Avantone Pro Planar

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 27
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Avantone Pro Planar

Příspěvek od Petr Los »

Otevřená referenční sluchátka pro zvukové mistry i Hi-Fi poslech.

Přiznám se bez mučení, že je to dlouho, co jsem psal recenzi na studiová sluchátka jedné německé firmy. Ta se mi tak zalíbila, že u mě již zůstala natrvalo a mnoho let mi velmi dobře a věrně slouží. V průběhu dalších let jsem měl možnost vyzkoušet mnoho sluchátek různých firem i cenových kategorií a hodně jsem jich do studia koupil a zase prodal, ale na zvuk těch svých prvních jsem hodně zvyklý. Zkusím proto být co možná nejvíce objektivní.

Bez sluchátek ani ránu
Pro spoustu laiků jsou právě sluchátka tím nejvýraznějším vizuálním atributem studiové práce. Zvukoví mistři je mají na uších, koncentrovaně hledí do počítačů, či na mixážní pulty a lidé si říkají: „Jsou to borci, v těch sluchátkách určitě musí slyšet trávu růst“. Ve skutečnosti je však pravdou, že zvukaři či hudební producenti úplně nejvíc poslouchají jimi zpracovávanou hudbu v nahrávacích studiích nejlépe na několika monitorech různých velikostí. Tyto monitory mají navíc od sebe různě vzdáleny, aby dokázali slyšet chování nahrávky v prostoru. Sluchátka nasazují, ač by to normálního smrtelníka nenapadlo, poměrně málo a jen při určitých momentech, kdy je třeba lokalizovat určitý drobný detail v mixáži, korekcích či stereobázi. Pokud ale zvukaři natáčí například v terénu a potřebují nějakou nahrávku průběžně monitorovat, pak jsou sluchátka nezbytná. Dnes bude řeč o otevřených studiových sluchátkách Planar Black od americké firmy Avantone Pro.
Obrázek

Pohled zvenčí
Sluchátka Planar jsou již na první pohled velice zdařilým výrobkem, který bude svému uživateli mechanicky sloužit až do roztrhání jejich kovově-plyšového těla. Celá konstrukce sluchátek – náhlavní most, úchyty obou mušlí a vnější strana mušlí - je vyrobena z lesklé černé oceli, která výrobku dodává punc nezničitelnosti. Samotná elektronika mušlí je ukryta v černě matných plastových pouzdrech. Aby sluchátka dobře seděla na hlavě a přizpůsobila se uživateli, je pod náhlavním kovovým mostem napjat pružný pás potažený jemnou kůží. Ten vám pak sedí na hlavě. U těchto sluchátek není možné délku náhlavního mostu regulovat, jako je tomu u sluchátek jiných firem, kde se most může dle potřeby buď vytáhnout, nebo zastrčit do mušlí. Nastavení jejich úrovně je neměnné. Konstrukce sluchátek umožňuje pouze vyklápění mušlí do stran a tím dobré dosednutí na posluchačovu hlavu. Náušníky jsou měkoučké, plyšové, černé barvy a uvnitř každé mušle je velkým stříbrným písmen napsána stranová orientace. Zvnějšku jsou obě sluchátka kryta výše popisovaným černým plechem, který má v sobě šestiboké otvory připomínající včelí plástve. Pod těmito otvory je jemná umělohnotná síťka. Kabely, spojující obě sluchátka, vedou vnitřkem náhlavního pásu.

Obě mušle mají každá svůj vlastní výstup a k nim je určen uprostřed dělený kabel „Y“ s 3,5mm jacky a přiloženou 6,3mm redukcí. V setu naleznete dále ještě jeden jednoduchý kabel s 3,5mm jacky na obou stranách. Opět uživatel může použít další redukcí na 6,3 mm. Malého jacka můžete zapojit buď klasicky do levé mušle, či podle potřeby do pravé. Hrají samozřejmě obě sluchátka. Řekl bych, že první způsob výstupu použijí spíše Hi-Fisti, druhý, pouze s jedním kabelem do jednoho sluchátka, pak studioví profesionálové. Oba kabely jsou opatřeny umělohmotnou pevnou pletenou izolací, která by měla něco vydržet.

Co se skrývá uvnitř?
Kmitajícícm srdcem mušlí jsou polyethylenové membrány, silné 21 mikronů, s vodivou vrstvou. Neodymové magnety N505H pak zajišťují kmitání těchto celých membrán, což je charakteristické právě pro planární měniče. Díky kmitající celé ploše membrán jsou sluchátka schopna vyzářit velmi pevné basy. Frekvenční odezva těchto sluchátek je 30 Hz až 30 kHz, impedance 32 Ω, THD <0,1% při 100 dB, citlivost 104 dB/1 mW, hmotnost sluchátek je 0,48 kg. Jedná se tzv. otevřená sluchátka s 21 mikronů silnou PET membránou. Oba přiložené kabely měří něco málo přes dva metry i s redukcí. Součástí setu je ještě taštička ze silné černé látky s logem Avantone, ve které lze sluchátka přenášet či uschovávat ve studiu. Taštička má i zvláštní kapsu na oba výše zmiňované kabely.
Obrázek

Posloucháme a mícháme
Jak jsem již výše řekl, je používání referenčních sluchátek v profesionální branži spíše doplňujícím způsobem poslechu. Někdy je však zcela nezbytný, například během natáčení (záznamu koncertů) v terénu. Zde vám studiové monitory příliš nepomohou. Potřebujete totiž neustále kontrolovat průběh záznamu a adekvátně na něj okamžitě reagovat. Pro tento způsob monitoringu nejsou však otevřená sluchátka úplně vhodná z důvodu přeslechů ruchů z okolí. Otevřená sluchátka nejvíce využijete právě v hudební režii, při natáčení nástrojů, či zpěvu, nebo během mixáže či při alternativní kontrole masteringu nahrávky. Sluchátka slouží jako další monitoring kromě nezbytného poslechu z různých monitorů.

Testování sluchátek jsem započal poslechem nahrávek, které důvěrně znám a ztotožňuji se s jejich postprodukčním zpracováním. Jsou každá natočená a smíchaná jinak, ale v tom je právě jejich kouzlo. Poslouchal jsem poslední album Johny Cashe - Unchained, poslední album Vladimíra Mišíka – Jednou tě potkám, album Davida Bowieho – Blackstar a další zvukové bonbónky světové i tuzemské akustické scény. Byl jsem příjemně překvapen zvukovým spektrem, které jsou sluchátka schopna vyzářit. Co se týká basových frekvencí, jsou tyto opravdu velice dobře přenášeny v plné síle. Rozhodně mě velmi překvapily výšky svou nevtíravou měkkostí. Nemám vůbec rád ostře řezavé frekvence některých sluchátek světových firem, které mi při poslechu “krájí uši” a po půl hodině mám již unavený sluch. Při tomto zkoumání jsem si všiml, že u Planarů jsou trochu více zvýrazněny středové frekvence mezi 1 a 3 kHz. Nahrávky jsou pak průraznější a trochu ostřejší. Tuto skutečnost bych asi i oželel. Následně jsem přikročil k poslechu svých rozdělaných mixů. Zajímala mě hlavně barevná korekční nastavení jednotlivých nástrojů, jejich umístění v celkovém mixu a spojení prostoru s nástroji a hlasy.

Dalším kritériem byla samozřejmě komparace se studiovými monitory. Jinými slovy, když sundáte sluchátka z hlavy, neměla by najednou nahrávka z monitorů znít frekvenčně úplně jinak než ze sluchátek, protože hledáte v mixu takovou vyváženou polohu, kdy bude tento znít slušně na více zdrojích, protože posluchač bude nahrávku též pouštět v různých prostorách na různých soustavách a sluchátkách. Zde musím konstatovat, že monitory Genelec (na kterých nahrávku nejprve rozmíchávám) s Planary moc nesouzněly. Byly to právě ony zvýrazněné středy, které mě mátly a které mnou používaná sluchátka nemají. Ale možná bych si po delší době na tuto diferenci zvykl a v mixu s ní počítal. Co mi také trochu vadilo, byla poměrně velká hmotnost sluchátek. Téměř půl kila na hlavě je po hodině mixu znát na krční páteři. Planary skvěle přiléhají k uším, netlačí, ale jsou přeci jen těžší než tři jiná sluchátka, která jsem si vzal ke srovnávání.

Závěrem
Kromě větší váhy a zvýrazněných středů se mi s Avantone Pro Planar pracovalo velice slušně. Basové spektrum fungovalo (zejména při hledání vhodného zvuku velkého bubnu a baskytary) transparentně a průzračně. Výšky jsou, jak jsem již uvedl, velice měkké a nevtíravé. S klidem prohlašuji, že vám tato sluchátka v kombinaci s vhodnými monitory pomohou na cestě za propracovanými mixy. Jsem též přesvědčen, že díky jejich velice odolné konstrukci vám budou dobře sloužit řadu let.

Výrobce: Avantone Pro
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět