USB mikrofon s A/D – D/A převodníkem od americké legendy.
3. 12. 2018
Kdo z uživatelů počítačového recordingu by neslyšel o americké firmě Apogee? Tento výrobce přináší na trh skvělé audiokarty s vynikajícími převodníky, které jsou synonymem spolehlivosti, špičkového provedení a kvalitního zvuku. Zpočátku své existence se inženýři z Apogee zaměřovali především na výrobu přístrojů určených převážně pro profesionály, ale postupem času se v jejich portfoliu objevila i audiozařízení určená pro homerecording.
Takovým šikovným pomocníkem je i USB mikrofon Mic Plus, určený pro široké použití ve spolupráci s různými dnešními záznamovými zařízeními jako jsou iPhone, iPad, počítače s operačním systémem macOS i Windows. Všechny tyto přístroje se těší velké oblibě zejména mezi mladými uživateli.
Co skrývá box?
Uvnitř krabičky nalezne uživatel v pěnovém pouzdře kromě samotného mikrofonu i celokovový rozkládací „tripod“ stojánek, na který lze pro lepší stabilitu a manipulaci mikrofon umístit. Tripod je do jisté míry stavitelný a umožňuje tak směrování mikrofonu například při natáčení mluveného slova. Kromě stojánku se v pouzdře nachází i kovová redukce, díky níž je mikrofon upevnitelný i na běžný mikrofonní stojan. Uživatel pak může v domácích podmínkách natáčet třeba akustickou kytaru či zpěv. Jedinou nevýhodou je krátký USB kabel. K dispozici jsou v boxu tři kabely – USB kabel (typ C), USB kabel (typ A) a kabel „Lightning“ iOS. Samozřejmostí je příručka pro „Rychlý start“, kde je uživatel v krocích informován, jak postupovat při zapojení a práci s mikrofonem.
Mikrofon samotný (s integrovaným A/D a D/A převodníkem) disponuje celokovovým tělem, jehož zadní část je plochá, takže pokud ho položíte na stůl, neskutálí se. Předek mikrofonu je zaoblen a směrem ke konektorům se kónicky zužuje. Vrchní část mikrofonu tvoří koš kryjící mikrofonní vložku. Pod košem je natištěno typové označení mikrofonu a pod ním je umístěna tří LEDková indikační škála informující uživatele o parametrech natáčení. Pod touto škálou se nachází spínač pro aktivaci nulové latence playbacku routovaného do připojených sluchátek. Ještě níže je pak otočný poteciometr, kterým nastavujeme vybuzení mikrofonu, nebo stiskem potenciometru signál zamutujeme. Na spodní straně, tam kde mají normální mikrofony XLR konektor, je USB výstup a 3,5“ jackový výstup, určený pro monitoring přes sluchátka. Maximální SPL mikrofonního preampu je 130 dB (1% THD at 1kHz), citlivost pak činí 36 dBfs (94 dB SPL. 1 kHz), noise level je -108dBfs (A) at 0 dB gain a maximální gain preampu je 46 dB. Vložka má kardioidní charakteristiku, frekvenční rozsah se mi bohužel nepodařilo na webu výrobce nalézt, ale vzhledem k vysoké kvalitě převodníků bych si tipnul na 20/50 Hz až 20 kHz. Samotné nahrávání probíhá ve 24 bitech/96 kHz.
Protože nevlastním ani iPad či iPhone, nabízela se mi jediná alternativa, to jest připojení k počítači. V mém případě to byl nejprve Macbook Pro se systémem 10.13.6 High Sierra. Výrobce doporučuje na potisku krabice systém 10.9 a vyšší, ale já jsem na webu nalezl, že podpora je dokonce od systému 10.6.4, což je výborné pro lidi, kteří stále vlastní a pracují na starších počítačích se systémem Snow Leopard 10.6.8. Já k těmto zatvrzelcům patřím též. Dokonce mnohem více práce dělám na těchto starších modelech a nový MacBook Pro si nechávám jen na určité operace v nových softwarech.
Není třeba instalovat žádné drivery. V okamžiku, jakmile připojíte náš Mic Plus k počítači, rozsvítí se uprostřed třísegmentové škály tmavě modrá LED, která signalizuje, že je mikrofon napájen. Nyní stačí provést jednoduchý úkon: v System Preferences vyvoláte funkci Sound a v políčku Input i Output zaškrtnete MiC Plus. Modrá LEDka na mikrofonu se přepne na zelenou, která indikuje aktivní stav mikrofonu připraveného k nahrávání. Pokud nyní na mikrofon záškrábete, v okénku Sound uvidíte pohyb škály v Input Volume a na mikrofonu se vám budou rozsvěcet zelené LED dle intenzity buzení mikrofonu. Pokud je signál v pořádku, zelená škála se pohybuje od jedné až ke třem zeleným LEDkám. Pokud je signál silnější, pak se LEDky barví nejprve do žluta a nakonec do červena. Červené LED signalizují, že je vstupní signál přebuzen a tím pádem nepoužitelný. Sílu tohoto vstupního signálu nastavíte otočným potenciometrem, který je umístěn nejspodněji na těle mikrofonu. Pracuje celkem spolehlivě a umožňuje poměrně jemné nastavení. Když tento potenciometr zmáčknete, mikrofon se zamutuje. Muting je signalizován přerušovaným blikáním zelené LEDky.
Monitoring samotného nahrávání umožňuje bezlatentní výstup v podobě 3,5“ jackového výstupu, určeného pro sluchátka. Dá se říci, že mikrofon je vlastně velmi kvalitní audiokartou, která zaručuje komfortní nahrávání. Pokud budete postupně mačkat tlačítko umístěné pod škálou LEDek, změní tyto barvu ze zelené na modrou. Po stisku se spouští nejprve první LEDka, pak dvě, pak třetí vprostřed, pak druhá a třetí a nakonec pouze třetí. Tedy celkem pět pozic. Tímto přepínáním si uživatel nastaví vzájemný poměr mezi playbackem již nahraného materiálu a nově natáčeným signálem. Velice šikovné. Jen jedna věc je zajímavá. Po celou dobu vaší práce s mikrofonem nejenže musí být aktivován Sound ze System Preferences, ale musí být stále na ploše nebo být umístěn v Docku. Nestačí tedy pouze zaškrtnout v nabídce MiC Plus, ale nesmíte ho vypnout. Náš MiC Plus funguje se všemi možnými multitrackerym jako Garage Band, Audacity, Logic Pro, Pro Tools apod. V manuálu ho výrobce představuje ve spojení právě s Garage Bandem. Zřejmě právě pro jeho dostupnost a jednoduchost práce. Navíc je oblíben mezi mladými tvůrci audií.
Velké plus s MiC Plus
Během hledání informací jsem narazil na webu na jednu recenzi. Bylo to pro nějaký web o příslušenství pro počítače, tablety apod. Autor zde píše, že není možné tento mikrofon srovnávat s klasickými XLR mikrofony, protože je menší, disponuje menší kapslí apod. Já si naopak myslím, že USB mikrofon v ceně téměř sedmi tisíc by měl být srovnatelný s normálním mikrofonem. Myslím, že tato myšlenka by se ani pánům z Apogee nelíbila. Proto mě zajímalo, jak se bude mikrofon chovat v různém prostředí. Jaký bude zvuk a přeslechy? Vyzkoušel jsem ho celkem ve třech zvukově odlišných prostorách. Jednou byla malá místnost bez jakéhokoliv zatlumení (ukázka č. 1), druhou pak moje učebna, částečně zatlumená (ukázka č. 2) a posledním prostorem bylo nahrávací studio (ukázka č. 3). Testoval jsem na mluvené slovo (úryvek této recenze). Mikrofon samozřejmě neumožňuje použití jakéhokoliv hardwarového kompresoru či equalizeru, čímž je nahrávající dost omezen. Jako poslední jsem natočil v učebně krátkou ukázku kontrabasu. Byl jsem zvědav, jak si malá kapsle MiC Plus poradí s hlubokými kmitočty basy. Žádné ze snímání neprobíhalo z mikrofonního stojanu, ale využil jsem pouze tripod. Chtěl jsem vidět, jak bude mikrofon reagovat na okolní prostor. Po poslechu jsem byl velmi mile překvapen kvalitou barvy zvuku. Žádný syčivý uprskaný zvuk, ale pěkně jemná, prokreslená a přitom hladká odezva. Mikrofon samozřejmě reagoval na odrazivost jednotlivých místností. Mohu však říci, že ani jedna z ukázek není nepoužitelná. Samozřejmě, že nahrávka ze studia je nejlepší. Mile jsem byl překvapen zvukem kontrabasu. Zejména pak jeho spodními kmitočty, o kterých jsem si myslel, že je mikrofon není schopen sejmout. Jsem přesvědčen, že náběr je stejný, jako kdybych použil jakoukoliv půlpalcovou mikrofonní tužku. Ano, ve spojení s kvalitním kompresorem bych asi dosáhl ještě hladšího náběru, ale rozdíl by nebyl zase tak dramatický. Při použití MiC Plus může uživatel točit v podstatě kdekoliv cokoliv. A to bez nutnosti tahat s sebou zvukovou kartu, mikrofon, kabely a mikrofonní stojan.
Prázdná místnost UčebnaStudioKontrabas - učebnaZávěrem
Domnívám se, že firma Apogge vyšla vstříct všem uživatelům moderních komunikačních přístrojů a v podobě MiC Plus je opět o trochu osvobodila. Nabízí výtečnou, téměř referenční kvalitu zvuku i provedení za velmi rozumnou cenu. A to není v dnešní době plastových „radobyudělátek“ jen tak něco. MiC Plus využijí všichni lidé, kteří potřebují nahrávat mluvené slovo, učitelé jazyků a hudby, využijí ho též muzikanti, kteří pomocí něho budou zaznamenávat své nápady či aranže, nebo přímo celá dema. Může poskytnout zpětnou vazbu dirigentům, kteří se tak mohou k provedení skladeb vracet. Buďte tedy i vy v Plusu...
Výrobce: Apogee
Zapůjčil: Altei s.r.o.
Petr Los
Ceny můžete porovnat na Zbozi.cz
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.