Nová verze balíku efektů.
8. 8. 2016
Boskovická firma Audified je v poslední době velmi aktivní a to je podle mě naprosto skvělá zpráva, že i v našem prostředí se dá vytvořit úspěšná firma propojující profesionální oblast a akademickou sféru (konkrétně brněnské VÚT a JAMU). Po podle mého názoru velmi povedeném modelačním vintage kompresoru U73b a značně zajímavé pomůcce pro vyhodnocování mixů MixChecker, přichází druhá generace balíčku efektových plug-inů STA Effects. První generace vyšla v polovině roku 2015 a téměř přesně po roce vychází nyní verze 2.0, a velmi záhy ještě doopravená a vylepšená verze 2.1. Vzhledem k tomu, že jsem se k vyzkoušení první generace STA Effects nedostal, podívám se na produkt jako celek a nebudu se věnovat pouze novinkám druhé generace.
Co je vlastně STA?
Zkratka znamená Summing Tube Amplifier a je v podstatě základní zajímavostí celé řady. K sečtení čistého signálu a toho zpracovaného jedním z efektů totiž nedochází jednoduše lineárně, ale (jak anglický název napovídá) na modelu sčítacího elektronkového zesilovače. Můžeme tak očekávat značně nelineární chování a s tím související saturaci. To celkově dává klasickým efektům v balíku zajímavou přidanou hodnotu. Obsažené efekty jsou tyto: Delay (novinka verze 2), Chorus, Flanger, Phaser a Enhancer. Až na Enhancer se tedy jedná o efekty postavené vesměs na sčítání signálu s modulovanou verzí sebe sama, což při prosté základní realizaci nenabízí příliš velký „charakter“ - jako je tomu např. v jednoduchých efektových plug-inech přibalených v podstatě se všemi DAW softwary. Tady tedy nabízí nelineární sčítací část slušné možnosti z hlediska zajímavého a rovnou více hotového zvuku, zejména při hudebních projektech (u zvukového designu se zase může jednoduchost a nevýrazný charakter efektů hodit). K dispozici je pět módů chování elektronkového modelu, nazvaných Presence, Vintage, Brown, White a LoFi. Ty v kombinaci s plynulým ovládáním míry saturace nabízí poměrně slušný manévrovací prostor. Zejména módy Vintage a Brown umožňují slušnou saturaci bez příliš prozrazujícího „nakřupnutí“ zvuku (vlivem kratší řady generovaných harmonických), takže jsou mými favority. Rozdíly v obsahu vyšších harmonických složek můžete vidět na obrázcích. Všechny odpovídají nejnižší úrovni saturace při nastavení pracovního bodu na -12dBFS (o tom více později).



Módy Presence, Vintage a Brown
Na první pohled je vidět výrazně předělané grafické uživatelské rozhraní, které je podle mě velmi povedené. Ve srovnání s předešlým působí přehledněji a čistěji a zapadá do obecného přístupu plug-inů pracujících s modely analogových součástek a obvodů – čili velký „plechový panel“ a velké vystínované lesknoucí se čudlíky. Líbí se mi, že je rozhraní koncepční, kde pravá část je v podstatě základní STA zpracování (čili to co je samostatně obsaženo v plug-inu STA Preamp) a levá strana obsahuje ovládání konkrétního efektu. To je celkově intuitivní a podobné efekty se i podobně ovládají, čili když si rozumíme s jedním, pochopíme všechny. Libí se mi spojitá změna tvaru modulační vlny, kde máme na obou koncích rozsahu parametru sinus a tím pádem máme na jednom knoflíku k dispozici plynulý přechod sinus-trojúhelník, trojúhelník-čtverec a čtverec-sinus. Pro mě zajímavá, a ne tak obvyklá, je také možnost synchronizovat frekvenci modulátoru pomocí Tap Tempo i u jiných efektů než je Delay – např. pro rychlost modulace Flangeru, čili ne pouze číselnou hodnotou frekvence, jako jsem zvyklý. Jediné, co bych ovládání vytknul, je že synchronizace do tempa projektu se nachází na spodním panelu, který jinak slouží pro informace o jednotlivých hodnotách a práci s presety. Navíc se nachází na pravé straně, mezi ovládáním sekce STA, ačkoli ostatní parametry týkající se tempa a časových vlastností jsou všechny vlevo, čili tam, kde nastavujeme efekt jako takový. To je ale samozřejmě jen drobnost.






Velkou novinkou je pochopitelně přírůstek do rodiny v podobě STA Delay. Jedná se o zpožďovací efekt, který obsahuje vše co má, včetně filtrů a ping-pong módu. Pro mě osobně netradiční je ovládání přes parametry Intensity (v procentech) a Decay (v sekundách), jsem spíš zvyklý na nastavení úrovně zpětné vazby – z více „digitálně“ řešených plug-inů. Řešení s parametrem Decay odpovídá různým vintage přístrojům. Kombinace zpožďovací linky a zkreslení mě vyloženě baví. Jak jsem psal v úvodu, umožňuje rovnou vytvořit efekt s výrazným charakterem, čímž vlastně může ubrat nutnost přidat do cesty další zpracování. Při míchání mnoha žánrů není kvalitní saturace a zkreslení nikdy dost, čili se hodí, že ho obsahuje set modulačních efektů.
Další novinky se týkají systémových záležitostí (vylepšené chování v AudioSuite a ProTools, Mono-Stereo komponenta pro AudioUnits, menší náročnost výpočtu, možnost volby pracovního bodu algoritmu v rozsahu -24 – 0dBFS). Nastavení pracovního bodu má poměrně značný vliv na celkové chování. Pro ilustraci můžou posloužit obrázky jednoho módu Brown při nastavení pracovního bodu na jednotlivé extrémní hodnoty. Z mého pohledu je pro práci dobrá nějaká střední hodnota, protože příliš blízko extrémů plug-in buď zkresluje velmi výrazně vlastně stále (i při nulové hodnotě saturace) a nebo velmi málo, i při plném nastavení. Záleží, jak výrazné výsledky chce uživatel dosahovat.


Kalibrace pracovního bodu - 0 a -24 dBFS
Celkový dojem
Chování všech efektů se mi líbí. V kombinaci se saturací nabízí možnost dodat stopě charakteristický zvuk a může velmi dobře posloužit při dodatečném efektování například čistě nabraných kytar nebo klávesových nástrojů, což jsou samozřejmě jen ty nejzřejmější případy. Jediné, co mi při používání tolik nesedělo, byl Enhancer. Ačkoli jeho efekt je zajímavý, tak jsem se často přistihl, že kompenzuji to, co se zvukem udělalo sčítání a saturace na STA (konkrétně např. úbytek basů u power kytar). Nejsem schopný to, jak funguje moc dobře vyhodnotit, protože se nelineární chování STA sekce nedá vypnout. To je ale jen taková drobnost, která u ostatních efektů vůbec nehraje roli, přece jen se počítá pouze výsledný zvuk. Instalace i prvotní rozkoukání proběhlo velmi hladce a záhy jsem si již díky intuitivnosti a přehlednosti nového grafického uživatelského rozhraní mohl zkoušet s efekty pracovat. Velmi snadno jsem s nimi začal vytvářet pro mě velmi zajímavé a inspirativní zvukové výsledky. Firma Audified připravila další velmi povedený produkt, který rozhodně stojí za vyzkoušení! Dodejme na závěr, že díky spolupráci s Ask.Audio je možnost získat plug-in STA Delay zcela zdarma.
Oficiální video od AudifieldVýrobce: Audified
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Jindřich Kravařík

PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.