Apogee FX Rack

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 88
Registrován: 31 led 2006 09:57

Apogee FX Rack

Příspěvek od ondra.urban »

Balík DSP a nativních pluginů v retro i moderním stylu.
26. 8. 2019

Balík plug-in modulů firmy Apogee pro DSP zpracování na vybraných rozhraních je tu s námi již od loňského roku. Letošní novinkou je ale obohacení nabídky o tzv. nativní verze, tedy o ty, které běží na CPU hostitelského počítače a jsou na rozhraní Apogee nezávislé. Spolu s nimi tvoří ale podstatu systému, který výrobce nazval DualPath, který je zaměřen na bezstarostné ovládání plug-in modulů jak při monitoringu vstupního signálu, tak při mixu. Podívejme se nyní na nabídku balíku plug-inů Apogee detailněji.

Co FX Rack obsahuje
V nabídce modulů je pětice plug-inů pro základní zpracování dynamiky a spektra signálu. Najdeme zde jak modely klasických Pultec zařízení EQP-1A (Program Equalizer), MEQ-5 (Mid-range Equalizer), tak klasický optický kompresor Opto-3A. Kromě toho jsou zde i soudobě laděné plug-iny bez historického vzoru – ModEQ-6 (Modern 6 Band Visual Equalizer) a ModComp (Modern Visual Compressor/Limiter). Moduly lze zakoupit buď zvlášť, nebo v cenově zvýhodněném balíku, případně také v nabídce se zvukovými rozhraními řady Element nebo Ensemble Thunderbolt, pro které jsou jejich DSP varianty určeny.
Obrázek

Pultec
Modeling legendárních modelů analogových přístrojů firmy Pultec není neznámá. Například známý výrobce Waves nabízí už nějaký čas plug-iny PuigTec EQP-1A a MEQ-5, které taktéž vycházejí ze svých historických předloh. Ani americký výrobce UAD, známý svými produkty založenými na akcelerovaném zpracování zvuku pomocí DSP, není pozadu. Apogee nabízí modely, které jsou plně licencovány a podporovány současnými pokračovateli původního výrobce, firmou Pulse Techniques a jejími vývojáři.

V případě EQP-1A se jedná o tzv. programový ekvalizér, který namísto detailního až chirurgického přístupu k frekvenčním pásmům signálu nabízí v podstatě jen dvě pásma: spodní shelving se čtyřmi hodnotami mezní frekvence a horní peaking se sedmi polohami pro střední frekvenci filtru. Kouzlem EQP-1A je kombinace ovladačů Boost a Atten, tedy zdůraznění daného pásma a potlačení na nízkých či vysokých kmitočtech. Zdánlivě protichůdné ovladače se vhodně doplňují a v tom právě spočívá kouzlo tohoto legendárního procesoru, který se osvědčil na bezpočtu hudebních nahrávek. Ekvalizér je to výborný, a ač byl původně zamýšlen ke zpracování celkového mixu, případně podskupin nástrojů, svoji práci vykoná také na stopách, např. na basovém bubnu nebo basové kytaře.
Obrázek
MEQ-5 je také model původního zařízení, které se s tím předchozím (EQP-1A) může vhodně doplňovat. Jedná se o ekvalizér zaměřený na střední pásmo kmitočtů, konkrétně ve dvou pásmech se zdůrazněním (Boost) a v jednom s potlačením (Dip). Nástroj se perfektně hodí opět jak na komplexní zvukový materiál (mix), tak jednotlivé stopy, např. vokál nebo kytaru.
Obrázek
Obě simulace Pultec hrají od Apogee skvěle. Modeling vychází z původního ovládání i zvuku a byl přímo u Pulse Techniques porovnáván s originálem. Hlavní doménou je osvědčené ovládání, nejsou tu žádné zbytečnosti navíc a celé to má velmi muzikální potenciál, který dokáže nahrávku příjemně okořenit i v dnešní době.

Opto-3A
Plug-in s označením Opto-3A vychází z neméně známé legendy – tzv. audio leveleru LA-3A firmy Teletronix, později Urei. Přístroje jsou založené na využití optického kompresoru, který intenzitou světla na základě amplitudy vstupního signálu omezuje dynamiku výstupu. Původní lampové obvody předchůdce LA-2A byly nahrazeny tranzistory a tím došlo k výraznému zmenšení rozměrů přístroje. Model Opto-3A opět tento na ovládání jednoduchý a zvukem veliký optický kompresor věrně modeluje. Srovnání s předlohou chybí, ale i tato simulace se hodí všude tam, kde chceme aby signál prostě „hrál“ více nahlas, tedy zejména při finálním mixu či masteringu.
Obrázek

ModEQ-6 a ModComp
Balíček plug-in modulů Apogee obsahuje také dva moderně laděné procesory. Tím prvním je moderní přístup k šestipásmové parametrické ekvalizaci. Nechybí široký rozsah přeladění pásem, stejně tak jako velký rozsah nastavení Q (jakosti) filtrů. K chirurgicky přesným nástrojům patří také vhodná diagnostika a ta je zde v podání spektrálního analyzéru nanejvýš užitečná. Vše, co „nakroutíme“ na EQ se projevuje kromě zvuku ihned také v křivce spektra. Díky kmitočtové analýze se také můžeme zaměřit na problematická pásma, která je třeba potlačit nebo vyříznout apod. Výborná je také možnost sólovat jednotlivá pásma. Moderní ekvalizér tohoto druhu vhodně kontrastuje s modelingem hardwaru. Zde žádnou předlohu nehledejme, je to precizní nástroj s využitím vizualizace spektra, který se kromě hudby hodí třeba i pro forenzní účely.
Obrázek
ModComp je opět moderním pojetím kompresoru a limiteru. Vizuální přínos je v zobrazení časového průběhu dynamiky zpracovávaného signálu s vykreslením obalové křivky toho, jak kompresor zabírá. Podobný přístup k zobrazení najdeme např. u iZotope Ozone a jeho limiteru. ModComp nabízí tři různé styly komprese, lišící se mírou zasažení do původní dynamiky. Nechybí také sidechain obvod s vlastním dvoupásmovým ekvalizérem, takže aplikace typu de-esser atd. jsou lehce dosažitelné. Kompresor nabízí kromě ručně nastavitelného zisku Makeup také automatický mód, takže jej lze využít jako samočinný leveler.
Obrázek
Obrázek

FX Rack a DuaPath Monitoring
Všech pět plug-inů se nainstaluje jak v DSP verzi, tak v nativní a to ve všech známých formátech: VST, AU a AAX. Kouzlem využití modulů je možnost nasazení přímo na vstup signálu pro záznam již s patřičným efektem, nebo téměř bezlatenční monitoring pro poslech např. na sluchátka. Klíčem k tomu je tzv. FX Rack, který slouží k dálkovému řízení akcelerovaného provozu plug-in modulů z prostředí DAW. Pokud vložíme do insertu stopy jednotlivý modul, jedná se o nativní verzi. Pokud navolíme možnost FX Rack, otevře se okno, ve kterém můžeme vytvořit kaskádu libovolného počtu zřetězených modulů. Ty ale pak neběží na CPU, ale na DSP karty. Předpokládá to mít buď některý model z řady Apogee Element či Ensemble Thunderbolt.

DualPath Monitoring je pak aplikací výše uvedených předpokladů. Tak například zpěvák se chce slyšet s kompresí a ekvalizací tak, aby měl komfortní poslech. Pokud bychom použili klasický nativní plug-in, celá cesta poslechu by byla zatížena latencí (zpožděním) v závislosti na nastavení velikosti bufferu DAW. Nabízí se tedy možnost vložit plug-in přímo do monitorovacího mixu v ovládací aplikaci zvukového rozhraní. I to je možné, ale ne už tak pohodlné, protože je třeba ovládat dvě okna – jedno pro DAW, druhé pro kartu a její bezlatenční monitorovací mix. Vtipem řešení od Apogee je to, že z okna FX Rack, které se tváří jako obyčejný plug-in chainer, ovládáme plug-iny mimo DAW, tedy ty, které běží na DSP karty. Zpěvák tedy slyší to, co potřebuje a to bez slyšitelného zpoždění. Signál pro průchodu DSP procesorem lze v prostředí DAW buď pouze monitorovat, nebo přímo nahrávat.
Obrázek

Závěrem
Balík plug-inů Apogee nabízí velmi kvalitní základní sadu nástrojů jak pro retro, tak pro moderní přístup ke zvukovému zpracování. Je dostupný všem uživatelům běžných DAW aplikací v nativní podobě, ale jejich kouzlo vynikne především ve spojení s firemními rozhraními. Pak se lze zcela spolehnout na monitoring s téměř nulovým zpožděním. Doufejme, že se nabídka plug-inů bude časem rozšiřovat. Smutná zpráva pro uživatele počítačů s operačním systémem Windows je, že plug-iny jsou dostupné pouze pro macOS.

Výrobce: Apogee
Zapůjčil: Altei s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět