Austrian Audio OD303

Austrian Audio OD303

Dynamický, vokální mikrofon pro live vystoupení.
8. 11. 2022

Během koncertů, představení, přednášek, či vůbec během jakékoliv performance je vždy z hlediska zvuku nejdůležitější zpěv či mluvené slovo. Proto je zapotřebí kvalitních mikrofonů, jejichž konstrukce je speciálně postavena pro snímání lidského hlasu v podmínkách live produkcí. Takový mikrofon by měl být mechanický odolný, aby vydržel náročné podmínky živých koncertů, měl by přenášet lidský hlas co nejvěrněji, včetně jemných dynamických nuancí, měl by být odolný vůči zpětné vazbě a měl by být finančně dostupný. Přesně takovým mikrofonem je Austrian Audio OD303, na který se dnes z blízka podíváme.

Jdeme na to!
Mikrofon svým vzhledem nevybočuje z designové řady dynamických mikrofonů Austrian Audio určených pro zpěv a live produkce. Troufám si tvrdit, že byste jej na první pohled nerozeznali například od modelu OD505. Tak moc si jsou vizuálně podobné. Tělo mikrofonu je robustní odlitek, opatřený matným černým lakem. Na první pohled je patrné, že také OD303 je vybaven technologií Open Acoustic, která poskytuje super kardioidní směrovou charakteristiku v širokém frekvenčním pásmu. Přítomnost technologie Open Acoustic je dobře rozpoznatelná podle zvláštního prostoru pod košem mikrofonu. Tento technologický a designový prvek je, jak je u Austrian Audio obvyklé, zvýrazněn červeným lakem. Opravdu, jako bych popisoval OD505. Snad jediným vizuálním rozdílem je logo Austrian Audio, které je na dolní části těla OD303 realizováno pomocí bílého potisku.
OD303 disponuje superkardioidní směrovou charakteristikou, frekvenčním rozsahem od 35 Hz do 16 kHz a citlivostí 1,8 mV/Pa. Impedance mikrofonu OD303 je 1 200 Ohmů, připojovacím konektorem je klasické XLR. Mikrofon má rozměry 194 x 53 x 53 mm a váží 330 g. Při pohledu do grafu frekvenčního průběhu je patrný zdvih v oblasti okolo 4 kHz, což by se mohlo pozitivně projevit na srozumitelnosti přenosu. Dále je z grafu patrný propad v oblasti přibližně 150 Hz. Ovšem tady bude záležet na vzdálenosti, z jaké bude mikrofonem zvuk snímán. Na výsledném zvuku se bude podílet tzv. proximity efekt - při menší vzdálenosti snímání bude zvuk obsahovat více spodních frekvencí. Efektivně se tomu lze bránit high pass filtrem.

OD303 na live koncertě
Abych se přesvědčil o kvalitách mikrofonu OD303, rozhodl jsem se vyzkoušet ho takříkajíc v první linii - během rockového koncertu. Zapojil jsem ho na post jedno z hlavních zpěvů. U mikrofonu se střídali zpěváci i zpěvačky, takže bylo možné posuzovat přenos zvuku asi na čtyřech hlasech. Mikrofon poskytl pěkný vyrovnaný zvuk se zdvihem ve vyšších frekvencích. To se dobře projevilo na srozumitelnosti přednesu a zpěv se dobře prosazoval přes celkový zvuk kapely. Ekvalizér jsme využili hlavně pro pásmové ořezy nejspodnějších a nejvyšších frekvencí. Občas bylo potřeba reagovat na změnu hlasu při výměně zpěváků, ale vždy šlo o celkem jemné korekce. Pokud jde o dynamický processing, tak vězte, že byla použita spíše jemnější komprese, threshold někde na -10, -15 dB, ratio cca 2,5:1 a časové konstanty byly spíše rychlejší. S mikrofonem OD303 se v rámci mixu dobře pracovalo a z hlediska zpětné vazby nebyl vůbec žádný problém. Prostě se nekonala.
Ještě rád bych na tomto místě vyzdvihl zvláštní konstrukci vestavěného pop filtru. Austrian Audio ho prezentuje jako integrovaný pop noise diffuser a jeho konstrukci tvoří jehlan, o jehož hrot se tříští rázové a explozivní hlásky, nebo chcete-li, retnice. Funguje to opravdu skvěle a po rušivých rázech do membrány mikrofonu, nebylo ve zvuku ani stopy. Spokojeni byli také zpěváci, kteří si pochvalovali, že se dobře slyší v monitorech. Za zmínku stojí postřeh jednoho ze zpěváků, který přišel se zajímavou myšlenkou. Vyslovil názor, že se mu na OD303 dobře zpívalo také proto, že mikrofon má koš zakončen rovnou plochou, na rozdíl od některých konkurenčních mikrofonů, kde má mřížka spíše kulovitý tvar. Pro představu jde, z pohledu geometrie, o komolý jehlan. Tato plocha s přechodovou hranou mu tak poskytovala lepší povědomí o tom, kde má před ústy mikrofon, což mu usnadnilo udržet ideální pozici a směr vůči ose mikrofonu. Proč ne, cokoli co přispívá k lepšímu výkonu, je více než vítané.

OD303 při natáčení
Mikrofon OD303, jsem použil také při natáčení podcastu. Tady se trochu potkala frekvenční charakteristika s přirozenou dispozicí mluvčího a to v tom ohledu, že frekvenční zdvih nad oblastí 4 kHz zvýraznil také sykavky. Problém jsem celkem snadno vyřešil pomocí desseru. Nicméně je vhodné zmínit, že v takové situaci je mnohem lepší řešení změnit typ mikrofonu, pokud tedy takovou možnost máme. S tím souvisí také zamyšlení nad kombinací konkrétních typů mikrofonů s hlasem mluvčího, či zpěváka. Tím chci říci, že pokud se chcete zabývat zpěvem na mikrofon, je více než vhodné udělat si čas a prostor k nalezení optimálního typu. Jako nejlepší cestu vidím natočit si krátké ukázky svého hlasu na více typech mikrofonů a pak s odstupem času udělat na slepo výběr nejlépe znějícího vzorku. Tím získáte alespoň nějakou informaci o tom, jaký mikrofon nejlépe sedne vašemu hlasu. Poté je pak třeba vyzkoušet zvolený typ takříkajíc v bojových podmínkách živého vystoupení. To vám přinese informace například o odolnosti vůči zpětné vazbě, přeslechům, či zda mikrofon nepřenáší příliš manipulační hluk při držení v ruce.

Slovo na závěr
A jsme na konci, kde je třeba shrnout klady a zápory. Začnu “záporně”, OD303 v podstatě žádné zápory nemá. Tedy pokud bych nechtěl brát za zápor zmíněný zdvih ve vyšších frekvencích. A to rozhodně nechci. Zmíněný zdvih výborně pomáhá srozumitelnosti, ale může způsobit trable v sykavkách, jak jsme si již řekli. Takže zůstávají klady, kterými jsou skvělý zvuk, výborné řemeslné zpracování, technologie Open Acoustic, super kardioidní směrová charakteristika a s ní spojená odolnost vůči feed backu, integrovaný pop noise diffuser a v neposlední řadě také cena. Samotný závěr dnešního testu tak vlastně bude na vás, čtenářích, muzikantech a zvukařích, zda si Austrian Audio OD303 zařadíte do svého mikrofonního parku. Já o tom uvažuji.

Výrobce: Austrian Audio
Zapůjčil: AudioMaster CZ a.s.