Audient EVO 4

Odpovědět
Uživatelský avatar
Miloš Seky Vondráček
Příspěvky: 30
Registrován: 18 lis 2017 20:28

Audient EVO 4

Příspěvek od Miloš Seky Vondráček »

„Smart“ zvuková karta ve stylu iTechnologií.
4. 5. 2020

Dnes se blíže podíváme na novou zvukovou kartu z dílny společnosti Audient. Pokud by vám na první pohled, stejně tak jako mě, připomínala iPhone či jiný smartphone, tak vězte, že jste na správné stopě. Ale jak říká akademik Filip alias Richard: „Vysvětlím později...”.

EVO 4 je USB 2.0 zvuková karta se dvěma vstupy a dvěma výstupy, pracující v rozlišení 24 bitů a se samplovací frekvencí až 96 kHz. Šasi tvoří elegantní cihlička z černého plastu o rozměrech 140 x 67 x 67 mm a hmotnosti 360 g, což kartu předurčuje nejen do domácího studia, ale také z ní činí příruční audio interface na zvukařské a hudební cesty. Na těchto cestách se můžete s kartou EVO 4 pohybovat v prostředí macOS, Windows nebo iOS. EVO 4 disponuje třemi „smart” funkcemi. Jedná se o Smartgain, který slouží k automatickému nastavení vybuzení preampu podle hlasitosti vstupního audio signálu, dále Smart Touchpoints, což je v podstatě jiný název pro intuitivní ovládání, a Smartmuting, což v tomto případě znamená automatické vypnutí monitorových výstupů při zapojení sluchátek. Rozsah citlivosti vstupů je 58 dB a dynamický rozsah A/D – D/A převodníku je 113 dB, to vše při latenci 4 ms. K tomu ještě karta EVO 4 podporuje funkci Loopback, kdy všechny připojené mikrofony nebo nástroje mohou společně s vaším notebookem či iPadem (podkresová hudba) streemovat audio na Internet. Muzikanty určitě bude zajímat nástrojový JFET D. I. vstup, jenž má za úkol simulovat lampové preampy a tím obohatit zvuk nástroje o další harmonické frekvence.
Obrázek

Pracovní “smart” plocha
Horní pracovní ploše zcela dominuje velký otočný ovladač, okolo nějž jsou umístěny bílé LED diody pro vizualizaci nastavení míry hlasitosti. Tato signalizace slouží také pro znázornění stupně vybuzení vstupních preampů. Podél kratších stran najdeme šest tlačítek. Vlevo nahoře je tlačítko pro zapínání phantomového napájení (48 V), pod ním pak tlačítka pro výběr jednotlivých vstupů. Tato tlačítka jsou prostě označeny 1 a 2. V levém dolním rohu je umístěno zelené oválné tlačítko s logem mikrofonu, kterým se aktivuje funkce Smartgain. Na pravé straně jsou již jen dvě tlačítka. První se symbolem faderů mixu slouží jako monitor mix, či mix panorámy, pomocí nějž lze nastavit poměr mezi přímým vstupním signálem a mezi playbackem, nebo nastavit panoramu u daného vstupu. Poslední tlačítko má symbol pro nastavení hlasitosti a k tomu také slouží. Je funkční společně pro monitorový i sluchátkový výstup. Horní ovládací panel tak zcela naplňuje ovládací filozofii Smart Touchpoints. Hlavní velký otočný ovladač svou funkci mění podle toho, které tlačítko příslušné funkce zvolíme. Je to velmi podobné současnému ovládání moderních digitálních mixů.

Připojení
Hlavní propojovací terminál karty je velmi skromný a jednoduchý. Karta se připojuje k počítači pomocí konektoru USB-C a pomocí tohoto konektoru je z USB portu také napájena. Vedle najdeme dva symetrické výstupní konektory TRS (6,3 mm). A ještě trochu vpravo je dvojice combo konektorů Amphenol. Zde je možné připojit mikrofony pomocí XLR konektorů, nebo zdroje s linkovým výstupem. Na přední straně je vlevo umístěn nástrojový vstup, s již zmíněnou JFET D. I. technologií, pro přímé připojení nástrojů. Je zcela na vás, zda připojíte kytaru, baskytaru či nějaký jiný nástroj se snímačem. Zcela vpravo je sluchátkový výstup.
Obrázek
Obrázek

Instalace a ovladač
Tentokrát jsem si pro testování vybral notebook Acer TravelMate P259-M s operačním systémem Windows 10 s CPU i3 2,3 GHz, RAM 4 GB. Notebook byl původně určen pro kancelářskou práci a tak mě zajímalo, co se z něj dá „vykřesat“ ve spojení s EVO 4. Vlastní instalace driverů byla triviálně jednoduchá. Stačilo ze stránek výrobce stáhnout příslušný driver a ten proklikat všemi fázemi vlastní instalace. Po té již bylo možné kartu připojit a začít plně využívat. V panelu start přibyla složka Audient a v ní položka EVO. Pokud na ní klikneme, přesune se ikonka na levou stranu hlavního panelu. Zde je možné poklepem pravého tlačítka rozbalit vlastní nastavení, které zpřístupní například nastavení velikosti vyrovnávací paměti, samplovací frekvence či routing mezi fyzickými výstupy a Loopback výstupy.
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Smart život s EVOu
Při prvním seznámení s kartou v provozu mou pozornost upoutaly svítící diody okolo hlavního otočného ovladače. Ten se fyzicky chová jako nekonečný enkodér a diody při jeho otáčení signalizují hlasitost, nebo poměr mezi přímým signálem ze vstupu karty a DAW. Dále je možné pomocí tohoto ovladače ručně nastavit vybuzení preampů karty. Ovšem to v případě karty EVO není zcela podstatné. To proto, že zde je přítomná funkce Smartgain. Celé to funguje asi takto: Stiskem zeleného oválného tlačítka spustíme funkci Smartgain a poté vybereme vstupy, se kterými budeme pracovat. Je možné zvolit jeden vstup, nebo je možné zvolit oba současně. Pak se znovu stiskne tlačítko Smartgain, na kterém se ikona mikrofonu rozbliká červeně. V tomto okamžiku je potřeba začít hrát či zpívat před zapojenými mikrofony a karta začne sama vyhodnocovat potřebnou míru vybuzení interních předzesilovačů. Jen připomínám, že je potřeba hrát či zpívat s takovou dynamikou, s jakou budeme nahrávat konkrétní part. To proto, aby Smartgain správně vyhodnotil míru vybuzení preampu a aby zachoval dostatečný head room. Během toho prstenec bílých diod okolo otočného enkodéru problikává oběma směry, jako by hledal správné nastavení gainu. Ve chvíli, kdy je gain optimálně nastaven, problikne tlačítko Smartgain dvakrát zeleně. To je pro nás informace, že můžeme začít nahrávat. Filozofie Smart Touchpoints pro ovládání karty v sobě ještě ukrývá drobné vychytávky, jako například dlouhý stisk vstupních tlačítek, který příslušný vstup utlumí. Poslední smart funkcí je Smartmute. Z mého pohledu jde jen o automatické odpojení hlavního výstupu karty při zapojení sluchátek. To může posloužit proti zpětné vazbě při samotném natáčení, nebo proti nechtěnému nahrání zvuku z poslechových monitorů.

EVO 4 jsem také využíval pro poslech hudby a příspěvků mých oblíbených YouTube kanálů. Během toho jsem si vytvořil značný návyk na otočný enkodér pro ovládání hlasitosti. Při práci s ním LEDky ukazují pozici ovladače a po chvíli nečinnosti, začnou fungovat podobně jako VU metry. Čímž jasně signalizují přítomnost audio signálu. Také jsem přes nástrojový vstup celkem náruživě proháněl svého stratocastera a tím jsem si, ve spojení s Torpedem od Two Notes, vytvořil další závislost. JFET D. I. vstup s Torpedem fungoval velmi realisticky a zvuk byl hodně inspirativní. Ze zvědavosti jsem zkusil zapojit do linkových vstupů EVA také svůj starý procesor od Line6, POD Pro, který jsem ještě prohnal Torpedem. Na PODu jsem vypnul speakr simulace a požil jej pouze jako předzesilovač. Myslím si, že na domácí bytové podmínky byl zvuk, například pro demo nahrávku, více než použitelný. Když si představím, co by museli snést sousedi při podobných pokusech se skutečnou kytarovou aparaturou, měl bych skoro strach o vlastní zdraví.

Protože jsem kartu dostal k testu ve chvíli, kdy se většina kulturních a hudebních aktivit zcela zastavila, rozhodl jsem se otestovat EVO 4 při nahrávání klavíru. K tomu jsem využil cvičení mé devítileté dcery Terezky. Z tohoto cvičení pochází také ukázka, která není nijak upravena. Dcera hrála na koncertní křídlo Petrof, které bylo umístěno v prostoru s delší dobou dozvuku. Křídlo jsem snímal kontaktně stereofonním párem kondenzátorových mikrofonů RODE NT 5. Piano bylo částečně otevřené a mikrofony nastaveny nad jeho struny. Nahrával jsem do Cubase LE 10 a využil jsem funkci Smartgain. Při poslechu nahraného materiálu, musím říci, že zvuk preampů nezapře svůj Audient rodokmen. Zvuk preampů je velmi transparentní. Dobře přenáší dynamiku a všechny frekvence nástroje a nuance prostoru, ve kterém jsme natáčeli. Výborně funguje také Smartgain, který zachovává dostatečný head room.
Obrázek

Jak to vidím
Klady karty EVO 4 jsou v její malé velikosti, způsobu ovládání a v (za tu cenu) kvalitních mikrofonních předzesilovačích. Dále je určitě přínosem softwarový balík, který je ke kartě přiložen:

- Cubase LE 10, Cubasis LE 2,
- Retrologue 2 (virtuální analogový syntezátor),
- PPG 2.2v, Attack, D-Pole, tři virtuální nástroje od Waldorfu,
- Two Notes Torpedo, simulace kytarových reproboxů,
- The Sample Boutique, Loopmasters (více než 2 GB profi samplů,
- Master a Distribution kredity Landr,
- dva on-line kurzy nahrávání, míchání a masteringu od firmy Producer Tech.

Jak sami vidíte, je to celkem slušná porce softwaru a rad do začátku. Za to určitě dávám palec nahoru. Ten rád přidávám i za inovativní přístup k ovládání karty a za kvalitní preampy a převodníky. Naopak na kartě se mi nelíbí její mechanické vlastnosti. Její svislé stěny pod horním ovládacím panelem vykazují jistou vůli, která mi dává až příliš najevo, že jde o plast. Mám trochu obavy, aby při tvrdším zacházení vnější obal karty nepopraskal. Dále si myslím, že vrchní otočný ovladač by bylo vhodnější zapustit do vrchního panelu, protože tento knob vyčnívá mimo hlavní obrysy karty, což ve mě vyvolává obavu, abych ho při neopatrném transportu nepoškodil. Ocenil bych ke kartě nějaký odolnější přepravní box. Je pravda, že výrobce kartu dodává v odolném kartonovém obalu, ale při častějším přenášení, asi vezme kartonový obal za své. Pokud by vám dva vstupy karty EVO 4 přišly nedostačující, je na trhu ještě karta EVO 8, která nabízí dvojnásobný počet vstupů a výstupů.
Obrázek
Přes mé, některé negativní postřehy vztahující se k nedůvěře v plasty, se mi ale karta EVO 4 velice líbí. Jednak promyšleným a intuitivním ovládáním, dále designem, velikostí a kvalitou zvuku. V neposlední řadě také přibaleným softwarem, kde mne nejvíce zaujal Cubase a Torpedo. EVO 4 z mého, původně úřednického, laptopu udělala celkem slušné audio pracoviště se zajímavými možnostmi a to prosím za částku lehce převyšující tři tisíce korun. Když tak po sobě čtu, co jsem napsal, tak nevím, jestli EVO 4 vrátím. Ale budu se muset rozhodnout již brzy...

Výrobce: Audient
Zapůjčil: MusicData s.r.o.

Miloš Vondráček
PROFIL AUTORA: Miloš Vondráček
O zvuk a zvukové aparatury se zajímá od chvíle, kdy pořídil první elektrickou kytaru Jolanu Galaxis. Koncem 90. let se dostal ke zvukařině a FOH mixu live koncertů. Z velké části v jabloneckém klubu Na rampě. V roce 2004 objevil kouzlo divadelního světa a stal se zvukařem divadla F. X. Šaldy v Liberci. O rok později začal vést zvukařský tým stejného divadla. Od roku 2005 se podílí na provozu hudebního studia WonderLost v České Lípě.

Odpovědět