Austrian Audio CC8

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 42
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Austrian Audio CC8

Příspěvek od Petr Los »

Malomembránový nástrojový mikrofon s kardioidní charakteristikou, určený pro snímání zvuku jak ve studiu, tak v terénu.
24. 1. 2022

Když velká část odborníků na konstrukci mikrofonů a management odešla od AKG, z důvodu nesouhlasu s jeho obchodní strategií, do nově vzniklé firmy Austrian Audio. Všichni lidé, kteří se zabývají zvukem, očekávali, co nového tato změna přinese a kam své produkty na rozdíl od staré klasiky posunou. Je jasné, že si inženýři s sebou vzali své know how, které za mnoho let načerpali a vrhli se do výroby vlastních mikrofonů s plnou vervou.

Stejně jako říkají kytaristé, že efektových krabiček (zejména těch zkreslovacích) není nikdy dost, pak i zvukaři prahnou po velkém množství mikrofonů, které jim umožňují střídat je při různých zvukových situacích. Proto jsou nástrojové mikrofony velmi oblíbené. V dnešní recenzi se budu zabývat malomembránovým mikrofonem CC8 rakouské výroby.
Obrázek

První pohled
Již na první pohled je tento mikrofon (dlouhý 140 x 23 mm a vážící 160 g) designovým skvostem. Jeho celokovové, velice masívní tělo je vyvedeno v metalízovém šedomodrém nevtíravém barevném odstínu. Přední část mikrofonu obsahuje pouze plastické červenostříbrné logo firmy. Na odvrácené straně se pak nachází dva zapuštěné třípolohové mikropřepínače – jeden je určen ke korekci vstupního signálu Pad 0, -10 dB, -20 dB, druhý přepínač je Low Cut filter, který odřízne kmitočty pod 60 nebo 120 Hz a zabraňuje pronikání nechtěných ruchů či hučení do nahrávky samotné. Práce s těmito filtry se velmi hodí například při snímání bicích či naopak nástrojů s vysokým zvukem.

Konstruktéři z Austrian Audio věnovali velkou pozornost samotné mikrofonní vložce. Tu vyrobili z třímikronového pozlaceného polyethylennaftalátu (PEN), který má dle nich lepší vlastnosi než dříve používaný Mylar. Všechny vložky prochází speciálním měřením v anechoické komoře. Ještě větší pozornost je pak věnována koincidenčním stereopárům, kde akustická souhra obou vložek je nezbytná pro kvalitní náběr.

Vložka je po stranách i na vrchu kryta jemnou stříbrnou mřížkou. Vršek mikrofonu je tvořen pevnou kovovou obrubou s červeným lemováním zvyšujícím designové propracování mikrofonu. Pokud bychom chtěli vložku vyjmout, je třeba odšroubovat tři malé zapuštěné šroubky po obvodu. Na druhé straně mikrofonu se logicky náchází XLR výstup s pozlacenými kontakty.

Frekvenční rozsah mikrofonu CC8 je 20 Hz - 20 kHz, impedance pak 275 Ohmů, maximální SPL činí 156 dB a citlivost je 15 mV/Pa. Protože se jedná o kondenzátorový mikrofon, je nutné externí phantomové napájení 48 V (< 3 mA). Mikrofon je dodáván v elegantním černém vyztuženém pouzdru plastickým logem firmy. Pouzdro je uvnitř vyloženo černým molitanem. V příslušenství se též nachází plastový, ale velice pevný mikrofonní držák OCH8 s kloubem, kterým je možno mikrofon směrovat nahoru či dolů. Samozřejmostí je i závitová redukce uvnitř holderu pro dva rozšířené modely mikrofonních stojanů. V příslušenství nalezneme ještě molitanový protivětrný kryt CCW8, který se při natáčení v exteriéru bude jistě hodit.
Obrázek

První oťukávání
S mikrofony Austrian Audio jsem měl již jednou tu čest. A bylo to setkání navýsost parádní, protože návrháři i samotný výrobce odvedli vynikající a inovativní práci (software pro změnu polarity). Prostě cítí, že pracují na něčem novém, co jim dává energii a oni tomu věří. Jakmile jsem mikrofon poprvé vyjmul z krásného pěnového poudra, bylo nad slunce jasné, že držím v ruce opravdový klenot, se kterým si jeho výrobci dali práci a vtiskli do něho to nejlepší, co mohli. Na první pohled je vidět, ale i cítit co do hmotnosti, že se jedná o velice masívní konstrukci, která odolá sebenáročnějšímu provozu. Pevné šasí, dva zapuštěné přepínače a jemná mřížka kolem vložky, to vše je zárukou precizního provedení. A zvuk?

Abych se s CC8 alespoň rychle seznámil, provedl jsem doma nejprve malý a rychlý test na mluvené slovo. Vyndal jsem několik vlastních mikrofonů stejné konstrukce a velikosti vložky a bez použití preampu a equalizeru jsem namluvil krátký úsek. Lidský hlas je velmi specifický a rychle odhalí problémová místa. Po následném kontrolním poslechu se konalo překvapení z výsledného zvuku tohoto drobného mikrofonku. V porovnání s jinými tužkami, zněl jeho sound velmi plně a uhlazeně. Měl jsem dokonce pocit, jako by byl můj hlas nahrán jednopalcovým mikrofonem. Ze zvuku nikde nic nevyčnívalo, nesyčelo ani zbytečně nebasovalo.

CC8 v terénu
Proto, když jsme měli před vánoci natáčet v exteriéru pěvecký sbor s klavírem a se smyčcovým kvartetem, vybral jsem CC8 jako spotovací mikrofon právě na housle. Celkový obraz byl sice vykryt dvěma stereodvojicemi velkomembránových mikrofonů na vysokých stojanech, bylo třeba však při mixu mít větší možnost konkretizace barev jednotlivých nástrojů. Pro tyto účely jsou spotovací nástrojové mikrofony s rychlou odezvou naprosto ideální. U záznamu houslí bývá částo problém s jejich ostrostí. Při nevhodném výběru mikrofonu umí docela nepříjemně řezat a následná korekční úprava nemusí mnohdy přínést kýžený výsledek. Často se housle snímají i páskovými mikrofony, právě kvůli setření této ostrosti.

Nyní se však dostávám k tomu podstatnému. CC8 má velmi plný, teplý zvuk, který však není zahuhlaný ani bez výšek, jako jsou některé pasívní páskové mikrofony. Ve finále měl zvuk houslí tělo a patřičný prostor, ale byl velice nevtíravý a jemný. Tak bych sound tohoto mikrofonu charakterizoval. Během posprodukce nebyl s houslemi žádný zvukový problém. Jejich lokalizace v nahrávce byla dobře slyšitelná s velmi příjemnou barvou.
Obrázek

CC8 ve studiu
Ve studiu jsem pak použil CC8 na natáčení akustické kytary. Nejprve jsem si myslel, že mikrofon prostě jen vyzkouším a pak kytaru přezvučím mikrofonem, na který jsem zvyklý. Avšak, nestalo se tak. Umístil jsem náš mikrofon na střed nástroje (v tomto místě používám obyčejně buď jednopalcový kondenzátor nebo aktivní ribbon) a na krk jsem pak namířil malý AKG 430 kvůli jeho ostrosti, kterou je taktéž potřeba ve zvuku trochu mít kvůli lehké cinkavosti kytary. Pokud by byla tato přílíš tupá, zanikala by později v hustším mixu. Ale již při zvučení jsem zjistil, že nemusím CC8 vůbec měnit za žádný jiný hlavní mikrofon, protože zvuk je krásně prokreslený a kytara nádherně tlačí.

Abych jen nechválil a nechválil, lehce se otřu o přiložený mikrofonní držák. Pokud byste chtěli mikrofon do držáku zasadit protažením, což je klasický pohyb, neuspějete. Držák je vyroben z tak pevného plastu, že se prostě neroztáhne. Zápasil jsem s ním a teprve při použití opravdové hrubé síly, se mi podařilo do něho mikrofon zasunout. Musíte mikrofon vzít a seshora ho do držáku vmáčknout. Ven jde však naopak, dle mého názoru, až příliš snadno. Pokud bych to měl shrnout, přijde mi to, jako bych alternativně použil držák od jiného mikrofonu. Přiložený protivětrný molitan jsem též viděl z lepšího materiálu, ale jeho kvalitu to nijak nesnižuje, to jen tak rýpu.

CC8 v souhrnu
Kostrukčně i zvukově se jedná o vyjímečně kvalitní mikrofon rakouské výroby s velkými možnostmi. Páni mistři zvuku by si alespoň jeden kousek měli do své sbírky pořídit. Howg...

PS: Pro ještě bližší seznámení s CC8 doporučuji shlédnout dvě přiložená videa.

Výrobce: Austrian Audio
Zapůjčil: AudioMaster CZ a.s.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět