Užitečné nástroje nejen pro zvídavé zvukaře.
28. 7. 2009
![Obrázek](./images/recenze/iphone/appscreen.jpg)
Fenoménem svého druhu v rodině chytrých telefonů je bezpochyby téměř kultovní iPhone firmy Apple. I pro něj existuje na trhu nepřeberný počet aplikací - od zcela zbytečných volně šířených zábavních nebo recesistických prográmků až po naprosto seriózní a docela drahé programové nástroje pro profesionální použití v mnoha oborech, od letecké navigace například po medicínu.
Přednosti či nectnosti samotného iPhonu ponecháme diplomaticky stranou. V tomto stručném seznámení se budeme věnovat oblasti, která se světem audiovizuální tvorby velice úzce souvisí, a to otázkám akustiky. Firma Studio Six Digital z Colorada, zabývající se mimo jiné i vývojem software, připravila pro iPhone několik zajímavých měřicích nástrojů pro rychlou orientaci v akustických parametrech, které mohou být v audiovizuální tvorbě důležité, někdy dokonce kritické. Při jejich použití se iPhone stává výkonným nástrojem pro zvukaře, filmové architekty a další profese, které v procesu tvorby ovlivňují zvukovou stránku díla.
Společné rysy
Protože se vesměs jedná o analyzátory zvukových parametrů, je zřejmé, že zvuk musí do analyzéru nějakým způsobem vstoupit. Jako primární čidlo je použit vestavěný mikrofon iPhonu, sloužící jinak k telefonování. Nutno říci, že jde o mikrofon velmi dobrý. Pro měřicí účely jsou jednotlivé aplikace vybaveny filtry, které kompenzují přenosové vlastnosti tohoto mikrofonu tak, aby jeho frekvenční odezva byla pokud možno neutrální. Také s mikrofonní citlivostí je třeba se vyrovnat, aby měření měla jasně definovanou referenci. Proto jsou všechny aplikace vybaveny i kalibrační funkcí, která již po nainstalování bere v úvahu vlastnosti vestavěného mikrofonu. K přesné kalibraci je třeba použít referenční (např. laboratorní) zvukoměr a na základě známého akustického tlaku dorovnat údaj měřicí aplikace. Je třeba upozornit na to, že je-li nainstalováno aplikací více, je nutné kalibrovat každou zvlášť, vstupní vlastnosti jednotlivých nástrojů nejsou totožné.
SPL - profesionální zvukoměr
Aplikace SPL je měřič akustického tlaku (Sound Pressure Level) vybavený všemi nastavovacími prvky obvyklými v profesionální praxi. Akustický tlak, často jednoduše interpretovaný jako hlasitost, je indikován na decibelové digitální škále. Lze jej měřit s pomalou, rychlou i špičkovou odezvou a dokonce lze indikovat i průměrnou hodnotu akustického tlaku za zvolený časový úsek - hlukovou expozici (LEQ), což je údaj důležitý zejména v měření pro účely hlukové hygieny. Podle zvolené metodiky je možné měřit s korekcí typu A (řečové spektrum), C (hudební spektrum), bez korekce nebo s pásmovými filtry pro velmi přesná měření v úzkých frekvenčních pásmech. Tento poslední způsob se využije například pro měření přesně definovaných hluků. Naměřené hodnoty lze ukládat a zpětně vyvolávat.
![Obrázek](./images/recenze/iphone/spl_back.jpg)
![Obrázek](./images/recenze/iphone/spl.jpg)
Aplikaci SPL využije hudební i filmový zvukař třeba k rychlému zjištění, zda je zvolený nahrávací prostor vůbec vhodný k natáčení z hlediska hlukového pozadí. Může si také ověřit, jak se případně projevila případná protihluková opatření.RTA - kmitočtový analyzátor
![Obrázek](./images/recenze/iphone/rta_back.jpg)
![Obrázek](./images/recenze/iphone/rta.jpg)
RTA kmitočtový analyzátor je velmi užitečným nástrojem podávajícím informaci o základních spektrálních charakteristikách prostoru. Pomůže v rozhodnutí např. o způsobu snímání v konkrétním prostoru nebo o jeho možných akustických úpravách, které je často třeba pro účely nahrávání provádět v místě improvizovaně.FFT - detailní frekvenčně amplitudový graf
![Obrázek](./images/recenze/iphone/fft_back.jpg)
![Obrázek](./images/recenze/iphone/fft.jpg)
Pohyblivý kurzor pak označí přesné hodnoty frekvence a příslušné amplitudy vyjádřené jako SPL. Tato aplikace je vybavena signálovým generátorem s nastavitelným tvarem signálu a kmitočtem. Zatímco tvar signálu se nastavuje jednoduše tlačítky, kmitočet (například referenčních 1000 Hz) není možné posuvným prvkem přesně určit, vždy vyjde hodnota o několik Hz vyšší nebo nižší. Pro vybuzení měřeného prostoru lze použít i profesionální zvukovou aparaturu se symetrickým vstupem, poněvadž stereofonní zvukový výstup z iPhonu se dá v této aplikaci přepnout na symetrický monofonní. Samozřejmostí je možnost zmrazení grafu pro detailní odečet a jeho uložení.RT 60 - měření doby dozvuku
Poslední aplikací, u níž se v tomto článku zastavíme, je měřič doby dozvuku RT 60. Doba dozvuku je důležitým parametrem pro vyhodnocení vhodnosti zvoleného prostoru k nahrávání, má vliv na srozumitelnost a navozuje v posluchači určitý prostorový vjem, který by měl být v souladu s obsahem zvukového snímku. Zjednodušeně řečeno se doba dozvuku určuje jako čas, který uplyne od okamžiku vypnutí zvukového zdroje do doby, než intenzita zvuku poklesne o 60 dB. Aplikace RT 60 počítá tento parametr automaticky z periodicky se opakujícího generování růžového šumu, přičemž provádí analýzu doby dozvuku v oktávových pásmech. Z opakovaných kalkulací je posléze vypočítán celkový průměr. Opět platí že měřicí signál generovaný interním reproduktorem není dostatečně silný a počítá se s použitím výkonnějšího externího reproduktoru.
![Obrázek](./images/recenze/iphone/rt60.jpg)
![Obrázek](./images/recenze/iphone/rt60_back.jpg)
Použití RT 60 podá poslední důležitou informaci o vlastnostech akustického prostoru. Pracovníci se zvukem se mohou po této rychlé proceduře lépe rozhodnout, jaký technologický postup v konkrétním prostoru použijí a zda je vůbec k zamýšlenému účelu vhodný.
Měřicí mikrofon
Jak z předchozího textu vyplývá, přestože mají akustické aplikace profesionální vlastnosti a splňují parametry měřicích metodik, neobejdou se pro dosažení objektivních výsledků bez externích zařízení, která zaručí patřičnou linearitu měření. Nejde jen o výkonnější reproduktor, ještě důležitější je speciální měřicí mikrofon, protože ten vestavěný může posloužit opravdu jen k rychlé orientaci. Firma Studio Six Digital si je toho vědoma a již delší dobu avizuje takový mikrofon ve své nabídce. Přestože byl však ohlášen na počátek roku 2009, dosud nespatřil světlo světa. Teprve s tímto mikrofonem optimalizovaným pro spolupráci s iPhonem, s definovanou citlivostí i kmitočtovou charakteristikou, budou měření průkazná i pro výzkumné účely. Pro rychlou orientaci na místě však vestavěný mikrofon postačí.
Nákup a instalace
Aplikace pro iPhone je možné získat výhradně prostřednictvím internetového obchodu iTunes Store. Protože je iPhone těsně navázán na aplikaci iTunes ve všem svém dalším programovém vybavení a bez iTunes jej není možné ani aktivovat, probíhá instalace zakoupených akustických programů také v rámci synchronizace s mateřským počítačem. Druhou možností je využít další typické vlastnosti iPhonu - stálého připojení k Internetu - a zakoupit aplikace přímo z prostředí iPhonu. Instalace je bezproblémová, platí se platební kartou a uživatel je posléze průběžně informován o updatech jednotlivých programů. V tom je obchodní politika firmy Apple v případě iPhonu jednotná.
Závěr
Jak již bylo řečeno, popsané akustické měřicí aplikace jsou nástrojem velmi užitečným. Rychlá orientace na místě natáčení může v některých případech zachránit projekt nebo naopak přesvědčit případné pochybovače o správnosti volby objektivní metodou. Velkou výhodou je integrace měřicích aplikací do prostředí iPhonu, protože tak má jeho uživatel svůj osobní akustický analyzátor stále při sobě, stačí ho jen vytáhnout z kapsy a použít. Také možnost odeslat z místa e-mailem potřebné grafy např. ke konzultaci je velmi přínosná. Zatímco poměr cena - výkon je jednou z nejvýraznějších předností (ceny se pohybují v řádu jednotek eur oproti tisícovým částkám za specializované hardwarové analyzátory), absence měřicího mikrofonu je zásadním, i když doufejme pouze přechodným, nedostatkem. Firma Studio Six Digital nabízí ještě další měřicí aplikace, se kterými se seznámíme zase někdy příště.
Aleš Dvořák
![](./images/redakce/2.jpg)
PROFIL AUTORA: PhDr. Aleš Dvořák
V oboru zvukové tvorby se pohybuje již více než 30 let. Mimo nutné technické vzdělání se věnoval i mezioborovému studiu umělecko teoretických disciplin na Karlově univerzitě. Pracoval v několika nahrávacích studiích i v divadelním provozu, později založil vlastní pracoviště pro střih a mastering vážné hudby, kde dodnes realizuje hudební projekty pro mnoho tuzemských i zahraničních hudebních vydavatelství. Je vyhledávaným specialistou na natáčení v reálných akustických prostorech, často se věnuje varhanní hudbě a historickým nástrojům. Realizuje i náročné symfonické projekty a rád spolupracuje jako zvukový designer na filmových dokumentech s hudební tematikou. Jeho nahrávky získávají ocenění v předních světových recenzích časopisech (Diapason, Early Music Review, Fanfare, Das Orchester...). Na svém kontě má četnou spolupráci s Českým rozhlasem i významnými hudebními vydavatelstvími a současně působí jako pedagog zvukové tvorby a zvukový režisér na Hudební fakultě AMU v Praze. Jeho odborná činnost je zacílena na umělecko estetické otázky zvukových nahrávek a na recenzní aktivity v oblasti audiotechniky.