Avantone Gauss 7

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 92
Registrován: 31 led 2006 09:57

Avantone Gauss 7

Příspěvek od ondra.urban »

Stolní poslechové monitory – kompaktní rozměry, velké zvukem.
4. 1. 2022

Americká společnost Avantone Pro je známa svými aktivitami v oblasti oživování legend. Nejprve to byl jejich MixCube, pocta kompaktnímu monitoru Auratone s jedním reproduktorovým měničem, pak přišel model CLA-10, což je vlastně klon monitorů Yamaha NS-10. A nyní se v hledáčku Avantone ocitla téměř zapomenutá stará americká značka reproduktorů Gauss. Nový monitor Gauss 7 společnosti Avantone Pro však nemá žádný vztah k produktům původní společnosti Gauss – společnost Avantone jednoduše zakoupila práva na název a plánuje řadu monitorů, které jej budou používat.

Historie
Než se budu věnovat popisu Avantone Gauss 7, nahlédneme trochu do historie původní společnosti Gauss. O této ne obecně příliš známé značce je poměrně těžké nalézt podrobnější informace. Faktem však je, že obchodní značka Gauss byla založena v 60. letech 20. století několika bývalými konstruktéry měničů JBL. Na trh uvedli řadu modelů o průměru 10 až 18 palců a tlakových výškových reproduktorů s hornami, zaměřenými na PA, kytarová komba a hlavní studiové monitory ve stylu amerického West Coast. Gauss také následně uvedl na trh několik studiových monitorů inspirovaných JBL. Ve srovnání s jejich bezprostředními konkurenty si získali renomé díky technickému pokroku a zavedením takových inovací, jako jsou dvojité „spider“ závěsy, přímo vinuté hliníkové kmitací cívky a opletené vodiče pro vyvedení signálu. To všechno jsou dnes poměrně běžné konstrukční detaily, ale ještě v 60. letech minulého století to běžné nebylo. Značka Gauss byla prodána v 70. letech 20. století mateřské společnosti Electro-Voice a Altec a poté byly všechny tři značky prodány výrobní skupině Telex (nyní součást Bosch), kdy byly produkty Altec a Gauss integrovány do Electro-Voice a zejména obchodní značka Gauss zmizela.

Filozofie nových monitorů Gauss 7 společnosti Avantone Pro ctí hodnoty, které se často ztotožňují se studiovými monitory ze 70. let: vysoká elektroakustická účinnost a velká dynamika, upřednostňované před plochou křivkou frekvenční odezvy a nízkým vlastním „zabarvením“. Snaha o co největší účinnost (citlivost) měničů byla dána také tím, že výkony tehdejších zesilovačů nebyly tak velké. Určité zvlnění charakteristiky nebylo na závadu, monitory měly prostě svůj charakter a u modelů s páskovým výškovým systémem i pěknou lokalizaci ve stereu.
Obrázek

Popis
Relativně jednoduše vypadající, ale úhledný dvoucestný near-field monitor o rozměrech, které by neměly způsobovat žádné problémy ve velké většině studiových místností – dokonce i malých. Proporce skříně se celkem sympaticky vymykají současnému trendu velké hloubky boxů, což může pomoci při jejich instalaci v omezeném prostoru. Zajímavě profilovaný a saténově černě lakovaný přední panel z MDF nese 7“ (180 mm) středobasový měnič a páskový výškový reproduktor ve stylu Air Motion Transformer s rozměry 30 x 55 mm. Boky skříně jsou potaženy dýhou „černý jasan“ a vlevo dole na předním panelu je LED, která svítí červeně a modře, což indikuje pohotovostní režim a normální provoz.

Zadní panel prozradí vyústění bassreflexového rezonátoru, potenciometr nastavení zisku – uprostřed rozsahu je zesílení „Unity“ a odpovídá jmenovité citlivosti. Zde mi trochu chybí aretace střední polohy, známý „ďůlek“. Vpravo od regulátoru citlivosti najdeme dvojici přepínačů: Acoustic Placement pro útlum 0, -2 a -4 dB na basech v závislosti na umístění monitorů a dále High Trim pro zdůraznění či potlačení výšek o 2 dB. Vstup signálu je řešen jak TRS Jackem 6,3 mm, tak klasicky XLR konektorem.

ObrázekOsazení reproduktory
Každý z monitorů Gauss 7 obsahuje dva zesilovače ve třídě D – 60W pro tweeter a 120W pro středobas. Středobasový měnič Gauss 7 je samozřejmě nápadný díky membráně z bílého papíru, která připomíná nejen produkty Yamaha (NS-10 a pozdější monitory série HS), ale také vlastní klon NS-10 společnosti Avantone, CLA-10. Avantone Pro nicméně tvrdí, že jde o zcela odlišný design měniče s tužší membránou, větším magnetickým systémem a butylkaučukovým rámem navrženým tak, aby umožňoval výrazně větší pohyb membrány.

AMT tweeter Gauss 7 je ojedinělým počinem, spíše než standardní položkou ve výbavě běžných near-field monitorů. Výškové reproduktory AMT se liší od čistě páskových zařízení tím, že používají elektrický vodič „natištěný“ na harmonikově složeném substrátu namísto použití (obvykle plochého) hliníkového pásku. V obou případech je vodič držen mezi póly magnetu, takže se pohybuje v souvislosti se změnami proudu tekoucího vodičem. Primární výhody systému AMT spočívají v tom, že díky délce vodiče nepotřebuje vstupní transformátor, který čistá páska potřebuje pro impedanční přizpůsobení, a díky velké efektivní vyzařovací ploše, která je výsledkem skládání „harmoniky“ membrány, je mnohem účinnější. Nevýhody AMT spočívají v tom, že ve srovnání s čistým páskem mají výrazně vyšší pohyblivou hmotu (ačkoli je to obvykle stále podstatně méně než kalotový výškový reproduktor) a kvůli své fyzické velikosti membrány mají tendenci k omezení frekvenčního pásma, což ale kompenzuje právě promyšlené a vypočítané zvlnění membrány.

Zvuk
Přicházíme k tomu nejdůležitějšímu – ke zvuku. První dojem byl ovlivněn nasbíranými informacemi, že se nebude jednat o zcela neutrální monitory. Je to částečně pravda, ale záleží také na žánru hudby. První poslech jsem po nezbytném nastavení hlasitosti absolvoval ve srovnání s oblíbenými Genelec 1029A. Je pravda, že se jedná o menší monitory, ale mně dobře známé a pro near-field poslech oblíbené. Samozřejmě jsem také přepínal na větší studiové monitory pro vzdálené pole, ale tam není srovnání relevantní.

Při poslechu mé oblíbené romantické symfonie jsem měl pocit určité disproporce na basech, které jsem nechal na nastavení 0 dB vzhledem k umístnění daleko od překážek. Avantone Gauss 7 deklarují dolní rozsah od 30 Hz a opravdu to zvládají dobře, zejména při nižších úrovních poslechu. Při postupném zvyšování hlasitosti jsem byl mile překvapen – zvuk zůstával plný a známá nectnost menších monitorů, tedy jakési zplošťování frekvenčního průběhu spolu s úbytkem basů přišlo až při opravdu vyšším vybuzení. Použité měniče jsou opravdu velmi kvalitní a byl jsem zvědavý zejména na páskové výškové měniče. Řekl bych, že z hlediska lokalizace stereo obrazu jsou už principu vhodné na méně vyhovující podmínky poslechu. Mám tím na mysli zejména blízkost rozměrné plochy mixážního stolu, který umí potrápit nežádoucími odrazy. Užší vyřazovací úhel ve vertikálním směru se jevil jako výhoda. A naopak širší horizontální charakteristika, daná směrovostí páskového meandru, vykazovala menší citlivost na změnu místa poslechu mimo osu, což se při nastavování prvků na pultu a neustálém „stěhování“ posluchače-mistra zvuku ukázalo jako výhoda.

U ostatních žánrů mimo oblast tzv. vážné hudby se mi nejvíce zamlouvaly monitory Gauss 7 na rock a moderní country. Pevné bicí, široký prostor a výkonová rezerva mile překvapily. Tam, kde měniče a zesilovač nejdříve ztrácí dech, jsou pochopitelně basy, ale jakési zdůraznění nedunivých, ale čitelných basů zůstávalo. To v kombinaci s kvalitním výškovým systémem zachovalo čitelnost a přehlednost mixu, přesnou lokalizaci a přitom minimální zkreslení při vyšší hlasitosti. S poslechu se mi zdá vhodnější využití monitorů Avantone Pro Gauss 7 pro neklasické žánry, tedy tam, kde je zvuk vlivem vícepásmové komprese při masteringu plnější už od nižších hladin poslechu.

Závěr
Monitory Avantone Pro Gauss 7 mne příjemně překvapily. Jsou to kvalitní near-field monitory za stále rozumnou cenu a použití kvalitních komponent, zejména páskového tweetru, zaručuje široký a plný úhel vyzařování i mimo tzv. sweet spot.

Výrobce: Avantone
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět