AKAI MPC Touch

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 92
Registrován: 31 led 2006 09:57

AKAI MPC Touch

Příspěvek od ondra.urban »

Hudebně-produkční groove centrum v novém pojetí.
28. 7. 2016

Rodina MPC produktů firmy Akai se letos rozrostla o dalšího člena – model MPC Touch. Výmluvná zkratka MPC (Music Production Controller) se v novém produktu snoubí s označením Touch, což samozřejmě neznamená nic jiného, než dotyk. Pojďme se nyní dotknout nového empécéčka a trochu si s ním pohrát.

Na úvod
MPC je u firmy takovou ikonou, jako třeba když vyslovíte zkratku DX před fandou nástrojů Yamaha, nebo TR před Rolandistou. Původní zkratka MPC se začala vrývat hudebníkům do paměti již v roce 1988, kdy tehdy mladá japonská firma odkoupila licenci Rogera Linna (tvůrce známého automatického bubeníka LinnDrum a Linn 9000) a tím uvedla na trh vůbec svůj první přístroj tohoto typu – MPC60. Myšlenkou bylo skloubit MIDI sequencing a jednoduchý sampling (tehdy 12bitový nelineární) od jednoho balení, spolu s dnes již ikonickými gumovými pady pro pohodlné programování sekvencí a spouštění samplů. MPC řada se neustále rozšiřovala a modernizovala a zabydlela se v mnoha studiích, ale díky svému pojetí nezávislosti na dalších přístrojích i na pódiích elektronické hudby, pracující se samply a smyčkami bicích.

Posledním velkým přístrojem řady MPC byl model MPC5000 v roce 2008, nadupaný a také drahý. Zlom přichází v dalším přírůstku do řady – MPC Renaissance. Ačkoli na pohled přístroj vypadá jako další v řadě klasických, plně hardwarových a tudíž soběstačných MPC, ve své podstatě se jedná o promyšlenou koncepci propojení MIDI/USB kontroléru a nezbytného programového vybavení pro běžné počítače typu PC či Mac. Je to vcelku pochopitelný trend, vzhledem ke snaze ušetřit na vývoji a v konečném důsledku i prodejní ceně hardwaru, kdy firma Akai zúročila své předchozí zkušenosti a nabídla uživatelům kromě pohodlného ovládání přímo z MPC kontroléru i některé vlastnosti, jako známe z DAW programů. Na Renaissance navázala levnější řada Studio a konečně aktuální produkt MPC Touch.
Obrázek
Popis
Akai MPC Touch je úhledným tenkým přístrojem, provedeným na Akai v netradičním černém celomatném designu, vyjma spodku přístroje a boků, které jsou červené. Přístroj působí velmi robustním dojmem a díky pevné konstrukci i gumovým nožičkám snese na pracovním stole i trochu drsnější zacházení. Je to dobře, protože MPC Touch a další produkty této řady míří dnes především do live nasazení. V levé části vrchního panelu najdeme dominantu MPC – pady, v uspořádání matice 4 x 4. Jsou příjemně tuhé a zřejmě také něco vydrží. Jejich okraje jsou barevně podsvětlené, což velmi usnadňuje orientaci. Barevnost lze libovolně nastavovat v RGB škále v připojené aplikaci. Nad pady najdeme další s nimi související tlačítka pro přepínání bank padů a jiných funkcí.

Napravo od padů se nachází dotykový barevný LCD displej s velikostí úhlopříčky sedm palců, vedle něj pak čtveřice enkodérů Q-Link pro nastavování různých parametrů v kontextu zobrazení na LCD. Jsou zde celkem čtyři banky, takže dohromady šestnáct Q-Link parametrů. Pod displejem je zbývající sada tlačítek pro různé funkce, včetně nezbytné transport sekce (Play, Rec, Stop atd.). Je škoda, že se trochu šetřilo místem a zejména transportní tlačítka by si zasloužila větší rozměry i odsazení od ostatních. Tlačítka jsou vyrobena ze stejné hmoty, jako pady, tedy speciální gumy. Malé rozměry a blízkost rozmístění trochu napravuje fakt, že jsou též barevně podsvětlena, podobně jako pady. Velmi to usnadňuje orientaci v ovládání při stížených světelných podmínkách. Nabídku vrchního panelu uzavírá hlavní enkodér pro zadávání vybraného parametru na LCD.

Na zadní straně najdeme spínač napájení, zdířku pro napájecí zdroj, USB konektor pro spojení s počítačem, potenciometr zisku vstupního předzesilovače pro nahrávání a dvojici linkových vstupů a výstupů včetně sluchátkového výstupu s vlastní regulací hlasitosti (Monitor). Nabídku I/O panelu uzavírá MIDI vstup a výstup, netradičně provedený v 3.5 mm jacku. V balení najdeme nezbytné redukce na klasické pětikolíkové DIN konektory. Zřejmě výrobce šetřil místo, nicméně podle všeho by se klasické MIDI konektory na panel vešly. Podobné řešení uvedla Arturia ve svých krokových sekvencerech řady BeatStep, kde je to však více opodstatněné – opravdový nedostatek místa v rámci snahy o miniaturizaci.

Koncepce a LCD
Jak již bylo řečeno, MPC Touch není samostatným přístrojem. V život jej uvede až spuštěná aplikace MPC v počítači. Vlastnímu zprovoznění přístroje je třeba věnovat trochu času, instalují se ovladače LCD, dotykové vrstvy, padů a ovladačů, dále audio a MIDI ovladače zabudovaného rozhraní a samozřejmě nakonec aplikace MPC plus tovární banka samplů, která čítá slušných 20GB dat. Další je možno obstarat později na stránkách výrobce.

Novinkou oproti modelu Studio je zabudovaná zvuková karta. Nenabízí sice tolik možností, jako jiná přenosná rozhraní, nicméně plně postačí pro základní práci. Vstup pro samplování je pouze linkový, mikrofon či kytaru jen tak nepřipojíte. I tak ale nemusíte vestavěné audio (a MIDI) rozhraní využívat – MPC umožňuje využívat libovolnou kartu, kterou už s počítačem používáte, pak je MPC Touch i nadále kontrolérem a zobrazovačem, pouze zvuk směřuje jinam. Rozlišení zabudovaných převodníků je 24-bit, 44.1 kHz, vstupy a výstupy jsou nesymetrické.

Samostatnou pozornost si zaslouží dotykový LCD displej. Ten se totiž chová jako druhý (sekundární) monitor počítače, ovšem s USB připojením. Aplikace MPC sama rozloží své uživatelské prostředí na část GUI (Graphic User Interface - počítač) a TUI (Touch User Interface – MPC Touch). Většinu věcí totiž zcela pohodlně můžete ovládat přímo z MPC Touch a na hlavní monitor počítače skoro zapomenete. Samozřejmě, že GUI počítače má lepší rozlišení a velikost, ale při live provozu nemusí být počítač ani na očích, pouze plní roli motoru, který MPC systém uvádí v život.

LCD panel je vybavený dotykovou vrstvou, ikony na něm jsou přehledné a dostatečně velké, a tak spoustu práce, včetně i třeba editace samplů, lze udělat přímo z hardwaru. Zajímavě je třeba pojato zadávání hodnot vybraného parametru – stačí dvakrát poklepat a přes celou obrazovku se zobrazí virtuální potenciometr pro jemné zadání hodnoty. Vítanou novinkou jsou efekty XYFX, kdy se využívá LCD panel ve dvou osách jako kontrolér dvou parametrů – podobně jako např. na Korgu Kaoss Pad. LCD panelu zdatně sekundují jak ovladače Q-Link, tak hlavní enkodér. Ještě jedna poznámka: vzhledem k tolika věcem, co MPC Touch musí zvládnout obsloužit (dotykový panel, kontrolery, RGB LED, zvuková a MIDI karta atd.) je nutno vždy použít k napájení přibalený DC adaptér – USB port takový příkon prostě nezvládne.
Obrázek
Obrázek
MPC Software
Samotná aplikace MPC je společná všem obdobně pojatým přístrojům této řady produktů Akai. Od verze 1.9 výš je již implementována obsluha připojeného LCD panelu přímo pro MPC Touch. Koncepce odpovídá zaměření přístroje – stále se jedná ve svém jádru o jednoduchý MIDI sekvencer, zaměřený na smyčkové přehrávání v patternech. K dispozici je krokový sekvencer, Grid Editor, editor vlastních samplů, klávesových map apod. Nečekejte od přístroje MPC řady náhradu vaší DAW aplikace nebo softwarového sampleru. MPC řada byla vždy cílena na intuitivní a rychlou práci typu: nahrát sampl – zasmyčkovat - obsadit na pad - zaznamenat spouštěcí MIDI impulz do sekvenceru. Vše se dá dělat vcelku snadno a to i za běhu samotného sekvenceru. Nemá smysl zabíhat do podrobností, ale kdo MPC jednou poznal, jistě uzná, že se jedná o velmi snadný, ale účinný koncept pro tvorbu elektronické hudby, programování bicích a smyček.

Ve velkém množství dat (a že jich už se samotným přístrojem dostanete ke stažení hodně) usnadňuje orientaci Browser, který se jak z MPC aplikace, tak i z kontroléru dá přímo ovládat. Malé nedostatky by se ale našly, např. chybí trochu funkce Search (hledání), ale pokud si svou knihovnu samplů budujete systematicky, dá se v ní dobře orientovat. Je potřeba zdůraznit jednu důležitou výhodu pojetí MPC + počítač. V počítači, který můžete používat mj. jako studiový stroj, se snadno uchovají všechna data a jsou kdykoli k dispozici i pro MPC. Pokud jste chtěli něco takového udělat u čistě hardwarových MPC, znamenalo to transfer dat přes paměťová média (disky, karty) nebo USB. Zde máte vše přímo pod rukou, stačí buď samply stáhnout z internetu nebo samplovat vlastní materiál, přičemž vše je okamžitě použitelné přímo v počítači a tím i v MPC Touch.

Další výhodnou vlastností MPC software je to, že může být sám nasazen jako plug-in v DAW nebo sám hostit VST, AU nebo AAX efekty a nástroje. Tím se otevírá celá řada možností propojení se zbytkem vašeho studia v počítači. Opět zdůrazňuji výhodu okamžitého sdílení všeho se vším, neboť v rámci užité koncepce funguje MPC Touch jako kontrolér a zjednodušený, ale účelný zobrazovač.
Obrázek
Obrázek
Závěrem
MPC Touch je prvním vstupem dotykového ovládání u slibně vypadající koncepce přístrojů Akai tohoto typu. Spojuje výhodu intuitivního a pohodlného ovládání přímo z přístroje spolu s výpočetním potenciálem a úložištěm vašeho počítače. Přitom na monitor počítače při produkci vůbec nemusíte koukat, zobrazení na zabudovaném LCD panelu je přehledné a ovládání pomocí dotyku dostatečně rychlé. Nevýhodou je pak omezená mobilita – pracovat jen tak např. ve vlaku s připojeným laptopem není bohužel možné, protože MPC Touch vyžaduje externí napájení. Díky svému provedení, podsvětleným padům, LCD panelu, zabudované zvukové kartě a v neposlední řadě zdařilé MPC aplikaci, která se neustále vyvíjí, se jedná podle mne o zdařilý produkt, hodný pokračovat hrdě v barvách legendy s názvem MPC.

Výrobce: AKAI Professional
Zapůjčil: DISK Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět