Avantone CK-7+

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 27
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Avantone CK-7+

Příspěvek od Petr Los »

Univerzální kondenzátorový FET mikrofon se třemi směrovými charakteristikami.
23. 2. 2021

Když se zeptáte zkušeného kytaristy, čeho by chtěl mít nejvíce, zaručeně vám odpoví, že kytarových efektů. Když se stejně tak zeptáte zvukového mistra, co je pro jeho práci tím hlavním výrobním prostředkem, též vám zaručeně odpoví, že dostatek rozličných mikrofonů, skrze které je následně možné vytvořit prokreslený a pestrý zvuk. Jenže nákup velkého množství mikrofonů bývá mnohdy nesmírně drahou investicí, do které se klidně vejde celé malé produkční studio. Naštěstí jsou zde výrobci, jako je americká firma Avantone, kteří přináší vysokou kvalitu za rozumné peníze. Rozumná cena je dokonce jedním z hlavních strategických bodů této firmy. Firma se zabývá především výrobou studiových a nástrojových mikrofonů, studiových monitorů a sluchátek, zesilovačů a dalších komponentů nutných k natáčení.

CK-7+ mikrofon bez kompromisů
Mikrofon je dodáván v hliníkovém kufru, který je uvnitř vypolstrován černým molitanem a pěnovou gumou. Samotný mikrofon je uložen ve velice úhledné dřevěné krabičce vyložené černým sametem, která chrání mikrofon samotný před poškozením prudkým nárazem. Kromě krabičky se v kufříku ještě nachází velký odpružený držák šedivé barvy a dvě náhradní gumičky do tohoto držáku. Mikrofon má velice elegantní design; je válcovitého tvaru, dlouhý 187 mm a v průměru má 51 mm. Váha je 0,65 kg, takže to není žádná chudinka s plastovým tělíčkem, ale opravdový mikrofon do natáčecí nepohody. Má nádhernou barvu výrobcem označenou jako „Metallic Cabernet Body Red“, tedy červenou metalízu s odstínem vinné odrůdy červeného Cabernetu. Moc by se mi v této barvě líbilo mít Ferarri. Vrchní část velice pevného koše kryjícícího 34,6mm mylarovou dvojitou kapsli, je provedena v chromovaně-niklové leštěné úpravě. Stejně tak i spodek mikrofonu s XLR vyustěním. Koš je tvořen protinárazovou kostrou s dvojitou mžížkou – jemná uvnitř, hrubší navenek.
Obrázek
Když jsem o něco výše napsal, že mikrofon disponuje dvojitou kapslí, asi zkušeným hned došlo, že nebude mít pouze jednu směrovou charakteristiku. Ano, přesně tak, díky zdvojené kapsli disponuje CK-7+ charakteristikou Cardioid - kardioidní, Omni - kulovou a Figure 8 – osmičkovou. Volbu charakteristiky provádí uživatel pomocí třípolohového přepínače, který je umístěn nad logem firmy Avantone.

Na zadní straně mikrofonu se nachází ještě dva přepínače - High Pass Switch, který umožní zeslabit o 6 dB frekvenci pod 80 Hz. Někdy tato funkce bývá označována jako Rumble Filter. Výborně se hodí, když potřebujete odříznout basové dunění divadelního či festivalového pódia, nebo natáčet zdroje produkující přebytek basových frekvencí. Posledním přepínačem je funkce -10 dB, kterou uplatní uživatel, pokud chce natáčet velmi hlasité zdroje (elektrické kytary, baskytary či například velmi hlasité perkuse). Po snížení signálu o -10 dB se s tímto pak snadněji pracuje v dalším audiořetězci.

Držák mikrofonu
Odpružený celokovový držák, tzv. pavouk, je velmi masivní. Mikrofon je v jeho středu držen pomocí závitu vyloženého filcovou vložkou, takže nehrozí nechtěný posun. K mikrofonnímu stojanu je držák připevněn pomocí kloubu se závitem s redukcí. Kloub drží mikrofon velmi spolehlivě a nedochází k jeho povolování a změně sklonu, jako je tomu občas u některých jiných držáků. Celý držák je vyveden v šedivé barvě.
Obrázek

Trocha čísel
CK-7+ je mikrofon typu „true condenser“ se třemi směrovými charakteristikami – kardioidní, kulová a osmičková. Jeho frekvenční odezva činí 20 - 20 000 Hz +/- 3dB, maximální SPL: 139dB (0,5% THD @ 1000Hz), výstupní impedance: <= 250 Ohmů, poměr S / N re 1Pa: 75dB, citlivost: -38 dB (0 dB=1V/PA), poměr S / N re 1Pa: 75dB, požadavek na napájení je standardní 48 Volt Phantom.

No a jak naše CK-7+ hraje?
Již na první pohled a omak je vidět, že výrobce o kvalitě jen tak nemluví do větru, ale že ji bezezbytku dodržuje. Provedení mikrofonu (jakož i dřevěné polstrované krabičky) je opravdu vynikající. Mikrofon je i při detailním pohledu velice precizně zhotoven. K tomu přispívá i masívnost celého těla mikrofonu. Stejně tak odolně působí i samotný držák mikrofonu. Mně osobně se příliš nelíbí šedivé barevné provedení nástřiku držáku, které mi přijde vzhledem k nablýskanému mikrofonu příliš humpolácké, ale jak říkám, je to pouze můj osobní názor.

Mikrofon jsem testoval ve studiovém prostředí nejprve na mluvené slovo, které rychle prozradí nejen zvukový charakter, ale i možné nedostatky, jako je zvýšený šum, příliš plochý, či naopak příliš zabasovaný témbr. Některé laciné mikrofony rády produkují ostrý, syčivý zvuk. Když potom takový mikrofon někdo použije pro zpěvačku s trochu zvýrazněnými sykavkami, které neošetří deesserem, je neštěstí dokonáno.

První test byl proveden s použitím elektronkového preampu UAD 610 solo a s lehkou vyhlazovací kompresí Joemeek SC-2.2. Nebylo použito žádných korekcí, a to jak při nahrávání, tak při exportu z Pro Tools. K záznamu jsem použil kardioidní charakteristiku. Zvuk nahrávky mluveného slova byl velice příjemný. Ani stopa po nějakém zvýrazňovaní frekvencí (jak jsem uváděl výše), které by narušovalo hladký zvuk. Celkový sound je velmi příjemný na ucho a má příjemný měkký charakter. Mikrofon samotný produkuje díky své FET konstrukci velice neutrální zvuk. Díky této skutečnosti se velice dobře pojí s různými typy preampů a equalizerů a přenáší do výsledného zvuku jejich charakter. Stejně tomu bylo v případě mnou využitého elektronkového předzesilovače.
K druhému testu jsem si vybral natočení úryvku elektrické kytary, respektive sejmutí předního panelu malowattážního lampového kytarového komba Black Star HT-5R s dvanáctipalcovým reproduktorem. Jako kytaru jsem použil starší kousek, lubovou Ibanez Artcore. Šlo mi o to, zda je mikrofon schopen věrně a plně zachytit kulatý, trochu zastřený jazzový sound. U snímání komba, potažmo celého řetězce s elektrickou kytarou, jde hodně i o dynamiku záznamu. Posluchač by z nahrávky měl mít pocit, že stojí u komba a cítí tlak linoucí se z reproduktoru. Jak jsem již výše uvedl, kombo bylo snímáno pouze mikrofonem CK-7+. Žádné další mikrofony zezadu ani z větší dálky. Využil jsem tentokráte kulovou charakteristiku. Kvůli lehce přebuzenému záznamu jsem musel využít -10 dB pad. I zde jsem byl s výsledkem velice spokojený. Kulová charakteristika přináší jakoby vzdušnější a lehčí zvuk, který není tak natlačený, jako kardioida. Použil jsem stejný preamp a equalizer jako v prvním případě. Mikrofon přesně zachytil drobné nuance kytarového zvuku, žádná známka po placatosti, či naopak zahuhlávání. Zvuk je frekvenčně vyrovnaný a přitom má onu dostatečnou dynamiku.
Shrnutí
Mikrofon americké provenience Avantone CK-7+ je díky své FET konstrukci zvukově velice vyrovnaným přístrojem. Použitelný je úplně ve všech situacích a vhodný pro snímání jakéhokoliv audiozdroje – od kytarových a basových aparátů, přes klasické akustické nástroje, až po lidský hlas. Produkuje příjemný a plný, přitom však neutrální zvuk. Jsem přesvědčen, že by skvěle obstál i jako hlavní mikrofon v menším studiu. Stejně tak může být použit v domácích studiích. Díky svému konstrukčnímu provedení a ceně je to výborná volba.

Výrobce: Avantone Pro
Zapůjčil: DISK Multimedia s.r.o.

Pet Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět