APS Klasik

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 92
Registrován: 31 led 2006 09:57

APS Klasik

Příspěvek od ondra.urban »

Nový model aktivních studiových monitorů.
22. 7. 2015

Současná nabídka na poli aktivních poslechových monitorů pro studiové použití se zdá být nepřehledná. Na jedné straně masová výroba, na druhé novátorské počiny vyráběné mimo asijský kontinent a v malých sériích. Na straně jedné osvědčené a léty prověřené značky, na straně druhé zcela neznámé typy, které si pomalu, ale jistě získávají přízeň uživatelů. A tak bychom mohli aktuální nabídku poslechových monitorů na trhu mapovat dále, ale nedobrali bychom se zdárného konce. Zapomeňme na katalogy prodejců a pojďme se nyní podívat na testované monitory APS blíže.

ObrázekÚvodem
Výrobce APS (Audio Pro Solutions) nemusí být každému známý. Jedná se o polského výrobce, který působí na trhu od roku 2006. I když se to může zdát jako krátká doba, je nutno podívat se trochu do historie této mladičké firmy od našich sousedů a více se s ní seznámit. Firma sídlí v obci Obłaczkowo poblíž města Poznaň. Za vývojem aktivních poslechových monitorů, na které se výrobce specializuje, stojí kromě inženýrů také aktivní studioví zvukaři. Při výrobě jsou využívány reproduktory na zakázku vyráběné norskou firmou Seas a vlastními silami vyvíjené ozvučnice a elektronika. Vše je pečlivě vybíráno, optimalizováno, testováno a kompletováno výhradně v Polsku, přímo v sídle APS. Firma si velmi záhy díky poctivému přístupu a úzké specializaci získala své místo na trhu s poslechovými monitory a zaslouženě patří mezi renomované výrobce.

Z nabídky APS zaujme několik modelů, které tuto značku proslavily nejvíce. Určitě je to model AEON s osmipalcovými basovými reproduktory, jednopalcovými výškovými měniči a kvalitním bi-amping modulem pohánějícím tuto dvoupásmovou kombinaci. Jeho menší bráška se jmenoval IO a byl osazen „pouze“ sedmi palci basového měniče a odlišnou elektronikou, která využívala výhradně integrované obvody v sekci výkonových zesilovačů, na rozdíl od modelu AEON, kde byl basový kanál řešen diskrétně. Proč hovoříme o modelu IO v minulém čase? Již se nevyrábí a byl nahrazen právě testovaným modelem Klasik.

Popis
APS Klasik je aktivní poslechový monitor se dvěma pásmy a je určen pro poslech v blízkém poli. Spodní pásmo obstarává sedmipalcový reproduktor s „papírovou“ membránou (nanocelulóza) a poddajným gumovým závěsem. Výšky nám zprostředkovává tweeter s hliníkovou membránou o průměru 3/4“. Výkon vestavěných zesilovačů dosahuje hodnoty 75 W na každé pásmo, což je o 5 wattů více než u modelu IO. Výrobce sice neudává, jak jsou zesilovače konkrétně obvodově řešeny, nicméně lze předpokládat, že byly opět použity osvědčené a spolehlivé integrované monolitické obvody TDA7294. Překvapivá je hodnota dělicí frekvence výhybky obou pásem, která činí 3.2 kHz oproti hodnotě 1.5 kHz u modelu IO.

Ozvučnice je provedena jako bass-reflex, nicméně vyústění rezonátoru se přesunulo na zadní stranu. Čelní stěnu to sice ponechává opticky čistší, ale s bass-reflexovým nátrubkem směrem dozadu je nutno počítat při umístění monitorů např. u zdi. Monitory APS Klasik se dodávají výhradně po párech a má to svůj důvod: výrobce má možnost oba kusy sladit a vybrat tak, aby mezi nimi neexistoval podstatný nesoulad.

Vlastní provedení monitorů je velmi kvalitní. Za potřebnou tuhostí soustav stojí jakostní MDF deska s fóliovou povrchovou úpravou v elegantní černé matové barvě. Na přání (a za příplatek) lze vyhovět požadavkům na individuální změnu barvy povrchu. Pokud chcete mít monitory sladěny například s barvou vašeho studiového nábytku, je to možné. Samozřejmostí všech monitorů APS je magnetické stínění použitých reproduktorů.

Možnosti připojení a nastavení
Než se zaposloucháme do zvuku APS Klasik, je potřeba si ještě dobře prohlédnout možnosti nastavení na zadním panelu. Ten obsahuje kromě nezbytné síťové přípojky (IEC kabel) a vypínače napájení regulátor vstupní citlivosti (v provedení přesného hermeticky uzavřeného otočného přepínače namísto potenciometru) a vstupní zdířky v provedení symetrického XLR konektoru i nesymetrického RCA konektoru. Zajímavostí, která se u monitorů příliš nevidí, je možnost odepnutí signálové země pro případ vzniku zemní smyčky (Ground Lift).

APS Klasik nabízí také jednoduché možnosti nastavení okrajových pásem: pro výšky je to možnost nastavit relativní úroveň v hodnotách -1.5 dB, 0 dB a +1.5 dB. Pro basy zde najdeme volby Extended, což je výchozí hodnota pro základní použití, dále Passive pro využití monitorů spolu se subwooferem a Roll Off pro ještě radikálnější ořez při problémech se stojatým vlněním místnosti nebo parazitními odrazy např. od mixážního stolu.
Obrázek
Zvuk
Poslechové monitory APS Klasik byly použity v ostrém studiovém provozu bok po boku nesrovnatelně větších midfield monitorů Genelec 1038B a náhodně vybraných a zapůjčených monitorů Yamaha HS50M. V této různorodé kombinaci nešlo o to srovnávat dosti odlišné monitory jak velikostí, tak konstrukcí a zaměřením. Spíše byly provedeny poslechové testy v různých hudebních žánrech a to tak, aby byl dán prostor pro osobní preference posluchačů a spontánní vyhodnocení.

Prvním velkým překvapením byl rozsah hlubokých frekvencí, které APS Klasik předvedl. Výrobce uvádí frekvenční rozsah 35 Hz až 25 kHz a to v tolerančním pásmu 2 dB. Nutno přiznat, že údaje nelžou a APS Klasik vyznívá na basech jako větší reprosoustava, než jakou doopravdy je. Dalším překvapením, opět příjemným, byla přehlednost a detailnost ve středním pásmu frekvencí. Zde mám jedinou drobnou výhradu: přeladěním dělicí frekvence na poměrně vysokou hodnotu 3.2 kHz je sice výkonově odlehčeno vysokotónovému měniči, nicméně basový reproduktor je na vyšších středech přece jen trochu více směrový. Monitory jsou pak méně přehledné v lokalizaci stereofonního obrazu, což nemusí vadit při striktním dodržení doporučeného rozmístění near-field reprosoustav a poslechu ve středu báze (Sweet Spot). To je ostaně nectnost valné většiny monitorů pro blízké pole už z principu věci a lze ji zcela tolerovat při omezení na stereofonní poslech v jednom bodě.

Vysoké frekvence přenáší APS Klasik naprosto čistě a věrně bez nepříjemného syčení. Řekl bych, že ve srovnání např. s monitory Yamaha MSP10 není vyznění výšek na první poslech tak efektní a líbivé. APS Klasik jakoby mluvily pravdu a říkaly: „co jsi smíchal, to máš“. Netýká se to pouze výšek, prakticky celé přenášené pásmo vyznívá celkově velmi nenásilně, bez zbytečných příkras. Skoro by se také dalo říci, že při přepínání jednotlivých reprosoustav právě APS Klasik vyznívá jako největší kritik nectností mixu.

Co se týče žánrového zaměření, myslím si, že je APS Klasik zrozen spíše pro akustickou hudbu. Ne že by například elektronická hudba zněla na těchto monitorech nějak nepatřičně, ale při tučných syntetických basech je slyšet, že chybí nikoli potřebný frekvenční rozsah, ale spíše potřebná razance na vyšších basových kmitočtech, čili pro potřeby tanečních stylů doporučují APS spíše svůj model AEON. Situace se trochu zlepšuje se zvyšováním poslechové úrovně, ale to, co je podle mého názoru na monitorech APS Klasik opravdovou lahůdkou, je vážná hudba, ať už komorní či orchestrální, ale třeba i jazz. Jak už bylo řečeno, APS Klasik trochu klamou tělem: basy zní hlouběji, než se v dané kategorii a velikosti nosí. Středy jsou detailní a podporují čitelnost vyznění sóla i komplexního orchestrálního pléna. Výšky všemu nasazují nikoli lacině líbivou, ale jasnou a krystalicky čistou korunu. Smyčce mají náhle více kalafuny, dřeva více dechu, bicí vás přitáhnou blíže k blanám. Nic se nepřikrášluje, nic výrazně nechybí. A kdo chce ještě více basovat, doplní sestavu subwooferem, který je také v nabídce APS.

Závěrem
APS Klasik jsou rozhodně zdařilým produktem na poli kvalitních near-field monitorů. Cena se zdá být ve srovnání s mnohými konkurenty trochu vyšší, ale je potřeba vzít v potaz několik faktů. Zaprvé je to výběr a provedení předvýrobních měření použitých reproduktorů Seas. Zde výrobce APS opravdu nenechává nic náhodě a věnuje velkou pozornost nejen výzkumu a vývoji, ale i výběru komponent. Druhým faktem je nákup v párech. Zdá se to být nepodstatné, ale i tento fakt hraje roli při vzájemném sladění obou soustav do jednotného vyznění. Třetím plusem je bezesporu kvalita provedení a promyšlení detailů konstrukce. Monitory APS jsou opravdu konstruovány tak, aby dlouho vydržely. V neposlední řadě zmíním fakt, že pro mnohé uživatele bude podstatné i geografické umístění země výrobce. Možná nastává doba, kdy se začnou i ve východní části evropského kontinentu rodit specializované firmy, které mají odvahu soupeřit s přesyceným trhem a přijít s něčím novým a ve svěžím duchu. Že je to možné dokazuje APS už pár let a svědčí o tom také množství pochvalných recenzí od zahraničních zvukařů a producentů.

Výrobce: APS
Zapůjčil: Audiopro s. r. o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět