Beyerdynamic DT 770 PRO X Limited Edition

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 92
Registrován: 31 led 2006 09:57

Beyerdynamic DT 770 PRO X Limited Edition

Příspěvek od ondra.urban »

Limitovaná edice uzavřených sluchátek.
22. 9. 2024

Proslulý německý výrobce sluchátek a mikrofonů slaví. A důvod k oslavě je vskutku velkolepý: společnost slaví 100 let od svého založení. Jako dárek všem příznivcům produktů této značky byla uvedena sluchátka DT 770 PRO X Limited Edition. My se na ně nyní podíváme v následující recenzi.

Úvodem
Na poli sluchátek pro profesionální použití značky Beyerdynamic jsou široké veřejnosti velmi známy modely DT 990 PRO a DT 770 PRO. Oba modely se liší především tím, zda jsou sluchátka otevřená, či uzavřená. Otevřený typ DT 990 PRO se hodí pro kritický studiový poslech jako alternativa k hlasitým studiovým monitorům. Jejich široké zvukové pole a vyrovnaná frekvenční charakteristika je vykoupena faktem, že do uší proniká i podstatná část hluku akustického pozadí, stejně tak i vně sluchátek je přeci jen slyšet, co právě posloucháme (byť jen střední a vyšší kmitočty z přehrávaného rozsahu).

Pro případy, kdy je potřeba být co nejvíce izolován od ostatního prostředí kvůli přeslechům, se zase hodí uzavřený typ DT 770 PRO. Vně tohoto modelu je přeslech ze sluchátek samotných do okolního prostředí velmi malý, což se hodí např. pro nahrávání před mikrofonem. Do nahrávky se pak nedostane při dodržení určité poslechové hlasitosti playback (základ), či click (metronom), případně povely z režie. Každý model má tedy své specifické použití a zjednodušeně by se dalo říci, že pro mistra zvuku, který se běžně nachází v klidném akustickém prostředí, se hodí více otevřený typ DT 990 PRO a muzikantům ve studiu zase uzavřená sluchátka DT 770 PRO. Jsou ale případy, kdy potřebuje i mistr zvuku mít dostatečnou izolaci od okolního světa, např. při nahrávání v prostorách s rušivým hlukovým pozadím (např. při práci filmového zvukaře v terénu, tedy “na place”), nebo tehdy, když se nahrávaný nástroj nachází v režii a je třeba naslouchat spíše jeho elektroakustickému výstupu, na rozdíl od ryze akustického projevu.

ObrázekPopis
DT 770 PRO X v limitované edici se od standardního modelu liší v několika oblastech. Především je to použití měniče STELLAR.45 s nízkou impedancí (48 ohmů), který známe už z dříve testovaných sluchátek DT 900 PRO X. O impedanci sluchátek lze ve stručnosti říci to, že modely s nižší impedancí zatěžují výstupní zesilovač proudově, sluchátka s vyšší impedancí zase vyžadují vyšší napětí. Testovaný kus jsem připojil k několika zdrojům signálu, včetně mobilních zařízení, a nebyl problém sluchátka rozehrát odpovídajícím způsobem ani při vyšších hlasitostech.

Balení sluchátek působí luxusním dojmem. V úhledné krabici najdeme samotná sluchátka, odnímatelný kabel v délce 3 metry a sáček jako ochranu při převážení či uskladnění. Odnímatelný kabel, zakončený na straně sluchátek mini-XLR konektorem s aretací zasunutí, je druhou zásadní odlišností od standardního modelu. Druhý konec je opatřen konektorem jack 3,5 mm, s přibalenou šroubovací redukcí je možno jej proměnit na jack 6,3 mm. Samotný design a provedení sluchátek má oproti známému modelu také světlejší stříbřito-šedé náušníky. Na rámu pak najdeme připomínku zmíněného výročí firmy v grafické podobě. Sluchátka jsou vyrobena z pevného ABS plastu, kovového rámu a náušníků s paměťovou pěnou, která se snadno přizpůsobí každému. Na hlavě působí velmi komfortně, ne příliš těžce a díky příjemným náušníkům i polstrovanému rámu sedí perfektně a pohodlně. Za zmínku stojí také fakt, že firma Beyerdynamic dodává kontinuálně dostupné náhradní díly, takže když se něco pokazí, zlomí či ohne, je to možné snadno vyměnit.

Zvuk
Nyní se dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu, tedy jak sluchátka hrají. Pro srovnání jsem použil vlastní, léty prověřená sluchátka DT 770 PRO. Od chvíle, kdy jsem připojil testovaný model ke zdroji signálu, jsem měl pocit čitelnějšího, plnějšího zvuku a také vyšší citlivosti, tedy hlasitosti. Skoro se mi nechtělo vracet se k jinak výbornému klasickému modelu. Použitý měnič STELLAR.45 s neodymovým magnetem a kvalitní mědí, použitou pro konstrukci cívky, zaručuje velkorysý frekvenční rozsah 2 Hz až 58 kHz, což je samozřejmě násobně za hranicí vnímatelnosti, ale zaručuje to velmi vyrovnaný průběh frekvenční charakteristiky ve slyšitelném spektru.

Zvukový přeslech ze sluchátek směrem ven byl zanedbatelný, samozřejmě při dodržení rozumné hlasitosti poslechu. Uzavřená sluchátka se většinou vyznačují vyšší měrou poslechové únavy, což se mi u testovaného kusu nepotvrdilo. Možná to bylo dáno také zaujetím nad jejich zvukem, který je opravdu velmi kvalitní. Sluchátka poskytují perfektní zvukový prožitek, ale také nebezpečí přílišné zvukové izolace od okolního světa, což může být v některých situacích riskantní, pokud je vyžadována pozornost vůči okolí. Sluchátka hrají tak dobře a sugestivně, že jejich sundání z hlavy je probuzením do reality světa - s nimi je prostor omezen jen na to, co se line z jejich měničů do uší.

Závěr
Sluchátka Beyerdynamic DT 770 PRO X v limitované edici jsou milým překvapením výrobce, byť v souladu s kvalitou, na kterou jsme u něj zvyklí. Jejich použití již bylo nastíněno. V zásadě lze shrnout, že jsou to vynikající uzavřená sluchátka s využitím všude tam, kde chceme slyšet pouze jejich zvuk a přitom nerušit ani okolí, ani citlivý mikrofon v jejich blízkosti. Monitoring, nahrávání hlasu či nástrojů do předmíchaného základu s clickem či poslech ve ztížených poslechových podmínkách - to vše je doménou těchto zdařilých sluchátek se stále příjemnou cenovkou.

Výrobce: Beyerdynamic
Zapůjčil: BaSys CS s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět