AKG C636

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 38
Registrován: 29 lis 2014 12:00

AKG C636

Příspěvek od Petr Los »

Referenční kondenzátorový mikrofon do studia i na živá vystoupení.
5. 2. 2018

Už vás omrzel zahuhlaný tupý a bezkrevný zvuk některých mikrofonů low-budgetové produkce? Chcete, aby váš hlas zněl plně ve všech detailech a ve studiu měl možnost se rozvinout, protože jak je známo, je to hlavně zpěv, co muziku prodává. Co kdybych vám zkusil nabídnout jednu z důstojných možností v podobě mikrofonu C636? A kdopak že je skryt za touto značkou? Inu, nikdo jiný než rakouský mikrofonní gigant, jeden z největších výrobců mikrofonní produkce světa – AKG. Seznamte se s jejich referenčním mikrofonem C636, který si nyní dovolím představit.

Důstojný předchůdce a současnost
Starším sourozencem naší 636ky byl (a stále se ještě dá zakoupit ve zbylých skladových zásobách) AKG C535 EB, též referenční mikrofon s kardioidní směrovou charakteristikou určený pro studiovou práci i pro živá vystoupení. Primárně měl sloužit k záznamu zpěvu, ale skvěle se uplatňoval i při snímání akustické kytary, dechů a v mikrofonní soustavě například při snímání klavíru. Frekvenční rozsah měl 20 Hz – 20 kHz, disponoval velmi vyrovnaným frekvenčním průběhem (kromě zdvihu mezi 5 – 12 kHz kvůli zlepšení srozumitelnosti) a byl vybaven čtyřpolohovým přepínačem útlumů (-14 dB) a low-cut filteru (na 100 Hz). Mikrofon byl subtilnější konstrukce, která byla jemná a vyžadovala slušné zacházení. Díky ní byla C535ka i trochu náchylnější na manipulační hluk.

I AKG C636 je mikrofon jak do studia, tak i na pódia. Konstruktéři od AKG však tomuto inovovanému modelu s též kardioidní směrovou charakteristikou a ¾“ „back electret“ zlatem napařenou kapslí vtiskli jakousi „armádní trvanlivost a spolehlivost“, a to zejména právě pro terén. C636ka má již na první pohled mnohem masivnější konstrukci než jeho předchůdce. Připomíná svým tvarem těla nové modely ručních „handek“ od AKG. Hlavní devizou oproti C535 je již na první pohled masivnější, kónicky se rozšiřující tělo ze slitiny zinku v elegantním černě-matném provedení s plastickým stříbrným logem AKG. Samotná kapsle je kryta dvojitě – svrchu odnímatelnou šroubovací hlavicí tvořenou pružinovou ocelovou mříží vystlanou navíc molitanovou vložkou, zabraňující pronikání retných labiál (hlásky b, p, m) do kapsle mikrofonu a způsobující tak nepříjemné bouchance ve zvuku. Ve studiu je samozřejmě možno tyto explozívy odstranit přetočením, ale na živém vystoupení to zpátky již nevezmete. Druhá ochrana je protišumový filtr v podobě kloboučku z velejemné kovové síťoviny, připomínající jakousi zmenšenou instalatérskou součástku nasazenou přes samotnou kapsli. Tento zachytí nevhodné zvuky, které prošly hlavicí mikrofonu a eliminuje je na minimum. Klobouček není k tělu mikrofonu přišroubován jako hlavice samotná, nýbrž svým okrajem dosedá na plošku těla mikrofonu, kde jsou umístěny tři maličké magnety, které klobouček pevně drží na svém místě. Samotná kapsle pak „sedí“ v pružném kaučukovém ložisku, které umožňuje řízenou měkkou vibraci vložky a zmenšuje tak manipulační hluk mikrofonu. Zlato, kterým je potažena kardioidní kapsle, ji ochraňuje před korozí a účinkem vlhkosti. Vložka je výsledkem mnohaletého vývoje mikrofonních kondenzátorových vložek „made in AKG“.
Obrázek
Be agressive
Nechtěl bych, aby čtenář nabyl dojmu, že mikrofon C535 je nějaká dávno zasutá, prachem pokrytá legenda. Je stále dostupný, a i naše studio je jeho vlastníkem. Právě díky vlastní zkušenosti s tímto mikrofonem plně chápu nutnost konstruktérů od AKG vytvořit inovaci se stejně dobrým (a ne-li lepším) zvukem, zároveň však s tělem, které bude mnohem lépe odolávat nástrahám a krutostem živých akcí. Sami jsme se přesvědčili, že C535ka s úzkým dlouhým tělem a vyčnívající vejčitou hlavicí, nasazenou na úzké základně mikrofonu, nějaké drsné zacházení nemá moc ráda. Jednoho dne, po skončení natáčení v terénu, jsme ji totiž s kolegou uložili do kufru mezi ostatní mikrofony. Asi vše uvnitř nebylo složeno jak mělo, protože výsledkem byla na nás seslaná rána v podobě hlavice vylomené z těla mikrofonu. Sice jaktakž pomohlo vteřinové lepidlo, ale do terému se chudinka už asi nepodívá. Když srovnám tuto původní konstrukci s novější 636kou, je jasné, o co konstruktérům při inovaci šlo. Především, aby muzikanti posílali ke zvukaři co možná nejlepší náběr hlasu. Všichni víme, že kondenzátorový mikrofon podává v určitém ohledu prokreslenější a plastičtější zvuk. K němu se ale váží mnohá negativa - náchylnost ke zpětné vazbě, velká citlivost a náchylnost k manipulačnímu hluku díky třesoucímu se pódiu, silně zesíleným aparátům či bicím. Kondenzátorové mikrofony proto vyžadují navíc odpružené držáky a někteří live zvukaři z nich nadšením neskáčou.

AKG 636 je proto díky masivnímu, kónicky tvarovanému tělu, systému dvojitého tlumení zvukových nárazů a šumů a pružnému ukotvení snímací vložky (namísto výše zmiňovaného držáku) opravdu velmi odolným mikrofonem pro pódia.

Dost řečí, zvučíme, točíme a posloucháme
Abychom veškeré kvality mikrofonu opravdu důkladně prověřili a získali tak plnohodnotný obraz o našem mikrofonu, rozdělili jsme si s kolegou práci. On testoval chování a zvuk C636ky na živé akci a na mně zbylo zkoumání ve studiu. O takto nabyté poznatky jsme se posléze podělili.

Kolega použil C636ku ke snímání hlavního vokálu v komerční kapele složené ze zkušených muzikantů. Se zpěvákem, který mikrofon ten večer používal, jsem natočil tři alba autorské hudby, takže velmi dobře znám jeho kvality. Má kultivovaný baryton, bez vyčnívajích rušivých frekvencí, zvučit ho je příjemná práce. V prázdném sálu zkoušel kolega nejprve hraniční limit šumu vyjetím faderu na co možná nejvyšší hlasitost a tím též tendenci nástupu zpětné vazby. Náběh na feedback se objevil opravdu až při hodně velkém vybuzení. Kolega říkal, že odolnost je vpodstatě stejná jako u dynamických mikrofonů. Ty jsou k tomu mnohem méně náchylné než kondenzátorové a proto jsou více oblíbené. Šum mikrofonu byl za běžného provozu téměř neslyšitelný, a to i za situace, kdy zpěvák používal vokální efektový procesor. Zvukaři tak do cesty vřadil další preamp a on proto očekával nárůst šumu. Kolega si všímal též úrovně přeslechů, které by mohly negativně ovlivnit zvuk na podiu. Ke svému překvapení však nezaznamenal žádné dramatické rozdíly ve srovnání s běžně používanými dynamickými mikrofony. A to je velmi dobrá zpráva. Zvuk hodnotil jako plastický, velmi konkrétní s basy posazenými níž než u běžně použivaných dynamik (o čemž jsem se později přesvědčil i já). Rozhodně by rád tento model mikrofonu (spíše v bezdrátovém provedení) uviděl ve svém rider listu.
Obrázek
Nyní byla řada na mě. Rozhodl jsem se pro srovnávací test. Použil jsem náš AKG C636, jeho předchůdce AKG C535 a nakonec dynamiku AKG D7, která rovněž spadá mezi referenční mikrofony (pojem „referenční“ můžeme v naší hudební sféře vysvětlit jako: podávající nezkreslenou informaci o faktickém stavu či situaci, jinak „porovnávací, vztažný“). Abych opravdu slyšel vše nezabarveně, rozhodl jsem se nepoužít žádný mikrofonní preamp. Mikrofony byly zapojeny rovnou do vstupů záznamového zařízení. Testování jsem provedl na mluveném slově, protože se v minulosti při mikrofoních testech osvědčilo. Na každý ze tří mikrofonů byl natočen stejný, asi minutový úryvek mluveného slova. U žádného z mikrofonů nebyl použit útlum či filtr spodních kmitočtů. Rovněž jsem nepoužil běžně frekventovaný popfilter (síťka v rámu, umístěná před mikrofon, zamezující průniku labiál.) Chtěl jsem vidět co C636ka dokáže a jak obstojí. Ke kontrolnímu poslechu jsem použil stadardní studiová sluchátka určená pro zvukové mistry v kombinaci s monitory, určenými pro natáčení a posprodukci vážné a akustické hudby, aby byl i poslech opravdu referenční.

Musím říci, že následným poslechem jsem zjistil, že rozdíly mezi oběma kondenzátorovými mikrofony jsou minimální. C636ka i jeho předchůce C535 mají drobný zdvih ve frekveční charakteristice mezi 7 a 10 kHz. Tento zdvih zdůrazňuje přirozené pásmo lidské řeči, potažmo zpěvu. U obou mikrofonů pak frekvenční křivka už za 10 kHz padá do drobného útlumu. Je to určitě z důvodů vytvoření kulatějšího zvuku a eliminace zpětné vazby na živých akcích. Mikrofony určené zejména pro studiovou práci mají obvykle na 15 kHz zdvih (viz např. AKG 214). Výraznější rozdíl mezi mikrofony jsem zaznamenal na spodní frekvenci. C636 má poslechově méně basů než jeho předchůdce, a má také menší proximity efekt. Jeho zvuk je proto maličko odlehčenější, vyrovnanější a jasnější. Zde je ovšem potřeba říci, že mikrofon C636 je primárně určen pro zpěv, zatímco C535 byl stvořen i pro nahrávání nástrojů. Znovu musím zopakovat, že rozdíl mezi těmito dvěma mikrofony je opravdu minimální. Z poslechu vzorku posledního z trojice - D7čky - bylo okamžitě jasné, že pokles basového pásma je zde posunut výš, než je tomu u obou předchozích kondenzátorových mikrofonů. Pokles začíná místo na 100 Hz už na 200 Hz. Tato diference je pak znát na pevnosti a intenzitě pásma samotného. I tento mikrofon je však určen primárně pro zpěv. Posledním testem, který jsem provedl, byl záznam zpěvu. Šlo o ženský zpěv do akustické hudby. Zpěvačka sama má hodně sykavek a běžné kondenzátorové mikrofony, s větším zdvihem na výškách, pro ni nejsou moc vhodné ani při aktivovaném deesseru. Její problém řeší použití páskového mikrofonu, který ostrost ruší svým frekvenčním rozsahem. Při nasazení našeho C636 byla ostrost jejího hlasu velmi slušně eliminována na pohodovou úroveň. Je pak na rozhodnutí zpěváka, zda se rozhodne podobný, i když dražší mikrofon zakoupit a mít ho tak k dispozici nejen na živé akce, ale i ve studiu. Rozhodně investici všem, kteří to myslí vážně se svou muzikou, doporučuji.

Obrázek

Obrázek

Závěrem
Co se týká šumu, průniku labiál či ostrých sykavek do záznamu či jiných nežádoucích vlivů, je C636 opravdu skvěle vyzbrojena účinným dvojitým filtrem. Pokud by bylo potřeba ono spodní pásmo ještě zeslabit, disponuje C636 Low Cut Filterem na 80 Hz o 12 dB na oktávu. Za zmínku stojí ještě vysoký (na kondenzátorový mikrofon) akustický tlak: SPL for 1% THD - 150 dB. Tyto hodnoty a chování mikrofonu samotného z něho dělají opravdu výtečného pomocníka do vší nepohody běžného hudebního života a svému uživateli zvládání náročných úkolů mohou velmi usnadnit a zpříjemnit.

Výrobce: AKG
Zapůjčil: AudioMaster CZ s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět