Nové studiové velkomembránové mikrofony s přepínatelnou charakteristikou a možností softwarového ovládání polarity u mikrofonu OC818.
27. 5. 2019
Takže pánové zvukaři, studioví mistři a další uživatelé kvalitních mikrofonů a jejich příslušenství, zvolejte z plna hrdla „hurrrááááá“. Máme dva zcela nové mikrofony od téměř nové firmy nesoucí jméno Austrian Audio. Podle názvu nikdo asi nebude váhat kam píchnout prstem na mapě, pokud bych vznesl dotaz, kde firma sídlí? Ano, jedná se o zcela novou rakouskou firmu fungující od roku 2017 ve Vídni. Převážná většina jak managementu, tak i odborníků na elektroniku přešla do Austrian Audio od jiného gigantu, a to od AKG, ze kterého se stala v poslední době obrovská globální firma, která má svou výrobu rozprostřenu ne-li po celém světě, tak jistě po celé Evropě. Možná právě tato šíře a odchod firmy z Vídně, a třeba i cenově - kvalitativní přiblížení se méně náročným zákazníkům některým původním zaměstnancům nevyhovoval, a proto se pustili do velmi náročných a rozbouřených vod výroby vlastních špičkových mikrofonů. Inu, odvážnému štěstí přeje. Zde to však není jen o odvaze, ale především o špičkové odbornosti v mnoha složitých oblastech.
Jak to chodí na Eitnergasse 15, Wien
První, co bylo nutné zkonstruovat, bylo samotné srdce obou mikrofonních modelů. Proto v Austrian Audio vznikla ručně vyráběná keramická mikrofonní vložka CKR12, která byla odvozena od kapsle CK12. Díky jedinečným znalostem na slovo vzatých odborníků z oblasti akustiky, elektroniky, testování a mechanického designu mohli proto započít s výrobou dvou zcela nových a unikátních mikrofonů OC18 a OC818. Kromě této audio výroby se Austrian Audio podílí též na výrobě a konstrukci leteckých, telekomunikačních jiných měřících zařízení po celém světě.
OC18
V prvé řadě musím říci, že oba modely mají shodný tvar i design. Svým tvarem by možná někomu maličko připomněly klasiku AKG C414, ale opravdu jen velmi lehce. Na rozdíl od hranaté a na obou stranách zkosené 414ky jsou oba mikrofony na svých bocích zaobleny, jsou nižší a mnohem širší. Nebál bych se říci, že jsou placaté. OC18 je matně černá s jemnou červenou linkou mezi kovovým masivním tělem a mikrofonním košem, který je velmi prostorný. Při pohledu proti světlu je krásně viditelná vložka i s jejími třemi úchyty. Na vrchu mikrofonu je koš zakončen masivní kovovou destičkou se dvěma imbusovými šrouby. Na přední části pod košem je podlouhlá šachta, do níž jsou zapuštěny dvě funkce, a to zleva: Hi-pass filter 0, 40, 80 a 160 Hz, zprva pak útlum 0, -10, -20. Mezi oběma přepínači je malá zarážka s popisem. Pod tímto sdruženým ovladačem se nachází logo firmy – stříbrné A v kole, jehož vnitřek je černý - velmi elegantní. XLR výstup je kratší než u 414ky. Zadní strana je prosta všech ovladačů.
OC818
Tento dvoukapslový model má náročnější výbavu. Tvarově je naprosto shodný, jak jsem již uvedl výše, s kardioidní OC18. Je však vyveden ve stříbřité barvě “ála champagne”. Má stejnou tenkou dělící červenou linku mezi košem a vlastním tělem. Model však disponuje dvěma šachtami s ovládáním nad sebou. V té první (spodní) se stejně jako u OC18 nachází dva mikropřepínače - Hi-pass filter 0, 40, 80 a 160 Hz a na druhé straně pak útlum 0, -10, -20. Tyto různé filtry a útlumy ještě disponují navíc maličko odlišným zvukovým zabarvením, které se mění dle typu použitého padu a dává tak možnost při různých situacích použít trochu jiný zvuk.
Posouvací přepínač umožňuje nastavit manuálně pět nezávislých směrových charakteristik. Až potud by se tedy mikrofon choval naprosto standardně, jako multipolární mikrofony jiných značek. Ovšem nyní přichází to, co tento jednoduchý pohled na věc zcela mění. Když mikrofon obrátíte, zjistíte, že na jeho druhé straně je ještě výstup pro speciální pětipinový malý konektor s gumovou záslepkou, chránící tento vstup před případnou vlhkostí a nečistotami. Ve výbavě, kterou jsem obdržel, byla redukce tohoto konektoru a na její druhé straně byla samice XLR. S jedním kolegou zvukařem jsme si lámali hlavu, k čemu to vlastně je dobré? Teprve po zevrubném přečtení všech dostupných materiálů, shlédnutí několika videí (není jich bohužel zatím mnoho) a empirickém bádání, jsem toto tajemství trochu poodhalil.
Tento mikrofon má dvě vložky. Na tom sice není nic k údivu, ty má spousta mikrofonů, ale náš OC818 umožňuje právě díky onomu malému speciálnímu výstupu zaznamenat reakci každé kapsle zvlášť, čímž se výrazně eliminuje nekonkrétnost zvuku přicházejícího z trochu jiného úhlu, než je samotný zdroj a vylepšuje samotný nabíraný signál. Je jasné, že mikrofon lze zcela bez problému použít jako plně stereofonní. Tolik trochu manuálna.
Ale Austrian Audio šli ještě dále. Firma vyvinula zařízení ORC8 Bluetooth Dongle, což je miniaturní vysílač, který vysílá celý setup obou mikrofonních vložek do vašeho telefonu či tabletu (iOS nebo Android) a umožňuje vám v pohodě, přímo od zvukařského pultu, tento mikrofon, respektive jeho parametry a charakteristiky měnit dle libosti. Tato aplikace se jmenuje PolarPilot. Pomocí tohoto programu můžete využívat až 255 polárních nastavení, či si vyvolávat své setupy pro rozličné zvukové situace.
Pokud obdivně pokyvujete hlavou, tak vězte, že ještě není všemu konec. Austrian Audio k tomu všemu naprogramovali navíc softwarový plug-in PolarDesigner. Uživatel může díky němu měnit charakteristiku mikrofonu, fáze a mnoho dalších jeho parametrů nejen během záznamu, ale klidně až v samotné postprodukci. Samotný plug-in je dostupný ve formátu VST3/AU. AAX pro multitrackery Pro Tools aj. se připravuje. Pomocí tohoto plug-inu můžete klidně mikrofon umístit nepříliš šťastně, ale v postprodukci to doženete. To je přímo zvukařská Sodoma a Gomora…
Dostupné technické údaje OC818 jsou následující - polární vzory: multipatern, frekvenční rozsah: 20 Hz - 20 kHz, impedance: 275 Ohmů (2x), citlivost všechny směry: 13 mV/Pa, napájecí napětí: 48 V.
Mikrofony v akci
Během svého testování jsem nejprve použil jednodušší model OC18 k natáčení akustické kapely hrající irskou lidovou hudbu. Náš mikrofonní model byl hlavním středovým a k němu pak bylo přidruženo několik dalších doplňujících mikrofonů, včetně snímání stereobáze pomocí XY techniky. I když v řetězci byl s naším mikrofonem zapojen kromě preampu a optokompresoru ještě lampový equalizer, jeho služby jsem (kromě průchodu trafy Cinemag) nepotřeboval. Mikrofon velice plasticky dokázal sejmout sound několika odlišných strunných nástrojů od akustické kytary, přes bouzouki, až po irské flétny. Mikrofon produkuje velice měkký, ale přitom plný zvuk, který nemá tendence se v hustším mixu rozplynout. Zvuk má velice příjemné výšky, rovné středy a plastické basy. Velmi jsem tento zvuk ocenil při nahrávání flétny. Její úzký a řezavý zvuk dovede během mixu občas pořádně potrápit. Ve spojení s nevhodně nabranými houslemi je pak nahrávka příliš ostrá. Je vždy lepší řešit zvuk o chvilku déle během samotného náběru, než posléze složitě vyřezávat frekvence pomocí softwarových equalizerů.
Pro testování druhého mikrofonu jsem použil nejprve akustické housle. Točím housle většinou pomocí páskového mikrofonu. Normální kondenzátorové mikrofony produkují často zvuk až příliš ostrý. Housle jsou pak skřípavé. Při náběru pomocí mikrofonu OC818 se podobný problém nevyskytl. Zvuk, stejně jako u jeho předchůdce, byl krásně vyrovnaný, s plným tělem nástroje, bez reziduálních pazvuzků. Celý výsledek však nebyl pod dekou. Se stejným úspěchem jsem pak následně provedl nahrávání hlavního zpěvu. I zde byl výsledek mimořádně kvalitní a zvukově příjemný. Nutno sice říci, že zpěvák měl celkem vyrovnaný hlas bez vyčnívajících sykavek či jiných nepříjemností, ale samotný náběr mě přesvědčil, že mikrofony Austria Audio jsou opravdu výtečné.Pohrál jsem si i se stereofonním snímáním OC818. Tentokráte šlo o klavír. Do jednoho tracku byl vyveden klasický mikrofonní kabel XLR a k zapojení druhého jsem použil onu redukci ze zadní strany prodlouženou dalším XLR kabelem, o níž jsem mluvil v úvodu. Při aktivaci správné polarity na předním panelu fungují obě vložky nezávisle na sobě. Pak je potřeba pomocí gainu a panoramy obou kanálů srovnat jejich signál tak, aby byla stereobáze vyrovnána. K dispozici jsem neměl onen dongle, který umožňuje ovládání pomocí mobilního telefonu či tabletu. Rozhodně velikou novinkou je i plug-in PolarDesigner. Jen to s ním chce intenzívně pracovat při postprodukci, aby si člověk zvykl na jemné nuance směrových charakteristik.
Závěrem
Oba mikrofony jsou vynikajícími produkty nové rakouské firmy Austrian Audio. Jsou plně přizpůsobeny pro profesionální práci. Model OC818 je řízen mikroprocesorem a lze ho ovládat přes Bluetooth pomocí mobilu či tabletu. O kvalitě jednotlivých kusů svědčí i fakt, že u jiných mikrofonů je při použití v režimu stereosnímání nutnost mít koincidenční, tedy přesně sladěný pár, zatímco mikrofony od Austrian Audio můžete spřáhnout mezi sebou bez speciálního srovnání. Dokonce můžete spojit i OC18 s OC818. Tyto nové mikrofony jsou opravdu velkou výzvou s velkým zvukem.
Výrobce: Austrian Audio
Zapůjčil: Audiomaster CZ a.s.
Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.