Příspěvky: 84
Registrován: 31 led 2006 09:57

Arturia AudioFuse

Příspěvek od ondra.urban »

Výkonné mobilní audio a MIDI USB rozhraní pro počítač.
3. 10. 2017

Francouzská společnost Arturia je známa mnohými překvapeními. Původní zaměření na audio software pro simulaci analogových i digitálních syntetizérů z dob minulých se postupně rozšířilo i do oblasti hardwaru. Nejprve to byly MIDI kontroléry a řídící klaviatury, později dokonce hardwarové, ryze analogové syntetizéry, přibyly sekvencery, bicí automaty a nyní je zde sofistikované audio rozhraní pro nahrávání. Byl jsem zvědav, co ze slíbeného se ve finálním produktu skutečně objeví a rád bych se s vámi nyní podělil o první dojmy.

Základní fakta
AudioFuse je produktem, který nabízí v kompaktním provedení vše potřebné pro mobilní i studiové nahrávání s počítačem v prostředí malého domácího studia. Disponuje dvěma mikrofonními vstupy s diskrétně řešenými předzesilovači, další dva vstupy jsou řešeny buď jako klasické TRS konektory (jack 6,3 mm) nebo jako dvojice RCA (cinch) konektorů pro připojení gramofonu. Celkem lze tedy nahrávat ze čtyř analogových zdrojů současně. Mikrofonní vstupy lze s využitím kombinovaného konektoru XLR/TRS nakrmit též linkovým zdrojem nebo nástrojem elektrofonického typu (kytara, baskytara).
Zvukové rozhraní Arturia AudioFuse disponuje dále dvěma páry linkových výstupů, primárně určenými pro aktivní studiové monitory, a dále dvojicí sluchátkových výstupů. V digitální oblasti lze komunikovat s AudioFuse buď stereofonně pomocí S/PDIF vstupu a výstupu, nebo osmikanálově s využitím ADAT rozhraní. Podporované samplovací frekvence jsou 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4 a 192 kHz. Rozhraní AudioFuse komunikuje s počítačem pomocí USB 2.0 rozhraní. Tolik tedy základní fakta o něm a nyní se pojďme podívat na jeho fyzické dispozice.

Popis
AudioFuse je provedením velice kompaktní zařízení, které už nemůže snad být kompaktnějším. Úhledná krabička čtvercového půdorysu se zaoblenými rohy a skoseným vrchním panelem doslova překypuje ovládacími prvky a konektory a svoji váhou dává najevo, že je naplněná technikou.

Na vrchním panelu najdeme vše potřebné pro ovládání a nastavování dvojice hlavních vstupů (Mic/Line). Pro mikrofon je to zapnutí fantomového napájení (48 V), otočení fáze signálu, útlum 20 dB, pro linku pak přepnutí na Inst (nástrojový vstup). Zisk předzesilovače lze řídit plynule otočným regulátorem Gain. Nechybí ani LED sloupec pro kontrolu vybuzení vstupu (-60 dB až Clip).

Centrální oblasti vrchního panelu vévodí otočný regulátor výstupního signálu (hlasitosti) připojených aktivních poslechových monitorů, s doplňkovými funkcemi Mono, Dim a Mute. Pro poslechovou cestu na monitorech lze zvolit sběrnici Main, Cue 1 nebo Cue 2, což jsou stejnojmenné sběrnice DAW výstupu. V pravém horním rohu najdeme ovladač poměru nízkolatenčního monitoringu – plynule lze nastavit poměr přímého zvuku ze vstupů a výstupu DAW.
Dolní část vrchního panelu je vyhrazena sluchátkům a talkbacku. Každý sluchátkový výstup má svoji regulaci poslechové hlasitosti, volbu Mono a výběr výstupní sběrnice (Main, Cue 1 a Cue 2). Uprostřed dole najdeme tlačítko Talkback se zabudovaným mikrofonem pro hovor do studia či sluchátek.

Přední panel nabízí dvojici combo-konektorů pro XLR mikrofon nebo TRS linku (příp. Instrument) a konektory pro dvoje sluchátka. Zde bych rád pochválil tvůrce přístroje: pro zapojení obou sluchátek máme k dispozici jak menší, tak i větší jack (3,5 i 6,3 mm). To je bezva nápad, kolikrát se stává, že není po ruce vhodná redukce.

Zadní panel AudioFuse je doslova přeplněn všemi ostatními konektory. Najdeme zde porty MIDI In a Out (z prostorových důvodů v provedení jack 3,5 mm s přibalenou redukcí na DIN), dva cinch konektory pro S/PDIF nebo Wordclock vstup a výstup, optický vstup a výstup TOS-Link pro ADAT. V dolní části pak najdeme užitečný tříportový USB hub pro připojení různých zařízení (USB klíč, flash paměť, kontrolér atd.). Vlastní port USB pro propojení s počítačem je v provedení micro USB. Ze zvukových portů zde najdeme dvojici Insert konektorů pro první dva vstupy, vstup pro gramofon (RIAA předzesilovač je v AudioFuse zabudován), dva páry TRS symetrických jacků pro aktivní monitory či připojení do PA a jeden pár linkových symetrických vstupů s TRS konektory.
Praxe a užití
Především je nutno zmínit, že rozhraní Arturia AudioFuse splňuje normu Class Compliant, tedy může spolupracovat s libovolnou aplikací napříč operačními systémy a to mj. v Bus-Powered režimu, kdy se o napájení přístroje stará přímo USB port počítače. Ten má ale své omezení ve vstupní i výstupní dynamice. Přístroj sám přenastaví vstupní a výstupní obvody tak, aby nedocházelo ke zkreslení amplitudy a limitaci při nedostatečné úrovni napájecího napětí. Plnohodnotné využití umožňuje až připojení přibaleného napájecího adaptéru, kdy lze využít plnou vstupní i výstupní dynamiku až +24 dBu. K dispozici je také speciální Low-power mód, kdy máme k dispozici pouze dva výstupy (jeden pár) a žádný vstup. Tento režim se hodí pro využití s iPadem, iPhonem či přístroji s operačním systémem Android, kdy chceme pouze poslouchat a šetřit baterii.

Instalace přístroje je bezproblémová, na Mac OS X funguje přístroj ihned po připojení, na Windows se spolu s řídící aplikací AudioFuse Control Center nainstaluje OEM ovladač, podobný jako u jiných konkurenčních přístrojů (např. PreSonus Studio 192). Po instalaci je ihned k dispozici celkem 14 vstupů a stejný počet výstupů. Ze vstupů jsou to čtyři analogové vstupy, dva Talkback vstupy (přesněji řečeno jeden rozdvojený) a osm ADAT, z nichž dva lze využít i pro S/PDIF. Výstupní sběrnice jsou Main, Cue 1, Cue 2 a opět osmice ADAT se sdílením s S/PDIF rozhraním. Speciální vnitřní sběrnicí je tzv. Local, která slouží k nízkolatenčnímu mixu a routingu pro monitoring. Přístroj lze tak za určitých okolností využívat i jako stand-alone mixážní pult.
Kromě nastavení bezlatenčního monitoringu (direct) pro jednotlivé vstupy se s pomocí aplikace AudioFuse Control Center dostaneme i na další funkce, jejichž ovládání není se samotným přístrojem možné. Je to např. výběr vstupu 3 a 4 mezi gramofonem (phono) a linkou, ovládání digitálních portů, hodiny atd.

Zvuk a závěr
Věnovali jsme se doposud popisu fyzických parametrů a funkcí AudioFuse. Nyní pojďme na to nejpodstatnější: jak to hraje. Předešlu, že v balení přístroje najdeme kromě nezbytného příslušenství (USB kabel, zdroj, manuál) také certifikát, který potvrzuje platnost naměřených hodnot dvojice mikrofonních předzesilovačů DiscretePRO. V protokolu jsou uvedeny hodnoty EIN (ekvivalentní úroveň šumu), frekvenční rozsah a rozsah zisku. Nevím, jestli se nejedná spíše o takovou parádičku navíc, ale v každém případě se i bez měření dá o mikrofonních předzesilovačích AudioFuse hovořit jako o kvalitních. Dynamika a odstup signál/šum jsou u tak malého a kompaktního přístroje překvapivé, možnost řízení zisku přesahuje hranici 70 dB, což je víc než dostatečné. Všechny připojené zdroje (mikrofon, kytara, linka) hrají čistě, bez šumu a zkreslení. Rozhodně je to v dané kategorii lehce nadprůměrné. Přímému srovnání s podobnými přístroji, ale vyšší cenovkou (RME, Apogee) bych se raději vyhnul, konkurenci shledávám spíše v přístrojích Focusrite nebo PreSonus.

Co trochu zamrzí je fakt, že výrobce nepokročil trochu dále v ovladačích, resp. dosažitelné latenci. Je to jistě díky využití obecných ovladačů. Výrobce v tom vidí přednost, kdy není nutno pracovat na neustálých aktualizacích ovladače v souvislosti s vývojem OS. Latence se daří udržet v rozumných mezích např. pro nahrávání zpěvu s kytarou, při rozsáhlejších projektech je samozřejmě s ohledem na vytížení CPU nutno sáhnout k přenastavení bufferu na vyšší hodnoty. Při nejnižší hodnotě 64 samplů a vzorkovacím kmitočtu 44,1 kHz počítejte se zdržením I/O kolem 5 ms i více. Pro monitoring např. VST nástrojů při živé hře je to někdy na hraně, při záznamu akustických zdrojů a využití přímého monitoringu to nevadí. Další věc, která je trochu diskutabilní, je použité komunikační rozhraní. V dnešní době má každý slušný počítač ve výbavě rozhraní USB třetí generace, které by jistě přístroji AudioFuse slušelo lépe.
Mezi přednosti přístroje patří určitě kompaktnost provedení, množství nabízených vstupů a výstupů, možnosti ovládání gainu, poslechu na dva páry monitorů a dvoje sluchátka, Talkback a v neposlední řadě kvalita provedení a zvuk. K nedostatkům bych přiřadil důsledek, plynoucí z výhody nabízených zdířek – AudioFuse dokáže na pracovním stole uspořádat zajímavý tanec kabelů, protože do malé krabičky toho lze takřka ze všech stran připojit opravdu hodně. Provedení s break-out kabelem by bylo elegantnější, ale zase na úkor kompaktnosti. A pak – není nic horšího přijet někam např. na hraní a zapomenout doma break-out kabel. Neoslňuje ani latence při komunikaci s DAW, která by mohla být nižší. Na zařízení tohoto typu bychom rádi v roce 2017 viděli třeba USB 3.0, ale takto je alespoň garantována kompatibilita se starší „dvojkou“, vč. mobilních zařízení.

Výrobce: Arturia
Zapůjčil: Mediaport CZ s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.