Austrian Audio OD505

Austrian Audio OD505

Aktivní dynamický mikrofon pro zpěv a mluvené slovo.
8. 2. 2022

Předpokládám, že pokud jste pravidelnými čtenáři našeho webu, tak vám značku Austrian Audio nemusím zvlášť představovat. Proto si dovolím jen krátké shrnutí. Společnost Austrian Audio byla založena v roce 2017 a jde o tým inženýrů původně z vídeňské, vývojové kanceláře společnosti AKG. Firma Austrian Audio se zabývá hlavně vývojem a výrobou mikrofonů a sluchátek. Zajímavostí je pak software v podobě open source plugi-inů pro práci se stereem a prostorem. Dnešním tématem bude dynamický mikrofon pro zpěv a mluvené slovo, OD505.

OD505, co a jak?
Mikrofon přišel v papírové kartónové krabici, uvnitř které najdete poměrně objemný přepravní obal na mikrofon, držák mikrofonu pro upevnění na stojan a konečně samotný mikrofon. OD505 nás zaujme na první pohled svým neotřelým designem. Je toho docíleno pomocí černého laku na těle mikrofonu v kombinaci červeným lakem na vnitřní části mikrofonu. Vše je v matném provedení. Největší pozornost přitahuje upevnění mikrofonního koše, který je podepřen ze tří stran, čímž se otevírá pohled pod samotný koš mikrofonu. Je to designově velmi hezky zpracováno a působí to neotřele až futuristicky. Design je v tomto ohledu velmi účelový a umožňuje zvuku vstup do mikrofonní kapsle skoro z jakéhokoliv směru. Díky tomuto systému je kontakt mezi kapslí a tělem mikrofonu minimalizován, což se pozitivně projevuje při eliminaci vibrací a odrazů, které by přinášeli nežádoucí ruchy. Tento systém mají Austrian Audio patentován pod názvem Open Acoustic.
Ve spodní části koše mikrofonu je umístěná druhá mikrofonní kapsle, jejímž úkolem je snímání manipulačního hluku, který je následně otočením fáze od výsledného zvuku odečten. Hlavní kapsle je aktivní a proto ke svému provozu vyžaduje phantomové napájení 48 V. Díky aktivním obvodům není zvuk mikrofonu OD505 ovlivněn délkou kabelu či vnitřním odporem použitého mikrofonního předzesilovače. Současně dosahuje OD505 podobné citlivosti jako kondenzátorové mikrofony.

Další technologickou novinkou, na kterou má Austrian Audio patent a který byl navržen pro OD505, je 3D pop noise diffuser. Je to pop filtr, jehož konstrukce má kuželový tvar. Tlakové rázy, vznikající při explozivních souhláskách, jsou tak výrazně omezeny. OD505 je svou směrovou charakteristikou superkardioda, což se pozitivně projevuje na odstupu od zpětné vazby a méně snímá přeslechy přicházející mimo osu mikrofonu. Jeho frekvenční rozsah je od 35 Hz do 16 kHz při citlivosti 4,4 mV/Pa. Maximální akustický tlak SPL, který mikrofon snese je 154 dB. Podle této hodnoty je tedy mikrofon vhodnou volbou i pro hlasité zpěváky. Impedance mikrofonu je uváděna 275 Ω. Podíváme-li se na rozměry a váhu mikrofonu (194 x 53 x 53 mm a 340 g) zjistíme, že mikrofon není ve své kategorii žádný drobeček a že jde o nepřehlédnutelný kus hardwaru, který snese náročné podmínky koncertního vystoupení.

Je potřeba ještě zmínit, že mikrofon je vybaven přepínačem high-pass filtru. Vlastní přepínač je umístěn pod povrchem těla mikrofonu, aby nedošlo nechtěné aktivaci. Filtr je nastaven na 120 Hz. Pokud bychom se podívali prezentovaný frekvenční průběh mikrofonu, zjistili bychom, že při vzdálenosti do jednoho metru od membrány je na 4 kHz lehký zdvih, který pomáhá srozumitelnosti. Někde za 5 kHz křivka klesá, čímž pomalu opouští pásma typická pro sykavky. Při přiblížení cca na 5 cm k membráně mikrofonu dochází, vlivem proximity efektu, k nárůstu přibližně na 120 Hz, což lze eliminovat zmíněným high-pass filtrem.

OD505 ve studiu
OD505 jsem nejprve připojil ve studiu k mixážnímu pultu Presonus StudioLive 32 C a zkoušel jsem ho pomocí mluveného slova. Nemaje nikoho po ruce, kdo by mi zazpíval či něco povídal, musel jsem si vystačit pouze s vlastním hlasem. Abych měl nějaké srovnání, vytáhl jsem ze skříně podobné mikrofony určené pro snímání lidského hlasu. Jako zástupce dynamických zpěvových mikrofonů jsem použil obligátní Shure SM 58. Protože OD505 je na tom s citlivostí podobně jako kondenzátorové mikrofony, sáhl jsem ještě pro kondenzátorový mikrofon Audio-Technica AT 2010. Abych byl co nejspravedlivější, nahrál jsem si krátké kousky stejného textu a pak poslechem a měřením hodnotil rozdíly mezi nimi. Snažil jsem se nastavit gainy preampů pro každý mikrofon tak, aby nabírané audio bylo stejně hlasité. OD505 a AT2010 měly gainy nastaveny na hodnotu +28 dB. Zatím co SM 58 potřeboval pro stejnou hlasitost gain +38 dB.

Ohledně zvuku byla situace taková: OD505 měl na poslech nejvíce spodních frekvencí, zatímco na opačné straně spektra zněl dosti kulatě. AT 2010 byla naopak nejbohatší na detaily ve vyšších až vysokých frekvencích. Někde zcela mezi tím byl zvuk SM 58. Nutno podotknout, že na OD505 jsem z počátku neměl zapnutý high-pass filtr. Obvykle to řeším až při postprodukci. Pro otestování funkčnosti jsem zkusil udělat náběr i s aktivním ořezem. Filtr funguje velmi dobře a je určitě přínosem. Doporučil bych jeho využití v situacích, kdy není možné použít ořez spodního pásma na mixu při live vystoupení. Při porovnání zvukových vlastností mikrofonů jsem neměl v cestě žádný procesing. Snažil jsem se porovnat zvuk mikrofonů, na stejném preampu, na stejném zdroji zvuku a na stejných poslechových monitorech a sluchátkách. K tomu bych ještě rád dodal, že je nad slunce jasnější, že každému hlasu bude vyhovovat jiný typ mikrofonu. Určitě je dobré si takový srovnávací test udělat a pak poslechem “naslepo” zvolit co je pro konkrétní hlas nejlepším řešením. Ještě jsem pozoroval, jak jednotlivé mikrofony snímají manipulační hluk. Nejvíce ho snímal SM 58 a naopak nejméně OD505. Není nezajímavé, že u kondenzátorové AT 2010 jsem si ve zvuku všiml odrazů místnosti. Ve zvuku SM 58 a OD505 jsem je nezaznamenal. Tím bych chtěl naznačit určité možností studiového využití OD505 v “nestudiovém” prostředí.

OD505 na jevišti, ve světlech ramp
OD505 jsem vrhl přímo na “bitevní pole” a použil ho pro ozvučení ženského sólového vokálního partu na koncertě filmové hudby. Koncert se konal v divadle F. X. Šaldy v Liberci. Pro lepší představu, na čem jsem zvuk OD505 tentokrát poslouchal, uvádím krátký seznam zvukové aparatury. Jako FOH mix, jsem použil Yamaha CL5 se stageboxy RIO 3224-D2 a dvěma RIO 1608-D2. Hlavní PA bylo složeno z boxů Meyer Sound UPJ-1P a USW-1P a bylo řízeno speaker management procesorem Meyer Sound Galileo Galaxy 408. Odposlechové monitory byly složeny z aktivních reproboxů Dynyacord A112 A. Na programu koncertu byla například hudba z filmů Hvězdné války, Pán prstenů či slavných, francouzských Četníků. Vokální part byl uplatněn ve zmíněném Pánu prstenů a ve slavné melodii z filmu Tenkrát západě od Ennia Morriconeho. Obsazení orchestru bylo velmi bohaté, hlavně pak sekce bicích nástrojů, kde se objevily takové libůstky jako například kovadlina. Dále byl na jevišti ještě smíšený sbor a tak sólový zpěv byl umístěn hned v předu na forbíně. Mimo jiné také z důvodu kontaktu zpěvačky s dirigentem. Tím se spodní část reproboxů hlavního systému ocitla až za zpěvačkou. Bohužel historická budova divadla nedovoluje moc možností jak reproboxy, v rámci pevné instalace, lépe umístit. Nezbývá nic jiného, než se s tím popasovat. Sólistka využívala techniky operního zpěvu, proto jsem mikrofon umístil před zpěvačku tak aby byl umístěn trochu níž než by bylo obvyklé například při populární hudbě. Řekněme do výše prsou a lehce ze strany, tak abych se vyhnul situaci, kdy by mikrofon směřoval přímo na reprobox za zpěvačkou. To se již během zvukové zkoušky ukázalo jako dobré rozhodnutí. Měl jsem více, než dostatečnou rezervu před zpětnou vazbou. Barva zpěvu byla velmi přirozená a neměl jsem problém dostat zpěv nad zvuk orchestru a to i přes nevhodné umístění vokálu před reprobox PA. Ekvalizérem, jsem nemusel řešit problémy ve zvuku. High-pass filtr jsem nastavil až na mixu, nikoliv na mikrofonu. Dynamiku zpěvu přenášel OD505 velmi přesně nicméně pro potřebu celkového mixu a jemnější špičky v dozvuku jsem signál z OD505, trochu zmáčknul kompresorem. Velmi dobře se projevila určitá kulatost ve vyšších středech a výškách. Vokál tak působil plně ale přitom měkce. OD505 pracoval na výbornou. Koncert se velmi podařil a hlediště bouřilo potleskem, ovšem já jsem si z koncertu odnesl hlavně radost z poznání skvělého mikrofonu.

Slovo na závěr
OD505 je primárně určen pro zpěv, ale velmi dobře se uplatní také při snímání mluveného slova. Výhodou je jedinečná konstrukce, výborná citlivost a směrová charakteristika. To z OD505 dělá vhodný a spolehlivý mikrofon nejen na koncertní pódia, ale také do oblastí podcastových a nahrávacích studií. Cenovka lehce nad 6 000 Kč, nedělá z OD505 jen nedostupný sen. Naopak si myslím, že začínajícím hudebníkům může ušetřit mnoho starostí s nevhodným snímáním. Nevýhodou, může naopak být nutnost phantomového napájení, ale v životě je to vždy něco za něco… Kdo by naopak zatoužili po čistě kondenzátorovém mikrofonu pro jeviště, tak Austrian Audio má v portfoliu ještě model OD 707. Za pozornost určitě stojí i ostatní produkty, nejen v oblasti mikrofonní techniky. Mě osobně zaujal mikrofon OC 818, jehož směrové charakteristika lze měnit na dálku a dokonce i až během postprodukce. Čímž lze i ze špatně umístěného mikrofonu při záznamu dostat lepší výsledek. Přirovnal bych to k RAW formátu ve fotografii. A abych nezapomněl, výborná zpráva je, že Austria Audio své mikrofony vyrábí ručně v Rakousku. Že by se svět vracel do správných kolejí? Věřme, že ano.

Výrobce: Austrian Audio
Zapůjčil: AudioMaster CZ a.s.