Audient ASP800

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 10:57

Audient ASP800

Příspěvek od ondra.urban » 14 bře 2016 10:21

Osmikanálový mikrofonní předzesilovač a A/D převodník.

Nabídka na trhu mikrofonních předzesilovačů a případně též A/D konvertorů v jednom balení je v současnosti široká, od těch nejjednodušších a nejlevnějších až po plně profesionální modely. Zdá se, že vlastní A/D převod umí už skoro všechny na srovnatelné úrovni. To, co modely jednotlivých tříd odlišuje, se týká stále především analogové strany. V dneším testu se zaměříme na nový produkt, který pochází z dílen britské firmy Audient a spadá do pomyslné střední třídy. Jedná se o osmikanálový mikrofonní předzesilovač a A/D převodník s ADAT výstupem pro vícekanálové nahrávání.
Obrázek
Popis
Audient ASP800 přichází v celokovovém robustním provedení a musím říci, že už na první pohled slibuje velmi solidní kvalitu. Svým designem vychází ze staršího bratra ASP880. Přístroj je proveden jako 1U jednotka do tradičního devatenáctipalcového racku. Na čelním panelu najdeme všechny ovládací prvky osmi mikrofonních předzesilovačů. První dva se od zbytku ovšem liší: nabízejí tzv. Retro Channels neboli kanály s retro-analogovým modelováním saturačních obvodů. Každý z nich je také vybaven jedním vysokoimpedančním (JFET) DI vstupem pro nástroje (kytara, baskytara). V horní sekci tlačítek najdeme pro oba mikrofonní vstupy spínač fantomového napájení 48 voltů, obrácení fáze, tlačítko útlumu (Pad) -15 dB a spínače HMX a IRON funkcí (viz dále). Pod tlačítky se nacházejí postupně zleva: konektor DI v provedení 6.3 mm TRS Jacku, potenciometr zisku předzesilovače (Gain) a dále regulátory úrovně HMX a IRON sekce.

Pro zbývajících šest kanálů nabízí ASP 800 zjednodušené ovládání s ovladačem Gain, spínačem fantomového napájení a útlumem (Pad). Všechny tlačítkové spínače Phantom, ale i HMX a IRON mají barevné podsvícení signalizující stav zapnutí. Je trochu škoda, že totéž nenabízejí i tlačítka Pad. Všechny vstupy mají dvoustupňovou indikaci vybuzení - zelená LED signalizuje přítomnost vstupního signálu (-38 dBFS), červená pak přebuzení Peak (-2 dBFS). Nabídku čelního panelu uzavírá volba vzorkovacího kmitočtu (44.1, 48, 88.2 a 96 kHz) s možností přepnutí na externí hodiny (Wordclock).

Zadní panel nabízí tradiční IEC přípojku tzv. eurokabelu pro síťové napájení. K tomu slouží uvnitř zabudovaný lineární napájecí zdroj, tedy klasické provedení s toroidním transformátorem a usměrňovacími a stabilizačními obvody. Napájecí zdroj je od zbytku skříně pochopitelně magneticky odstíněn. Díky klasickému provedení nerozpozná velikost napájecího napětí sám a je nutné jeho nastavení provést ručně. Dále na zadním panelu najdeme symetrické linkové výstupy, sdružené do DB-25 konektoru s Tascam formátem zapojení pinů. Vedle tohoto konektoru se nachází Wordclock vstup BNC s přepínačem vnitřní terminace (vysoká impedance nebo 75 ohmů) a dvojice optických (Toslink) konektorů pro ADAT výstup. Pro vzorkovací kmitočty 44.1 a 48 kHz je na obou konektorech přítomen shodný digitální výstup všech osmi kanálů, při dvounásobných vzorkovacích kmitočtech se výstupy přepnou do SMUX režimu s odděleným výstupem pro kanály 1 až 4 a 5 až 8. Zajímavým a užitečným doplňkem je pak tlačítko přepínače referenční úrovně signálu pro tzv. digitální nulu (0 dBFS) a to v hodnotách +12 nebo +18 dBu. Zbývající polovinu zadního panelu pak zabírá osm kombinovaných konektorů XLR/TRS Neutrik pro připojení mikrofonních a linkových zdrojů.
Obrázek
Pokud máte pocit, že v popisu chybí zmínka o síťovém vypínači, není to chyba. Audient ASP800 prostě žádný spínač napájení nemá. Domnívám se, že kromě pragmatického odůvodnění v podobě nedostatku místa na čelním panelu je to i záměr konstruktérů. Na zadním panelu by to navíc nebylo praktické a tak potlačení snahy umístit spínač napájení kamkoli na čelní panel vychází jako bezpečnostní opatření, abychom si předzesilovač nevypnuli nechtěně a v nejméně vhodný okamžik. Kromě výpadku hodin, pokud bychom tímto přístrojem synchronizovali třeba zvukovou kartu s ADAT vstupem, by přístroj například i při čistě analogovém připojení s linkovými vstupy vygeneroval nechtěné lupnutí v následném řetězci, jež by mohlo být vzhledem k počtu připojených zdrojů signálu s aktivovaným fantomovým napájením dosti výrazné.

Ještě jednu poznámku si dovolím k ocejchování potenciometrů zisku předzesilovačů. Jejich skutečné zesílení je nastavitelné v rozsahu 0 až 70 dB, nicméně vytištěná stupnice na panelu vykazuje pouze rozsah 0 až 10 jako čistě orientační škálu. Je to možná detail, ale u výrobce jakostních analogových mixážních pultů pro studiové použití bych očekával přesnější vyjádření nastavené hodnoty.

HMX a IRON
Za těmito tajemnými názvy se skrývají firemní technologie MOSFET Drive a Magnetic Drive pro první dva vstupy. Technicky vzato má všech osm vstupních kanálů diskrétní provedení, podobně jako firemní pulty, tedy bez použití mainstreamových operačních zesilovačů. Dva první kanály, tzv. Retro Channels, pak nabízejí analogové předzpracování v podobě simulace elektronkového obvodu pomocí MOS-FET tranzistorů (HMX) a signálového transformátoru (IRON). HMX MOSFET Drive svým určením směřuje tam, kde chceme signál užitečně zkreslit sudými harmonickými kmitočty, podobně jako u lampových zesilovačů. Stupnice potenciometru HMX MOSFET Drive nabízí nastavení od nulové hodnoty saturace přes Sweet až po Thick úroveň. Výsledek je opravdu slyšet a kromě postupného „rozsvícení“ signálu na výškách dochází i k limitaci. Signál neztrácí na průraznosti a i přes slyšitelnou lehkou kompresi si zachovává původní dynamiku a získává na energii.

Pro obvod IRON Magnetic Drive je pak použit klasický transformátor, kdy souvisejícím potenciometrem nastavujeme opět velikost jeho sycení. Tento obvod se postará o postupný nárůst zkreslení na nižších kmitočtech, díky odfiltrování DC složky má na svědomí i potlačení subharmonických kmitočtů. Vlivem sycení jádra transformátoru pak dochází ke zdůraznění vyšších středů a výšek zhruba v oblasti nad 4 kHz, což výborně funguje např. pro zpěv nebo mluvené slovo. Díky zdůraznění formantů hlasového výraziva lze tak zvýšit i srozumitelnost.

Oba regulátory, tedy HMX MOSFET Drive i IRON Magnetic Drive, fungují jako dvojčinné, tzn. s nárůstem sycení patřičného obvodu (MOS-FET nebo trafo) potlačují hodnotu výstupní úrovně, takže nedochází k nárůstu zisku. Na signálu jsou tak patrné okamžité změny fáze, barvy a vnitřní dynamiky a to při zachování hlasitosti. Chápu to nejen jako plus pro okamžitou kontrolu, co který obvod dělá (dojem není zkreslen principem „co je nahlas, hraje líp“), ale také pro udržení signálové úrovně na konstatní hodnotě až do A/D převodu.
Obrázek
Praxe, zvuk a použití
APS800 je koncipován jako jakostní předzesilovač a převodník do menších a středních studií a najde uplatnění také všude tam, kde potřebujeme např. rozšířit počet vstupů zvukové karty s ADAT rozhraním. Z praktického hlediska míří umístěním vstupních konektorů na zadní panel do pevných instalací a nevidím to zde jako chybu, přestože se určitě najde pár uživatelů, kteří by raději viděli vstupy alespoň dvou kanálů vpředu. To by však jednak nebylo možné z prostorových důvodů, zadruhé osobně nemám moc rád, pokud nějaký přístroj v racku vyžaduje velké množství přípojek z čelního panelu. Z hlediska čistoty studiové instalace je samozřejmě lepší mít všechny kanály vyvedeny na patch-bay a propojení provádět „mimo“. Zde ale můžeme trochu narazit. Kombinované vstupní konektory vyžadují v pevných instalacích předchozí rozhodnutí, použijeme-li mikrofonní či linkový zdroj. Technicky vzato je linkový vstup APS800 oproti mikrofonnímu „pouze“ vnitřně zatlumen o 10 dB a dále využívá stejné obvody. Pro mnoho linkových zdrojů, jako jsou např. zvukové moduly a efektové procesory, je rozsah zisku 0 až +70 dB v kombinaci s dodatečným útlumem 15 dB dostatečnou rezervou pro připojení. Takže závěr myšlenky: pokud chcete umístit ASP800 do racku, vyvést vstupy na přepojovací pole a nejčastějším zdrojem signálu bude mikrofon, použijete XLR konektory.

Ke zvuku ASP výrazně přispívá několik faktorů. Především je to diskrétní obvodové řešení v A třídě. Namísto operačních zesilovačů jsou použity tranzistory a další pečlivě vybírané součástky. To zaručuje solidní parametry jako je nízký odstup signál - šum, nízké zkreslení a linearita. Druhou a v případě ASP800 neméně důležitou součástí jsou použité A/D převodníky. Konkrétně se jedná o dva kusy Burr-Brown PCM 4204 od Texas Instruments. Velkou předností je pak dvojice prvních vstupů, která nabízí režim Retro Channel pro užitečné zkreslení MOS-FET obvody a transformátorem. Bylo by krásné, kdyby tyto možnosti nabízely všechny vstupy, ale to bychom byli cenově jinde a nebylo by ani možné vměstnat zařízení do 1U racku. Pro praktické použití se nabízí ASP800 například k nahrávání bicí sady: na první dva vstupy připojíme velký a malý buben, ostatní mikrofony svěříme standardním kanálům. Díky možnostem nastavení HMX MOSFET a IRON Magnetic Drive lze signály z těchto nejdůležitějších nástrojů bicí sady předzpracovat pro patřičnou plnost a hutnost. Díky měkké limitaci a kompenzaci výstupní úrovně v závislosti na nárůstu efektu se také s těmito nástroji pracuje lépe dynamicky.

Nikoli poslední praktickou vlastností ASP800 je možnost rozbočení signálu. Pokud použijeme nižší vzorkovací kmitočty, máme výstupní signál na výstupu hned třikrát: identický na dvou ADAT výstupech a k tomu navíc analogově na DB-25 konektoru pro analogový záznam nebo třeba odposlech (monitoring). Díky tomu se převodník hodí i k pódiovému provozu, pokud oželíme možnost vzdáleného řízení zisku předzesilovačů. Přímý analogový výstup lze také použít např. pro další převod do digitální domény jiným převodníkem. V kombinaci s Retro Channels se nabízí také možnost signál rozbočit před záznamem a mít k dispozici jak přímý signál, tak signál zpracovaný obvody saturace.

Závěr
Audient ASP800 mne mile překvapil. Nejen kvalitou provedení, ale především zvukem a ovládáním. Hitem tohoto modelu jsou Retro Channels, které nejen mnohé slibují, ale především všechny sliby plní. Nejedná se jen o kosmetické úpravy, které by např. náhradním obvodem simulovaly nelinearity lampového zesilovače či transformátoru. Použitá MOS-FET technologie je oproti bipolární podobná v nástupu a průběhu saturace právě elektronkám. A jak mnozí zkušení zvukaři praví, transformátor ničím nahradit nelze. Audient ASP800 není jen jedním z mnoha dalších předzesilovačů a převodníků. Je kompaktní ochutnávkou kombinace profesionálního obvodového řešení velkých pultů, obvodů saturace a kvalitního A/D převodu. Co chtít víc? V dané cenové kategorii myslím nemá mnoho konkurentů.

Výrobce: Audient
Zapůjčil: MusicData s. r. o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět