádné ovladače, stačí jej připojit k počítači, počkat až si počítač nainstaluje univerzální ovladače a zapnout program Ableton Live. Ten kontrolér najde a je automaticky nastaven.

Novinky u Mk2
RGB pady
V prvé řadě je viditelnou novinkou RGB podsvícení 64 padů. První verze měla jen červenou, zelenou a žlutou barvu. Nyní je možné využít neomezenou škálu barev, 70 je přednastaveno v program Ableton. Pravdou je, že jasné barvy jsou hezky vidět, pastelové už lehce zanikaní v kombinaci šedé barvy materiálu, ze kterého jsou pady vyrobeny. Je to znát hlavně na denním světle, v šeru studia nebo na koncertě to nebude vůbec vadit. Každopádně více barev je vlastnost, která po vizuální stránce přitáhne mnoho uživatelů, jenž váhali mezi APC Mini nebo LaunchPadem, který již RGB podsvícení také má. Pady jsou z gumy nebo silikonu a celkem dobře se na ně hraje. Trochu škoda je, že nejsou dynamické. Po MIDI vysílají příkaz nota zapnuta i nota vypnuta, ale jen na nejvyšší a nejnižší hodnotě rychlostní citlivosti. Co bychom ale chtěli za ty peníze.

Drum mód
Nově AKAI APC Mini mk2 nabízí přímý přístup na dva hrací režimy. První je Drums mód. Tento režim přepne pady tak, že uživateli zobrazují osazené sloty v bicím sampleru Ableton Drum Rack. Standardně to začíná matricí 4x4 padů od levého rohu. Aktivní slot sampleru má tmavě modrou barvu, obsazené sloty jsou světle zelené a právě hrající jsou tmavě zelené. Neobsazené sloty jsou šedé. Nahrávání rytmiky je rychlé a snadné, jen tu citelně chybí možnost dynamické hry, kterou je nutné posléze dodělávat ručně v editoru.

Note mód
Pro hraní melodické a harmonické části je připraven mód Note. Ten změní tlačítka klipů na chromatickou stupnici, ve které jsou základní noty označeny červeně a zbylé žlutě. S tiskem noty se zahrané noty změní na tmavě zelenou, odpovídající noty ostatních oktáv na světle zelenou.

Rozložení tónů je možné libovolně měnit. Stačí stisknou Shift a tlačítko sedmé scény na několik sekund současně a kontrolér přejde do režimu nastavení. Zde je možné výběrem padů nastavit základní tón, jednu ze 16 stupnic, transponovat rozsah o 8 oktáv a nastavit separaci not v rámci jedné oktávy. Výborná vychytávka je, že při podržení některého padu delší dobu se začne ukazovat název funkce přímo na padech. Pady se změní v matrixový displej a na něm roluje text.

Notový mód, včetně škálování, usnadňuje hru na padech. Pokud je zvolena přímo některá stupnice a skryté noty, které do ní nepatří, tak prakticky nejde zahrát melodii, která by byla falešná.

Software
Jak je již u výrobků firmy AKAI zvykem, dostává uživatel i balíček softwaru, který může ihned použit pro svou tvorbu. V prvé řadě je to hudební program Ableton Live v omezenější Lite verzi. Oproti plné verzi má uživatel k dispozici maximálně 8 audio a 8 MIDI stop, klipy lze skládat až do 16 scén, dvě Send sběrnice do maximálně dvou efektových kanálů, s omezenější základní nabídka nástrojů a efektů. Jinak zůstává většina funkcí, které má plná verze. Pro většinu uživatelů bude Lite verze na dlouhou dobu dostačujícím programem pro vytváření hudby.

Z virtuálních nástrojů je tu připraven syntezátor Hybrid 3 od AIR Music Tech. Nástroj nabízí tříoscilátorovou subtraktivní a wavetable syntézu s fitrem, třemi modulačními obálkami, LFO modulací a propracovanou efektovou jednotkou. Aby toho nebylo málo, je v jednom balení dvakrát. Tedy je možné vrstvit dvě barvy v jednou presetu. Může pracovat ve vrstvě, nebo je možné dvě barvy mezi sebou plynule morfovat, chcete-li prolínat. K dispozici je přes 1200 presetů, ze kterých může uživatel vycházet.

Pro příznivce akustického klavíru je přidán nástroj Mini Grand. V jednoduchém rozhraní se ukrývá celkem sedm typů akustických klavírů. Perfektně zpracované vzorky v několika vrstvách a se simulací rezonancí strun při sešlápnutém pedálu zaručují dokonalý zvuk.

Kdo by raději elektrické piáno, může sáhnout po nástroji Velvet. Elektrické kladívkové nástroje jsou zde zastoupeny v pěti modelech. Fender Rhodes Suitcase, Fender Rhodes MK I a MK II Stage Pianos, Wurlitzer 200A a Hohner Pianet-T. Princip tvorby zvuku je kombinací vzorkování a dynamického matematického modelování pro co nejvěrnější barvu. Samozřejmě nechybí ani simulace aparatury, která dokresluje zvuky 60 a 70 let.
Závěr
AKAI APC Mini mk2 přináší do světa hudby další kvalitní zařízení, které se dokázalo vyrovnat konkurenci a svými novými funkcemi zaujme nejednoho uživatele. Plně barevné RGB podsvícení je velmi efektní v šeru studia a oba hrací módy dodávají inspiraci i lidem bez hudebního vzdělání. A o tom to všechno je. Hudba se má dělat pro potěšení. Kontroléry dovedou zpříjemnit relativně složitou práci s programem a uživateli urychlí učení a ovládání programu Ableton Live.

Každopádně je APC Mini mk2 kvalitně sestrojený hardware, který se může předvést i na živém hraní. Hlavně i kvůli tomu, že jeho největší síla je v Session zobrazení pro práci s klipy. Musím uznat, že jako majitel Novation LaunchPad mini se mi s APC Mini pracuje o trochu intuitivněji. I díky faderům, nebo tlačítku Shift, se kterým je možné nastavit potřebnou funkci. I když úplně nejlepší jsou oba dohromady (ještě lepší dvě APC) - na jednom stále zobrazené klipy a na druhém Note nebo Drums mód pro hraní.

Výrobce: AKAI
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Mirek Píša