Apogee HypeMiC

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 18
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Apogee HypeMiC

Příspěvek od Petr Los »

USB mikrofon studiové kvality s integrovaným třístupňovým kompresorem.
19. 12. 2019

A máme tady po kratší době další produkt od americké legendy Apogee v podobě USB mikrofonu. Jak jsem již psal v recenzi na MiC Plus, je i tento USB mikrofon určený k nahrávání tam, kde je potřeba vysoká mobilita, ale zároveň špičková kvalita zvuku.

Tento „upgradovaný“ mikrofon je určen pro práci se záznamovými zařízeními, jako jsou počítače Apple Macintosh, iPad, iPhone a PC, z čehož plyne, že je schopen pracovat na jak operačních systémech iOS, macOS, tak i na Windows. Již dávno není značka Apogee určena pouze pár zachmuřeným profesionálům z oboru profiaudio, ale naopak s nárůstem internetových aplikací přístupných široké veřejnosti, přináší svou vysokou přidanou hodnotu i do amatérské hudební či filmové sféry.

ObrázekHype Mic pohledem letmým
Mikrofon ke mně dorazil ve velice úhledné tvrzené černé látkové kazetě opatřené zipem. Ve spodní části kazety jsou v molitanových průřezech uloženy tři komponenty: samotný mikrofon, kovová rozkládací trojnožka, která umožňuje mikrofon nastavit s různým sklonem a v různém úhlu a kloubová hlavice, kterážto přišroubovaná na trojnožku, drží mikrofon v potřebném náklonu. Vše je kovové, masivní a už na první pohled víte, že se nejedná o „no name“ šmejd, kterými jsou některá místa trhu zaneřáděna až běda.

Ve vrchní části kazety, oddělené síťovou přepážkou, se nachází čtvrtý komponent. Tím je malý popfilter o průměru 80 mm. Je tvořen kovovým ráfkem s dvojitou mřížkou z jemného, taktéž kovového pletiva. Popfilter samotný je připevněn k ohebnému držáku typu „husí krk“ dlouhému 180 mm. Samozřejmě jsem již viděl popfiltery s kvalitnější mřížkou, ale pokud nejste na mikrofonu přímo nalepeni, eliminuje tento zcela dostatečně všechny retnice i jiné pazvuky. Popfilter se umísťuje mezi trojnožku a kovovou kloubovou hlavici. Je potřeba dát ho tak, aby nepřekážel samotnému připevnění mikrofonu.

Kromě těchto tři hlavních komponentů je zde ještě trojice kabelů - USB kabel (typ A), USB kabel (typ C), kabel - model „Lightning“ iOS. Nezbytná je samozřejmě příručka „Quick Start Guide“, ke které bohužel většina novopečených majitelů různých zařízení sahá až v okamžiku, kdy si opravdu neví rady. To zde však nehrozí, jak za chvíli uvidíte. Jako poslední se zde nachází imbusový klíč, kterým na spodní části trojnožky utáhnete aretační šroub zajišťující, že se vám nožky podstavce nebudou pod vahou mikrofonu rozjíždět.

HypeMic stiskem pevným
HypeMic je velikostně tvarově i konstrukčně řešený stejně jako již mnou testovaný MiC Plus. Přední strana je zaoblena, zatímco zadní je rovná. Mikrofon se směrem ke konektorům kónicky zužuje. Je dlouhý 124 mm a v nejširším místě (předěl mezi tělem a košem mikrofonu) měří 37 mm. Jeho hmotnost činí 204 g. Na rozdíl od svého předchůdce má tělo zlatě-metalízovou barvu. Koš i přední panel s ovladači je matně černý. Mikrofon má dva ovládací prvky: prvním z nich je otočné kolečko, které lze i stisknout a funguje tak navíc ještě jako přepínač. Nad tímto kolečkem je umístěn další, tentokráte menší elipsoidní přepínač. Nejvýše (těsně pod typovým označením mikrofonu) je malá třístupňová multifunkční LED škála složená z různobarevných LEDek. Tyto informují uživatele, jakou funkci zrovna ovládá.

Co lze tedy u tohoto mikrofonu ovládat? Určitě vstupní citlivost, kterou nastavujeme pomocí výše zmiňovaného otočného kolečka. Pokud jím otáčíme doprava (má velice jemný krokový chod), vstupní signál zesilujeme. O indikaci vybuzení nás informuje ona třístupňová LED škála. Nižší vybuzení = rozsvícení jedné až tří zelených LEDek. Pokud přidáváme více signálu, mění LEDky barvu ze zelené na červenou. Při třech červeně rozsvícených LEDkách je úroveň vstupního signálu na maximu a při delším setrvání by mohlo dojít k přebuzení a tím i k destrukci signálu. Optimální stav je, když svítí tři zelené LEDky a pouze při špičce problesknou červené.

Protože se jedná o USB mikrofon, musíte mít k dispozici nezbytný DAW. ProToolsy počínaje, přes Cubase, Logic a další. Pro tuto symbiózu je nutností poslech s nulovou latencí a tím též vzájemný poměr mezi přímým a nahrávaným signálem. Zde přichází jako nazavolanou další ovládací prvek – určení poměru mezi přímým signálem a signálem jdoucím z DAW. Uživatel si tak může nastavit poměr například mezi nahrávaným zpěvem (který potřebuje slyšet zřetelně) a již nahraným playbackem (zbytek kapely). K nastavení tohoto poměru slouží tlačítko nad otočným kolečkem. Poměrů lze nastavit celkem pět a jsou indikovány rozsvícením tentokráte bílých LEDek: 1. svítí levá krajní LED – 90% přímého signálu a 10% signálu z DAW, 2. svítí dvě LED nalevo – 75% přímého signálu a 25% signálu z DAW, 3. svítí prostřední LED – 50% přímého signálu a 50% signálu z DAW, 4. svítí dvě LED napravo – 25% přímého signálu a 75% signálu z DAW, 5. svítí pravá krajní LED – 0% přímého signálu a 100% signálu z DAW.

Nyní se dostáváme k nové funkci, kterou MiC Plus nedisponoval, a tím je integrovaný analogový kompresor. Vysvětlovat princip této funkce (přístroje) by bylo pro profesionály nošením dříví do lesa, ale protože je tento mikrofon určen též amatérům toužícím se také prezentovat se svými nahrávkami, tak jen několik větiček na srozuměnou. Stručně řečeno, kompresor je zařízení hlídající dynamický rozsah nahrávaného signálu tak, aby tento napřekročil úroveň a nedošlo k jeho přebuzení. Protože je nastavení kompresoru poměrně složitou záležitostí vyžadující zkušenosti, vytvořil zde výrobce kompresor se třemi stupni, čímž ovládání velice zjednodušil. Nahrávající si pak může pouhým sluchem rozhodnout, co je pro něho nejlepší.

Kompresor se ovládá stiskem otočného kolečka. Při každé volbě se rozsvítí tentokráte růžová LED. Tedy: jedna LED zleva – program Shape It s nejmenší kompresí, dvě LED – program Squeeze It se střední kompresí, tři LED – program Smash It s nejvyšší kompresí.

Na spodní straně má mikrofon dva vstupy. 3,5“ jackový výstup je určený pro sluchátkový monitoring a USB vstup (Lightning port) sloužící k propojení s externím zařízením.

Vložka mikrofonu má kardioidní charakteristiku, PureDIGITAL USB vstup s A/D – D/A převodníkem 96 kHz, 24 bit, zisk až 46 dB a disponuje sluchátkovým výstupem s funkcí Blend pro poslech s nulovou latencí.

HypeMic zvukem plným
Stejně jako v případě MiC Plus, jsem i zde zkusil mikrofon připojit ke svému staršímu iMacu se systémem Snow Leopard 10.6.8. Výrobce uvádí, že optimální operační systém pro Apple počítače je 10.9. Mně však zcela bez problémů fungoval i na mém starším přístroji. Okamžitě po propojení se objevil ve složce Sound v System Preferences. Stačilo zvolit ho jako vstup i výstup a okamžitě byl připraven k práci. Jako DAW jsem zvolil nejprve Audacity (posléze jsem u Macbook Pro využíval taktéž zcela bezproblémově Logic i ProTools).
Obrázek
Zde jsem započal testování nahráváním mluveného slova, které vždy spolehlivě odhalí klady a zápory testovaného mikrofonu. Nejprve jsem nahrál stejnou větu z knihy Václava Vlachého – Teorie a praxe zvukové techniky. První byla bez aktivace integrovaného kompresoru, další tři pak postupně s výše uvedenými stupni komprese. Co se týká barvy samotného mikrofonu, má velice příjemnou odezvu, zejména co se frekvenční vyrovnanosti týká. Zvuk je měkký, ale přitom plný a srozumitelný. Žádné ostré sykavky a hučení ve spodním pásmu, jak tomu bývá u některých USB mikrofonů. Zkusil jsem stejný úryvek nahrát pro srovnání přes klasický mikrofon s XLR výstupem a náš HypeMic se rozhodně nemusí před ním stydět.

Následovaly postupně další tři nahrávky, každá vždy s větší kompresí. Nahrávka v programu Shape It je již silnější, ale komprimace zde ještě není zcela zřetelná. Tento typ nenápadné komprese mám rád, protože příliš neovlivňuje nabíraný materiál, nýbrž mu ponechává jeho přirozenost. Výrobce bohužel nepíše (alespoň jsem na to nikde nenarazil) jaký typ kompresoru použil. Já dle charakteru zvuku myslím, že se jedná buď o VCA kompresor, nebo F.E.T. U nahrávky s použitým druhým stupněm komprese Squeeze It je již „zmačknutí“ materiálu zcela slyšitelné. Komprese má tendenci vytahovat méně slyšitelné zvuky na pozadí – v tomto případě dozvuk místnosti či nádechy. Zvukově je však kulatá a plná. Třetí stupeň Smash It má již vysokou strmost komprese a pomalý Release a viděl bych ho vhodný zejména pro natáčení hlasitých zdrojů audiosignálu, jako jsou třeba bicí, zkreslená kytara či baskytara.

Ukázka 1 - bez komprese
Ukázka 2 - komprese 1
Ukázka 3 - komprese 2
Ukázka 4 - komprese 3
Je na rozhodnutí nahrávajícího, jaký požaduje výsledný zvuk, a tedy jakou kompresi použije. Může samozřejmě natočit čistý zvuk bez komprese a dynamicky materiál ošetřit až při mixu. Komprese však neslouží jen k dynamickému „pohlídání“ nahrávky, ale je zhusta využívána jako jeden z hlavních prvků pro tvorbu barvy výsledného zvuku. Ošetření vstupního signálu dobře též uvidíte na obrázku z ProTools, kde je z waveformu jednotlivých ukázek dobře patrné jejich dynamické zpracování.
Obrázek

HypeMic soudem všelidovým
V závěru recenze na předcházející model MiC Plus jsem napsal, že firma Apogee nabízí výtečnou, téměř referenční kvalitu zvuku i provedení za velmi rozumnou cenu namísto plastového šrotu, který občas „něco dělá“. Za tím si nyní stojím ještě více. Naprosto špičkové provedení mikrofonu samotného a jeho skvělé nezničitelné příslušenství dělají i bez kompresoru z tohoto maličkého, ale ohromně účinného přístroje skvělého pomocníka všude tam, kde je potřeba něco zaznamenat, ať už pro různá média, či pro další použití třeba ve studiu. Kompresor ještě více rozšiřuje dynamické možnosti snímání v terénu, v koncertním sále, či v kanceláři. Navíc jeho kompatibilita je velmi široká a důsledně propracovaná. Minule jsme byli v Plusu, ale dnes jsme už Hype...

Výrobce: Apogee
Zapůjčil: Altei s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět