Apogee Symphony I/O

Odpovědět
ales.dvorak
Příspěvky: 48
Registrován: 11 úno 2004 14:19

Apogee Symphony I/O

Příspěvek od ales.dvorak » 29 lis 2011 09:16

Nevídaně univerzální rozhraní.

Svět spěje k univerzalitě. Je to dobře vidět na nejrůznějších multifunkčních výrobcích, které ani jednu ze svých funkcí nedělají dobře. Víceformátové přehrávače nebo hudební programy „vše v jednom“ jsou jen malým příkladem tohoto trendu. Výrobek, kterým se budeme dnes zabývat a představíme si jej, takový není. Jde o promyšleně systémové řešení, které lze ušít na míru produkčnímu systému až po zakoupení, ale také modifikovat, pokud se produkční systém změní. Seznámíme se se Symphony I/O, zvukovým rozhraním firmy Apogee Electronics, které lze považovat za vrchol výrobního programu firmy.

Apogee Electronics má bohatý výrobní sortiment špičkových produktů z oblasti profesionálního zpracování zvuku, které jsou ozdobou studií po celém světě. Ať jde o přenosná zařízení pro malá studia, popřípadě mobilní aplikace nebo o ucelené systémy pro velká zvuková pracoviště, uživatelé mohou vždy očekávat mimořádnou zvukovou kvalitu. Symphony I/O si tuto kvalitu samozřejmě zachovává. Mimo to je však představitelem nového směru v konstrukci i
způsobu práce. Tento směr v následujících řádcích stručně představíme. Uveďme hned na počátku, že systém je koncipován pro platformu Mac OS.

První dojem
Symphony I/O je krásný výrobek. Zachovává základní rysy firemního designu, ale jde ještě dále, což souvisí i se způsobem ovládání, který si později přiblížíme.
Obrázek
Na matně kovovém čelním panelu, který je uprostřed přerušen velkým a přehledným zobrazovačem, nenajdeme nic zbytečného. Rozměrné firemní logo na levé straně slouží zároveň jako provozní indikátor v součinnosti s tlačítkem, které je vhodné nazvat spíše iniciátorem bootování než vypínačem. V oblasti zobrazovače zaujmou dva otočné a stlačitelné enkodéry pro zadávání základních operačních funkcí, dvě osmice indikátorů úrovně s univerzálním určením a velký údaj informující o pracovní vzorkovací frekvenci, který je doplněn informací o aktuálním způsobu synchronizace. Zcela vpravo lze připojit dvoje nezávisle adresovatelná a ovladatelná sluchátka.
Obrázek
Zadní strana přístroje v ničem nepřekvapí, jsme-li předem informováni o modulární koncepci vstupů a výstupů. Pro vstupní a výstupní karty jsou na zadním panelu připraveny dva sloty, neměnné zůstávají konektory pro připojení Symphony k počítači, popřípadě pro spojení několika rozhraní do jednoho funkčního celku a konektory pro synchronizaci s dalšími digitálními zařízeními. Chladicí ventilátor prozrazuje, že uvnitř přístroje je obrazně řečeno práce nad hlavu a zároveň odkazuje toto zařízení spíše do oddělené (a klimatizované) strojovny než přímo k pracovnímu stolu. Funkce konektoru s názvem Ethernet může být nejasná, protože pro jeho využití zdánlivě není důvod. Výrobce prozrazuje, že je určen k pozdějšímu využití. Uvidíme.

Design Symphony I/O působí velmi vkusným a střízlivým dojmem. Je vidět, že přístroj je i svým vzhledem určen do profesionálního prostředí.

Modularita
Dva sloty pro vstupní a výstupní karty s příslušnými terminály dávají možnost konfigurovat Symphony pro konkrétní způsob nasazení v závislosti na koncepci a vybavení studia. Uživatel má možnost výběru vstupní a výstupní konfigurace v různorodé kombinaci analogových a digitálních vstupů a výstupů. V případě digitálních vstupů a výstupů je poměrně široká možnost volby formátů, a to včetně optických. Základní a patrně nejčastěji používané terminály (analog a AES/EBU) jsou provedeny, jak je v této kategorii přístrojů obvyklé, jako kompaktní konektory D-Sub 25, což šetří místo a spíše odpovídá použití Symphony v pevné instalaci. Pro mobilní nasazení a pro studia, kde použití těchto konektorů není běžné, je nutno podle potřeby použít přechodové kabely.

Koncepce vstupů a výstupů je navržena pro převažující technologii vícestopého záznamu a reprodukce s využitím analogového či digitálního směšovacího stolu. Pokud není z nejrůznějších důvodů mixážní stůl použit, existuje možnost osadit Symphony i mikrofonními předzesilovači. Velkou výhodou je to, že Symphony je možné využít při vhodné volbě vstupní a výstupní kombinace jako špičkový A/D a D/A převodník. Zejména ve spojení s DAW typu Logic nebo Pro Tools jde o vynikající řešení. V případě starších verzí Pro Tools je to dokonce možnost, jak obejít proprietární hardware firmy Digidesign, o jehož vlastnostech se již dlouho vedou odborné debaty.

Univerzalita
Největší novinkou, s níž Symphony I/O přichází, je možnost jednoduše volit funkční módy v závislosti na tom, v jakém pracovním režimu potřebujeme přístroj využít. Tato možnost je ve světě zvukových rozhraní v této míře unikátní. Některé výrobky firmy Apogee (a jistě i řada dalších) disponovaly několika funkčními možnostmi, v případě Symhony se však jedná o softwarové přeprogramování (vlastně reboot) přístroje do konkrétního funkčního módu. Význam tohoto řešení nespočívá jen v možnosti změnit funkci při změně vybavení nebo koncepce studia, ale v případě menších a univerzálních pracovišť skýtá i možnost použít studiové rozhraní pro mobilní účely třeba s přenosným počítačem vybaveným odlehčenou verzí softwaru nebo dokonce zcela samostatně.

Apogee Symphony I/O lze tedy použít v módu Symphony pro spolupráci s DAW prostřednictvím PCI nebo Mobile Express karty, v módu Pro Tools HD spolupracuje se systémem Pro Tools HD. Nejnovější firmware nabízí funkční mód USB Audio, kdy se Symphony změní ve zvukovou kartu (o původu tohoto nepřesného označení jsem již několikrát psal) pro univerzální použití. Posledním módem je funkce zcela samostatného A/D a D/A převodníku v závislosti na instalovaném vstupním a výstupním modulu.

Nastavení a ovladání
Vraťme se o několik odstavců zpět, kde jsme hovořili o vnějším vzhledu Symphony. Jednoduchý a kompaktní vzhled čelního panelu je způsoben mimo jiné tím, že neobsahuje téměř žádné ovládací prvky. Je tomu skutečně tak, prakticky celé ovládání a nastavení parametrů je svěřeno obslužnému softwaru Maestro 2. Tento program je variabilním ovládacím prostředím pro výrobky Apogee, které se vzhledově i funkčně přizpůsobuje konkrétně připojenému rozhraní. V případě Symphony I/O se proměňuje i v závislosti na zvoleném funkčním módu a slouží ke kalibraci a měření vstupních a výstupních úrovní, nastavení základních parametrů jako jsou vzorkovací frekvence a způsob synchronizace, řeší i přiřazení virtuálních vstupů a výstupů k fyzickým a obsahuje i virtuální mixér pro vytvoření pracovního nebo poslechového mixu. Tyto vlastnosti jsou celkem obvyklé. Za zmínku však stojí fakt, že celý ovládací program je řešen přehledně a v maximální míře jednoduše. Připomeňme například maticové přiřazování vstupů a výstupů. To však nemění nic na tom, že je nutné se s obsluhou dokonale seznámit a principy ovládání dobře pochopit. Program Maestro 2 je připraven i k ovládání více jednotek a může tak tvořit řídicí centrum rozsáhlých studiových systémů.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Enkodéry na čelním panelu jsou určeny k řízení toho nejpotřebnějšího, tedy těch funkcí, které jsou pro provoz opravdu nezbytné, jako je např. hlasitost poslechu, změna funkčních módů, vzorkovací frekvence a synchronizace. Aktuální hodnota je vždy čitelně zobrazena na OLED displeji. Ovládání má ještě jednu zvláštnost a tou je (mimo módu USB Audio) možnost oddělit ovládání od audio signálu. Terminál USB může totiž sloužit pro připojení zcela jiného počítače s programem Maestro. Může to být třeba notebook umístěný ve zcela jiné místnosti a ovládaný nezávislou osobou. Mistr zvuku se tak těmito záležitostmi nemusí zabývat. Pro použití v samostatném režimu lze řídicí počítač po nastavení parametrů odpojit.

Symphony I/O v praxi
Zvukové rozhraní Symphony I/O jsem testoval jednak ve spojení s některými DAW na platformě Mac OS a jednak s vícestopým rekordérem JoeCo Black Box v provedení s digitálními vstupy a výstupy AES/EBU. Praktickým zkouškám předcházela istalace aktuálního firmwaru (verze 4), který rozšiřuje počet funkčních módů. Instalace firmwaru i obslužného softwaru Maestro byla zcela bezproblémová. Do prostředí DAW (Pro Tools, Peak Pro 7, Logic) se rozhraní Symphony integrovalo naprosto přirozeně, stačilo pouze aktualizovat přiřazení vstupů a výstupů v hardwaru i softwaru.

Další testovanou sestavou bylo spojení Symphony I/O a rekordéru JoeCo Black Box. Také v tomto případě vše fungovalo a tato sestava se ukázala být vynikajícím nástrojem pro natáčení koncertů. Po zabudování do racku a připojení harddisku nebo diskového pole (ideálně rovněž v rackovém provedení) vznikne kompaktní, i když již poněkud rozměrnější sestava pro mobilní nasazení. Jen je třeba dát pozor na správnou synchronizaci obou komponentů a použití vhodných propojovacích kabelů v souladu s konvencí obsazení kontaktů v konektorech D-SUB 25.

Zvukové vlastnosti jsem hodnotil pouze subjektivně, ale celkový dojem je vynikající, což se dá u výrobku firmy Apogee předpokládat. Hlavním subjektivním dojmem byla naprostá neutralita zvuku a obrazně řečeno průhlednost nahrávky. Svědčí to o dokonalém obvodovém řešení.

Závěr
Univerzální zvukové rozhraní Apogee Symphony I/O je dokonalým výrobkem, který splňuje nejnáročnější kritéria profesionálního provozu. V souladu se svou koncepcí je určen primárně do pevných instalací nahrávacích studií, ale díky modularitě a univerzalitě dané proměnnými funkčními módy může sledovat vývoj a změny ostatních periférií. Ani svět mobilního nahrávání mu však není uzavřen a budou-li provozovatelé malých nebo i domácích studií mít zájem o zvuk, který je typický pro výrobky Apogee, mohou i oni začlenit Symphony do svých jednodušších sestav. Funkční módy jsou připraveny, stačí zvolit ten odpovídající.

Aleš Dvořák

Výrobce: Apogee
Zapůjčil: Altei s.r.o.
PROFIL AUTORA: PhDr. Aleš Dvořák
V oboru zvukové tvorby se pohybuje již více než 30 let. Mimo nutné technické vzdělání se věnoval i mezioborovému studiu umělecko teoretických disciplin na Karlově univerzitě. Pracoval v několika nahrávacích studiích i v divadelním provozu, později založil vlastní pracoviště pro střih a mastering vážné hudby, kde dodnes realizuje hudební projekty pro mnoho tuzemských i zahraničních hudebních vydavatelství. Je vyhledávaným specialistou na natáčení v reálných akustických prostorech, často se věnuje varhanní hudbě a historickým nástrojům. Realizuje i náročné symfonické projekty a rád spolupracuje jako zvukový designer na filmových dokumentech s hudební tematikou. Jeho nahrávky získávají ocenění v předních světových recenzích časopisech (Diapason, Early Music Review, Fanfare, Das Orchester...). Na svém kontě má četnou spolupráci s Českým rozhlasem i významnými hudebními vydavatelstvími a současně působí jako pedagog zvukové tvorby a zvukový režisér na Hudební fakultě AMU v Praze. Jeho odborná činnost je zacílena na umělecko estetické otázky zvukových nahrávek a na recenzní aktivity v oblasti audiotechniky.

Odpovědět