Modulární zvukové rozhraní nejvyšší kvality s rozhraním Thunderbolt.
18. 6. 2018
Není to zase tak moc dávno, co jsme se podrobně seznámili s vlajkovou lodí amerického výrobce Apogee v podobě zvukového rozhraní Symphony I/O Mk II. Tehdy testovaná varianta byla vybavena rozhraním DigiLink pro použití se systémy Pro Tools HD. Dnes se podíváme na jeho další variantu, která přichází s označením 2x6 Special Edition. Jelikož se nejedná o převratné změny a základní fakta zůstávají, zaměříme se na novinky a odlišnosti.
Základní fakta
Zevrubný popis hardwaru naleznete v předchozí recenzi na Symphony I/O Mk II, uveďme proto odlišnosti: testovaný model Apogee Symphony I/O Mk II přichází vybaven rozhraním Thunderbolt pro komunikaci s počítači Apple. Hned dva tyto porty jsou umístěny na zadním panelu přístroje pod výdechem ventilátoru chlazení. Jedná se o Thunderbolt první generace, takže vystačíme i se staršími počítači Apple a to včetně modelů MacBook nebo Mac Mini. Podmínkou je operační systém macOS X 10.5 a vyšší. Rozhraní Thunderbolt využívá standardní kabely a je zpětně kompatibilní s druhou i třetí generací (u verze Thunderbolt 3 s odpovídající redukcí z USB-C).
Modul 2x6 SE
Podstatnou novinkou hardwarové povahy je uvedení modulu 2x6 Special Edition. Ten může být pro nové kupující již předinstalován, jako to bylo u právě testovaného modelu, nebo dokoupen jako alternativa ke stávajícím modulům pro instalaci do jednoho ze dvou slotů. Na čelním panelu Symphony I/O Mk II přibyl štítek s logem a názvem modulu. To podstatné ale najdeme na zadní straně: modul 2x6 SE je vybaven dvěma analogovými vstupy s linkovou úrovní, které lze softwarově přepínat mezi studiovou (+4 dBu) a komerční (-10 dBV) úrovní. Vstupy jsou v provedení XLR konektorů. Dále zde najdeme 25pinový konektor D-Sub, který zprostředkovává výstup šesti analogových kanálů s linkovou úrovní. Hodí se např. pro připojení až třech párů poslechových monitorů nebo např. sestavy 5.1 pro monitoring prostorového zvuku. Pro „rozpletení“ na standardní XLR nebo Jack konektory je však potřeba dokoupit kabeláž.
Výrobce zdůrazňuje, že nový modul 2x6 SE je zcela unikátní co se týče kvality A/D a D/A převodu. Už uvedené hodnoty celkového harmonického zkreslení a šumu (THD+N) na vstupu jsou výmluvné: -116 dB při úrovni signálu 23 dBu a zkreslení 0,00016 % slibují mnohé. Také vstupní dynamický rozsah 124 dB při váhování fyziologickou křivkou A je špičkový. Pro srovnání: letitý převodník Avid 192 I/O, dlouho považovaný za standard studiové kvality, dosahuje hodnoty THD+D -109 dB a dynamický rozsah 120 dB.
Co se týče výstupu, zde jsme na tom ještě o něco lépe: D/A převod s THD+N -118 dB a dynamický rozsah 131 dB (A) je opravdu špička. Zaměření modulu je tedy hlavně na jakostní poslech mixu a mastering. Právě tak výrobce modul prezentuje a porovnáním uvedených hodnot, které jsou dle jeho vyjádření garantovány laboratorním měřením, s výrobky konkurence vychází jednomyslně ve prospěch Apogee. Ke srovnání kvality převodu D/A posloužil převodník RME M-32 DA.
Symphony Control
Druhá novinka Symphony I/O Mk2 je softwarové povahy. Původní ovládací software Maestro byl nahrazen novým s názvem Symphony Control. První viditelnou změnou je zcela nové, tmavší grafické provedení, které mně osobně sedí mnohem více, než strohé, až bledé provedení původního Maestra. Symphony Control umožňuje mnohem přehlednější ovládání všeho, co se týká konfigurace vstupů, výstupů, vnitřních nízkolatenčních mixů (až čtyř) a celkového routingu. Všechny parametry vidíme v jednom okně, odpadla tak trochu nepřehledná koncepce karet u softwaru Maestro.
Nechybí také pohodlné ovládání poslechu včetně funkcí Dim, Mono, Mute. Skvělá je též sekce Talkback, kdy pro dorozumívání můžeme využít vestavěný mikrofon MacBooku. Líbí se mi také koncepce FX sendů. Symphony I/O Mk II sice neoplývá hardwarově akcelerovanými vnitřními efekty, ale lze využít libovolný efekt v DAW a ten poslat pomocným výstupem například do sluchátek zpěváka. Dosažitelná latence vnitřního hardwarového mixu je 1,35 ms, minimální dosažitelná latence přes DAW je pak přibližně dvounásobná, ale záleží na počtu vstupních a výstupních kanálů a náročnosti DAW projektu, včetně počtu použitých plug-in efektů.
Podstatné změny se odehrály také na úrovni driverů samotných – nově lze zřetězit až dva převodníky Symphony I/O Mk II a využít tak max. 64 vstupních a 64 výstupních kanálů, samozřejmě v závislosti na osazení I/O moduly. Všechny základní funkce celého systému lze řídit jak z plné aplikace Symphony Control, tak z jeho okna Essentials, kde jsou k dispozici jen základní parametry. Další alternativu nabízí samozřejmě čelní dotykový panel přístroje, ale nově lze využít též hardwarový USB ovladač Apogee Control, který známe z nižších řad produktů Apogee. Tak lze pohodlně ovládat např. úroveň poslechu a Talkback bez nutnosti mít otevřené okno Symphony Control.
Závěr
Testovaný produkt Apogee Symphony I/O Mk2 se mi dostal do rukou podruhé, ale tentokrát s podporou nových hardwarových i softwarových vylepšení. Musím říci, že co se kvality nabízených vlastností týká, jedná se stále o špičku a nový modul 2x6 SE je podle mne bezkonkurenčním počinem v dané třídě a cenové hladině. Nabízí špičkovou kvalitu A/D a především D/A převodu, která je opravdu znát a to tak, že ji vlastně neslyšíte. Převodníky jsou naprosto neutrální, nic nezkreslují a nebarví a dávají tak naprosto čitelný obraz toho, co máme poslouchat. Samozřejmě, že využití tohoto kvalitního modulu vyžaduje neméně kvalitní monitory. Z důvodu úspory místa se na panel modulu vešly výstupy pouze na D-Sub konektoru, což ve velkém studiu nevadí, na cestování je však potřeba mít s sebou odpovídající kabeláž. Také ovládací software Symphony Control přišel zcela přepracován a oproti svému předchůdci nabízí mnohem snazší a přehlednější ovládání všech funkcí.
Výrobce: Apogee
Zapůjčil: Altei s.r.o.
Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.